Kerajaan Negeri Selangor dan UNISEL Sedia Membantu Pelajar Mangsa Biasiswa JPA - Nik Nazmi

10:10 PM 0 Comments A+ a-



KERAJAAN NEGERI SELANGOR DAN UNISEL SEDIA MEMBANTU PELAJAR MANGSA BIASISWA JPA

Shah Alam: Jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pembangunan Modal Insan, Sains, Teknologi dan Inovasi Kerajaan Negeri Selangor telah mengambil maklum mengenai isu pelajar biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) di Kolej INTEC.


Ekoran beberapa aduan daripada pelajar-pelajar biasiswa JPA ini, kami dapati bahawa pihak JPA telah menamatkan kontrak dengan 26 pelajar (A-Level 16 2014/2016), tanpa notis awal. Alasan yang digunakan hanyalah kerana mereka tidak melepasi sesuatu piawaian yang telah ditetapkan berdasarkan keputusan peperiksaan terkini – dan ini pula hanyalah disampaikan oleh Ketua Program A Level Kolej INTEC.

Polisi ini tidak pernah dinyatakan oleh mana-mana pihak kepada pelajar-pelajar ini dan ia memberi kesan kepada mereka yang terus hilang hala tuju. Kemasukan mereka ke Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) juga mempunyai rintangan akibat kebanyakan Universiti yang tidak menerima pensijilan A Level, apatah lagi pelajar-pelajar ini tidak dibenarkan menghabiskan pelajaran.

Keputusan JPA untuk menghentikan serta-merta pembiyaan pelajar-pelajar cemerlang ini tanpa rundingan amatlah mengecewakan dan ia sedikit sebanyak memberi gambaran bahawa kerajaan tidak menghiraukan kebajikan pelajar. Beberapa minggu ini terdapat juga isu berkenaan 115 pelajar biasiswa JPA (INTEC) (batch A-Level 11 2013/2015) yang juga tidak dapat melanjutkan pelajaran ke luar negara dan tidak ditempatkan di Universiti tempatan walaupun sudah berjaya menamatkan pelajaran Tahun Asas. Malah 40 orang pelajar daripada mereka juga telah ditamatkan kontrak tanpa diberi sebarang notis formal.

Mengikut carian kami dan pihak Universiti Selangor (UNISEL), keputusan-keputusan pelajar ini sudah dikira lulus dan bukanlah pada tahap gagal oleh itu ia masih boleh digunapakai di peringkat Universiti.

Dengan itu, berteraskan falsafah “Mempedulikan Rakyat” dan keperihatinan Kerajaan Negeri Selangor yang dipimpin oleh YAB Dato’ Menteri Besar Mohamed Azmin Ali, pihak UNISEL dan Kerajaan Negeri telah memutuskan bahawa Universiti bersedia menawarkan tempat melanjutkan pengajian di peringkat Tahun Asas dengan pembiayaan ‘Derma Siswa’ iaitu penajaan yuran pengajian kepada semua mereka yang layak dan berminat.

Derma Siswa tersebut juga turut merangkumi pembiayaan yuran penginapan pelajar semasa sedang melanjutkan pengajian diperingkat Tahun Asas di UNISEL. Semua pelajar cemerlang ini akan ditawarkan tempat untuk melanjutkan pelajaran bagi sesi kemasukkan Oktober 2015.

Kami mengharapkan inisiatif ini dapat membantu pelajar-pelajar cemerlang ini untuk melanjutkan pelajaran dan akhirnya menjadi pemangkin kepada pembangunan negara.

Di samping itu kami juga mohon penjelasan daripada pihak JPA dan kerajaan Barisan Nasional mengenai isu ini, dan mahukan satu alasan yang kukuh mengapa polisi pembiayaan JPA ini berubah-berubah dengan begitu kerap, dan seakan-seakan tidak menggalakkan pelajar-pelajar untuk ke luar negara sedangkan itulah yang telah dijanjikan. Jikapun pelajar-pelajar itu tidak layak untuk ke luar negara atas sebab keputusan yang tidak cemerlang, mengapa mereka terus diabaikan sedangkan mereka sepatutnya tetap diberikan peluang untuk melanjutkan pelajaran di peringkat pengajian tinggi.

Oleh itu, kami juga akan meneliti cara lain untuk membantu para pelajar ini termasuklah mendapatkan nasihat guaman.

NIK NAZMI NIK AHMAD
AHLI MAJLIS MESYUARAT PENDIDIKAN, PEMBANGUNAN MODAL INSAN, SAINS, TEKNOLOGI DAN INOVASI KERAJAAN NEGERI SELANGOR


Sila kongsi artikel ini...

Syed Ibrahim : Beri Peluang Kepada Pakatan Pembangkang Baharu Terbentuk Demi Menjamin Masa Depan Lebih Baik Buat Negara

9:48 PM 0 Comments A+ a-



BERI PELUANG KEPADA PAKATAN PEMBANGKANG BAHARU TERBENTUK DEMI MENJAMIN MASA DEPAN LEBIH BAIK BUAT NEGARA

Saya telah menghadiri Dialog Politik tentang Pembangunan Koalisi atau Pakatan di Malaysia anjuran Akademi Keadilan (ArK) dan Penerangan Keadilan pada Ahad 20 September lalu.

Ucaptama telah disampaikan oleh Presiden KEADILAN dan Ketua Pembangkang Malaysia, Dato’ Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, dan Pengarah Wilayah Asia Selatan dan Timur Friedrich Naumann Foundation (FnF), Siegfried Herzog. Manakala sesi dialog telah dimudahcara oleh Fuziah Salleh, Pengarah dan Pengasas Akademi Keadilan, Ahli Parlimen Kuantan dengan ahli-ahli panel terdiri daripada Rafizi Ramli, Setiausaha Agung KEADILAN, Ahli Parlimen Pandan; Moritz Kleine Brockhoff, Pengarah Projek FnF Malaysia, dan Dr Wong Chin Huat, Felo Penang Institute.

Pelaksanaan dialog ini amatlah tepat pada masanya ketika negara sedang menghadapi krisis keyakinan dan ketempangan kepimpinan di bawah Dato’ Seri Najib Tun Razak, di samping pakatan pembangkang diambang mengadakan rundingan meja bulat ke arah pembentukan pakatan pembangkang yang baharu.

Rakyat seolah-olah mencari penyelesaian dan cahaya harapan sama ada masih menaruh kepercayaan kepada pakatan BN dan Perdana Menteri yang diselubungi skandal demi skandal atau kepada pakatan pembangkang yang dianggap rapuh dan tiada kepimpinan.

Mungkin ada yang mengatakan dialog berkenaan agak terlambat kerana nasi sudah menjadi bubur apabila Pakatan Rakyat tidak lagi wujud.

Namun saya tidak percaya begitu. Saya melihat ini adalah kesempatan keemasan untuk masing-masing parti politik pembangkang khususnya dan parti-parti pemerintah amnya, untuk melihat kembali dasar kewujudan pakatan.

Pergi kepada asas dan jawab soalan-soalan asas seperti kenapa perlunya pakatan, apakah perkara asas atau prinsip yang disetujui bersama, apakah had-had dalam pakatan dan apakah cabaran lalu yang boleh diambil pengajaran untuk diatasi.

Dengan erti kata yang lain, cari ruang persamaan dan ketepikan perbezaan dengan aspirasi menjayakannya atas sebab terpenting dan terutama.

