Kepentingan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) Affin Bank Bhd Penyelamat 1MDB - Mahfuz Omar

7:51 PM 0 Comments A+ a-



Kenyataan media.

Kepentingan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) Affin Bank Bhd Penyelamat 1MDB.

1.Lembaga Tabung Angkatan Tentera yang memiliki 34.33% dalam Affin holding bhd yang merupa pemegang saham 100% didalam Affin bank telah diguna untuk membeli tanah Tun Razak Exchange (TRX) seluas 0.5 hektar dengan harga RM255 juta dari 1MDB.


2.Pegangan 20.69% saham Affin holding juga dimiliki olih Boustead holding berhad(BHB),manakala BHB dimiliki olih LTAT dengan pegangan saham sebanyak 56.84%.Ini bermakna LTAT memiliki kepentingan yang besar dalam Affin Bank.

3.LTAT yang merupakan caruman simpanan hari tua anggota ATM telah diguna untuk menyelamatkan skandal 1MDB yang berlarutan hingga sekarang dengan penyiasatan pihak SPRM,Bank Negara,Jabatan Audit Negara dan PAC.Ini merupakan penyalahgunaan kuasa keatas institusi amanah rakyat khususnya anggota ATM.

4.Persoalan yang berbangkit ialah kenapa harga yang dibeli olih Affin bank lebih mahal dari yang dibeli olih tabung haji.harga yang dibeli olih Affin bank ialah RM255 juta untuk keluasan 0.5 hektar sedangkan yang dibeli olih TH RM 188.5 juta untuk keluasan 0.61hektar.Kenapa Affin tidak membeli tanah TRX dari TH yang sememangnya TH telah mengumumkan untuk menjual tanah tersebut.Kenapa Affin tidak menggunakan dananya untuk menyelamat dan Menyelesaikan masaalah yang di hadapi TH daripada menyelesai skandal 1MDB yang membabitkan Perdana Menteri.

5.Konflik kepentingan telah berlaku dengan penglibatan Tan seri Lodin Wok Kamarudin yang merupakan Timbalan pengurusi Affin holding yang juga Pengerusi 1MDB dan dia juga merupakan Ketua Exsekutif LTAT dan Pengarah Boustead Holding dalam membuat keputusan pembelian tanah tersebut.ini adalah penyalahgunaan kuasa yang akan mengikis dana awam dalam negara untuk menyelamat skandal 1MDB yang menyumbang kepada kekayaan Pimpinan negara.

"SELAMATKAN RAKYAT DAN MALAYSIA TERCINTA"

Dato'Mahfuz Hj Omar
Ahli Parlimen Pokok Sena
11 Ogos 2015/26 Syawal 1436H


Sila kongsi artikel ini...

Derma RM2.6 Billion Yang Diterima Oleh Najib Razak Adalah Jenayah Rasuah Sec 3 MACC Act - Mohd Fitri Asmuni

7:40 PM 0 Comments A+ a-



Semalam semasa program Forum Santai Rakyat: Derma RM2.6 bilion, moderator program ada melontarkan satu soalan kepada saya, adakah derma RM2,600 juta yang masuk ke dalam akaun Najib itu merupakan satu jenayah rasuah.

Saya dengan terus terang dan jelas mengatakan "Ya, ia merupakan satu jenayah rasuah!". Saya tidak ragu-ragu dengan jawapan saya.

Saya tidak menuduh DS Najib sebarangan, tetapi fakta dan undang-undang yang menjelaskannya.

Hakikatnya DS Najib yang telah mengesahkannya apabila beliau sendiri mengakui bahawa RM2.6 bilion tersebut telah dimasukkan ke dalam akaun peribadinya dan menjelaskan bahawa duit tersebut adalah hasil sumbangan derma seorang hartawan dari Timur Tengah.

Sec. 3 Malaysian Anti-Corruption Commission Act 2009 (MACC Act) mentafsirkan "Officer of a Public Body" itu termasuklah "..a member of the administration, a member of parliament..". Kita semua tahu ketika DS Najib menerima derma tersebut, beliau merupakan seorang ahli Parlimen dan Perdana Menteri Malaysia yang mengetuai pentadbiran kerajaan dan negara. Oleh itu, kedudukan beliau itu memang tidak boleh dinafikan tergolong sebagai "Officer of a Public Body" sebagaimana yang ditafsirkan oleh Sec. 3 MACC Act 2009. Ini fakta !

Sec. 3 MACC Act 2009 juga ada menafsirkan perkataan "Gratification" di mana Sec. 3 tersebut mengkategorikan derma, sumbangan atau hadiah sebagai sebahagian daripada pengertian Gratification. Istilah ini penting kerana ia adalah "subject matter" yang akan membawa kepada penentuan samada perbuatan menerima atau memberi objek tersebut adalah rasuah atau sebaliknya. Berbalik kepada perkataan Gratification yang ditafsirkan sebagai derma, sumbangan atau hadiah oleh Sec. 3 MACC Act, ia selari dengan kenyataan DS Najib yang mengesahkan siasatan SPRM bahawa duit RM2.6 bilion yang berada di dalam akaun peribadinya itu adalah wang derma dan sumbangan. Bermakna, RM2.6 bilion yang dikatakan derma itu termasuk di dalam pengertian Gratification seperti yang ditafsirkan oleh Sec. 3 MACC Act tersebut. Ini fakta !

Sec. 16 MACC Act 2009 selanjutnya menjelaskan bahawa menerima Gratification (Baca: derma, sumbangan atau hadiah) adalah merupakan satu kesalahan. Perbuatan menerima derma, sumbangan atau hadiah tersebut menjadi satu kesalahan apabila "dia menerimanya untuk dirinya atau untuk pihak lain sebagai dorongan atau upah bagi mana-mana orang melakukan atau tidak melakukan apa-apa tindakan berkenaan dengan apa-apa perkara atau transaksi, yang sebenar atau yang dicadangkan atau yang mungkin akan berlaku." Dalam kata lain, menerima derma, sumbangan atau hadiah dari seseorang dengan orang itu tidak mengharapkan sebarang balasan atau timbal balik atau bukan sebagai satu dorongan ke arah melakukan sesuatu perkara atau transaksi daripada orang yang memberi itu tidaklah dianggap satu kesalahan di bawah Sec. 16 MACC Act. Tetapi sekiranya elemen-elemen tersebut wujud, maka ia secara prima facienya merupakan satu kesalahan di bawah MACC Act. Merujuk kepada beberapa kenyataan terdahulu yang dibuat oleh DS Najib, duit sebanyak RM2.6 bilion tersebut didermakan untuk kegunaan UMNO.

Persoalannya, mengapa ada pihak yang sanggup derma duit berbilion ringgit itu kepada Najib? Sanggupkah orang yang waras mendermakan jumlah wang sebanyak itu kepada Perdana Menteri tanpa mengharapkan apa-apa balasan?

Najib sebagai pemegang amanah? Persoalannya, kalau duit itu memang untuk UMNO dan Najib hanya pemegang amanah, mengapa Majlis Tertinggi UMNO sendiri tidak tahu tentang duit itu sedangkan ia telah didermakan sebelum PRU-13 lagi?

Bagaimana penderma itu boleh benar-benar yakin dan percaya bahawa duit yang dimasukkan ke dalam akaun Najib itu akan benar-benar digunakan untuk UMNO? Siapakah saksi lain di kalangan MT UMNO yang menjadikan saksi diantara Najib dengan penderma itu?

Adakah "naive" sangat penderma itu sehingga tidak tahu bahawa akaun pemegang amanah adalah lebih terjamin dan selamat jika duit itu hendak didermakan untuk UMNO? Adakah penderma itu tidak tahu risiko berlakunya "breach of trust" jika duit yang didermakan untuk UMNO itu dimasukkan ke dalam akaun peribadi seseorang?

Persoalan-persoalan atau keraguan di atas perlu dijawab dengan segera oleh DS Najib.

Yang terakhir adalah Sec. 50 MACC Act. Section inilah yang membuatkan saya berani untuk mengatakan bahawa DS Najib, apabila menerima derma sebanyak RM2.6 bilion ke dalam akaun peribadinya itu sebenarnya telah DIANGGAP melakukan kesalahan rasuah menurut Sec. 16 MACC Act kerana Sec. 50 MACC Act jelas menyebut bahawa, "..jika dibuktikan bahawa dia telah menerima apa-apa derma, sumbangan atau hadiah, maka derma, sumbangan atau hadiah itu hendaklah dianggap telah secara rasuah diterima sebagai dorongan atau upah bagi perkara yang dinyatakan dalam seksyen 16 MACC Act, melainkan jika orang itu membuktikan sebaliknya".

Sec. 50 MACC Act meletakkan beban kepada DS Najib untuk menafikan ANGGAPAN rasuah yang dilakukannya itu. Persoalan-persoalan yang saya bangkitkan di atas tadi merupakan persoalan-persoalan penting yang secara prima facienya boleh mengesahkan DS Najib kepada salah laku rasuah jika beliau gagal untuk menjawab dan menjelaskannya kepada rakyat.

