Kenyataan Parti Amanah Negara Berhubung TPPA

2:38 PM 0 Comments A+ a-



KENYATAAN PARTI AMANAH NEGARA BERHUBUNG TPPA

www.amanahnegara.org

1. Parti Amanah Negara (AMANAH) menyambut baik kenyataan Menteri Perdagangan Antarabangsa bahawa Perjanjian TPPA (Trans Pacific Partnership Agreement), walaupun telah dipersetujui, namun tidak akan ditandatangani sebelum mendapat persetujuan dari Parlimen dan semua pihak berkepentingan. YB Menteri turut menjanjikan keseluruhan isi kandungan perjanjian akan dikemukakan kepada rakyat dan perbahasan menyeluruh akan diadakan.

2. Kami harap pihak Menteri akan menepati janji tersebut dengan menentukan masa yang cukup dan memadai, bukan sahaja untuk Parlimen, tetapi juga masyarakat umum bagi meneliti dan membahasnya. Begitu juga kami harap bahawa semua teguran akan diambil berat dan diambil tindakan sewajarnya dan perbahasan tidak akan merupakan satu ‘public relations excercise’ semata-mata.

3. Kenyataan Menteri dengan sendirinya mengakui wujudnya berbagai kekhuatiran dan perasaan tidak senang hati terhadap perjanjian ini. Kekhuatiran dan perasaan tidak senang hati ini sambil diakui kewajarannya, dijawab dengan sekadar menyatakan bahawa Malaysia telah mendapat ‘konsesi’ dalam hampir kesemua isu yang dikemukakan. Dijelaskan bahawa konsesi tersebut mengambil bentuk ‘keanjalan dari sudut tempoh’ dan ‘layanan berbeza bagi bidang-bidang sensitif negara’. Malangnya kenyataan tersebut tidak menjelaskan aspek ‘keanjalan’ dan ‘layanan berbeza’ yang dimaksudkan dengan lebih terperinci.

4. Di antara kekhuatiran terhadap perjanjian sebegini rupa adalah bahawa ianya bertujuan untuk menjamin persaingan bebas tanpa kawalan dan campur tangan kerajaan. Ini akan menyebabkan pihak yang lebih kuat dan berkebolehan mengatasi semua pihak lain dan menguasai pasaran. Dengan itu syarikat-syarikat tempatan yang jauh lebih kecil berbanding syarikat antarabangsa Amerika Syarikat dan sebagainya akan terjejas dan dengan sendirinya terpinggir. Pembukaan pasaran di negara rakan TPPA seperti Amerika, Canada dan Australia tidak begitu bermakna sekiranya diakui bahawa syarikat-syarikat tempatan tidak mampu bersaing walaupun di pasaran negara sendiri. Sekiranya itu benar, maka sudah pasti mereka tidak akan mampu bersaing di negara rakan TPPA!

5. Kekhuatiran yang bersifat lebih menyeluruh adalah berhubung kebebasan dan hak Negara untuk menjalankan usaha ‘penyususnan semula’ ekonomi negara. Usaha seperti ini sudah pasti akan terjejas. Kerajaan akan berada dalam keadaan ‘tangan terikat’ di mana apa jua usaha memberi layanan berbeza dengan mengutamakan syarikat-syarikat tempatan boleh dipertikaikan dan diambil tindakan undang-undang oleh pihak syarikat asing.

6. Begitu juga dengan persoalan hak milik intellektual yang akan mendatangkan kesan terhadap harga ubat-ubatan khususnya. Penguatkuasaan hak milik intellectual ini akan menyebabkan kos ubat-ubatan melambung dan walaupun ini mungkin baik bagi syarikat-syarikat farmasutikal, sudah pasti akan mendatangkan kesan buruk terhadap rakyat jelata.

7. Kami mendapati kesemua persoalan ini dan yang sepertinya difahami Menteri kerana telah disentuh olehnya melalui kenyataan tersebut. Hanya yang tidak dijelaskan adalah sejauh mana ‘konsesi’ yang telah diperolehi menjawab dan menyelesaikan segala kekhuatiran dan perasaan tidak senang hati berhubungnya. Ini akan diselidiki dan diperincikan apabila isi kandungan perjanjian ini didedahkan kepada rakyat untuk dibahaskan.

8. Semestinya Parti Amanah Negara tidak akan membantah sesuatu yang mendatangkan keuntungan kepada negara dan rakyat. Namun yang dikhuatiri adalah ianya hanya mendatangkan keuntungan jangka masa pendek sambil menambahkan kebergantungan negara kepada sumber hasil tertentu. Segala usaha untuk mengembangkan kemampuan sektor swasta dan awam dalam bidang lain demi menerokai sumber hasil baru akan tercantas dari awal melalui perjanjian ini. Oleh itu kesan jangka pendek dan jangka panjang perjanjian sebegini perlu dikaji dengan penuh teliti.

9. Ke arah itu Parti Amanah Negara mengalu-alukan jaminan Menteri untuk membawa setiap aspek perjanjian ini untuk dibahas, sambil menjamin tempoh yang memadai untuk perbahasan ini, sebagai satu tindakan yang wajar dan perlu.

KHALID ABD SAMAD
Pengarah Komunikasi,
Parti Amanah Negara
6 Oktober 2015


Sila kongsi artikel ini...

