Sambutan 30 Tahun Peristiwa Memali Dan Penangguhan Ijtimak Tarbawi DPPM 2015 - Nik Abduh

10:33 PM 0 Comments A+ a-







Sambutan 30 Tahun Peristiwa Memali Dan Penangguhan Ijtimak Tarbawi DPPM 2015

Setelah mengambil kira beberapa isu dan pandangan daripada pelbagai peringkat jentera parti, Dewan Pemuda PAS Malaysia ingin memaklumkan penangguhan program Ijtimak Tarbawi DPPM 2015 yang dirancang akan diadakan di Kampung Memali, Baling, Kedah pada 20-21 November 2015 ini.

Justeru DPPM akan menumpukan kepada program Sambutan 30 tahun Peristiwa Memali yang dirancangkan pada tarikh yang sama dan berharap ia akan lebih meriah dan mencapai matlamat.


Program Ijtimak Tarbawi DPPM akan kembali menemui anak muda Malaysia pada 2016 nanti insya Allah.

Sekian. Terima Kasih.

Nik Mohamad Abduh bin Nik Abdul Aziz
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia.

13 Muharram 1437
26 Oktober 2015


Sila kongsi artikel ini...

Tunggakan SABK Hanya Setengah Juta - Husam Musa

1:59 PM 0 Comments A+ a-



Tunggakan SABK Hanya Setengah Juta

Saya mendapat maklum, seorang pembesar Kelantan telah berucap merasmikan mesyuarat agung PIBG Ma'ahad Muhammadi Sabtu lalu.

Antara lain, beliau beralaskan YIK pernah membayar gaji guru SABK semasa transisi dari perkhidmatan YIK. Guru-guru berkenaan belum membayar balik wang itu.


Ada beberapa implikasi dari ucapan ini:

1. Dakwaan saya berlakunya tunggakan berkenaan nampaknya akhirnya disahkan.
2. Kerajaan masih dalam sindrom penafian. Enggan berterus terang dan mengakui masalah yang wujud.

Tunggakan bayaran balik gaji guru SABK hanyalah berjumlah sekitar setengah juta, hingga September ini.

Jumlah tunggakan caruman YIK pula mencecah hampir 15 juta.

Bolehkah setengah juta tunggakan dijadikan alasan untuk tunggakan lain hampir 15 juta?

Setengah juak pula mendakwa, tunggakan ini bermula sejak saya menjadi Exco Kewangan.

Alhamdulillah, nampaknya saya telah menjadi penanda aras!

Jika ia berlaku di zaman saya, perkara itu dikira tidak apa-apa.

Selaku Exco Kewangan, YIK bukan bidang tugas saya secara langsung. Selagi mana tidak ada pemakluman terus kepada saya atau kertas menerusi mesyuarat Exco, saya tidak mempunyai info mengenainya.

Apa lagi, saya tidak pernah terlibat dengan YIK dalam apa jua bentuk.

Hanya pada tahun 2012, perkara ini dibangkitkan. Bukankah pada tahun 2012 semua tunggakan itu diselesaikan?

Itu sebab, jika pun saya hendak diserang dan diaibkan, teliti fakta dan angka yang saya tuliskan.

Bukankah ia mula tertunggak sejak Mei/Jun 2014 dan mula bertambah buruk kemudiannya?

Sepanjang 2013, ia tidak berlaku, berdasarkan statistik YIK sendiri.

Sejak lama saya mencadangkan YIK mempunyai projeksi kewangan jangka panjang.

Asetnya mesti dioptimumkan.

Saya telah contohkan isu ladang KTeknik milik YIK.

Saya mungkin mampu menulis lebih detail jika niatnya hanya untuk memalukan sesiapa.

Dalam amalan demokrasi sihat dan matang, teguran untuk kebaikan tidak perlu dibalas dengan 'mematikan' orang yang menegur.

Cukuplah jika tunggakan itu dijelaskan. Guru-guru akan bergembira.

Guru-guru juga, rasa saya, sedia memaafkan jika kerajaan berterus terang akan masalah kewangan yang mungkin dihadapi.

Husam Musa
14 Muharam 1437/26 Oktober 2015


Sila kongsi artikel ini...

Bajet 2016 pembuka laluan kepada kadar GST lebih tinggi - Tuan Ibrahim Tuan Man

12:29 PM 0 Comments A+ a-



Bajet 2016 pembuka laluan kepada kadar GST lebih tinggi

Semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan kutipan hasil Kerajaan Persekutuan dianggarkan sebanyak RM225.7 bilion untuk 2016, peningkatan sebanyak RM3.2 ringgit berbanding 2015, tatkala anggaran sumber daripada GST meningkat sebanyak RM12 bilion di 2016 berbanding kutipan di 2015.