Maka dengan sebab itu kita mendesak DS Najib menjawab kesemua persoalan-persoalan yang ditimbulkan oleh rakyat dan rakyat mahukan ketelusan berkaitan perkara tersebut dari mulut beliau sendiri, bukannya dari badut-badut yang berada di sekelilingnya seperti Rahman Dahlan, Azalina Othman dan lain-lain.

Sudah tentu sekiranya beliau enggan atau gagal untuk menjawabnya, maka rakyat berhak untuk menghukum beliau sebagai "the most corrupt Prime Minister" dan sekiranya beliau masih terus bebas dalam keadaan beliau gagal meyakinkan rakyat terhadap persoalan-persoalan tersebut, maka DS Najib dan UMNO/BN berhak menerima hukuman daripada rakyat pada PRU-14 yang akan datang.

Rakyat teruskan desakan !

‪#‎HarapanBaru‬

MOHD FITRI ASMUNI
Timbalan Ketua Pemuda
Gerakan Harapan Baru
Negeri Perak


Sila kongsi artikel ini...

Berikut adalah perutusan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang disampaikan melalui peguam beliau semalam - Fahmi Fadzil

7:36 PM 0 Comments A+ a-



KENYATAAN MEDIA

Berikut adalah perutusan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang disampaikan melalui peguam beliau semalam.
"Negara di dalam krisis ekonomi dan politik, namun kerajaan BN bagai tidak mampu atau tidak mahu mengambil tindakan yang tegas dan pantas.

Dakwaan berat terhadap Perdana Menteri di dalam skandal kewangan 1MDB telah ditambah dengan kejadian-kejadian terkini, termasuk pemecatan Peguam Negara dan gangguan yang jelas terhadap SPRM.

Akibatnya nilai mata wang ringgit telah merudum ke tahap yang amat rendah dan keyakinan pelabur terus hilang; ini akan mendatangkan kesan amat buruk terhadap kehidupan Rakyat.

Namun DS Najib dan pentadbiran beliau kelihatan lebih mementingkan masa depan politik diri mereka sendiri berbanding masa depan negara.

Dengan tidak memberi penjelasan dan tidak mengambil tindakan yang pantas, seluruh kabinet dan Barisan Nasional terlibat dan bertanggungjawab di atas krisis ini.

Sejak merdeka malah sebelumnya lagi, begitu ramai Rakyat patriot yang telah berkorban demi membina, mempertahan dan memakmurkan negara ini, termasuk angkatan tentera dan pasukan polis.

Adakah begini caranya DS Najib dan konco-konconya membayar balik hutang budi itu? Dengan memacu negara menuju tebing kehancuran?

Saya menggesa semua parti dan pemimpin politik, dan para wakil rakyat, untuk mengetepikan perbezaan di kala krisis ini. Ketengahkan kepentingan Negara dan Rakyat dan ketepikan perkiraan lain.

Dengan keberanian dan ketegasan, kita masih mampu mengatasi krisis ini, dan memulakan proses reformasi, mengembalikan demokrasi, dan menyelamatkan Malaysia.

Tapi kita tidak punyai masa, kita mesti bertindak segera!"

Fahmi Fadzil
Pengarah Komunikasi KEADILAN

11 Ogos 2015

-

MEDIA RELEASE

Below message from Datuk Seri Anwar Ibrahim conveyed through his lawyers yesterday.

"The nation is in a state of crisis, economic and political, yet the BN government seems incapable or unwilling to take strong, decisive and immediate action.

The serious allegations against the PM in the 1MDB corruption scandal has been compounded by the machinations of the previous weeks, including the sacking of the A-G and gross interference with the MACC.

As a result, the ringgit worsens to historic lows and investor confidence evaporates; this will have serious consequences for the well-being of every Malaysian.

But Najib and his government appear to be more interested in their own political survival than in the interests of the nation.

By not speaking up or taking immediate action, the whole of the cabinet and the Barisan Nasional is also complicit and responsible for the current crisis.

Since independence and before, countless patriotic Malaysians have sacrificed a great deal to build, protect and prosper this country, including members of the armed forces and police.

Is this how Najib and his associates repay them? By bringing the country to the brink of ruin?

I urge all political parties and leaders, and elected representatives, to set aside their differences in this hour of crisis.
Put the interest of the Nation and our people above all other considerations.

With courage and resolution, we can yet overcome this crisis; and put in place urgent reforms, restore democracy, and save this nation.

But time is of the essence, action must be immediate!"

Fahmi Fadzil
KEADILAN Communications Director

11 August 2015


Sila kongsi artikel ini...

'Apabila seorang ustazah mengeluarkan kenyataan aneh tentang kesan susu lembu kepada anak ..... '- Hafiz Firdaus Abdullah

5:07 PM 0 Comments A+ a-

oleh:
Hafiz Firdaus Abdullah

Apabila seorang ustazah mengeluarkan kenyataan aneh tentang kesan susu lembu kepada anak, ada yang mengulas bahawa sebagai ustazah, bincang bab agama sudahlah. Jangan masuk bab lain.

Ada juga yang mengulas, ustazah itu ada banyak kebaikannya melalui tulisan-tulisan novelnya, maka maafkanlah satu kesalahannya dalam bab susu lembu.

Saya berkata, tulisan dan ucapan ustazah itu dalam bidang agama juga perlu disemak dan diwaspadai.

Satu novel dia yang saya baca dari kulit ke kulit ialah "Sebarkan Cinta-Mu". Dalamnya ditemui banyak kesalahan dalam bidang aqidah, tafsir, hadis, sirah isteri-isteri Nabi, fiqh dan usul fiqh. Bahkan sebahagian kesalahan itu sukar untuk dikatakan sebagai sesuatu yang tidak sengaja.

Maka saya menghubungi dia melalui emel dan menerangkan dalam novelnya itu ada banyak kesalahan. Maka dia balas dengan penuh angkuh: "Novel itu sudah masuk cetakan ke-6, tiada siapa yang kata dalamnya ada kesalahan."

Seterusnya saya menjelaskan kesalahan-kesalahan tersebut dalam buku saya "Sebarkan Kebenaran-Mu: Catatan-Catatan Ke Atas Novel Sebarkan Cinta-Mu".

Setelah saya siapkan, saya emelkan kepada dia dalam bentuk raw copy (masih dalam format A4, belum layout) sebelum dihantar kepada penerbit. Dia balas dengan janji akan membacanya, namun sehingga kini tiada apa-apa maklumbalas lanjut.

--------

Sebuah lagi buku yang menerangkan kesalahan dia ialah karangan Syaikh Ibnu Anas al-Kutawi yang berjudul "Jawapan Terbuka Dalam Polemik Hukum Wanita Menutup Muka".

Buku ini menerangkan kesalahan ustazah yang mendakwa kononnya jumhur ulama' berpendapat wanita tak perlu pakai niqab.

Buku ini juga membantah kaedah-kaedah usul fiqh yang digunapakai oleh ustazah yang mendakwa kononnya niqab tidak sesuai dengan fiqh waqi' zaman kini.

--------- Moga Allah pimpin kita kepada sumber rujukan (ustaz & ustazah) yang jujur lagi amanah dalam ilmu mereka


s


Sila kongsi artikel ini...

Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) Sebagai Punca Pendapatan Negara - Zulhazmi Shariff

4:59 PM 0 Comments A+ a-




SISTEM PENGUATKUASAAN AUTOMATIK (AES) SEBAGAI PUNCA PENDAPATAN NEGARA.

Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) mula diperkenalkan oleh Kerajaan Malaysia melalui Kementerian Pengangkutan pada September 2012. Bermula dari itu pelbagai tentangan dan persoalan ditimbulkan di mana Kerajaan tetap tegas mengatakan bahawa pengenalan perlaksanaan AES adalah tiada lain bertujuan untuk kebaikan rakyat Malaysia khususnya pengguna jalanraya.

Perlu diingat bahawa AES dilaksanakan ketika itu dengan hak konsesinya dipegang oleh dua (2) syarikat swasta iaitu Beta Tegap Sdn Bhd dan ATES Sdn Bhd. Walau pun AES dikendalikan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) tetapi yang mempunyai hak akhir ialah dua (2) syarikat tersebut. Melalui Model Kewangan Dengan Formula Tiga Langkah yang telah dipersetujui bersama oleh syarikat dengan Kerajaan, mereka akan mendapat pulangan yang dianggarkan berjumlah RM3.2 bilion bagi tempoh 5 tahun. Kedua-dua syarikat mengeluarkan modal sebanyak RM717 juta.


Apabila ditentang hebat pelbagai pihak, pada Disember 2012 Peguam Negara memutuskan untuk membekukan segala prosiding Mahkamah berkaitan saman-saman AES yang telah dikeluarkan sebelum itu.

Semalam Tan Sri Lodin Wok Kamaruddin Pengarah Urusan Kumpulan Boustead Holdings Berhad menyatakan bahawa AES akan dilaksanakan semula secara bersama oleh Boustead dengan LTAT setelah Boustead mengambil alih pegangan Irat Properties Sdn Bhd yang mengambil alih pegangan Beta Tegap Sdn Bhd dan ATES Sdn Bhd.