Dalam menegaskan perkara ini, Dr Wan Azizah Wan Ismail, Presiden KEADILAN dan Ketua Pembangkang Malaysia dalam ucaptamanya ketika dialog mengatakan, untuk mencapai kemerdekaan negara malah untuk masa depan negara yang lebih baik, maka ia bergantung kepada "coalition based politics" atau politik berpaksikan pakatan/koalisi.

Menurutnya, pakatan politik yang tulen menuntut pembangunan kerjasama dan kesepakatan sebagai 'prinsip pertama politik'.

Ini bermakna polisi dan objektif bersama wajib mengatasi hairaki objektif dan ideologi parti masing-masing iaitu dengan mendahulukan kepentingan rakyat atau warganegara.

“Masa depan Malaysia akan dicorakkan oleh sejauh mana pimpinan parti-parti pembangkang memahami bahawa pakatan politik yang berkesan menuntut kesepakatan dan keanjalan yang dipasak kepada Perlembagaan Persekutuan dan prinsip-prinsip demokrasi sejagat”, tambahnya lagi.

“Kita mesti mengatasi kepentingan sempit dan manfaatkan kebijaksanaan bersama daripada kekayaan pengalaman dalam pakatan”, katanya.

Apa yang diungkapkan oleh Dr Wan Azizah ini bukan bermakna beliau tidak memahami krisis politik dalaman parti atau menghargai pengorbanan dan usaha yang telah dilakukan oleh mana-mana parti atau tokoh parti, namun pada masa dan suasana sekarang, apa yang lebih penting ialah memenuhi harapan rakyat dan selamatkan Malaysia.

Benar, kita boleh lihat dan baca sendiri pelbagai pandangan yang dikeluarkan oleh PAS, DAP dan Parti Amanah Negara (Amanah) tentang rundingan meja bulat tajaan KEADILAN tersebut.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan dilaporkan menegaskan tidak akan menghadiri rundingan meja bulat yang melibatkan DAP dan Amanah kerana menyifatkan persidangan tersebut diadakan dengan tergesa-gesa dan pihaknya belum mengadakan perbincangan dalaman mengenainya.

Manakala Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sendiri dilaporkan pernah menolak kemungkinan PAS bekerjasama dalam pakatan baharu pembangkang yang turut dibarisi Amanah dan DAP.

Salahuddin Ayub, Timbalan Presiden Amanah pula dilaporkan berkata kerjasama melibatkan KEADILAN, DAP, Amanah dan organisasi bukan kerajaan (NGO) yang pro pembangkang, akan mempercepatkan lagi penubuhan muafakat baharu tanpa PAS.

Kemudian, Ahli Parlimen Bukit Gelugor dari DAP, Ramkarpal Singh pula dilaporkan berkata DAP tidak mahu menyertai projek Pakatan baharu jika PAS turut diajak menganggotainya. Namun menurut Setiausaha Organisasi DAP, Anthony Loke, DAP akan hadiri rundingan meja bulat apabila dijemput.

Walaupun kita hormati semua pandangan tersebut tetapi yang jelasnya semua pandangan ini dibuat secara berasingan dan mendahului rundingan meja bulat.

Apakah tidak mungkin sikap keterbukaan, keikhlasan, kehormatan dan berlapang dada dapat dizahirkan untuk menghadiri rundingan berkenaan? Untuk sekurang-kurangnya memberi peluang menyampai dan mendengar pandangan tanpa prasyarat dan syak wasangka yang menebal demi kepentingan rakyat dan negara?

Saya tahu ini tidak mudah tetapi ia tidak mustahil kerana ia pernah berjaya dahulu. Saya bangga dan kagum dengan mereka yang berjiwa besar, sabar dan sanggup ketepikan emosi dan sentimen.

Menurut Dr Wan Azizah, pakatan politik yang formal adalah lazim manakala pakatan sementara pilihan raya atau ‘electoral pact’ merupakan jenis kerjasama politik paling minimum. Ini bermakna jenis dan bentuk pakatan boleh dibincangkan dan diteliti dengan mengatasi apa-apa kekurangan dahulu.

Malah jika ditinjau jenis pakatan di negara Eropah khususnya Jerman, mereka sudah jauh lebih matang dari segi ‘berpakatan’ ini apabila boleh mewujudkan pakatan dengan anggota yang berbeza-beza di peringkat yang berbeza.

Memetik artikel yang pernah ditulis oleh Zairil Khir Johari, Ahli Parlimen Bukit Bendera DAP; di Jerman, parti Canselor Angela Merkel, Christian Democratic Union (CDU) telah menubuhkan kerajaan pakatan dengan Social Democratic Party (SPD) di peringkat Persekutuan manakala blok pembangkang ialah Green Party dan Die Linke.

Namun, bentuk pakatan ini berbeza di peringkat Negeri. Di Negeri Brandenburg, SPD bergabung dengan Die Linke manakala di North Rhine-Westphalia, SPD berkongsi dengan Green Party. Lebih menarik lagi, di Hessen, CDU membentuk kerajaan pakatan dengan Green Party sedangkan kedua-dua parti lahir daripada ideology yang bertentangan.

Bagaimana ini boleh berlaku dan apakah ini boleh digunapakai di Malaysia?

Menurut Zairil, ini tidak pelik dan boleh berlaku kerana ia menggambarkan keperluan dan aspirasi peringkat wilayah dan politik yang berbeza-beza. Bukan sahaja negara maju seperti Jerman mengamalkannya tetapi negara-negara jiran kita seperti Indonesia dan Filipina juga turut mempraktikkan bentuk pakatan tersebut. Yang menggabungjalinkan atau meng’gam’kan mereka walaupun berbeza ideologi ialah kerana setiap pakatan bersifat sementara atau tidak tetap dan tertakluk oleh perjanjian persefahaman yang bertempoh.

Inilah juga yang dinyatakan oleh Seigfried Herzog, Pengarah Wilayah Asia Selatan dan Timur, FnF, ketika memberi ucaptama dalam Dialog Politik pada 20 September lalu.

Menurutnya, satu bentuk dokumen perjanjian diperlukan untuk memastikan kelestarian pakatan parti politik.

“Tanpa dokumen perjanjian itu, sesebuah pakatan tidak boleh dibentuk atau bertahan lama”, katanya.

Selain itu, tambahnya, parti-parti yang terlibat perlu bersetuju dengan tempoh masa untuk perjanjian dan struktur tatakelola pakatan berkuatkuasa.

Berpandukan di atas, saya boleh merumuskan syarat asas kepada sesebuah pembentukan pakatan atau gabungan seperti berikut:

Pertama, wujudnya terma rujukan atau dokumen asas perjanjian bertulis (semasa Pakatan Rakyat dahulu, ini ialah apa yang disebutkan sebagai dokumen Kerangka Polisi Bersama);

Kedua, wujudnya dasar dan prinsip bersama yang dipersetujui;

Ketiga, wujudnya struktur tatekelola pakatan termasuk kaedah pembuatan keputusan dan timbangtara yang jelas, dan

Keempat, wujudnya tempoh masa pakatan yang bersesuaian

Empat sahaja syarat asas tetapi setiap satunya membawa pemberat yang tinggi.

Justeru, dengan masa kurang daripada 24 jam antara tempoh artikel ini ditulis dan rundingan meja bulat pakatan pembangkang baharu, saya berharap di bawah kepimpinan Ketua Pembangkang Malaysia, Dato’ Seri Dr Wan Azizah dan dengan kehadiran pimpinan parti pembangkang tanpa syak wasangka atau prejudis serta kefahaman terhadap apa yang terpenting dan terutama, maka rundingan meja bulat dapat dijayakan demi kepentingan rakyat dan negara.
Saya akhiri dengan kata-kata penutup Dr Wan Azizah berikut:

"Lastly, we will only succeed if we apply humility, respect and sincerity as the tone of our approach to coalition building. We must go beyond narrow interest and use our collective wisdom from our rich political coalition experience.

