Serangan Terbaru di Turki : Pemuda PAS Kutuk Keganasan

1:15 PM 0 Comments A+ a-



KENYATAAN MEDIA
Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM)

29 Jun 2016 | 24 Ramadhan 1437H


SERANGAN TERBARU DI TURKI : PEMUDA PAS KUTUK KEGANASAN

1. Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) mengutuk keganasan yang dilakukan oleh pihak-pihak yang bertanggungjawab terhadap serangan di Lapangan Terbang Ataturk, Istanbul, Turki petang Selasa 28 Jun 2016 yang mengorbankan 36 nyawa di samping 147 orang lagi mengalami kecederaan. Sehingga ke saat ini, dilaporkan dari siasatan awal pihak berkuasa Turki mempercayai bahawa serangan ini dilakukan oleh lebih seorang penyerang berani mati.

2. DPPM sekali lagi menegaskan bahawa keganasan tidak pernah menjadi penyelesaian kepada mana-mana masalah. Islam sama sekali mengutuk amalan keganasan apatah lagi melibatkan nyawa pihak awam yang tidak berdosa. Serangan berani mati di lokasi awam seperti di lapangan terbang ini jelas sekali dilakukan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab dan sama sekali tidak boleh dikaitkan dengan mana-mana agama.

3. DPPM merakamkan takziah kepada kerajaan Turki dan keluarga mangsa yang terlibat. Kebersamaan ini merentasi rantau dan benua apatah lagi Turki seolah-olah sedang menjadi plot utama serangan keganasan. Dunia masih mengingati bagaimana pada 13 Mac yang lepas, bandar Ankara diserang dengan letupan bom yang mengorbankan 34 orang dan mengakibatkan kecederaan 125 orang mangsa. Serangan kali ini pula hampir pasti dilakukan oleh pihak-pihak yang mempunyai cita-cita untuk melihat Turki terus bergolak dalam suasana yang tidak aman.

4. Semoga Allah SWT mengurniakan kesabaran kepada Turki dan rakyatnya di atas ujian di bulan Ramadhan ini.

Sekian.

“Bertekad Melebar Muafakat”

“Inilah Penyelesaian Kita”

NIK MOHAMAD ABDUH NIK ABDUL AZIZ
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) /
Ahli Parlimen Pasir Mas


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.