TPPA : Desak Sidang Parlimen Khas - Nik Abduh

2:05 PM 0 Comments A+ a-



Kenyataan Media
Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM)

TPPA : DESAK SIDANG PARLIMEN KHAS


1. Keputusan hasil rundingan TPPA bersama 12 negara anggota telah ditemerai semalam dengan Jepun dan US hampir pasti menandatangani perjanjian perdagangan terbesar pada era ini.

2. Kini, isi rundingan tersebut akan dibahaskan di setiap negara anggota untuk mendapatkan keputusan bersama sebelum disahkan secara hitam putih. Perkara ini juga seringkali dibangkitkan oleh pemimpin parti-parti pembangkang yang melihat asas pertimbangan terhadap kebaikan kepada rakyat seharusnya didahulukan daripada segala-galanya dan ia memerlukan kepada perbincangan bersama.

3. Setiap negara anggota mempunyai pertimbangan yang tertentu dan ia merupakan suatu titik asas terhadap penerimaan dan penolakan terhadap TPPA. Begitu juga Malaysia yang mempunyai pendirian terhadap beberapa perkara yang dibangkitkan.

4. Pelbagai kritikan dan desakan telah disampaikan kepada pihak kerajaan supaya meneliti beberapa perkara melibatkan kedaulatan negara itu sendiri, implikasi serta perlindungan terhadap pasaran domestik dan juga isu-isu berkenaan hak harta intelek yang menjadi perhatian utama terhada TPPA.

5. Tambahan lagi, Malaysia juga perlu lebih berhati-hati terhadap permainan politik kuasa-kuasa besar dan isu-isu yang dibangkitkan tidak boleh hanya dinilai di atas kertas semata-mata, malah, ia juga perlu dinilai pada skop geopolitik dunia yang lebih besar.

6. Di atas faktor perjanjian TPPA merupakan suatu perjanjian perdagangan yang besar disamping melibatkan isu-isu yang begitu kritikal, DPPM menyarankan pihak kerajaan memperuntukkan satu sesi sidang Parlimen khusus bagi membincangkan mengenai TPPA.

7. Perbincangan mengenai TPPA tidak seharusnya dicampur adukkan untuk sesi Parlimen akan datang kerana bimbang peruntukan masa yang tidak mencukupi untuk dibahaskan dengan lebih teliti. Pembentangan Bajet 2016 juga dijadualkan pada sidang Parlimen Oktober depan.

8. DPPM yakin bahawa dengan perbincangan yang menyeluruh dan matang akan menghasilkan suatu keputusan yang baik kepada rakyat dan negara demi membina suatu legasi yang lebih baik pada masa hadapan.

“Mempersiap Generasi Kemenangan"

"Beristiqamah Hingga Kemenangan”

NIK MOHAMAD ABDUH BIN NIK ABDUL AZIZ
Ketua,
Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM)
Ahli Parlimen Pasir Mas.

Selasa, 6 Oktober 2015 | 22 Zulhijjah1436H


Sila kongsi artikel ini...

Apa Benda TTPA ini? Adeysham Nor

12:52 PM 0 Comments A+ a-



Apa benda TPPA ni?

TPPA ialah Perjanjian Perdagangan Bersama di antara 11 buah negara dgn Amerika Syarikat.

Malaysia, Brunei, Singapura, Vietnam & Jepun adalah antara negara di Asia yang terlibat.

TPPA menjadi perdebatan hangat kerana butiran penuh perjanjiannya telah dan masih dirahsiakan.

Hanya ada beberapa sahaja butiran perjanjian TPPA berjaya dibocorkan.

Sehingga ke hari semalam (5/10/2015), butiran penuh perjanjian TPPA masih lagi DIRAHSIAKAN dan Kerajaan Malaysia pula telah pun bersetuju untuk menerima perjanjian TPPA.

Apa yang akan berlaku selepas ini adalah butiran penuh perjanjian TPPA ini akan dibawa ke Parlimen untuk dibahas dan diluluskan.

Sekiranya Parlimen Malaysia meluluskan perjanjian ini, maka SAH lah Malaysia menerima perjanjian ini.

Antara isi perjanjian TPPA yang berjaya dibocorkan adalah mengenai isu perolehan kerajaan.

Melalui TPPA, syarikat dari luar negara boleh masuk membida mana² tender kerajaan. Syarikat tempatan & bumiputera pula mesti bersaing dengan syarikat luar atas nama liberalisasi & keterbukaan pasaran ekonomi.

Persoalannya nanti, apakah jaminan 'keistimewaan' syarikat tempatan & bumiputera selama ini akan terpelihara kerana kerajaan Malaysia boleh diheret ke Mahkamah Khas di Geneva sekiranya syarikat luar tidak berpuas hati dengan keputusan tender tersebut diberikan kepada syarikat tempatan.

Contoh kedua, syarikat luar seperti syarikat rokok & arak boleh menyaman kerajaan Malaysia sekiranya mereka mendapati Kempen Tak Nak Merokok atau Kempen Jauhi Arak dirasakan tidak menguntungkan syarikat mereka.

Malah Kempen Beli Barangan Tempatan & Kempen Boikot McD pun mesti dihapuskan kerana ianya tidak sesuai dengan konsep liberalisasi ekonomi.

Contoh ketiga, anda tidak lagi boleh sewenang-wenangnya memuat turun lagu, video, perisian atau bahan bacaan dari internet kerana semua bahan itu dilindungi oleh TPPA.