On 22 September a round table meeting among key opposition parties may decide if it is a bloc, coalition, electoral pact or just a divided opposition.

On 22 September will be our moment of truth if we continue to deserve the support and mandate to lead all those that have shown what 'Yellow' is and what 'Red' is not.

On 22 September will be our day of reckoning if we move together towards a common future or remain stuck in a self-made political prison of the past.

Finally, a coalition by any name or configuration is just a means to an end which must be a Better Malaysia for All and I end with a quote from Anwar Ibrahim; “Let us put aside all other considerations and differences, and focus upon this great struggle to save Malaysia.”"

Semoga segala tindak tanduk kita diberikan petunjuk dan hidayah oleh Allah dan mendapat keberkatan dan rahmatNya sebagaimana Nabi merapatkan hubungan antara Auz dan Khazraj, antara Muhajirin dan Ansar.

Syed Ibrahim Syed Noh
Ketua Penerangan
Parti Keadilan Rakyat

21 September 2015


Sila kongsi artikel ini...

Faiz Fadzil : Meja Bulat Pembangkang Hendaklah Ikhlas dan Istiqamah Tamatkan Ketamakan Kuasa Perdana Menteri dan Kezaliman UMNO dan Barisan Nasional

9:06 PM 0 Comments A+ a-



MEJA BULAT PEMBANGKANG HENDAKLAH IKHLAS DAN ISTIQAMAH TAMATKAN KETAMAKAN KUASA PERDANA MENTERI DAN KEZALIMAN UMNO DAN BARISAN NASIONAL.

Sokongan undi popular 52% yang diberikan rakyat kepada Pakatan Rakyat adalah satu sejarah penting demokrasi negara. Namun, kepercayaan rakyat ini telah dikhianati apabila terdapat pihak yang tidak amanah kepada persetujuan bersama. Konsultansi tidak lagi menjadi dasar, malah diambil alih perang mulut pemimpin. Rakyat menjadi muak dengan situasi itu.


Krisis ekonomi negara dan bebanan kos saraan yang tinggi menjadi isu pokok rakyat ketika ini. Penyusutan nilai mata wang adalah disebabkan oleh sentimen kewangan yang dikaitkan dengan kehilangan keyakinan terhadap integriti negara. Kenyataan Tan Sri Zetty Akhtar Aziz bahawa penyusutan nilai mata wang hanya dapat dipulihkan apabila skandal 1MDB diselesaikan mengiyakan keadaan ini.

PM setelah menghidu satu penyiasatan telah lengkap dan deraf kertas pertuduhan telah tersedia telah bertindak secara gerila dengan menukar Peguam Negara, menangkap pegawai SPRM, menukar Pegawai Polis dan membubarkan Special Task Force tersebut. Penukaran Peguam Negara adalah jalan terdesak bagi meyelamatkan kedudukannya kerana kuasa mendakwa adalah prerogative Peguam Negara menurut Perkara 145 Perlembagaan Persekutuan.

Kenyataan Tan Sri Zeti bahawa kertas siasatan telah diserahkan kepada Peguam Negara juga menunjukkan wujudnya kes jenayah dilakukan Perdana Menteri. Penjelasan kemudian (afterthought) bahawa wang RM2.6 billion tersebut adalah derma tanpa butiran siapakah penderma dan kemanakah wang tersebut dibelanjakan tidak melepaskan PM daripada pendakwaan jenayah ibarat di hadapannya duri di belakangnya api. Jika kenyataan Tan Sti Zeti tidak benar, maka seharusnya PM menafikan dan menyaman beliau. Rakyat mahu menjadi saksi kepada perbicaraan yang lebih besar daripada kes Anwar Ibrahim di mana keterangan dalam kes PM ini adalah ciptaan beliau sendiri.

Ketamakan kuasa PM yang tidak mengendahkan krisis ekonomi negara akibat penyusutan nilai mata wang menjadi semakin kronik apabila kuasa pemerintah semakin disalahgunakan. Tindakan menyiasat pemimpin rakyat yang didakwa hadir di dalam perhimpunan aman Bersih 4 menunjukkan demokrasi semakin terhakis teruk. Sebaliknya perhimpunan baju merah yang membela PM pula dipertahan oleh PM dan Menteri UMNO sedangkan yang mengkayakan seorang lelaki Cina bernama Jho Low adalah seorang lelaki Melayu bernama Najib Razak.

Hanya rakyat yang boleh mengubah nasib negara ini. Harapan Pakatan Rakyat baharu yang bakal dibentuk pada 22 September 2015 melalui meja bulat parti pembangkang dan NGO mampu membawa agenda perubahan ini. Harapan rakyat amat tinggi. Tiada lagi konflik dalaman dan terus mara demi negara dan rakyat. Keikhlasan dan komitmen bersama menjadi sandaran rakyat. Usah khianati lagi kepercayaan rakyat. Bersama menunaikan AMANAH rakyat.

Faiz Fadzil
Timbalan Ketua Pemuda
AMANAH Nasional
21 September 2015


Sila kongsi artikel ini...

Anwar Ibrahim : 'Saya terima baik usaha rundingan meja bulat yang akan disertai wakil-wakil PAS, KEADILAN, DAP dan Amanah serta NGO-NGO pada Selasa ini.'

8:08 PM 0 Comments A+ a-



Kenyataan Media: Perutusan DS Anwar pada 21 September 2015

Berikut merupakan perutusan DS Anwar Ibrahim yang disampaikan melalui peguam beliau pada 21 September 2015:


"Saya terima baik usaha rundingan meha bulat yang akan disertai wakil-wakil PAS, KEADILAN, DAP dan Amanah serta NGO-NGO pada Selasa ini.

Ini merupakan langkah awal yang penting bagi mewujudkan muafakat yang melibatkan semua pihak termasuk parti-parti politik, NGO dan individu-individu yang amat diperlukan demi membawa perubahan kepada negara.

Tujuan pertemuan ini bukan hanya untuk mewujudkan muafakat politik; usaha kita lebih dari itu, iaitu untuk menyelamatkan Malaysia dengan menggembleng tenaga semua pihak yang komited kepada reformasi, keadilan dan kedaulatan undang-undang.

Walau saya di penjara, saya tetap dapat merasai kerisauan dan kebimbangan rakyat terhadap isu ekonomi dan kejatuhan nilai mata wang ringgit, penggunaan retorik perkauman yang semakin meningkat dan skandal 1MDB yang tidak berkesudahan.

Dalam keadaan genting ini, kita perlu mengetepikan perbezaan dan maju ke hadapan untuk membentuk alternatif yang berdaya maju, adil dan demokratik berbanding kerajaan sedia ada."

Fahmi Fadzil
Pengarah Komunikasi
Parti Keadilan Rakyat

--

Media Statement: DS Anwar's message to the public on 21 September 2015

DS Anwar Ibrahim conveyed the following message to the public through his lawyers on 21 September 2015:

"I welcome the round table gathering of representatives from PAS, KEADILAN, DAP and Amanah and NGOs expected to take place on Tuesday.

This is an important preliminary step in forging a representative, participatory and inclusive alliance of political parties, NGOs and personalities to bring much-needed change to the country.

The aim of the gathering is not simply to forge a political alliance; ours is a greater endeavour to save the country by uniting all forces committed to reform, justice and the rule of law.