Apa yang menarik perhatian ialah kenyataan Tan Sri Lodin Wok Kamaruddin pada 6 MAC 2015 semasa mengumumkan pengambil-alihan 50% pegangan Irat Properties Sdn Bhd. Beliau menyatakan bahawa "Untuk membangunkan aliran perniagaan dan membina peluang sinergi, memperoleh pegangan dalam AES adalah proses semula jadi bagi Kumpulan memacu pertumbuhannya. AES adalah sistem yang berjaya di pelbagai negara seluruh dunia, dan ia adalah satu sistem yang terbukti menjana hasil ketara."

Kenyataan Tan Sri Lodin tersebut adalah suatu petunjuk JELAS apa yang dikatakan selama ini bahawa perlaksanaan AES adalah untuk menjana pendapatan. Sebelum ini Beta Tegap dan ATES yang ingin menjana pendapatan melalui AES tetapi sekarang ianya beralih kepada Boustead dan LTAT dengan kerjasama Kerajaan Malaysia.

Apabila AES dilaksanakan oleh Boustead dan LTAT nanti, berapakah pulangan yang akan dijana mereka? Berapa pula yang akan dijana oleh Kerajaan?

Rakyat Malaysia harus sedar bahawa perlaksanaan AES ini bukan dengan tujuan murni menjaga keselamatan rakyat semata-mata tetapi ianya juga adalah sumber pendapatan pihak-pihak tertentu.

Sudah GST menekan rakyat, kadar tol dinaikkan, harga minya meningkat, sekarang AES pula akan menghulur tangan meminta "derma" rakyat.

Baiknya rakyat Malaysia masih sanggup "menderma" kepada mereka-mereka sedang rakyat berhempas pulas mencari rezeki dalam kepayahan.

BERANI BERUBAH KE ARAH MALAYSIA YANG LEBIH BAIK.

ZULHAZMI SHARIFF
11082015


Sila kongsi artikel ini...

Pro Guam: Ngo Peguam Hak Asasi Manusia (Harapan Baru)

4:10 PM 0 Comments A+ a-


PRO GUAM: NGO PEGUAM HAK ASASI MANUSIA (HARAPAN BARU)
9 Julai, 2015 merupakan suatu tarikh keramat lahirnya sebuah Ngo baru yang terdiri daripada barisan Peguam Hak Asasi Manusia.

ProGuam, yang merupakan singkatan kepada Pertubuhan Pengamal Undang-undang & Hak Asasi Manusia Malaysia telah ditubuhkan melalui cetusan idea para Peguam yang cintakan undang-undang dan keadilan, lahir di saat masyarakat Malaysia inginkan HARAPAN BARU dan sinar baru kepada badan-badan perundangan di Malaysia yang terdiri daripada Badan Kehakiman, PDRM, SPRM dan lain-lain badan yang berlatar belakangkan perundangan agar bukan sahaja dilihat adil, malah dilihat berlaku adil.


ProGuam meneliti pelbagai isu negara yang berlaku mutakhir ini, daripada isu penyiasatan 1MDB, isu wang tunai berbilion ringgit yang dipindahkan ke akaun Perdana Menteri sehinggalah kepada isu saman AES yang dikatakan bakal "hidup" semula.

Sebagai komitmen awal kami, ProGuam melalui barisan Peguamnya yang terdiri daripada individu-individu dari seluruh negara akan menyediakan khidmat guaman percuma dalam himpunan Bersih 4.0 yang bakal diadakan pada 29 dan 30 Ogos kelak.

ProGuam dengan berbesar hati ingin menjemput mana-mana pengamal undang-undang termasuk pensyarah dan mahasiswa undang-undang baik lelaki mahupun wanita untuk bersama-sama menyertai kami demi melihat masa depan yang adil, bersih dan sejahtera.

Noorazmir Zakaria
Presiden ProGuam
(No. Pendaftaran: PPM-004-10-09082015)


Sila kongsi artikel ini...

Menjawab Fitnah: 'Wajib Taat Perdana Menteri Walaupun Dia Mencuri Harta Rakyat' - Admin DFB

2:03 PM 0 Comments A+ a-


Menjawab Fitnah: "Wajib Taat Perdana Menteri Walaupun Dia Mencuri Harta Rakyat"
sumber



11 Ogos - Merujuk kepada screenshot di atas, admin ingin menafikan yang Dr Fathul Bari Mat Jahya pernah membuat kenyataan "Wajib Taat Perdana Menteri Walaupun Dia Mencuri Harta Rakyat" sepertimana yang viral di media sosial sejak daripada semalam.

Kenyataan seperti ini tidak pernah disebut di mana-mana kuliah dan ceramah yang pernah dihadiri oleh DFB seumur hidup beliau.

Jika dilihat secara adil di posting tersebut yang turut disertakan video kuliah DFB, maksud yang DFB sampaikan sangat jauh tersasar daripada apa yang viral di media sosial.

Komen DFB adalah bersifat umum dan pendirian kami dalam isu seumpama ini adalah sebagaimana yang disabdakan oleh Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam:


عَلَى الْمَرْءِ الْمُسْلِمِ السَّمْعُ وَالطَّاعَةُ فِيْمَا أَحَبَّ وَكرَهَ إِلا أَنْ يُؤْمَرَ بِمَعْصِيَّةٍ فَإِنْ أَمَرَ بِمَعْصِيَّةٍ فَلا سَمْعَ وَلا طَاعَةَ

“Wajib ke atas seorang muslim untuk mendengar dan taat (kepada pemerintah) pada apa-apa yang dia sukai atau dia benci, melainkan apabila penguasa tersebut menyuruh untuk melakukan kemaksiatan. Apabila dia menyuruh untuk melakukan maksiat, maka tidak boleh mendengar dan tidak boleh taat (dalam urusan maksiat tersebut).” [Hadis Riwayat Muslim, no: 3423. al-Tirmidzi, no: 1629]
Admin ingin menasihati mereka-mereka yang memfitnah supaya menghentikan fitnah tersebut dan bertaubatlah kepada Allah.

Admin juga mencabar mereka yang memfitnah supaya membawa bukti yang DFB pernah menyebut ayat sebegitu yang bertujuan memburukkan Perdana Menteri.

Admin mohon semua supaya memeriksa dahulu informasi yang diterima sebelum mempercayainya kerana berita dari sumber fasiq dan munafiq tidak boleh dijadikan tuduhan dan hujah sebagaimana firman Allah yang bermaksud:


“Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu” [Al Hujurat:6].
Untuk memudahkan lagi anda memeriksa info yang diterima berkaitan berita ini, admin telah menyenaraikan rakaman dari pihak kami sendiri bagi setiap isu berkaitan pemerintahan yang sempat admin rakamkan selama DFB berkuliah dan berceramah.

Senarai ini hanya untuk video rakaman terpilih berkaitan isu 'pemerintahan' sahaja dan admin yakin anda semua tidak akan menjumpai ayat batil yang telah viral di media sosial itu dari mana-mana video rakaman yang disenaraikan mahupun yang tidak disenaraikan.

Video rakaman DFB keseluruhannya boleh ditonton di empat pautan ini sahaja:

Sumber 1 | Sumber 2 | Sumber 3 | Sumber 4

Nilaikan dengan adil dan kami mendoakan mereka yang memfitnah agar kembali ke pangkal jalan.

Allahua'lam.

-Admin DFB


Sila kongsi artikel ini...

Apakah Motif Derma RM 2.6 Bilion Kepada Perdana Menteri? - Nurul Islam Mohammed Yusof

1:20 PM 0 Comments A+ a-



KENYATAAN MEDIA

NURUL ISLAM MOHAMMED YUSOF

Timbalan Ketua
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan


26 Syawwal 1436 | 11 Ogos 2015

APAKAH MOTIF DERMA RM 2.6 BILION KEPADA PERDANA MENTERI?

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) mendesak YAB Perdana Menteri untuk menjelaskan terlebih dahulu kepada rakyat apakah motif derma ASD 700 juta (RM 2.6 bilion) yang didepositkan ke dalam akaun peribadinya oleh penderma dari Timur Tengah tersebut?

DPPWP berpandangan isu ini perlu dijelaskan terlebih dahulu sebelum beliau bercadang untuk mengusulkan rang undang-undang berkaitan pembiayaan dana kepada parti politik khususnya untuk pilihanraya. Derma tersebut masih meragukan dan ia telah dipertikaikan sekali lagi oleh Tun Dr Mahathir kelmarin.

Sekiranya derma tersebut adalah untuk membiayai gerak kerja pilihanraya UMNO, maka Perdana Menteri sendiri gagal menunjukkan kaedah yang betul walaupun pihak PEMANDU di bawah Program Transformasi Kerajaan telah mencadangkan amalan terbaik mengenai political funding ini 6 tahun yang lalu.

PEMANDU sendiri telah mencadangkan praktis political funding di bawah makmal korupsi bagi meningkatkan transparensi dan akauntabilti. Antara cadangan tersebut ialah derma kepada parti politik mestilah dibuat atas nama dan akaun parti bukan individu serta akaun parti tersebut mestilah diaudit dan didedahkan untuk pengetahuan awam.