Aktiviti internet anda mesti diselia oleh penyedia perkhidmatan internet dan anda boleh didakwa jika terbukti anda telah memuat turun lagu Frozen untuk anak anda tanpa kebenaran pihak Walt Disney.

Daripada butiran TPPA yang bocor itu, kita juga faham bahawa industri Malaysia juga boleh masuk pasaran Amerika.

Maksudnya, DVD filem Polis Evo pun boleh masuk ke pasaran US & Jepun.

Persoalannya, mampu ke DVD Polis Evo laku keras di sana berbanding ribuan tajuk DVD filem US & Jepun (termasuk filem Maria Ozawa) yang boleh masuk ke pasaran negara ini secara bebas?

Ini hanyalah sekelumit contoh² risiko yang terpaksa kita hadapi apabila kita SAH menyertai TPPA.

Tidak dapat dinafikan, ada juga kelebihan yang boleh kita perolehi dari TPPA ini. Misalnya, kita boleh mencari peluang pekerjaan & pelaburan di US & Jepun.

Namun persoalannya nanti, adakah kita sanggup menikmati semua kemewahan itu tapi dalam masa yang sama kita mesti melacurkan maruah dan masa depan anak cucu kita?

Sudah tiba masanya, masa depan negara ini ditentukan oleh kita semua secara kolektif di parlimen ataupun di medan² ilmu dan bukannya melalui satu permainan golf yang kemudiannya diikuti dengan acara membeli belah di kota New York.

Adeysham Nor
Pengarah Komunikasi,
Pemuda AMANAH Negeri Melaka.


Sila kongsi artikel ini...

Jangan Jual Negara: PKPIM Ragu Kebolehan Kerajaan Uruskan 'Perjanjian TPPA'

12:40 PM 0 Comments A+ a-



KENYATAAN MEDIA PKPIM

JANGAN JUAL NEGARA: PKPIM RAGU KEBOLEHAN KERAJAAN URUSKAN "PERJANJIAN RAHSIA" TPPA

Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) menyatakan kesedihan dan kekesalan kami atas berita kesepakatan yang dicapai oleh 12 buah negara termasuk Malaysia dalam perundingan peringkat akhir di Atlanta, Amerika Syarikat, semalam. Ternyata, setelah sekian lama berdolak-dalih, akhirnya kerajaan bakal "jual negara".

Sikap dolak-dalih Kerajaan Malaysia dan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) terhadap isu Perjanjian Kerjasama Trans-Pasifik (Trans-Pacific Partnership Agreement - TPPA) akhirnya membuahkan jawapan. Setelah lima tahun "penelitian" dan "kajian" dibuat oleh MITI, dengan pelbagai rintihan dan kerisauan rakyat, kerajaan masih yakin bahawa "TPPA baik untuk negara".

PKPIM mewakili kelompok pelajar dan mahasiswa Tanah Air sekali lagi menegaskan bahawa kami tidak akan mudah berpuas hati dengan jaminan Dato' Sri Mustafa Muhammad yang menggunakan skrip jawapan yang sama setiap kali rakyat menyatakan kerisauan: "kerajaan akan memastikan kesemua aspek yang menjadi keprihatinan dan sensitiviti Malaysia diambil kira". Dalam kenyataan media beliau ketika rundingan di Hawaii penghujung Julai lalu, Dato' Sri Mustafa Muhammad memberikan jawapan yang masih belum cukup meyakinkan. Itulah juga jaminan yang beliau janjikan dalam kenyataan media MITI semalam (05 Oktober 2015).

Dalam hiruk pikuk keresahan rakyat dengan situasi ekonomi gawat hari ini, mana mungkin kami boleh berasa yakin dengan kebolehan negara menangani TPPA, sedangkan skandal besar politik dan ekonomi negara yang melibatkan kepimpinan tertinggi negara pun kerajaan tak mampu mengendalikannya. Inikan pula isu yang mungkin berbangkit dengan pihak pelabur luar dengan peruntukan perundangan ISDS (Investor-to-State Dispute Settlement) dalam TPPA ini?

Pelajar dan mahasiswa Malaysia sudah hilang percaya terhadap integriti kerajaan. Cukuplah kami dijanjikan oleh para menteri tentang kebaikan GST dan ia akan beri kesan baik kepada rakyat. Ternyata, kerajaan sendiri gagal mengawal kesan kenaikan harga barang selepas implementasi GST. Bagaimana mungkin kerajaan mampu mengawal harga barangan penting seperti ubat-ubatan apabila tempoh pempatenan dipanjangkan? Atau harga buku apabila hayat hak cipta diperpanjangkan sehingga 120 tahun, mengakibatkan harga buku naik disebabkan kos yang meningkat?

Kesimpulannya, kami meragui TPPA seluruhnya. Memang kami ragu-ragu dengan kerajaan. Jangan gadai masa depan kami. PKPIM bersama dengan pertubuhan pelajar dan mahasiswa akan terus mendesak kerajaan dalam isu ini. Rakyat seluruh dunia sedang bangkit menyatakan kekesalan kepada negara masing-masing atas peristiwa malang ini. Walaupun kesepakatan sudah dicapai oleh kesemua perunding terbabit, kami akan pastikan kerajaan terus ditekan!

Jangan jual negara dengan kejahilan pemimpin!

Hidup Biar Berjasa

Mohammad Fazril bin Mohd Saleh
Presiden
Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)

06 Oktober 2015



Sila kongsi artikel ini...