From this prison, I sense the anxiety and concerns of the Rakyat on the economy and fall in currency, increase in racial rhetoric and the continuing 1MDB scandal which remains unresolved.

In this critical situation, we must set aside differences and move forward to forge a viable, just and democratic alternative to the current government."

Fahmi Fadzil
Communications Director
Parti Keadilan Rakyat


Sila kongsi artikel ini...

Surat Terbuka Dari Anak Muda Kepada Pimpinan Parti Amanah Negara - Nur Hadi Mohamad

7:05 PM 0 Comments A+ a-



SURAT TERBUKA DARI ANAK MUDA KEPADA PIMPINAN PARTI AMANAH NEGARA.

oleh:  Nur Hadi Mohamad

Assalamu alaikum w.b.t.

Saya seorang anak muda yg mengikuti perkembangan 'Parti Amanah Negara' sejak awal pergerakannya.

Beberapa hari selepas Muktamar PAS 2015 berakhir, beberapa orang anak muda (berumur 30 tahun ke bawah) yang dilihat cenderung kepada kumpulan 'progresif' dalam PAS berkumpul di satu tempat bagi membincangkan ke mana hala tuju golongan 'progresif' dalam PAS dan ke mana pula hala tuju kami. Dalam pertemuan tersebut, kami menjemput Dr. Dzulkefly Ahmad utk memberikan maklumat terbaru berkenaan golongan 'progressif' yang kalah dalam pemilihan. Kesimpulannya, sebuah parti baru akan ditubuhkan.

Anak-anak muda dalam pertemuan malam itu berbincang dan berhujah dengan pandangan tersendiri. Akhirnya kami memutuskan untuk membawa haluan masing-masing. Ada yg memilih utk menyertai PKR & DAP, ada yang memilih untuk bergerak dalam NGO, ada yang memutuskan untuk kekal di dalam PAS dan majoriti di antara kami memilih untuk membantu penubuhan parti baru.

Kami dijanjikan dengan sebuah parti yang bersifat 'inklusif' untuk semua pihak, parti yang mengutamakan anak muda, parti yang terbuka untuk menerima pandangan dan kritikan serta parti yang akan diterima oleh rakyat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum dan agama. Tidak perlu saya perincikan apa sumbangan kami anak-anak muda yang bergerak membantu gerak kerja penubuhan parti baru ini. Masing-masing kini berada dalam jawatankuasa pemuda pusat, negeri, kawasan dan ProGuam. Semuanya memainkan peranan di setiap peringkat.

Sekalipun sepanjang proses penubuhan parti baru ini terdapat pelbagai cabaran dan dugaan, kita menyaksikan kesungguhan pelbagai pihak untuk memastikan penubuhan parti berjalan dengan lancar. ‘Pelbagai pihak’ ini bukan semata-mata kumpulan ‘G18’ yang kalah semasa pemilihan Muktamar PAS, tetapi termasuk mereka yang bergerak dalam NGO-NGO dan kumpulan-kumpulan lain. Namun dalam tempoh tersebut, saya mempunyai pandangan saya sendiri. Bakal pemimpin dan pengikut parti baru bukanlah semuanya bersikap ‘progresif’. Hakikatnya masih ramai yang terbawa-bawa perangai semasa dalam PAS dan agak kabur apa 'pembaharuan' yang cuba dibawa. Terdapat ahli Kumpulan G18 yang kurang menghargai sumbangan kumpulan lain. Malah ada yang dengan bongkak merendahkan keupayaan kumpulan lain. Adakah ini yang dikatakan progresif?

Saya tanpa segan silu ingin mengatakan parti baru gagal menampilkan sebenar-benar sifat INKLUSIF sepanjang proses penubuhan parti baru sejak dari awal gerakannya sehingga hari pelancaran. Dari proses merangka perlembagaan, pemilihan logo sehinggalah pemilihan lagu tema parti.

Saya secara peribadi tidak bersetuju untuk meletakkan ‘Islam’ sebagai dasar parti kerana Islam itu luas, merangkumi seluruh aspek kehidupan manusia dan rahmat sekalian alam. Islam tidak terperuk pada ruang lingkup politik kepartian semata-mata. Akhirnya matlamat kita untuk menubuhkan sebuah parti yg ‘inklusif' untuk semua rakyat Malaysia yg berbilang kaum dan agama telah gagal. Kita hanya dilihat sebagai 'PAS No. 2' atau satu lagi serpihan parti Melayu. Tidak perlu 'poyo' mengatakan "kita juga ada ahli bukan Melayu dan bukan Islam termasuk dalam AJK Pusat". Hakikat sebenarnya, penyertaaan kaum bukan Melayu dalam parti ini hanya kurang dari 1%. Tidak meletakkan ‘Islam’ pada dasar parti tidaklah menjadikan kita Muslim yang tidak berpegang pada Islam. Saya berlepas diri dari perkara tersebut dan berharap ianya akan memberi kesan yang positif satu hari nanti.

Saya masih tertanya-tanya. Adakah benar jalan yang saya pilih utk bersama parti baru ini. Katanya ia adalah 'parti masa depan' yang akan menjadi pilihan anak muda. Tetapi hakikat yg berlaku hari ini adalah sebaliknya. Berapa peratuskah bilangan anak muda yg tertarik dengan parti baru ini? Saya mempunyai ramai kenalan dalam kalangan anak muda yg mempunyai pelbagai latar belakang. Sungguh saya katakan, mereka kurang berminat dgn parti baru ini. Mungkin mereka berpendirian untuk 'tunggu dan lihat', apakah ianya benar-benar progresif atau bakal menjadi PAS 2.0 dalam arena politik tanah air? Di mana sebenarnya kegagalan parti baru untuk menarik anak muda untuk bersama?

Pada 16 September 2015, dengan rasminya 'Parti Amanah Negara' telah dilancarkan. Kemuncaknya ditampilkan logo parti. Namun tidak sampai sehari selepas majlis tersebut, timbul isu tentang logo parti yg dikatakan diciplak dari rekabentuk logo sebuah syarikat televisyen di Bangladesh iaitu logo Imayam. Orang awam menantikan apa respon dari Amanah. Kenyataan dari S/U Agung, Tn Hj Anuar Tahir sangat mengecewakan. Alasan 'kebetulan' adalah alasan yang tidak bijak dan menjadi bahan ketawa orang ramai. Malah ada pimpinan yang mendakwa dalam dunia ini banyak logo organisasi yang mempunyai persamaan. Bentuk bulat, segi tiga tepat, segi empat, segi lima (pentagon), segi enam (hexagon), segi tujuh (heptagon), segi lapan (octagon) dan seterusnya adalah bentuk yg tidak boleh diberi hak cipta kepada mana-mana pihak kerana ianya adalah bentuk asas. Namun bentuk logo Imayam adalah bentuk yg rumit. Lekuk, vektor dan arah yg sama menjadikan kemungkinan utk berlaku 'kebetulan' adalah mustahil. Logo merupakan perkara pertama yang diambil kira untuk proses penjenamaan. Jikalau logo pun diciplak, di mana definisi 'amanah' yang cuba dibawa?