Maka, isu ini perlu dijelaskan bagi mengelakkan keraguan. Sekiranya ia didermakan untuk kegunaan peribadi Perdana Menteri, sudah pasti ia mempunyai motif yang lebih besar dan ia mudah terdedah kepada rasuah. Sebaliknya, jika ia bertujuan untuk operasi UMNO dalam pilihanraya, maka ia tidak selari dengan cadangan PEMANDU dan praktis terbaik dunia.

Sekian, terima kasih.


Sila kongsi artikel ini...

KSN dan KPPA Perlu Lepaskan Jawatan - Mahfuz Omar

1:07 PM 0 Comments A+ a-



Kenyataan Media

KSN DAN KPPA PERLU LEPASKAN JAWATAN

1. Saya mengalu-ngalukan keputusan yang telah diumumkan oleh Ketua Setiausaha Negara (KSN) memulangkan dua Pegawai SPRM kembali menjalankan tugas di SPRM seperti sediakala. Pada saya, tidak sewajarnya mereka ditukar kerana tiada kesalahan pun yang telah dilakukan mereka berdua. Apa yang mereka lakukan ialah untuk melindungi kepentingan negara dan rakyat.


2. Namun persoalan yang perlu diperjelaskan oleh KSN dan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (KPPA) ialah mengapa selepas pertukaran Pegawai tersebut pada 7 Ogos 2015 dan setelah berlaku kekecohan seluruh negara atas isu ini baru dipanggil mereka untuk memberi penjelasan. Mengapa tidak dipanggil Pegawai tersebut selepas daripada beberapa insiden yang berlaku apabila SPRM diserang oleh PDRM yang menjadi punca kepada pertukaran secara bebal terhadap Pegawai tersebut.

3. KSN dan KPPA wajar memohon maaf secara terbuka melalui media kepada Pegawai tersebut kerana mereka dan keluarga serta keseluruhan kakitangan SPRM telah dimalukan sebegitu rupa, sekaligus mengalami penderaan mental dan emosi.

4. KSN dan KPPA telah gagal menjalankan tugas secara profesional untuk melindungi Pegawai yang beramanah dan berjiwa Malaysia seperti Dato'Bahari Mohammad Zin dan Dato'Rohaizad Yaakob. Saya menuntut kepada KSN dan KPPA jika mereka bermaruah sewajarnya mereka melepaskan jawatan yang disandang. Negara tidak memerlukan Pegawai seperti mereka yang hanya menjadi hang setia kepada PM Najib bukannya kepada rakyat dan negara.

"Selamatkan Rakyat dan Malaysia Tercinta"

DATO' HJ MAHFUZ HJ OMAR
Ahli Parlimen Pokok Sena

11 Ogos 2015/26 Syawal 1436H


Sila kongsi artikel ini...

Sokongan Terhadap Tindakan SPRM Dalam Membanteras Gejala Rasuah Di Malaysia - Adly Zahari

1:03 PM 0 Comments A+ a-



Penyelaras
Gerakan Harapan Baru
Negeri Melaka

11hb Ogos 2015


Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Negeri Melaka

Assalamu’alaikum WBT

SOKONGAN TERHADAP TINDAKAN SPRM DALAM MEMBANTERAS GEJALA RASUAH DI MALAYSIA

Adalah dengan segala hormatnya perkara diatas dirujuk.

2. Perkembangan mutakhir mengenai isu rasuah yang melibatkan pemimpin utama negara adalah amat membimbangkan. Umum mengetahui rasuah adalah penyumbang utama kepada keruntuhan banyak negara dan institusi. Justeru mendorong kerajaan Malaysia suatu ketika meletakkan SPRM dibawah seliaan SPB Yang Dipertuan Agong bagi memperkukuhkan kuasa dan keupayaan SPRM menjalankan siasatan terhadap isu-isu rasuah yang berlaku dalam semua agensi dan institusi dalam negara.

3.Adalah begitu malang apabila SPRM dicabul dan tidak dihormati oleh penguasa melalui pasukan penguatkuasa yang lebih rendah kedudukannya dalam hieraki agensi penguatkuasa dalam negara kita. Kedudukan suruhanjaya dibawah SPB YDP Agong langsung tidak mendatangkan rasa hormat malah telah diperkotak-katikkan. Kami memahami bahawa siasatan SPRM selama ini sering diganggu pihak tertentu yang berkedudukan untuk kepentingan peribadi mereka. Lebih malang apabila beberapa pegawai SPRM ditangkap dan mungkin akan didakwa atas tuduhan membocorkan maklumat penyiasatan skandal 1MDB. Malangnya, pesalah yang sedang disiasat kini semakin bermaharajalela dengan kuasa dan kedudukan yang ada pada mereka.

4.Sehubungan itu, Gerakan Harapan Baru Negeri Melaka menyokong penuh tindakan SPRM membanteras gejala rasuah sehingga ke akar umbi. Mereka yang bersalah perlu dihadapkan ke muka pengadilan dan diberikan hukuman yang setimpal. Kami juga menyokong agar SPRM diberi kebebasan sepenuhnya menyiasat kes-kes rasuah dan terkini termasuklah kes melibatkan skandal 1MDB. Kami juga merasa kesal dan dukacita apabila SPRM diganggu, pegawainya ditangkap dan pegawai tertinggi SPRM dipaksa berehat seketika bertujuan mengganggu siasatan yang sedang berlaku keatas skandal 1MDB.

5.Justeru itu, Gerakan Harapan Baru Negeri Melaka menegaskan bahawa kami menyokong penuh usaha SPRM membongkar rasuah dan skandal 1MDB yang boleh menjahanamkan negara kita. Petualang negara perlu didakwa ke muka pengadilan. Maruah SPRM, sebuah badan penguatkuasa di bawah SPB YDP Agong perlu dikembalikan.

Sekian, Terima kasih.

Yang Benar,


Haji Adly bin Zahari
Penyelaras
Gerakan Harapan Baru
Negeri Melaka.


Sila kongsi artikel ini...

Aku pernah dituduh makan rasuah oleh DrMaza ketika aku memimpin YADIM suatu ketika dahulu ... - Mohd Nakhaie Ahmad

12:51 PM 0 Comments A+ a-



Aku pernah dituduh makan rasuah oleh DrMaza ketika aku memimpin YADIM suatu ketika dahulu. Kononnya aku salahguna wang YADIM dan beli banglow mewah di Jakarta. Dia minta supaya audit negara periksa kewangan YADIM. Dalam satu majlis forum aku minta dia minta maaf. Dia jawab tunggu SPRM siasat. Dia tak tahu Audit negara dan SPRM pernah audit dan periksa kewangan YADIM sebelum itu. Pengurusan kewangan YADIM telus. Ta de masalah. Loporan tahunan dibuat secara teliti.

Aku mengemukan saman dan kemudian bersetuju menyelesaikan kes itu di dalam chember. Hakim panggil secara berseorangan sebelum pangil kedua belah pihak secara serentak.

Aku jelaskan kepada hakim supaya DrMaza belajar dari kesilapannya. Dia masih muda. Bukan aku nak duit dia Rm 1.5 juta sebagaimana yang dituntut.Aku setuju manyelesaikan tuntutan itu dengan dia minta maaf, membayar duit peguam dan menyiarkan permohonan maaf di akhbar sebagaiman tuduhannya ke atas aku disiarkan secara besar-besaran di akhbar. Dia minta maaf secara bertulis dan disahkan dihadapan hakim dan bayar wang peguam. Tetapi permohonan maaf yang disiarkan di akhbar terlalu kecil sampai aku tak perasan pun ia disiarkan. Tapi aku diamkan sagaja kerana aku kira dia sudah mendapat pengajaran daripadanya.

Tapi aku masih heran dia gemar bercakap dan buat kenyataan dalam banyak perkara sangat seolah-olah dia tahu semua perkara. Bagi aku ini kelemahan jiwa orang yang mekar bunganya sebelum terjadi buahnya.


Mohd Nakhaie Ahmad
s


Sila kongsi artikel ini...

Sudahkah SPRM Memanggil Najib Memberikan Keterangan? - Zulhazmi Shariff

12:43 PM 0 Comments A+ a-



SUDAHKAH SPRM MEMANGGIL NAJIB MEMBERIKAN KETERANGAN?

Minggu lepas SPRM ada mengeluarkan kenyataan akan memanggil Najib Tun Razak memberikan keterangan berkaitan "derma" RM2.6 bilion oleh penderma Timur Tengah ke dalam akaun peribadi beliau.

Semalam Najib Tun Razak ketika merasmikan suatu mesyuarat agung tahunan Umno di Johor menyatakan secara terbuka bahawa beliau menerima "derma" RM2.6 bilion itu ke dalam akaun beliau bukan untuk kepentingan peribadi tetapi untuk parti.


Setelah ramai memberikan sokongan secara langsung atau tidak langsung kepada SPRM untuk meneruskan siasatan berkaitan perkara tersebut ekoran pegawai-pegawai SPRM disiasat oleh PDRM dan ada yang ditukar kemudiannya dibatalkan pertukaran, Malaysia ingin tahu adakah Najib Tun Razak telah dipanggil oleh SPRM untuk memberikan keterangan? Jika belum, bila Najib akan dipanggil untuk disiasat dan diambil keterangan?

