Apa Benda TTPA ini? Adeysham Nor

12:52 PM 0 Comments A+ a-



Apa benda TPPA ni?

TPPA ialah Perjanjian Perdagangan Bersama di antara 11 buah negara dgn Amerika Syarikat.

Malaysia, Brunei, Singapura, Vietnam & Jepun adalah antara negara di Asia yang terlibat.

TPPA menjadi perdebatan hangat kerana butiran penuh perjanjiannya telah dan masih dirahsiakan.

Hanya ada beberapa sahaja butiran perjanjian TPPA berjaya dibocorkan.

Sehingga ke hari semalam (5/10/2015), butiran penuh perjanjian TPPA masih lagi DIRAHSIAKAN dan Kerajaan Malaysia pula telah pun bersetuju untuk menerima perjanjian TPPA.

Apa yang akan berlaku selepas ini adalah butiran penuh perjanjian TPPA ini akan dibawa ke Parlimen untuk dibahas dan diluluskan.

Sekiranya Parlimen Malaysia meluluskan perjanjian ini, maka SAH lah Malaysia menerima perjanjian ini.

Antara isi perjanjian TPPA yang berjaya dibocorkan adalah mengenai isu perolehan kerajaan.

Melalui TPPA, syarikat dari luar negara boleh masuk membida mana² tender kerajaan. Syarikat tempatan & bumiputera pula mesti bersaing dengan syarikat luar atas nama liberalisasi & keterbukaan pasaran ekonomi.

Persoalannya nanti, apakah jaminan 'keistimewaan' syarikat tempatan & bumiputera selama ini akan terpelihara kerana kerajaan Malaysia boleh diheret ke Mahkamah Khas di Geneva sekiranya syarikat luar tidak berpuas hati dengan keputusan tender tersebut diberikan kepada syarikat tempatan.

Contoh kedua, syarikat luar seperti syarikat rokok & arak boleh menyaman kerajaan Malaysia sekiranya mereka mendapati Kempen Tak Nak Merokok atau Kempen Jauhi Arak dirasakan tidak menguntungkan syarikat mereka.

Malah Kempen Beli Barangan Tempatan & Kempen Boikot McD pun mesti dihapuskan kerana ianya tidak sesuai dengan konsep liberalisasi ekonomi.

Contoh ketiga, anda tidak lagi boleh sewenang-wenangnya memuat turun lagu, video, perisian atau bahan bacaan dari internet kerana semua bahan itu dilindungi oleh TPPA.

Aktiviti internet anda mesti diselia oleh penyedia perkhidmatan internet dan anda boleh didakwa jika terbukti anda telah memuat turun lagu Frozen untuk anak anda tanpa kebenaran pihak Walt Disney.

Daripada butiran TPPA yang bocor itu, kita juga faham bahawa industri Malaysia juga boleh masuk pasaran Amerika.

Maksudnya, DVD filem Polis Evo pun boleh masuk ke pasaran US & Jepun.

Persoalannya, mampu ke DVD Polis Evo laku keras di sana berbanding ribuan tajuk DVD filem US & Jepun (termasuk filem Maria Ozawa) yang boleh masuk ke pasaran negara ini secara bebas?

Ini hanyalah sekelumit contoh² risiko yang terpaksa kita hadapi apabila kita SAH menyertai TPPA.

Tidak dapat dinafikan, ada juga kelebihan yang boleh kita perolehi dari TPPA ini. Misalnya, kita boleh mencari peluang pekerjaan & pelaburan di US & Jepun.

Namun persoalannya nanti, adakah kita sanggup menikmati semua kemewahan itu tapi dalam masa yang sama kita mesti melacurkan maruah dan masa depan anak cucu kita?

Sudah tiba masanya, masa depan negara ini ditentukan oleh kita semua secara kolektif di parlimen ataupun di medan² ilmu dan bukannya melalui satu permainan golf yang kemudiannya diikuti dengan acara membeli belah di kota New York.

Adeysham Nor
Pengarah Komunikasi,
Pemuda AMANAH Negeri Melaka.


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.