Perkara yang menjadi kekecewaan anak muda seperti saya ialah 'pertandingan' mencipta logo tidak disebar luaskan. Saya sendiri yang mengikuti rapat perkembangan parti tidak mengetahui tentang wujudnya pertandingan mencipta logo ini. Siapakah panel penilainya? Adakah panel yang dibentuk tiada kemahiran dalam bidang penciptaan logo? Teknologi sekarang membolehkan kita membuat semakan sama ada logo yang dicipta mempunyai persamaan dengan logo yg sedia ada di seluruh dunia. Mengapa panel penilai begitu lemah sehingga perkara asas sebegini pun tidak boleh diselesaikan? Apabila isu ciplak ini timbul saya sekadar beranggapan jawatankuasa penilai bukan orang yang arif dan ahli tentang logo, tiada pembentangan, tiada perbahasan, tiada 'brainstorming' dan tiada perbincangan yang serius tentang pemilihan logo yang akan membawa imej parti. Tapi pemilihannya sekadar syok sendiri. Apa yang lebih mengecewakan apabila saya mendapat tahu 'pemenangnya' adalah anak kepada AJK Amanah Pusat. Adakah ini yang dinamakan pertandingan?

Begitu juga dengan lagu tema parti. Mengapa penciptaan lagu tidak dipertandingkan? Tahu-tahu sahaja pada majlis 16 September yang lepas sudah dilancarkan lagu rasmi Parti Amanah Negara. Apakah begitu sukar untuk membuka satu pertandingan mencipta lagu dengan membuka penyertaan pada semua pihak. Pilih satu tarikh utk semua peserta persembahkan lagu ciptaan mereka. Lantik satu jawatankuasa penilai yang terdiri daripada mereka yang benar-benar ahli dan mahir dalam bidang muzik. Bukan pilih panel dalam kalangan AJK yg buta seni dan syok sendiri. Sendiri buat lagu dan sendiri angkat jadi lagu rasmi. Adakah ini yang dikatakan inklusif?

Ini bukan cara anak muda. Cara seperti ini tidak menjadi pilihan anak muda pada hari ini. Anak muda lebih suka mereka dilibatkan dalam menilai dan membuat sesuatu keputusan. Sepatutnya pertandingan untuk mencari logo terbaik boleh melalui media sosial yg begitu dekat dengan anak muda. Sebagai contoh, paparkan semua logo-logo yg telah dipertandingkan di ‘Facebook’. 3 logo yang mendapat 'like' terbanyak akan dipilih untuk dinilai, dibincang dan dibahas dengan sebaiknya oleh jawatankuasa penilai. Sikap "KAMI lebih tahu apa yang KAMI buat" telah menghancurkan persepsi awam terhadap parti baru ini. Tidak rugi pun beralah dengan membuat kenyataan mengaku salah dan menarik semula logo yang ternyata diciplak dari logo lain. Kenyataan yang sombong dan bongkak hanya akan menjauhkan anak muda di luar sana dengan 'parti masa depan' ini.

Jadikan parti ini adalah parti yang benar-benar milik rakyat. Parti yang terbuka untuk membuka ruang dan peluang kepada rakyat Malaysia terutamanya anak-anak muda melibatkan diri dalam bersuara dan membuat keputusan. Bukan seperti mana sebahagian AJK Pusat yg awal-awal lagi menghancurkan istilah INKLUSIF yang dicanang-canang sejak awal. Tetapi sekadar membawa semula perangai EKSKLUSIF yang melekat semasa dalam PAS.

Para pimpinan pada hari ini juga pernah melalui usia muda yang agresif dan kritikal kepada pimpinan satu masa dahulu. Ini adalah suara hati saya sebagai anak muda. Jika ianya bersifat teguran, terimalah teguran saya sebagai anak muda kepada pimpinan pada hari ini. Saya mohon maaf jika bahasa dan tulisan saya tidak disenangi.

Saya sayangkan agama dan negara saya melebihi parti baru ini. Jika parti baru ini masih tidak boleh berubah, pada bila-bila masa saya boleh memilih jalan yang lain. Ketika itu jangan mimpi anak muda di luar mahu bersama parti baru ini. Malah anak muda yg di dalam tidak segan-segan mahu keluar meninggalkan parti 'so-called' PROGRESIF ini.

Terima kasih.

Nur Hadi Mohamad
21 September 2015


Sila kongsi artikel ini...

PR2.0 : Pendirian Presiden PAS didukung - Nasruddin Hassan

1:44 PM 0 Comments A+ a-



Kenyataan Media Penerangan. 31

PR2.0 : Pendirian Presiden PAS didukung.

1. Riuh rendah negara membincangkan situasi masa depan politik pembangkang apabila Yb Datuk Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Presiden PAS menegaskan tiada Tahaaluf Siasi (kerjasama politik yang diikat denga terma syarat) bersama pengkhianat.

2. Penegasan Tuan Guru Presiden PAS berkait isu penyertaan PAS dalam Pakatan Rakyat 2.0 adalah didukung oleh seluruh saf kepimpinan PAS masa kini. Malah menyifatkannya sebagai keputusan yang tepat dan pintar.

3. Ianya didirikan diatas beberapa noktah :

i - PAS masih dalam Pakatan Rakyat. Ini semua orang tahu. Kita hanya terputus Tahaaluf dengan DAP tetapi tidak dengan Pakatan Rakyat yang masih mempunyai dua kompenan Tahaaluf iaitu PAS dan PKR.

ii - Justeru itu tidak berbangkit isu Pakatan Rakyat 2.0 sementara komitmen PAS masih dalam Pakatan Rakyat.

iii - Pakatan Rakyat 2.0 belum wujud malah usaha mewujudkannya juga masih kabur dan PAS tidak berminat mewujudkan versi 2.0 itu kerana Pakatan Rakyat versi asal masih utuh dan apa yang perlu ialah mengukuhkan versi asal dengan komitmen yang sudah jelas sebelum ini dan membuat penerokaan baru yang efektif kepada Pakatan Rakyat.

iv - Usaha mewujudkan Pakatan Rakyat 2.0 turut melibatkan DAP dan Parti Pekerja Malaysia (yang diberi nama Parti Amanah Negara).

v - Sedang PAS baru sahaja dikhianati oleh DAP yang menyerang PAS dari segenap sudut termasuk mensasarkan peribadi Presiden PAS. Malah serang saraf dan provokasi DAP terhadap PAS belum berakhir sehingga hari ini.

vi - PAS tidak boleh bertolak ansur dan tidak boleh mengiktiraf sikap dan tindakan bekas pimpinan dan ahli PAS yang menikam PAS dari belakang, kemudian bertindak keluar PAS lalu menubuhkan parti baru untuk berdepan dengan PAS pula dipentas politik tanahair.

v - PAS tidak mahu ia menjadi precedent case kepada umum. Khianat kemudian diterima sebagai kawan. Khianat kemudian diterima sebagai kawan. Khianat kemudian diterima sebagai kawan. Precedent sebegini akan merosakkan kesejahteraan iklim politik negara justeru ia mengheret negara menghalalkan sebuah pengkhianatan politik.

vi - Pengkhianat mesti dikekalkan rasa bersalahnya disepanjang zaman sehingga ia menyesal dan kembali bertaubat kepada Allah swt. Mengiktiraf pengkhianat akan menghilangkan rasa bersalah mereka yang terlibat. Ini sangat tidak baik untuk sebuah perjuangan rakyat apatah lagi perjuangan Islam.

vii - Penegasan begini bukan angkuh namanya. Bukan sombong dan ego. Sebaliknya ia adalah penegasan yang berpaksi kepada prinsip dan maruah perjuangan. Ia dibuat dengan segala kerendahan diri kepada Allah swt yang memerintahkan kita agar memelihara kemuliaan Islam dan perjuangannya.

viii - Sementelah kompenan Pakatan Rakyat 2.0 sendiri masih dalam keadaan keliru dan dilemma. Parti yang baru ditubuhkan itu (mengambil alih parti lama) masih belum jelas hala tuju dan tidak diketahui umum perlembagaan partinya, kecuali mereka bermaksud meneruskan dasar dan perlembagaan parti lama itu sendiri sebagai Parti Pekerja Malaysia yang berhaluan kiri.

ix - Usahkan perlembagaan, nama parti yang baru pun belum disahkan secara muktamad oleh pendaftar pertubuhan.

x - Lebih mengelirukan, Presiden parti baru itu sendiri jelas nyatakan sikapnya tidak perlukan PAS dan tidak yakin untuk bekerjasama dengan PAS dalam Pakatan Rakyat 2.0, Timbalan Presidennya pula berkata, marilah menyertai Pakatan Rakyat 2.0 dan Naib Presidennya pula berkata PAS adalah musuh politik no 1 mereka.

xi - Ertinya , sesama mereka terlebih dahulu kena duduk berbincang dan bermusyawarah untuk mencari kesepakatan sebelum mengundang PAS apatah lagi untuk menganggap PAS sombong dan angkuh.