TPPA: Lihat Pula Sisi Baiknya - Mohammad Agus Yusoff

11:42 AM 0 Comments A+ a-



TPPA: LIHAT PULA SISI BAIKNYA

Pada 24 Jun 2013, saya telah menulis kerisauan saya tentang TPPA kerana bimbang perjanjian ini akan membebankan kehidupan rakyat dan juga negara.

Justeru, saya meminta kerajaan menangguhkan penyertaan dalam perundingan TPPA sehinggalah rakyat mendapat makumat sebenar tentang hal ini.


************************************

Semalam TPPA ini telah dimuktamadkan oleh kesemua 12 negara yang terlibat. Saya lihat ramai yang bimbang dengan hal ini.

Dua faktor utama yang menyumbang kepada kebimbangan ini. Pertama, risau sekiranya kita akan berada di bawah telunjuk AS. Kedua, risau kerana kandungan dokumen TPPA tersebut tidak didedahkan kepada umum terlebih dahulu.

***************************************

Apakah kesannya dengan tindakan kita memuktamadkan TPPA semalam?

Belum ada kesannya lagi kerana kita baru memuktamadkan persetujuan dan kesediaan kita untuk menyertai TPPA. Memuktamadkan persetujuan belum bererti kita sah akan menyertai TPPA dan terikat dengan persetujuan tersebut.

Sebelum TPPA dikuatkuasakan, terdapat dua peringkat lagi yang perlu dilalui.

Pertama, kerajaan perlu mendapatkan kelulusan kabinet atau parlimen. Dalam hal ini, kerajaan telah berjanji akan membawa hal ini untuk kelulusan parlimen.

Kedua, sekiranya parlimen meluluskan persetujuan ini, maka kerajaan perlu meratifikasikannya. Selepas meratifikasikannya, barulah kita terikat dengan perjanjian ini.

Jadi, sebelum sampai kepada proses kedua dan ketiga tersebut, sekaranglah masanya untuk kita menyatakan pandangan.

***************************************************

Setakat ini, kita melihat hanya melihat dari sudut kelemahan dan keburukan TPPA. Untuk tujuan perbincangan dan analisis, bagaimana pula jika lihat dari aspek kebaikan dan kelebihannya?

Apa kelebihan TPPA?

i. Syarikat Malaysia akan menikmati akses pasaran kepada semua negara ahli, sesuatu yang diperlukan untuk membolehkan syarikat kita berdaya saing.
ii. Negara kita mampu menarik pelaburan asing untuk datang melabur di negara kita.

Sekiranya tidak menyertai TPPA, maka negara kita akan kerugian beberapa perkara. Antaranya:

i. Hilang kredibiliti sebagai negara pasaran bebas.
ii. Ketinggalan kepada Singapura dan Vietnam sebagai negara pilihan pelabur dalam konteks ASEAN.
iii. Pelaburan yang sedia ada di Malaysia mungkin berpindah ke negara lain.
iv. Ketiadaan pelabur merugikan peluang pekerjaan yang diperlukan oleh rakyat kita.
v. Syarikat kita yang berdagang di luar negara seperti Petronas, Felda, Sime Darby dan lainnya tidak boleh menikmati faedah TPP.
vi. Hasrat untuk menyertai TPP kemudian akan memakan kos yang tinggi.
vii. HIlang psaran untuk barangan elektronik yang dikeluarkan oleh negara.
viii. Hilang 50% pasaran ‘glove’ kepada Thailand.

Mengetahui kesan baik buruk TPPA ini kepada negara, buatlah penilaian sendiri. Apapun pilihan kita, bincanglah secara terbaik.


Sila kongsi artikel ini...

TTPA - Amin Ahmad

11:20 AM 0 Comments A+ a-



Akhirnya Perjanjian Kerjasama Trans Pasifik (TPPA) disimpulkan di Atlanta, selepas perbincangan bermula sejak lebih lima tahun lalu.

Dalam sidang akhbar sempena pengumuman ini, beberapa menteri perdagangan negara terlibat menyatakan, TPPA ialah rundingan yang mencabar dan juga bercita-cita tinggi untuk mengurangkan birokrasi secara global dan menetapkan peraturan dagang di abad ke-21.

Bagaimanapun, wacana yang menonjol berkaitan TPPA cenderung negatif.


Bantahan



Beberapa bantahan yang ada boleh dikelaskan seperti berikut:

1) Kerahsiaan

Ini adalah aspek paling utama mengapa TPPA dibantah. Logiknya, jika ia baik, maka mengapakah kandungan mengenainya tidak boleh diakses?

Beberapa dokumen berkaitan TPPA yang dibocorkan tentulah memberi gambaran buruk terhadap rundingan ini.

2) Kedaulatan

Dakwaan seterusnya merujuk kepada cabaran kedaulatan negara kerana sebarang perselisihan antara pelabur dan kerajaan mengenai pematuhan kepada perjanjian ini boleh dibicarakan mahkamah arbitrasi antarabangsa untuk diselesaikan.

3) Keadilan

Seterusnya, TPPA dipertikai kerana didakwa bakal menguntungkan syarikat besar, menjejaskan peluang tenaga kerja tempatan, dan monopoli melalui hak paten dan hak cipta khususnya dalam bekalan ubat-ubatan.