SPRM perlu bertanggungjawab dan telus serta berani meneruskan diasatan. Najib perlu disiasat dan direkod keterangan berkaitan RM2.6 bilion tersebut. Berkali-kali Najib dan beberapa Menteri badutnya menyatakan duit tersebut adalah sah serta tidak melanggar undang-undang.

Sekarang menjadi tanggungjawab SPRM mengotakan janji mereka untuk menyiasat dan mencari hingga ke lubang cacing. BUKTIKAN!

BERANI BERUBAH KE ARAH MALAYSIA YANG LEBIH BAIK.

ZULHAZMI SHARIFF
11082015


Sila kongsi artikel ini...

Surat Samahah Al-Shaykh Yusuf Al-Qaradawi Kepada Anwar Ibrahim Dan Kerajaan Malaysia

12:22 PM 0 Comments A+ a-




SURAT SAMAHAH AL-SHAYKH YUSUF AL-QARADAWI KEPADA ANWAR IBRAHIM DAN KERAJAAN MALAYSIA .
(Diurus selia terjemahan oleh Angkatan Belia Islam Malysia – ABIM)


Segala puji bagi Allah, selawat dan salam ke atas Rasulullah, keluarga, sahabat dan sesiapa yang mengikuti petunjukNya.

Sesungguhnya Malaysia sebuah negara yang dicintai kami, besar untuk kami dan ada tempat di sisi kami.

Malaysia ada kenangan indah pada diri kami, kecintaan yang benar di hati kami dan kedudukan yang tinggi di akal kami. Hubungan yang erat dan ziarah yang kerap menghimpunkan kami dengan rakyat Malaysia. Sesungguhnya jiwa kami menjadi gembira setiap kali kami melihat Malaysia menuju ketinggian dan kemajuan dalam berbagai-bagai lapangan. Kami berdoa kepada Allah untuk Malaysia, rakyat, kerajaan dan Rajanya; semoga Allah mengekalkan kepada mereka jalan pembangunan dan kemurahan, ikatan dan persaudaraan.

Namun begitu, kami bercita-cita supaya ufuk yang melewati keterbukaan pendidikan dan ekonomi, sosial dan keilmuan, turut merangkumi keterbukaan politik. Begitu juga, agar Kerajaan Malaysia tidak memandang kepada pihak yang membangkangnya sebagaimana pandangan negara-negara Dunia Ketiga. Pembangkang merupakan satu bahagian utama dari komponen negara dalam sistem demokrasi. Ia merupakan teras keamanan demi memelihara kesatuan negara dan kestabilannya, selain supaya para pemuda tidak pergi kepada pemikiran yang melampau dan aliran ekstremisme.

Saya berkata demikian, berdasarkan apa yang sedang dilalui saudara dan sahabat kami, yang dimuliakan Anwar Ibrahim. Beliau telah berdiri dengan peranan yang hebat, hasil yang besar dan usaha yang baik, yang mana negara Malaysia dan seluruh rakyatnya telah memperoleh manfaat dari usaha itu.

Sebagaimana manusia lain, saya mengikuti tuduhan yang aneh terhadap Anwar. Tuduhan itu tidak selari dengan usianya, akhlak, kehidupan beragama, sejarah dan kedudukannya. Demikian juga situasi dan kepelikan di sekelilingnya. Beliau telah dibuktikan tidak bersalah dalam satu penghakiman, kemudian dihukum bersalah dalam satu penghakiman terakhir, hal tersebut berlaku setelah tiada bukti dan telah berlalu satu tempoh yang tidak mungkin boleh dibuktikan lagi.

Sesungguhnya saya mengenali Anwar Ibrahim sewaktu beliau pada awal usia mudanya, bangun menentang pemerintahan yang lalu dan kemudian memimpin belia Malaysia (Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)). Kemudian kami mengenalinya ketika beliau dipenjara angkara penentangannya (terhadap kerajaan) dan kami mengenalinya selepas beliau dibebaskan dari penjara dan menyertai UMNO. Beliau memimpin beberapa Kementerian, sehingga menjadi orang nombor dua di dalam parti dan kerajaan.

Anwar Ibrahim banyak kali menjemput saya dalam merapatkan (hubungan) antara Parti Islam dan UMNO, saya menyambutnya, kerana saya menyeru kepada kekuatan, kesatuan dan jalan yang lurus buat Malaysia. Saya bersama-sama Anwar Ibrahim saling bekerjasama dalam membangunkan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), yang mana tertegak atas dasar integrasi ilmu wahyu, sains dan kemanusiaan.

Saya mengenalinya semasa beliau sedang bersinar di Malaysia, dunia Arab dan di Barat, ketika itu beliau merupakan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Malaysia. Beliau merupakan salah seorang pemimpin terhebat Malaysia di era ini, salah seorang yang menyumbang kepada kebangkitan negara. Dunia pada masa itu menantinya untuk menjadi Perdana Menteri, pemimpin Malaysia bagi era baru, (namun ia tidak berlaku) angkara kerosakan politik yang menimpa kita.

Saya menganggapnya sebagai seorang Muslim yang benar, mukmin yang istiqamah, menunaikan kewajipan, menjauhi dosa-dosa besar dan perbuatan yang haram. Beliau beramal untuk kemuliaan agamanya, ketinggian negara dan khidmat kepada rakyatnya. Allah lah yang layak menilainya, saya tidak layak menilainya di hadapan Allah.

Hari ini, Anwar Ibrahim merupakan satu-satunya orang politik yang telah dan sedang ditimpa dengan kes-kes yang meragukan, dan beliau dipenjara satu demi satu. Kalau saya meragui akan perbuatannya pada apa yang dituduh, pasti saya tidak menulis seperti apa yang ditulis sekarang.

Sebenarnya, saya boleh untuk berdiam dari apa yang sedang dideritai Anwar Ibrahim di penjara. Namun pengiktirafan kepada beliau, pengetahuan akannya dan kejujurannya, selain kerana nasihat ikhlas daripada saya kepada rakyat dan kerajaan Malaysia; (semua itu) menghalang saya untuk tidak berpihak dari topik ini.

Bahkan itu mewajibkan saya untuk menyampaikan seruan kepada Duli Yang Maha Mulia, Yang Dipertuan Agong, Sultan Abdul Halim. Demikian juga kepada Yang Amat Berhormat Dato' Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak; Perdana Menteri Malaysia, supaya memberikan pengampunan kepada Anwar Ibrahim. Lebih-lebih lagi isu ini tidak berlaku pada zaman Perdana Menteri sekarang; (PM sekarang) seorang yang saya telah temui dan berutus surat dengannya, saya membantunya dan saya telah menjaga hubungan dengannya. Saya mengiranya dengan izin Allah akan menyambut seruan ini.

Saya menyeru agar kita menutup episod lalu yang mana ia menyakitkan negara Malaysia dan para pimpinannya. Demi Allah, sesungguhnya saya sangat ingin menyatukan rakyat negara Malaysia, bahkan menyatukan seluruh umat Islam.

Dan sesungguhnya agama Islam ini ialah agama kamu, agama yang satu asas pokoknya, dan Akulah Tuhan kamu; maka bertaqwalah kamu kepadaKu.

(Al-Mukminun: 52)

"Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai..."

(Al-i-’Imran: 103)

"... dan janganlah kamu berbantah-bantahan; kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu, dan sabarlah (menghadapi segala kesukaran dengan cekal hati); sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar."

(Al-Anfal: 46)

Ya Allah, satukanlah suara kami di dalam hidayahMu, hati-hati kami atas ketakwaan padaMu, jiwa-jiwa kami atas kasih sayangMu, dan (satukan) azam-azam kami untuk meneruskan kebaikan dan sebaik-baik amal. Amin.

Yusuf al-Qaradawi
Pengerusi, Kesatuan Ulama Sedunia

Kenyataan Rasmi dikeluarkan dalam laman web:
http://qaradawi.net/new/takareer/8107-2015-08-10-08-34-44





الحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله، وعلى آله وصحبه ومن تبع هداه، (وبعد)

فإن ماليزيا دولة حبيبة إلينا، عزيزة علينا، أثيرة لدينا، لها ذكريات طيبة في نفوسنا، ومحبة صادقة في قلوبنا، ومكانة سامقة في عقولنا. جمعتنا بأهلها علاقات متينة، وزيارات متكررة. وإن أفئدتنا لتبتهج كلما رأيناها تشق طريقها نحو العلا والتقدم في المجالات المختلفة، ونحن ندعو الله لماليزيا، وشعبها، وحكومتها، وملكها أن يديم عليهم مسيرة التقدم والرخاء، والترابط والإخاء.

وإن كنا نأمل أن تتسع الآفاق التي وسعت الانفتاح التعليمي والاقتصادي، والاجتماعي والعلمي، لتشمل الانفتاح السياسي، وألا تنظر الحكومة في ماليزيا إلى معارضيها كما تنظر دول العالم الثالث، فالمعارضة جزء رئيس من مكونات الدولة في النظم الديمقراطية، وهي صمام أمان للحفاظ على وحدة البلد واستقراره، وعدم انجراف الشباب نحو الأفكار الهدامة، والتيارات المتطرفة.