4. Penegasan Yb. Tuan Guru Presiden PAS tidak mahu PAS menyertai Pakatan Rakyat 2.0 itu sangat tepat dan pintar. Bukan kerana menganggap hanya PAS yang hebat dan PAS lebih baik dari yang lain, tetapi kerana tidak mahu menjadikan PAS sebagai sebuah parti yang tidak baik dan terjerumus dalam satu situasi yang keliru dan terumbang ambing dalam percaturan politik semasa sedang PRU 14 semakin hampir.

5. PAS mempunyai pendekatan dan strategi tersendiri dalam menghadapi PRU 14 dan berusaha memenanginya. Masih banyak ruang ijtihad dan tindakan politik yang boleh dilaksana dan direncanakan sebagai persiapan PAS mendepani PRU 14 kelak. Ianya akan dihalusi, dicermati dan dimusyawarahkan sebaik mungkin. Insyaallah, PAS tidak perlu mengikut lagak orang lain untuk berjaya dan menang disamping PAS mengalu - alukan mana - mana pihak yang mahu bersahabat dan mendukung cita - cita perjuangan PAS untuk sama - sama menghayun tangan melangkah kaki menuju kejayaan dan kemenangan di dunia dan akhirat.

Beristiqamah Hingga Kemenangan

Sekian

Nasrudin Hassan
Ketua Penerangan PAS Pusat.


Sila kongsi artikel ini...

Sikap Pegawai MayBank Tanah Merah Yang Keterlaluan - Hilmi Ariffin

8:54 AM 0 Comments A+ a-

SIKAP PEGAWAI MAYBANK TANAH MERAH YANG KETERLALUAN !
.
Pada minggu lepas, saya telah mengambil borang untuk staf saya bagi membuka akaun simpanan peribadi memandangkan semua urusan pembayaran gaji syarikat melalui cek Maybank.
.
Dan semasa di kaunter pertanyaan. Saya dimaklumkan jika ada surat dari pihak syarikat yang dia bekerja, maka perlu deposit RM50 sahaja. Berbanding prosedur biasa RM250. Ini memudahkan staf saya memandangkan dia baru sahaja bekerja.
.
Selang sehari selepas itu, saya pergi sekali lagi ke cawangan tersebut dan berjumpa dengan seorang lagi staf maybank yang lain bertanyakan betul atau tidak kalau saya buat surat syarikat. boleh deposit RM50 sahaja. Beliau mengatakan "YA BETUL".
.
Pagi tadi 20hb September 2015. pukul 9 pagi. Staf saya pergi ke cawangan tersebut untuk menghantar borang yang sudah diisi. Staff lelaki di kaunter 1 merujuk ke pegawai wanita di belakangnya berserta surat dari syarikat saya.
.
Malangnya pegawai wanita tersebut mengherdik dengan mengatakan "Syarikat awak kerja bukanlah syarikat besar-besar macam di KL. Dia menambah, "bukan duit beribu-ribu pun masuk". Lalu beliau mengarahkan pekerjanya di kaunter tadi untuk mengekal seperti prosedur asal iaitu RM250.
.
Sikap pegawai wanita tersebut sungguh keterlaluan. Menghina syarikat kecil saya serta memalukan staf saya di hadapan orang. Saya agak kecewa dan terguris memandangkan semua syarikat dan anak syarikat saya merupakan pelanggan setia Maybank.
.
Staf saya terpaksa balik kerumah orang tuannya untuk meminjam RM200 bagi urusan tersebut. Ini menyusahkan staff saya yang menaiki motor jauh ke rumah.
.
Ini bukan soal RM50 atau RM250. Tapi sikap pegawai tersebut yang anguh, sombong, dan memalukan jenama besar seperti Maybank!
.
Jika kami salah, mohon diberitahu dengan cara baik. Apatah lagi sudah 2 kali saya bertanya dengan 2 orang staf maybank sebelum saya buat surat tersebut!
.
Jangan ingat kamu seorang pegawai, kamu boleh mengherdik syarikat kecil seperti kami. Kamu mungkin tidak tahu syarikat besar bermula dari syarikat kecil seperti kami.
.
Saya akan buat surat rasmi untuk dihantar ke ibu pejabat Maybank Kuala Lumpur.
.
Sekian,
Saya Hilmi Ariffin.


Sila kongsi artikel ini...

Protes Kuning - Merah : Punca dan Implikasi - Prof. Mohd Nazari Ismail

7:36 AM 0 Comments A+ a-



PROTES KUNING - MERAH : PUNCA DAN IMPLIKASI
Prof. Mohd Nazari Ismail, Phd.

Ketua Biro Penyelidikan IKRAM


Baru-baru ini kita telah menyaksikan dua perhimpunan besar di bandaraya Kuala Lumpur. Perhimpunan pertama terdiri dari mereka yang berbaju kuning yang menuntut supaya wujudnya pilihanraya yang adil dan bebas, kerajaan yang telus, hak untuk berdemonstrasi, menguatkan sistem demokrasi berparlimen dan menyelamatkan ekonomi negara. Perhimpunan yang kedua oleh yang berbaju merah pula agak sukar difahami objektifnya kerana tidak dinyatakan secara jelas. Namun ramai yang beranggapan bahawa ianya adalah kombinasi reaksi membantah perhimpunan pertama serta memberi amaran kepada kaum bukan Melayu terutamanya kaum Cina supaya menghormati status ketuanan Melayu di Malaysia.

Walaupun objektif kedua-dua perhimpunan adalah sangat berbeza, namun pada pengamatan saya pula, satu faktor utama yang mencetuskan perhimpunan di atas, yang mungkin disedari hanya oleh sebahagian kecil dari mereka yang berhimpun, adalah masalah ekonomi yang dihadapi oleh mereka sendiri. Ini kerana kebiasaanya, apabila rakyat merasa selesa dengan kehidupan mereka, mereka menjadi tidak sensitif terhadap aspek penyalahgunaan kuasa oleh pemimpin. Begitu juga perasaan negatif terhadap bangsa lain tidak akan menjadi kuat jika masyarakat dalam keadaan selesa dan mewah. Namun demikian, keadaan akan berubah jika rakyat merasa tertekan dengan kesempitan hidup akibat beban kewangan yang tinggi dalam menjalani kehidupan harian.