Untuk menyokong kenyataan ini juga, kajian antisipasi Rashmi Banga, ahli ekonomi kanan di UNCTAD yang menyatakan imbangan dagangan (trade balance) akan jatuh di mana import akan mengatasi eksport sekitar RM5 billion.

Kerana kesimpulan TPPA yang dicapai belum ditandatangani sehingga negara-negara mengesahkannya di dewan legislatif masing-masing, semua bantahan ini perlu diperhalusi.

Tambahan pula, jika hujah-hujah yang dikemukakan sebenarnya bukanlah bersifat anti-TPPA, tetapi cenderung bersifat anti-perdagangan.

Sisi positif

Sejak rundingan TPPA bermula, sangat jarang berita positif ditemukan. Ini mungkin kerana faktor kerahsiaan, tidak ada akses terhadap kandungan yang dibincangkan.

1) Kerahsiaan

Apabila kenyataan media semalam menyebut kesimpulan yang dicapai masih belum ditandatangani kerana memerlukan pengesahan di dewan legislatif negara terbabit, kita mengharapkan kerajaan persekutuan Malaysia akan membentangkannya untuk dibincangkan secara terbuka.

Saya menanggap, kerahsiaan sebelum ini berpunca kerana tidak ada yang konkrit memandangkan belum ada kesimpulan bersama dicapai, hanya usul-usul tertentu sahaja.

2) Penyertaan

Malaysia sebenarnya perlu menyertai rundingan ini, bukan menolak atau menarik diri kerana hanya dengan itu kita boleh mengetahui kandungan terperinci, membuat saringan dan memberi maklum balas dalam proses rundingan.

3) Kedaulatan

Dakwaan kedaulatan negara terjejas dengan ISDS berbunyi agak naif. ISDS ialah mekanisme yang dimasukkan di dalam perjanjian pelaburan antarabangsa untuk memastikan komitmen perlindungan pelaburan bersama dihormati.

ISDS wujud sejak dekad 1960-an dan sehingga kini dimasukkan ke dalam lebih daripada 3,000 perjanjian antarabangsa. Daripada jumlah ini, hanya 50 melibatkan Amerika Syarikat sementara 1,400 melibatkan Kesatuan Eropah.

Ia bersifat neutral, sebagaimana seharusnya sifat tribunal atau mahkamah, dibentuk untuk mendengar dan menghakimi secara adil dan saksama kes-kes yang dibawa. Ia undang-undang antarabangsa, justeru berbeza dengan undang-undang domestik.

Sehingga akhir 2014, sebanyak 356 kes disimpulkan. Daripada jumlah ini, 37 peratus (132 kes) diputuskan memihak kerajaan/pemerintah berasaskan merit atau hujah perundangan. Kes yang memihak pelabur pula masing-masing 25 peratus (87 kes) melibatkan pampasan wang dan 2 peratus (7 kes) tanpa pampasan wang.

Selain itu, 28 peratus (101 kes) diselesaikan bersama dan 8 peratus (29 kes) tidak diteruskan.

Gambaran seolah-olah syarikat boleh menggugat kerajaan/pemerintah sewenang-wenangnya tidak berasas, lebih didorong kepada sikap anti-perdagangan.

4) Pertumbuhan

Dengan jumlah pasaran mencecah 800 juta orang dan mewakili 40 peratus ekonomi dunia, tidaklah merugikan untuk Malaysia berunding. Tambahan pula, kita memang mempunyai hubungan dagang dengan negara-negara terlibat di mana nilai import kita mencecah lebih RM200 billion dan eksport pula mencecah lebih RM300 billion.

Kita tidak harus mengutamakan imbangan dagangan berbanding jumlah dagangan (volume of trade). Jelas, dalam kajian antisipasi Rashmi Banga menunjukkan jumlah import-eksport akan meningkat.

Import yang lebih tinggi bukanlah masalah besar. Ia menunjukkan ada permintaan yang banyak terhadap barangan luar. Barangan import ini mungkin lebih mahal jika tidak ada TPPA. Ia mungkin dalam bentuk teknologi yang boleh membantu menjana lebih banyak barangan eksport pada masa akan datang.

Pasca-kesimpulan TPPA

Ia bukanlah sebuah perjanjian perdagangan bebas yang ideal tetapi tentunya lebih baik daripada banyak dasar anti perdagangan yang ada. Penganjur perdagangan bebas juga berbelah bahagi, terutama dalam hak paten dan hak cipta.

Memang, dalam persaingan perniagaan, tidak semua pihak beruntung. Perdagangan bebas bukan bertujuan memenangkan mana-mana pihak secara khusus, sebaliknya bertujuan membuka peluang kepada semua.

Berdasarkan kesimpulan yang dibuat, puluhan ribu cukai di semua negara terlibat akan sama ada dikurangkan atau dihapuskan. Sebaik sahaja pengesahan dibuat, ia pasti akan memberi wajah baru kepada tahap perdagangan di semua negara ini.

Secara bersihnya, negara kita tetap akan beruntung dengan ekonomi lebih terbuka. – 6 Oktober, 2015.

* Amin Ahmad ialah Pengarah Eksekutif, Institute for Leadership and Development Studies (LEAD)- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/rencana/article/tppa-amin-ahmad#sthash.vYgT1nQl.dpuf


Sila kongsi artikel ini...