أقول هذا، بمناسبة ما يمر به أخونا وصديقنا الأستاذ الكبير أنور إبراهيم، الذي قام بأدوار عظيمة، وإنجازات كبيرة، وجهود طيبة، استفادت منها دولة ماليزيا والمجتمع الماليزي كله. وقد تابعت كما تابع الناس اتهام الأستاذ أنور بهذه التهمة الغريبة، التي لا تتوافق مع سنه، ولا خلقه، ولا دينه، ولا تاريخه، ولا مكانته، وما أحاطها من ظروف وملابسات غريبة، وتبرئته في أحد أدوار التقاضي تبرئة تامة، ثم الحكم عليه في الدور الذي يليه حكما نهائيا، بعد أن ذهبت الأدلة ومضت مدة من الزمن لا يمكن معها التأكد من شيء.

لقد عرفت أنور إبراهيم شابا في مقتبل شبابه، ثائرا على الأنظمة القديمة، رئيسا لشباب ماليزيا (أبيم) ثم عرفته حين سجن من أجل قيادته الثائرة، ثم عرفته بعد خروجه من السجن وقد اقترب من حزب (آمنو) ثم أصبح عضوا في الحزب، وتولى أكثر من وزارة، حتى أصبح الرجل الثاني في الحزب وفي الحكومة.

ودعاني أنور إبراهيم أكثر من مرة للتقريب بين الحزب الإسلامي وحزب ( آمنو) وكنت عند النداء، لأني كنت أنشد القوة والوحدة والاستقامة لماليزيا.

وتعاونت مع أنور إبراهيم في إقامة الجامعة الإسلامية العالمية، التي تقوم على الجمع بين علوم الوحي، والعلوم الكونية والإنسانية.

وعرفته وهو يتألق في ماليزيا وفي العالم العربي، وفي العالم الغربي، نائبا لرئيس وزراء ماليزيا ووزيرا لماليتها، فكان واحدا من أبرز القادة في ماليزيا الحديثة، وأحد الرجال الذين ساهموا في نهضتها، وكان العالم كله ينتظر – وقتئذ- أن يكون رئيسا للوزراء، وقائدا لماليزيا في مرحلة جديدة، لولا ما تدهمنا به السياسة من صدمات.

أحسبه مسلما صادقا، ومؤمنا مستقيما، يؤدي الواجبات، ويجتنب الكبائر والمحرمات، ويعمل لعزة دينه، ورفعة بلده، وخدمة أمته، والله حسيبه ولا أزكيه على الله. واليوم أنور إبراهيم هو السياسي الوحيد الذي لوحق ويلاحق بقضايا تثار حولها الشبهات، ويسجن في الواحدة تلو الأخرى!! ولو شككت في فعله ما اتهم به، لما كتبت ما أكتبه الآن.

لقد كان بوسعي أن أسكت عما يعانيه الرجل من سجن، غير أن وفائي للرجل، ومعرفتي به وأصالة معدنه، ونصيحتي الخالصة لماليزيا شعبا وحكومة، يمنعاني من أن أغض الطرف عن هذا الموضوع، ويوجبان علي أن أتوجه بالنداء إلى جلالة اليانغ دي. بيرتوان أغونغ/ عبد الحليم معظم. وإلى فخامة الداتو سري/ محمد نجيب تون عبد الرزاق: رئيس الوزراء الماليزي ، إلى إصدار عفو عن الأستاذ أنور إبراهيم، لا سيما وهذه القضية لم تحرك في عهد رئيس الوزراء الحالي، الذي قابلته وراسلته، وآزرته، وأحسنت الصلة به.

وأحسب أنه- بإذن الله- مستجيب لهذا النداء. وأدعو إلى العمل على طي هذه الصفحة التي تسيء إلى دولة ماليزيا وقادتها، وإني والله لحريص كل الحرص على توحيد أهل البلد الواحد، بل توحيد الأمة الإسلامية، {وَإِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ } [المؤمنون:52]، و{ وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا } [آل عمران: 103]، {وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ} [ الأنفال:46].

اللهم اجمع الكلمة على الهدى، والقلوب على التقى، والأنفس على المحبة، والعزائم على عمل الخير وخير العمل. آمين

يوسف القرضاوي رئيس الإتحاد العالمي لعلماء المسلمين


Sila kongsi artikel ini...

Semua intelektual mencadangkan untuk kita sertai gerakan demokrasi Bersih 4.0. Saya setuju dan sedang bersiap. Masalahnya ..... - Yuva Balan

10:30 AM 0 Comments A+ a-



Semua intelektual mencadangkan untuk kita sertai gerakan demokrasi Bersih 4.0. Saya setuju dan sedang bersiap. Masalahnya tiada seorang pun yang menerangkan apa yang akan berlaku selepas kita semua berkumpul di jalan raya.

Bersih 3.0 selepas beratus ribu rakyat sudah berkumpul, Ambiga arahkan supaya bersurai. Rakyat yang tak ingin bersurai kerana tidak nampak penyelesaian di gas, dipukul dan dihalau oleh Polis dan FRU. Anwar and family lari masuk kereta dan terus gerak. Orang biasa yang kena.

Tuntutan demokrasi yang di bawa oleh Bersih tidak menyelesaikan apa-apa masalah bagi kelas pekerja atau rakyat biasa. Tambahan pula tuntutan Najib undur dan bebas Anwar yang dibawa oleh pembangkang jelas mendedahkan watak PR yang ingin menggunakan gerakan Bersih untuk kepentingan politik sendiri. Apakah masalah rakyat akan selesai dengan menangkap Najib dan membebaskan Anwar?

Mungkin masalah PR akan selesai tetapi rakyat biasa masih akan terdedah kepada krisis ekonomi dan akan terus dibebankan. Walaupun PR cuba menonjolkan perbezaan mereka dengan BN, dipangkalnya kedua-dua BN dan PR beroperasi dalam kerangka kapitalisme yang sama dan bergantung dengan ekonomi global dimana ia sedang merosot dengan mendadak.

Seperti yang sering berlaku dalam sejarah, krisis ekonomi kapitalisme bukan sahaja akan mencetuskan kekecohan politik di kalangan elit tetapi pada masa yang sama membuka peluang bagi kelas pekerja dan rakyat biasa untuk turut terlibat dalam perjuangan menuntut hak mereka.

Penglibatan kelas pekerja di acara-acara demonstrasi seperti Bersih adalah amat penting, tetapi pada masa yang sama, kekuatan massa ini harus digunakan untuk membentuk sebuah organisasi yang berlandaskan aspirasi rakyat biasa dan menawarkan alternatif kepada sistem ekonomi kapitalisme yang sudah tidak releven lagi.

Golongan aktivis sosial, pihak media, intelektual dan anak muda harus bergabung tenaga dengan massa untuk turut berjuang menuntut hak bersama. Sebuah organisasi yang membawa tuntutan ekonomi dan sosial rakyat harus dibentuk disamping berjuang untuk hak-hak demokrasi.

Organisasi yang sedang berjuang untuk hak-hak demokrasi harus melebarkan program mereka dengan tuntutan-tuntutan ekonomi dan sosial bagi membolehkan rakyat biasa turut berjuang. Suatu perubahan yang nyata hanya boleh dicapai jika kelas pekerja dan rakyat biasa berpeluang untuk menyedari kekuatan mereka dan menggunakannya untuk menggerakkan penentangan terhadap sistem kapitalisme.

Ayuh kita ke Bersih 4.0 dengan idea yang jelas untuk mewujudkan sebuah kepimpinan kelas daripada kekuatan massa. Bukan sekadar pergi dan balik, Sebarkan risalah, bahan bacaan atau mesej kamu. Libatkan diri dalam perbincangan dengan kelas pekerja dan rakyat biasa untuk membentuk sebuah organisasi yang mampu menentang kapitalisme. Perjuangan kita tidak patut dikawal oleh kepimpinan Bersih yang cuma inginkan penukaran rejim tanpa melihat kepada keperluan untuk menentang sistem itu sendiri. Walaupun kita berjuang untuk tuntutan demokrasi oleh Bersih, tetapi perjuangan kita harus menjangkau Bersih dan menjurus kearah pembinaan sebuah organisasi yang kukuh dan dapat membawa aspirasi rakyat biasa. Kerja-kerja membina sebuah kuasa alternatif bagi kedua-dua kapitalis BN dan PR harus bermula sekarang sebelum ia terlambat


Yuva Balan

w


Sila kongsi artikel ini...

Nilai Ringgit akan menjunam jika kerajaan timbul curiga pada Bank Negara - Tuan Ibrahim Tuan Man

9:06 AM 0 Comments A+ a-



Nilai Ringgit akan menjunam jika kerajaan timbul curiga pada Bank Negara



Akibat krisis hutang 1MDB, pelabur telah mula meragui integriti kepimpinan negara. Keadaan bertambah parah selepas tindakan polis menyiasat terhadap SPRM dan Jabatan Peguam Negara dan sidang Jawatankuasa Kira-kira Awam ditangguhkan tatkala siasatan terhadap 1MDB rancak dijalankan.