Terdapat beberapa bukti kepada analisis ini. Di Amerika Syarikat, pada dekad-dekad sebelum ini, amat jarang sekali kita melihat perhimpunan berbentuk protes secara besar-besaran kecuali perhimpunan gerakan hak sivil untuk memberikan hak yang lebih kepada golongan kulit hitam yang tertindas dan juga protes terhadap penglibatan Amerika Syarikat di dalam perang Vietnam. Namun dalam dua dekad terakhir ini, telah berlaku beberapa perhimpunan protes terutama sekali di sekitar lokasi mesyuarat institusi kewangan IMF atau WTO. Contoh yang terbaik adalah protes yang agak ganas terhadap WTO di Seattle, Amerika Syarikat pada tahun 1999.

Satu lagi adalah perhimpunan `Gerakan Occupy’ (Occupy Movement) di beberapa bandar besar di Amerika Syarikat yang bermula di Zuccotti Park di bandaraya New York pada 17 September 2011 dengan gelaran gerakan `Occupy Wall Street’. Perhimpunan ini telah disusuli dengan perhimpunan yang sama di beberapa bandaraya lain di seluruh dunia. Isu pokok yang ditekankan ialah kewujudan ketidakadilan keadaan sosio-ekonomi (social and economic inequality) di dalam masyarakat. Ungkapan yang digunakan oleh pendemonstrasi ialah `We are the 99%’ yang merujuk kepada keadaan di mana dirasakan 99 peratus rakyat hidup dalam kesusahan dan hanya 1 peratus yang hidup dalam kesenangan. Beberapa perhimpunan berbentuk `Occupy’ ini juga berlaku di Eropah seperti `Occupy London’ pada tahun 2012 yang berpusat di luar St Paul’s Cathedral.

Di Timur Tengah, fenomena protes ini juga telah berlaku dengan gelaran `Arab Spring’. Ianya tercetus pada tahun 2010 di Tunisia apabila seorang pemuda yang berasa begitu kecewa dengan kesempitan hidupnya telah dizalimi oleh pihak polis telah membakar dirinya sehingga mati. Protes besar-besaran yang menyusul berjaya menggulingkan pemerintah negara tersebut. Sementara di Mesir pula kemuncaknya ialah kejatuhan Presiden Mubarak pada tahun 2013. Faktor utama kenapa begitu ramai pendemonstrasi di Mesir sanggup bersabung nyawa menentang pemerintah yang zalim ialah kerana keperitan hidup terutama sekali pengangguran di kalangan pemuda dan pemudi. Punca yang sama jugalah telah berjaya menggulingkan Muammar Gaddafi di Libya kerana di negara tersebut, bukan sahaja wujud seorang pemerintah yang zalim bahkan juga kadar pengangguran yang tinggi di kalangan pemuda iaitu sekitar 50%. Di Mesir pemimpin yang dilahirkan oleh revolusi iaitu Presiden Morsi telah dirampas kuasanya secara haram oleh Presiden As Sisi. Namun demikian, ramai yang meramalkan As Sisi akan menghadapi revolusi yang kedua kerana keadaan ekonomi Mesir yang begitu tenat dan kadar pengangguran yang tinggi terutamanya di kalangan pemuda.

Sebenarnya masalah ekonomi dan masalah kos kehidupan serta masalah pengangguran adalah masalah global, ianya berlaku di hampir kesemua negara di dunia. Bahkan ianya lebih meruncing di negara-negara berpendapatan tinggi seperti Amerika Syarikat, Britain dan Jepun. Begitu juga negara jiran kita iaitu Singapura yang dilihat sebagai negara termaju di Asia Tenggara. Sebagai contoh, kos perumahan di Singapura adalah sangat tinggi dengan sewaan HDB flat (iaitu jenis kediaman paling murah di Singapura) boleh meningkat kepada lebih dari RM7,000 sebulan. Pendapatan di Singapura bukanlah tinggi sangat berbanding kos kehidupan rakyatnya. Sebagai contoh, pendapatan guru adalah hanya lebih kurang RM8 ribu sebulan. Ini bermakna hampir keseluruhan pendapatan guru akan dihabiskan dengan pembayaran sewa. Di Tokyo pula, kadar sewaan apartmen satu bilik adalah lebih dari RM10 ribu sebulan. Jelaslah kepada kita bahawa masalah kesempitan hidup ini adalah masalah global dan dihadapi oleh hampir kesemua negara. Ironinya negara yang berpendapatan tinggi adalah yang paling tertekan, terutama sekali apabila kadar penganggurannya adalah tinggi.

Apa yang dapat dirumuskan ialah punca masalah kesempitan hidup rakyat bukannya kerana pendapatan per kapita yang rendah atau kezaliman pemimpin semata-mata. Sebenarnya punca masalah tersebut adalah sistem kewangan negara yang berkembang dengan cepat akibat penciptaan matawang dengan banyak melalui penciptaan kredit. Apabila sektor kewangan berkembang, sektor ini akan memberikan hutang kepada kerajaan, sektor swasta dan isi rumah dengan banyak. Ekonomi negara akan berkembang pesat pada mulanya. Namun demikian, lambat laun masalah akan timbul kerana kos kehidupan akan bertambah dan dalam masa yang sama tahap hutang juga meningkat. Kesannya ialah inflasi yang sentiasa meningkat sementara tahap hutang semakin tinggi. Sebagai contoh, di Malaysia jumlah hutang isi rumah berbanding KNK adalah hanya 57% pada tahun 2002. Pada tahun 2013 peratusannya meningkat menjadi 87%. Pada akhir tahun 2008, jumlah hutang isi rumah di negara ini ialah RM465 billion dan pada akhir tahun 2014 ianya telah meningkat menjadi RM940 billion. Tahap gaji pula tidak akan meningkat pada kadar yang sama dengan inflasi kerana kebanyakan firma mempunyai bebanan hutang yang tinggi di samping menghadapi tekanan persaingan yang sengit dari firma pesaing yang lain yang juga menghadapi tekanan hutang yang tinggi.

Persoalannya mengapakah di negara kita ramai yang berasa marah kepada kerajaan sementara di negara-negara barat kemarahan telah ditujukan kepada sektor kewangan? Jawapannya ialah rakyat negara ini yang tertekan akan mencari tempat untuk melepaskan kemarahan mereka. Oleh kerana wujud masalah ketidakadilan, penindasan, rasuah dan penyalahgunaan kuasa di kalangan pemimpin maka rakyat merasakan itulah punca utamanya. Kebanyakan mereka tidak faham akan peranan sistem kewangan dalam mengakibatkan mereka mengalami kesempitan hidup. Sebaliknya di negara barat, masalah salah guna kuasa dan rasuah adalah tidak begitu serius. Tahap ketelusan dalam pentadbiran negara adalah sangat tinggi. Sebagai contoh, di Amerika Syarikat semua rakyat tahu apakah pendapatan Presiden Obama setahun serta harta pemilikan beliau. Mereka juga diberi hak untuk mengetahui kenapa sesebuah syarikat mendapat kontrak kerajaan. Oleh sebab itulah protes yang berlaku di barat ditujukan kepada institusi kewangan dan tidak kepada pemerintah. Sebaliknya di negara kita, tahap ketelusan adalah rendah. Ditambah pula dengan pendedahan kisah penyalahgunaan kuasa oleh pemimpin yang sangat meluas, terutama di alam maya dan kerajaan pula telah gagal meyakinkan rakyat bahawa kisah tersebut adalah palsu atau tidak benar.