Nurul Izzah: Time Tu Sscrutinize The TPPA To Verify Whether PM Datuk Seri Najib razak Fulfills Promise To Protect Malaysia

10:09 AM 0 Comments A+ a-



TIME TO SCRUTINIZE THE TPPA TO VERIFY WHETHER PM DATUK SERI NAJIB RAZAK FULFILLS PROMISE TO PROTECT MALAYSIA - NURUL IZZAH ANWAR

Just hours ago, 9.00am Atlanta time, the 12 participating nations of Trans Pacific Partnership Agreement made a live announcement concluding the highly anticipated ‘trade agreement for the 21st century’.

The agreement and the text have been finalised and concluded, still shrouded in secrecy, despite our Minister Dato’ Mustapa Mohamed’s absence at the press conference. Malaysia was represented by Chief Negotiator Mr. Jayasiri.

Minister Dato’ Mustapa’s absence raised a red flag as to how an important trade negotiation is being handled by MITI and the government. Our Minister rightly should attend the process until the very end.

It bears reminding that Prime Minister Najib at the APEC Summit (Bali, October 2013) made a promise for the TPP to be presented in Parliament.

MITI had also told the Dewan Negara that the government would ensure that the nation's and the people's interests are not compromised by the ‘21st century trade pact’ - which certainly encompass many areas other than trade alone. Furthermore, the term 21st century should denote a transparent environment - where the public, parliament and civil society in general should be given access to the treaty’s official text - not denied as is.

As such, for the past two years and more, my colleagues and I have been seriously following and engaged in the TPP negotiations. We persistently push the government for greater transparency and proper disclosure with regards to content of negotiations.

On the 25th of September 2013, I had pushed for a select committee on the TPP through a question in parliament. The government then moved to form the TPPA caucus, of which I am member of .

Granted, there have been engagements made with MITI, and by extension Trade Secretary Ambassador Michael Froman; but we remain very much in the dark with regards the demands made to ensure Malaysia’s interest are left intact in the final negotiated text. In sum, there’s much to ponder as none of us representing the Opposition Members of Parliament in the caucus, have had access to the actual negotiating texts.

According to the fast track regulations, the full TPPA text will be released in 30 days after the deal has been agreed. President Obama will allow the Congress 90 days after deal conclusion for deliberation of the pact’s details before being able to sign this agreement. The negotiations have been concluded and there will be no more changes as to the content of this agreement.

We must, together with active members from civil society, fully scrutinize the final text of the TPPA.

We must ensure Prime Minister Najib Razak is held responsible and answerable to the promises he and his government have made in the treaty.

We must ensure that the text is fully disclosed and members of the August House are provided sufficient time to scrutinize and deliberate the treaty. If the American congress is given 90 days; Malaysia should not be left behind in strengthening parliamentary democracy through proper scrutiny of trade agreements - especially one that is expected to run more than hundreds of pages; involve 12 nations and affect Malaysia in a multitude of areas other than just trade.

Malaysia must stand to benefit and Malaysians protected as the treaty traverses the perilous concerns ranging from: the prices of medicines, steep protection of intellectual property, status of our state owned enterprises (Khazanah, Petronas, Tenaga Nasional Berhad, etc), the actual stranglehold of the Investor-State Dispute Settlement Mechanism on our Judiciary, streamlined labor rights, and the impact of foreign businesses on existing Small and Medium Sized Enterprises, to name a few.

The fight to ensure that TPPA is negotiated in the best interest for the Rakyat will not end until it is signed and we will ensure that we will be there until the very end.

NURUL IZZAH ANWAR
LEMBAH PANTAI MEMBER OF PARLIAMENT
KEADILAN VICE PRESIDENT AND ELECTIONS DIRECTOR
TPPA CAUCUS MEMBER


Sila kongsi artikel ini...

'Memulas Tangan' Najib (Arm-Twisting Najib): TPPA satu senjata ekonomi Amerika untuk menguasai Selat Melaka - Wan Fayhsal

1:16 AM 0 Comments A+ a-


"Memulas Tangan" Najib (Arm-Twisting Najib): TPPA satu senjata ekonomi Amerika untuk menguasai Selat Melaka




Status Facebook Robert Reich yang menyentuh kepentingan Malaysia kepada Amerika dalam TPPA berserta laporan "The Diplomat" berkenaan ucapan US Defense Secreatary bahawa TPPA sama penting seperti Aircraft Carrier.




oleh Wan Fayhsal


"Robert, I agree with what you've written above but you missed one thing: It's not only "carrots" but also "stick" was used to arm-twisting Prime Minister Najib as revealed by The Wall Street Journal recently after receiving crucial documents from whistleblowers on his alleged kleptocratic practices using stated-owned "strategic development company" to siphon billions from state coffers for election purposes."


---


Siapakah Robert Reich? Beliau ialah Profesor Ekonomi yang pernah menjadi US Secretary of Labor ketika zaman Bill Clinton, dan pernah berkhidmat di bawah Presiden Ford dan Carter.


Apa yang beliau jelaskan disini dalam posting Facebook-nya (https://goo.gl/nAw0VE) tentang TPPA, ianya senada dengan apa yang saya telah tulis baru-baru ini "Apakah pembongkaran skandal 1MDB satu bentuk konspirasi tangan-tangan asing?" (http://goo.gl/K8cMky)


Kenapa Malaysia sangat-sangat penting untuk Obama perlu sedaya upaya memastikan Malaysia tandatangani perjanjiannya?


(1) Dasar "containment" ke atas China.