Ura-ura sedang rancak bahawa tindakan seterusnya akan disasarkan kepada Bank Negara. Tun Dr Mahathir Mohamad juga dapat menghidunya. Ia bermula sejak kemunculan blog-blog misteri sejurus pemecatan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Timbalan Perdana Menteri yang cuba membangkitkan keraguan terhadap Bank Negara dan Gabernornya Tan Sri Zeti Akhtar Aziz hangat dipromosikan di sosial media.

Jika kerajaan melakukan apa-apa yang mencemar dan menimbulkan curiga terhadap Bank Negara dan juga Gabernornya Tan Sri Zeti Akhtar Aziz tanpa asas yang kukuh, nilai Ringgit dijangka akan menjunam lebih teruk, dan kemungkinan melepasi paras krisis kewangan 1998.

Fikir sebelum bertindak. Utamakan kepentingan rakyat dan negara. Apa yang diperlukan waktu ini ialah ketelusan dan siasatan diteruskan tanpa gangguan dan bukannya tindakan membalut kertas dengan api untuk mengembalikan keyakinan pelabur.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS
11 Ogos 2015


Sila kongsi artikel ini...

Kuasa Dan Kebebasan – Amin Ahmad

12:05 AM 0 Comments A+ a-

Isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) masih belum selesai, malah ia membuka beberapa isu baharu yang nampak begitu jengkel di mata umum.

Banyak persoalan intrik muncul bersamanya. Meskipun ia tidak kurang pentingnya, kita memerlukan penambahbaikan dasar dan amalan politik untuk melonjak makna kepada apa juga pilihan intrik yang ada.

Campur tangan kerajaan dalam aktiviti ekonomi

Masalah awal 1MDB bermula selepas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sendiri membelakangi liberalisasi ekonomi yang dikemukakannya.

1MDB menjadi satu lagi syarikat berkaitan kerajaan yang diwujudkan ketika begitu banyak jenis syarikat yang sama “mengawal” ekonomi negara.

Liberalisasi ekonomi yang bertujuan mengurangkan campur tangan kerajaan dalam aktiviti ekonomi jelas larut dalam kata-kata sahaja.

Sebab mengapa ramai ahli ekonomi menolak campur tangan berlebihan ini kurang mahu difahami oleh ahli-ahli politik kerana mereka sedar dengan campur tangan itu mereka berpeluang menjana kekayaan peribadi atau kepada keluarga dan kroni.

1MDB sangat jelas menunjukkan bagaimana campur tangan kerajaan dalam aktiviti ekonomi adalah sebahagian resipi kepada pelbagai masalah.

Pertama, 1MDB membuat hutang yang cukup besar. Hutang ini bukan sahaja secara tidak langsung menyumbang kepada kesan himpitan keluar, tetapi juga menambah beban tanggungan hutang negara kerana ia diberi jaminan oleh kerajaan persekutuan Malaysia.

Kemudian, kita mendengar keputusan aneh 1MDB membeli penjana tenaga bebas pada kadar harga melebihi pasaran, dengan bayaran komisen 10% dan kadar faedah pinjaman sebanyak 5.9%.

Sekiranya ahli lembaga pengarah dan pemegang jawatan eksekutif 1MDB berpengalaman dalam bidang korporat, umum yakin pembelian ini tidak akan dibuat. Ia hanya mungkin sekiranya ada campur tangan kuasa lain.

Kerjasama dengan PetroSaudi International (PSI), di mana pendedahan menunjukkan sebuah syarikat kerjasama dibentuk terlebih dahulu oleh PSI sebelum adanya persetujuan 1MDB, malah dibuat dalam keadaan tergesa-gesa, tidak menggambarkan ada usaha wajar yang cukup sebagaimana lazimnya sebuah syarikat seperti ini beroperasi.

Sekali lagi, ia hanya mungkin berlaku jika ada campur tangan kuasa lain.

Apabila sebahagian hutang 1MDB matang dan perlu dibayar, ternyata syarikat ini tidak mempunyai wang untuk membayar dan perlukan bantuan kerajaan untuk berbuat demikian.

Sekonyong-konyongnya, kita diberitahu 1MDB diberi hak milikan jumlah aset yang cukup lumayan harganya dengan pembelian pada harga yang rendah.

Aset ini sebahagiannya tiba-tiba akan dibeli oleh Tabung Haji pada harga yang lebih tinggi.

Kemudian kita mendapat tahu ketua dan timbalan ketua pegawai eksekutif serta ahli panel pelaburan dan ahli lembaga pengarah Tabung Haji turut terlibat dalam 1MDB dengan pelbagai jawatan antaranya sebagai ahli lembaga pengarah, pengerusi anak syarikat 1MDB dan panel penasihat 1MDB.

Jika ini bukan konflik kepentingan, apakah namanya?

Selepas itu, umum dimaklumkan Tabung Haji menjual semula tanah ini atas nasihat perdana menteri sendiri.

Di sini, kita meragui bukan sahaja konflik kepentingan yang ada tetapi usaha wajar yang dibuat oleh Tabung Haji dan sekali lagi, campur tangan kuasa lain.

Cubaan menutup pekung


Apabila sebahagian wang yang dipinjam 1MDB gagal dibayar sehingga memerlukan kerajaan membayarnya, selain campur tangan kuasa lain untuk membolehkan apa juga cara untuk menyelamatkan 1MDB berhasil, ia sudah cukup untuk menunjukkan ada yang tidak kena dengan syarikat ini.

Tambahan pula, dalam tempoh relatif singkat, pertukaran firma audit terkenal dan ketua pegawai eksekutif tidak memberikan imej yang positif.

Akhirnya timbul dakwaan Najib menerima wang berjumlah AS$700 juta (RM2.6 bilion) ke dalam akaun peribadinya.

Sekiranya ini wang daripada 1MDB, kita tertanya adakah apa yang didakwa oleh ketua pegawai eksekutif 1MDB yang baharu sebagai laporan audit terhadap syarikat itu boleh dipercayai?

Sekiranya ia sumbangan politik orang kaya dari Arab, ia perlu didedahkan. Ini kerana jumlahnya sangat luar biasa.

Malah, seorang calon presiden dalam pilihan raya di Amerika Syarikat sukar memobilisasi dana sebanyak itu.

Ketika siasatan dan intrik politik berjalan, kita dikejutkan dengan rombakan Kabinet serta beberapa tindakan yang jelas dilihat bermotifkan politik.

Bukan sahaja bekas timbalan perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin digugurkan daripada Kabinet, Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail yang terlibat dalam pasukan petugas khas untuk menyiasat mengenai wang yang masuk ke dalam akaun peribadi Najib ditamatkan perkhidmatan lebih awal.

Empat orang ahli Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) dimasukkan ke dalam Kabinet.

Dalam tempoh siasatan, tiba-tiba dimaklumkan ketua dan timbalan ketua pesuruhjaya bercuti dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menjadi sasaran siasatan dan muncul juga sejumlah blog yang menyerang Gabenor Bank Negara, Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz.

Kenyataan seorang daripada pengarah SPRM yang ditukar jawatan dan hari ini dikembalikan semula kepada agensi anti rasuah adalah tindakan luar biasa polis menyiasat SPRM yang berpunca daripada arahan pihak lain jelas mudah diterima umum meskipun ia dinafikan pihak polis.

Demi Malaysia yang lebih baik

1MDB dan kemasukan wang ke akaun peribadi Najib adalah kes yang cukup besar untuk menarik perhatian ramai, baik di dalam atau di luar negeri.

Ia boleh disifatkan sebagai skandal kewangan terbesar terhadap seorang perdana menteri di Malaysia.

Untuk menangani semua masalah ini dan mengelak daripada ianya berulang, 4 perkara asas mesti segera dilakukan:-

1. Menggubal akta kebebasan maklumat bagi memastikan agar pihak yang berkuasa akan lebih sukar untuk menutup akses kepada maklumat penting, khususnya yang dapat membantu siasatan. Kebebasan maklumat akan meningkatkan kuasa orang ramai.

2. Menjamin kebebasan media. Media adalah elemen semak dan imbang yang tidak memerlukan permit untuk beroperasi. Cukup dengan menamakan pihak yang bertanggungjawab dengan kandungan dan penerbitannya.

3. Desentralisasi kuasa. Agensi penguatkuasaan seperti PDRM dan SPRM perlu diletakkan di bawah Parlimen dan diberi kuasa mendakwa. Kuasa pendakwaan yang banyak kepada peguam negara mesti dikurangkan kerana dalam kes tertentu seperti ini, boleh berlaku konflik kepentingan dengan tugasnya menasihati kerajaan. Tidak ada sesiapa pun boleh mengatasi atau mempengaruhi undang-undang supaya memihak kepada dirinya secara tidak benar.

4. Menjamin kebebasan ekonomi. Kerajaan mestilah mengurangkan campur tangan dalam aktiviti ekonomi, sebaliknya memainkan fungsinya untuk menggubal mana-mana peraturan untuk memastikan persaingan yang adil. Dasar perlindungan harus diminimumkan sebanyak mungkin untuk membolehkan kesan sebenar ekonomi yang didorong oleh swasta dirasai dan dinikmati.

