Perlukah Parti Politik Islam Kedua Di Malaysia? - Fathi Yusof

2:43 PM 0 Comments A+ a-



PERLUKAH PARTI POLITIK ISLAM KEDUA DI MALAYSIA?

oleh: Fathi Yusof

Ada yang berhujah: ‘Apa salahnya banyak parti Islam. Tengok Indonesia dan Turki, ada banyak parti Islam. Tak ada masalah pun!’

Memang lah tak ada masalah besar di Indonesia dan Turki sebab negara-negara itu guna sistem PR atau proportionate representation. Di sana semua parti bertanding seluruh negara. Kemudian jumlah undi dikira untuk seluruh negara. Hasil peratusan undi digunakan untuk tentukan agihan kerusi dalam Majlis Perwakilan Rakyat. Jadi parti-parti Islam tidak bertembung dalam satu-satu kerusi secara langsung.

Di Malaysia sistemnya berbeza. Sistem pilihan raya di Malaysia ialah first-past-the-post atau ringkasnya FPTP. Jika ada dua parti Islam, kedua-dua parti itu kemungkinan besar terpaksa bertanding di kerusi yang sama.

Bayangkan jika bertembung tiga penjuru iaitu satu parti sekular dan dua parti Islam. Siapa yang akan untung?

Jadi tak perlu lah tubuh atau sertai parti baru. Elok perkukuhkan parti Islam sedia ada dengan kebolehan dan kebijaksanaan yang Allah berikan itu. Bersabarlah dengan kelemahan. Allah tahu ikhtiar dan usaha kita.

Jika hati tidak tahan juga lebih baik sertai PKR yang juga memberikan ruang untuk pejuang Islam. Bahkan dalam PKR sudah ramai pekas pemimpin utama ABIM dan JIM.

Yang lebih penting syura dan istikharah sebelum membuat keputusan…

Senyum dan doa.







--


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.