(2) Amerika mahu lancarkan Doktrin Carter di Selat Melaka, sama seperti yang sudah ada di Selat Hormuz.
(*Ada satu lagi sebab tapi saya rasa ini "complex" untuk perbahasan awam. Kita simpan dulu.)


Kenapa? Simple. Kerana laluan perdagangan dan paling penting apa yang mantan Presiden China Hu Jintao pernah mengeluh iaitu "Dilema Melaka" (Malacca's Dilemma) yang berlaku ke atas China.


Hampir 70% keperluan tenaga minya dan gas asli negara-negara Asia Timur khusus seperti China, Jepun, dan Korea dieksport melalui Selat Melaka yang digelar sebagai sebuah laluan sempit (chokepoint) terpenting di dunia.


Kalau kita ingat sewaktu operasi pencarian MH370, Amerika "membantu" dengan menghantar kapal terbang P-8 Poseidon milik US Navy yang mana salah satu fungsinya ialah "electronic signals intelligence" (ELINT).


Seperti pepatah Melayu "sambil menyelam minum air", US Navy disamping membantu kerja-kerja mencari MH370, mereka juga telah lakukan "reconnaissance" melalui "sweeping" muka bumi dan muka laut Selat Melaka daripada udara.


Kesemua fakta ini mengesahkan hakikat bahawa Malaysia adalah sebuah negara perbentengan (buffer state) antara Amerika dan China.


Bermakna sebelum perang sebenar meletus dengan China, Malaysia adalah aset strategik untuk menyerap dan melemahkan pengaruh China antara Lautan Hindi dan Lautan Cina Selatan yang penuh dengan aset yang China gelar sebagai "String of Pearls" seperti pelabuhan yang dibina dipersisiran SLOC (Sea Lines of Communication) dari Timur Tengah hingga ke China.


(Rujuk juga tulisan saya "Geopolitik, Kedaulatan dan POTA" http://goo.gl/tECcua)


Sudah tentu kita maklum bahawa sidang kemuncak rundingan TPPA akan berlaku hujung bulan Julai ini. Amerika tidak bodoh. Mereka ingin berunding dalam keadaan mereka ada "upper hand" ke atas semua negara-negara yang "dipelawa" masuk ke dalam TPPA.


Kita dah dapat banyak "sweetener" sebelum ini seperti kerusi di Majlis Keselamatan PBB, lawatan Obama, dan entah apa lagi yang kita tidak dimaklumkan.


Kini mereka cuba ambil kesempatan atas kesilapan (blunder) DS Najib melalui 1MDB yang telah berjaya ditembusi oleh Kuda Trojan Kewangan Amerika iaitu Goldman Sachs melalui jerat hutang seperti kes Greece. Semua ini adalah "tell tale" modus operandi "Economic Hitmen" yang dijelaskan oleh John Perkins.


Adalah tidak menghairankan dari segi "timing" pendedahan The Wall Street Journal berhubung skandal 1MDB dan DS Najib berlaku pada saat ini sebagai salah satu desakan untuk memulas tangan DS Najib satu taktik Machiavelli bergelar "Green Room" yang biasa digunakan dalam rundingan-rundingan perjanjian perdagangan yang penting khusus dalam siri rundingan Badan Perdagangan Dunia (WTO) dahulu.


Mampukah DS Najib dalam keadaan kredibiliti moralnya terjejas teruk dan terdedah kepada keberangkalian untuk diperas ugut untuk menutup skandal 1MDB mampu mewakili kita dan kepentingan negara dalam rundingan TPPA?


Sila kongsi artikel ini...

Info Mengenai TPPA - Joseph Stiglit

12:24 AM 0 Comments A+ a-



[Info Mengenai TPPA Oleh Joseph Stiglitz, pemenang Anugerah Nobel dalam bidang ekonomi] :-

Tetapi Malaysia menonjol sebagai salah satu negara di mana kepentingan ekonomi negara akan mengalami kerugian dan sektor yang akan terjejas termasuklah besi dan keluli, aluminium, bahan api galian (mineral fuels), plastik dan getah. Pada waktu sama di mana pengeluar produk pertanian di Malaysia menghadapi persaingan import yang lebih besar, sektor perindustrian dan pelaburan juga akan mengalami kejutan pekerjaan.

Walaupun impak kepada industri Malaysia tampak negatif, namun bahaya TPP lebih meluas. Terdapat pelbagai ciri lain menunjukkan perjanjian ini akan mendatangkan keburukan yang lebih besar daripada dijangka.

Pertama, TPP akan menyekat kerajaan - termasuk negara anggota seperti Malaysia daripada meluluskan peraturan atau undang-undang untuk melindungi kesihatan dan keselamatan awam serta alam sekitar, atau mana-mana aspek lain bagi kebaikan awam.

Ini kerana TPP mengandungi mekanisme Penyelesaian Pertikaian Pelabur-Negara (ISDS) yang akan membenarkan warga asing menyaman kerajaan apabila mereka berpendapat peraturan tersebut akan menjejaskan keuntungan mereka. Timbang tara ini akan menjadi "private" dan mengikat, walaupun keputusan itu bercanggah dengan undang-undang domestik.

Syarikat itu boleh dibayar bagi kehilangan keuntungan yang diharapkan, bukan saja untuk pelaburan masa lalu, walaupun keuntungan dijana dengan menjual produk yang membunuh manusia dan juga jika tiada diskriminasi yang termaktub dalam peraturan.