Ingatlah, kuasa pemerintah yang tidak terbatas sangat lebih berbahaya berbanding kebebasan rakyat. Menutup suara bebas bukanlah bukti mereka memfitnah tetapi petunjuk bahawa pemerintah takut dengan apa yang mahu diperkatakan mereka.

Campur tangan kerajaan dalam aktiviti ekonomi hanya akan memperkaya segelintir pihak yang rapat dan berkepentingan. – 10 Ogos, 2015.
Isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) masih belum selesai, malah ia membuka beberapa isu baharu yang nampak begitu jengkel di mata umum.
Banyak persoalan intrik muncul bersamanya. Meskipun ia tidak kurang pentingnya, kita memerlukan penambahbaikan dasar dan amalan politik untuk melonjak makna kepada apa juga pilihan intrik yang ada.
Campur tangan kerajaan dalam aktiviti ekonomi

Masalah awal 1MDB bermula selepas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sendiri membelakangi liberalisasi ekonomi yang dikemukakannya. 1MDB menjadi satu lagi syarikat berkaitan kerajaan yang diwujudkan ketika begitu banyak jenis syarikat yang sama “mengawal” ekonomi negara.
Liberalisasi ekonomi yang bertujuan mengurangkan campur tangan kerajaan dalam aktiviti ekonomi jelas larut dalam kata-kata sahaja.
Sebab mengapa ramai ahli ekonomi menolak campur tangan berlebihan ini kurang mahu difahami oleh ahli-ahli politik kerana mereka sedar dengan campur tangan itu mereka berpeluang menjana kekayaan peribadi atau kepada keluarga dan kroni.
1MDB sangat jelas menunjukkan bagaimana campur tangan kerajaan dalam aktiviti ekonomi adalah sebahagian resipi kepada pelbagai masalah.
Pertama, 1MDB membuat hutang yang cukup besar. Hutang ini bukan sahaja secara tidak langsung menyumbang kepada kesan himpitan keluar, tetapi juga menambah beban tanggungan hutang negara kerana ia diberi jaminan oleh kerajaan persekutuan Malaysia.
Kemudian, kita mendengar keputusan aneh 1MDB membeli penjana tenaga bebas pada kadar harga melebihi pasaran, dengan bayaran komisen 10% dan kadar faedah pinjaman sebanyak 5.9%.
Sekiranya ahli lembaga pengarah dan pemegang jawatan eksekutif 1MDB berpengalaman dalam bidang korporat, umum yakin pembelian ini tidak akan dibuat. Ia hanya mungkin sekiranya ada campur tangan kuasa lain.
Kerjasama dengan PetroSaudi International (PSI), di mana pendedahan menunjukkan sebuah syarikat kerjasama dibentuk terlebih dahulu oleh PSI sebelum adanya persetujuan 1MDB, malah dibuat dalam keadaan tergesa-gesa, tidak menggambarkan ada usaha wajar yang cukup sebagaimana lazimnya sebuah syarikat seperti ini beroperasi.
Sekali lagi, ia hanya mungkin berlaku jika ada campur tangan kuasa lain.
Apabila sebahagian hutang 1MDB matang dan perlu dibayar, ternyata syarikat ini tidak mempunyai wang untuk membayar dan perlukan bantuan kerajaan untuk berbuat demikian.
Sekonyong-konyongnya, kita diberitahu 1MDB diberi hak milikan jumlah aset yang cukup lumayan harganya dengan pembelian pada harga yang rendah.
Aset ini sebahagiannya tiba-tiba akan dibeli oleh Tabung Haji pada harga yang lebih tinggi.
Kemudian kita mendapat tahu ketua dan timbalan ketua pegawai eksekutif serta ahli panel pelaburan dan ahli lembaga pengarah Tabung Haji turut terlibat dalam 1MDB dengan pelbagai jawatan antaranya sebagai ahli lembaga pengarah, pengerusi anak syarikat 1MDB dan panel penasihat 1MDB.
Jika ini bukan konflik kepentingan, apakah namanya?
Selepas itu, umum dimaklumkan Tabung Haji menjual semula tanah ini atas nasihat perdana menteri sendiri.
Di sini, kita meragui bukan sahaja konflik kepentingan yang ada tetapi usaha wajar yang dibuat oleh Tabung Haji dan sekali lagi, campur tangan kuasa lain.
Cubaan menutup pekung
Apabila sebahagian wang yang dipinjam 1MDB gagal dibayar sehingga memerlukan kerajaan membayarnya, selain campur tangan kuasa lain untuk membolehkan apa juga cara untuk menyelamatkan 1MDB berhasil, ia sudah cukup untuk menunjukkan ada yang tidak kena dengan syarikat ini.
Tambahan pula, dalam tempoh relatif singkat, pertukaran firma audit terkenal dan ketua pegawai eksekutif tidak memberikan imej yang positif.
Akhirnya timbul dakwaan Najib menerima wang berjumlah AS$700 juta (RM2.6 bilion) ke dalam akaun peribadinya.
Sekiranya ini wang daripada 1MDB, kita tertanya adakah apa yang didakwa oleh ketua pegawai eksekutif 1MDB yang baharu sebagai laporan audit terhadap syarikat itu boleh dipercayai?
Sekiranya ia sumbangan politik orang kaya dari Arab, ia perlu didedahkan. Ini kerana jumlahnya sangat luar biasa.
Malah, seorang calon presiden dalam pilihan raya di Amerika Syarikat sukar memobilisasi dana sebanyak itu.
Ketika siasatan dan intrik politik berjalan, kita dikejutkan dengan rombakan Kabinet serta beberapa tindakan yang jelas dilihat bermotifkan politik.
Bukan sahaja bekas timbalan perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin digugurkan daripada Kabinet, Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail yang terlibat dalam pasukan petugas khas untuk menyiasat mengenai wang yang masuk ke dalam akaun peribadi Najib ditamatkan perkhidmatan lebih awal.
Empat orang ahli Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) dimasukkan ke dalam Kabinet.
Dalam tempoh siasatan, tiba-tiba dimaklumkan ketua dan timbalan ketua pesuruhjaya bercuti dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menjadi sasaran siasatan dan muncul juga sejumlah blog yang menyerang Gabenor Bank Negara, Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz.
Kenyataan seorang daripada pengarah SPRM yang ditukar jawatan dan hari ini dikembalikan semula kepada agensi anti rasuah adalah tindakan luar biasa polis menyiasat SPRM yang berpunca daripada arahan pihak lain jelas mudah diterima umum meskipun ia dinafikan pihak polis.
Demi Malaysia yang lebih baik
1MDB dan kemasukan wang ke akaun peribadi Najib adalah kes yang cukup besar untuk menarik perhatian ramai, baik di dalam atau di luar negeri.
Ia boleh disifatkan sebagai skandal kewangan terbesar terhadap seorang perdana menteri di Malaysia.
Untuk menangani semua masalah ini dan mengelak daripada ianya berulang, 4 perkara asas mesti segera dilakukan:-
1. Menggubal akta kebebasan maklumat bagi memastikan agar pihak yang berkuasa akan lebih sukar untuk menutup akses kepada maklumat penting, khususnya yang dapat membantu siasatan. Kebebasan maklumat akan meningkatkan kuasa orang ramai.
2. Menjamin kebebasan media. Media adalah elemen semak dan imbang yang tidak memerlukan permit untuk beroperasi. Cukup dengan menamakan pihak yang bertanggungjawab dengan kandungan dan penerbitannya.
3. Desentralisasi kuasa. Agensi penguatkuasaan seperti PDRM dan SPRM perlu diletakkan di bawah Parlimen dan diberi kuasa mendakwa. Kuasa pendakwaan yang banyak kepada peguam negara mesti dikurangkan kerana dalam kes tertentu seperti ini, boleh berlaku konflik kepentingan dengan tugasnya menasihati kerajaan. Tidak ada sesiapa pun boleh mengatasi atau mempengaruhi undang-undang supaya memihak kepada dirinya secara tidak benar.
4. Menjamin kebebasan ekonomi. Kerajaan mestilah mengurangkan campur tangan dalam aktiviti ekonomi, sebaliknya memainkan fungsinya untuk menggubal mana-mana peraturan untuk memastikan persaingan yang adil. Dasar perlindungan harus diminimumkan sebanyak mungkin untuk membolehkan kesan sebenar ekonomi yang didorong oleh swasta dirasai dan dinikmati.
Ingatlah, kuasa pemerintah yang tidak terbatas sangat lebih berbahaya berbanding kebebasan rakyat. Menutup suara bebas bukanlah bukti mereka memfitnah tetapi petunjuk bahawa pemerintah takut dengan apa yang mahu diperkatakan mereka.
Campur tangan kerajaan dalam aktiviti ekonomi hanya akan memperkaya segelintir pihak yang rapat dan berkepentingan. – 10 Ogos, 2015.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/rencana/article/kuasa-dan-kebebasan-amin-ahmad#sthash.Qd48RaUj.dpuf


Sila kongsi artikel ini...
Recent Posts Widget

.

.