Akibatnya di Malaysia sebahagian besar dari rakyat merasakan bahawa kesempitan hidup mereka adalah semata-mata akibat dari penyalahgunaan kuasa pemimpin Barisan Nasional. Malangnya reaksi pemimpin Barisan Nasional juga tidak membantu. Mereka sepatutnya memberikan maklumat dengan lebih terperinci untuk membuktikan bahawa mereka tidak menyalahgunakan kuasa. Sebaliknya, mereka dilihat menggunakan kuasa untuk menutup kisah-kisah yang telah dibongkarkan. Contohnya dalam kes 1MDB, pegawai penyiasat telah disekat atau dipindahkan sementara Peguam Negara telah dipecat dari jawatannya. Isu perkauman pula telah digunakan untuk menarik perhatian rakyat daripada isu-isu penyalahgunaan kuasa dan rasuah yang lebih penting untuk dibincangkan. Sudah tentu ramai yang tidak yakin bahawa bangsa Cina adalah punca kepada semua permasalahan negara. Namun akan wujud juga segelintir yang senang terpedaya dan merasakan bahawa kesempitan hidup mereka adalah akibat dari tindak tanduk kaum Cina yang dilihat semakin berani mencabar hak istimewa orang Melayu.

Taktik menggunakan sentimen perkauman ini adalah taktik biasa pemimpin yang sudah kehabisan modal untuk berhujah secara rasional. Malangnya sentimen kaum adalah sesuatu yang menyentuh emosi dan oleh itu mudah mendapat sambutan segelintir rakyat, terutama sekali dari kalangan yang tidak berfikiran kritikal, atau kurang terdedah kepada maklumat di alam maya atau siber. Adalah diharapkan taktik pemerintah untuk memanipulasi pemikiran mereka ini tidak akan berjaya kerana sekiranya ia berjaya, ia bakal menimbulkan suasana kekecohan yang sangat merbahaya kepada kestabilan politik negara di masa akan datang.

Berdasarkan perkembangan tersebut, adalah jelas negara ini berpotensi menghadapi keadaan yang getir dan merbahaya di masa akan datang jika isu perkauman ini terus dimainkan. Di Rwanda pada tahun 1994, rakyat telah dimanipulasikan oleh pemimpin yang tidak bertanggungjawab sehingga mencetuskan konflik perkauman yang dahsyat yang mengakibatkan hampir satu juta penduduknya terkorban. Adalah tidak mustahil konflik seperti ini boleh berlaku di negara kita, jika suasana ekonomi menjadi bertambah tenat sementara pemimpin semakin ghairah meniup api perkauman. Untuk mengelakkan senario yang dahsyat ini dari berlaku, masyarakat Malaysia perlu memastikan beberapa perkara penting seperti berikut diwujudkan di negara kita:

1. Sistem politik yang lebih bebas, adil, saksama dan telus. Ini kerana dalam keadaan tersebut, perbincangan boleh dilakukan dengan bebas untuk memastikan pendapat yang baik dan bernas dapat dikeluarkan dan menjadi input kepada polisi negara yang akan menjamin kesejahteraan rakyat. Di samping itu, rakyat juga akan berasa tidak dizalimi dan manipulasi sentimen kaum akan dapat dibenteras daripada awal lagi. Sudah tentu sistem politik yang lebih bebas, adil, saksama dan telus akan memastikan negara akan mendapat pemimpin yang amanah dan ikhlas dan bukannya pemimpin yang khianat dan mementingkan diri sendiri.

2. Sistem ekonomi yang bebas dari amalan riba. Dengan cara itu kadar inflasi akan menurun, kos kehidupan akan terkawal, beban hutang dalam masyarakat akan menurun, tahap persaingan antara firma juga akan menurun, syarikat sederhana dan kecil akan bertambah dan peluang pekerjaan juga akan bertambah.

3. Sistem nilai masyarakat yang berasaskan kepada ajaran agama dan tidak menekankan aspek material semata-mata. Dengan cara itu, kadar kepenggunaan (consumption) akan terkawal, dan masyarakat tidak akan mempunyai gaya hidup yang suka berhutang dan oleh yang demikian sistem Riba tidak akan dapat berkembang.

Perlaksanaan kesemua perkara di atas memerlukan banyak usaha dan pengorbanan, terutama sekali dari mereka yang menggelar diri mereka sebagai pendakwah yang sedang berusaha mewujudkan sebuah negara rahmah. InshaAllah usaha ini akan berjaya dan generasi akan datang akan hidup dalam keadaan yang makmur dan selamat di dunia dan juga akhirat.


Sila kongsi artikel ini...

Hormati Keputusan PAS - Nasrudin bin Hassan

6:41 AM 0 Comments A+ a-



Tinta Penerangan. 14

Hormati Keputusan PAS

Oleh : Nasrudin bin Hassan at Tantawi
Ketua Penerangan PAS Malaysia


1. Jauh perjalanan PAS. Lama usia perjuangan dan pengalamannya juga sangat luas. Segalanya membantu PAS dalam membuat sebarang keputusan dan pendirian berhubung dengan pendekatan dan tindakan politik. Sementelah kepimpinan PAS sepanjang zaman telah digabung jalin dari pelbagai bidang keupayaan untuk membuat keputusan.

2. Banyak keputusan telah dibuat. Ada yang payah dan ada yang mudah, sebagaimana penerimaan terhadap keputusan itu juga kadangkala mudah dan kadangkala payah. Namun sebagai sebuah Gerakan Islam yang juga berperanan sebagai sebuah parti politik, PAS tidak boleh lari dari membuat keputusan yang muktamad dalam menghadapi kemelut politik tanahair.

3. Keputusan yang diambil secara muktamad lebih menampakkan wibawa kepimpinan dan organisasi PAS berbanding keputusan yang bersifat kluk klek atau acuh tidak acuh. Pastinya PAS terpaksa membayar harga yang mahal untuk sebuah keputusan. Justeru keputusan bukan dibuat berasaskan telahan rambang dan andaian separuh masak. Melunaskan keputusan yang dibuat juga bukan sebuah perjudian untuk mempertaruhkan masa depan perjuangan.

4. Sebaliknya, keputusan dibuat berasaskan semangat syura, analisa dan pengamatan yang teliti. Semoga ia dirahmati oleh Allah swt bersama keberkatan yang terhasil dari tindakan yang diambil.

5. Kita semua setuju bahawa PAS bukanlah maksum. Ia adalah sebuah organisasi yang dikendalikan oleh manusia biasa. Namun begitu, apabila proses membuat keputusan telah menepati piawaian yang ditetapkan oleh syarak, maka kita mengharapkan keputusan yang dibuat itu benar dan tepat. Kalaupun terdapat salah serta silap pada keputusan itu dan ia masih tidak bertentangan dengan dasar dan prinsip Islam, mudah - mudahan keputusan itu masih menghasilkan pahala Fi Sabilillah.

6. Mudah - mudahan Ijtihad Jamae'i yang dicapai oleh PAS ketika membuat keputusan melalui Ijtihad politiknya, adalah menepati Hadis Nabi saw :

إذا حَكَمَ الحاكِمُ فاجْتَهَدَ ثُمّْ أَصَابَ فله أَجْرانِ و إذا حَكَمَ فاجْتَهَدَ ثُمَّ أَخْطَأَ فله أجْرٌ

Apabila telah memutuskan oleh seorang hakim sedang ia telah berijtihad kemudian telah benar ijtihad itu, maka baginya dua pahala dan apabila telah memutuskan ( oleh seorang hakim ) sedang ia telah berijtihad kemudian telah salah ijtihad itu, maka baginya satu pahala.

Riwayat Imam Bukhari dan Muslim

Sekian.


Sila kongsi artikel ini...
Recent Posts Widget

.

.