Kepentingan korporat antarabangsa mengangkat ISDS sebagai suatu mekanisme perlindungan pelaburan; tetapi ini karut semata-mata. Mereka menuntut peruntukan yang sama dari negara-negara Eropah yang mempunyai sistem perundangan yang sama tahapnya dengan Amerika Syarikat daripada segi hak harta (property rights). Realitinya, ia cara yang tidak ikhlas (backhanded) untuk melemahkan keupayaan negara untuk tersebut untuk melindungi kesihatan dan keselamatan rakyatnya serta alam sekitar dan juga ekonomi.

Ancaman ini bukanlah andaian semata-mata (hypothetical threats) kerana sudah ada perjanjian pelaburan yang serupa membawa kepada saman seperti yang disebutkan di atas. Peru, rakan perunding TPP, sedang menghadapi kes saman berjumlah US$800 juta yang dituntut oleh pelabur dari Amerika Syarikat iaitu Renco yang mahu terus menjalankan operasi "lead smelting" di sebuah lokasi yang dikatakan salah satu daripada 10 tempat paling tercemar di dunia.

Renco juga mahu mengelak daripada membayar pampasan kepada mangsa pencemaran dan memulihkan lokasi yang tercemar itu. Dalam satu lagi kes, Australia di saman kerana mengarahkan penggunaan label amaran kesihatan pada kotak rokok yang bertujuan mengurangkan tabiat merokok di kalangan rakyatnya, seperti juga Uruguay (yang bukan rakan perunding TPP).

Kanada pula terpaksa melupakan niat untuk melaksanakan peraturan yang sama apabila ia menghadapi ancaman akan disaman. Mexico pula dipaksa membayar US$15 juta setelah penimbang tara (arbitrators) mendapati terdapat kesilapan dalam keputusan kerajaannya menutup sebuah tempat pembuangan sisa toksik yang didapati mengakibatkan kebocoran sisa toksik ke dalam air bawah tanah.

Mekanisme ISDS yang sedia ada memang sudah cukup buruk. Jika mekanisme ini dikembangkan secara radikal di bawah TPP, keadaan akan menjadi lebih teruk lagi.

Kedua, TPP secara efektifnya akan mengharamkan usaha negara untuk melindungi diri mereka daripada spekulator kewangan antarabangsa, yang menyuntik wang ke dalam ekonomi tempatan apabila mata wang sedang panas dan mengeluarkannya apabila keadaan menjadi sebaliknya.

Sepertimana yang Malaysia sedia maklum dan yang dialami semasa Krisis Kewangan 1997 - 98, aliran modal jangka pendek yang tidak terkawal boleh menyebabkan ketidakstabilan dan menggalakkan krisis. Pada waktu itu, Malaysia menggunakan kawalan modal untuk melindungi rakyatnya daripada kesan buruk krisis tersebut. Hasilnya kelembapan (downturn) yang lebih pendek dan cetek jika dibandingkan dengan negara lain, dengan legasi bebanan hutang yang kecil yang boleh memberi impak kepada pertumbuhan masa hadapan.

Kebanyakan ahli ekonomi menyedari kawalan modal adalah satu alat penting bagi pengawalseliaan kewangan (financial regulation); Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) juga mengakui kepentingannya walaupun pada satu ketika badan itu sering berkempen menentangnya. Setelah krisis itu berlalu, Malaysia tidak lagi menggunakan kawalan modal, tetapi adalah lebih baik ia diperkenalkan semula jika ia menghadapi satu lagi krisis seperti yang dulu. Bagaimanapun, TPP akan secara efektifnya, menghalang Malaysia daripada memilih untuk melaksanakan kawalan modal, dan seterusnya boleh mengakibatkan negara ini dikawal oleh IMF dan mengakibatkan kehilangan kedaulatan ataupun memaksanya untuk menghadapi pilihan yang lebih buruk lagi.

Ketiga, TPP akan menyebabkan terkuncinya kelebihan tidak sama rata ekonomi dengan menaikkan kadar perlindungan harta intelek (IP) di mana keuntungan pemilik IP akan bertambah dengan mengorbankan orang lain. Impak ini sangat jelas jika kita mengambil kira betapa ketatnya peraturan IP bagi ubat-ubatan yang boleh menyelamatkan nyawa.

Dengan dorongan pelobi "Big Pharma", perunding AS sedang memaksa negara-negara TPP untuk menerima perlindungan yang dikatakan akan meningkatkan keuntungan, bukan penghasilan ubat-ubatan baru tetapi dari menyekat bakal pesaing memasuki pasaran dan mengenakan harga yang tinggi yang perlu ditanggung oleh pengguna.

Ini dilakukannya melalui pelbagai perubahan terhadap peraturan atau undang-undang yang menggunakan istilah yang sukar difahami seperti "patent linkage" dan "biologics" (hubungan paten dan biologik) yang secara kolektifnya akan memberikan ruang bagi syarikat farmaseutikal untuk melanjutkan monopoli mereka untuk sekian tahun atau seberapa lama yang boleh. Mylan, pengeluar ubat generik yang terkemuka menyatakan TPP boleh mengakibatkan perniagaan mereka ditutup di negara-negara yang terlibat. Ini bermaksud rakyat Malaysia terpaksa membayar lebih untuk ubat-ubatan, dan juga ada ubat-ubatan yang tidak boleh didapati dengan mudah di Malaysia


Sila kongsi artikel ini...
Recent Posts Widget

.

.