Antara faktor terbesar menyebabkan perbezaan ketara ini ialah penurunan dividen daripada PETRONAS dan cukai petroleum sebanyak RM30 bilion berbanding 2015.


Ini jelas menunjukkan di dalam Bajet 2016 ialah sumber pendapatan kerajaan semakin terhad dan kerajaan kehabisan dana. Kerajaan kini bergantung hidup dengan duit rakyat melalui GST.

Tahun lepas, ekoran kejatuhan harga minyak sedunia, Najib mengumumkan langkah intervensi ke atas Bajet 2015 untuk mengurangkan kadar operasi pengurusan berkurang sebanyak RM5.5 bilion manakala mengekalkan perbelanjaan pembangunan pada RM48.5 bilion. Contohnya, antara langkah yang dibuat ialah menangguhkan Program Latihan Khidmat Negara – yang membawa penjimatan sebanyak RM400 juta. Ketika itu, GST belum dilaksana sekali lagi.

Ini menunjukkan sebenarnya kerajaan mampu mengurangkan perbelanjaan mengurusnya. Sepatutnya langkah itu diteruskan. Namun tidak, di dalam bajet 2016, PLKN muncul semula dengan peruntukan sebanyak RM360 juta dalam keadaan kerajaan kehilangan sumber pendapatan daripada Petronas.

Katakanlah jika di tahun 2016 kerana situasi ekonomi di dunia menyebabkan anggaran perbelanjaan Bajet 2016 tersasar lagi, cuba teka apakah langkah intervensi yang akan diambil kerajaan?

Apakah kerajaan akan mengurangkan perbelanjaan mengurusnya seperti di 2015? Sudah hampir pasti tidak. Kali ini, PAS percaya kerajaan akan menaikkan kadar GST sebagai penyelesaian mudah daripada berusaha mengurangkan perbelanjaan mengurusnya.

Dengan tumpuan sebegitu berat kepada GST dalam Bajet 2016, PAS ingin melahirkan kebimbangan terhadap kenaikan kadar GST.
Tidaklah melampau untuk dikatakan bahawa Najib telah membuka laluan kepada kenaikan kadar GST yang lebih tinggi di 2017 dan tahun-tahun seterusnya untuk menampung operasi pengurusannya yang sentiasa ketirisan dan bertambah jika sumber pendapatan kerajaan dan harga minyak sedunia tidak banyak berubah. Ini tidak termasuk lagi kesan kejatuhan nilai Ringgit dan 1MDB kepada pendapatan negara yang langsung tidak disentuh di dalam Bajet 2016.

Bersedialah dengan tali di perut, rakyat Malaysia. Sesungguhnya BR1M itu hanyalah seperti ajinomoto yang menyedapkan makanan seketika tapi meninggalkan kehausan berpanjangan.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS
24 Oktober 2015


Sila kongsi artikel ini...

Info Penempatan Banjir Kelantan - Zamakhshari Muhamad

12:27 PM 0 Comments A+ a-



INFO PENEMPATAN BANJIR KELANTAN

Mana Rumah Kami?

Memahami proses pembinaan Rumah kekal Mangsa Banjir.


1. Mangsa mengisi Borang A untuk rumah yang musnah (total lost) dan senarai B bagi rumah yang rosak.

2. Senarai tersebut disahkan oleh Penghulu Mukim dan di hantar ke pejabat tanah untuk tindakan lanjut.

3. Pejabat tanah turun ke lokasi untuk pengesahan status kerosakan rumah dan status tanah.

4. Ada tiga kategori tanah. Tanah milik, tanah kerajaan dan tanah ragu.

5. Bagi kategori tanah milik, rumah kekal akan di bina di lokasi tersebut. Pembinaan dilakukan oleh Kerajaan Persekutuan (JKR), Kerajaan Negeri (Pejabat Tanah) dan NGO.

6. Bagi kategori tanah kerajaan (Rizab sungai, rizab KTMB dll) mangsa akan mendapat rumah di penempatan berkelompok. Kerajaan Negeri akan mengenalpasti tanah kerajaan yang bersesuaian bagi pembinaan rumah kelompok oleh Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan NGO.

7. Manakala bagi kategori tanah ragu, mangsa perlu berurusan dengan pejabat tanah bagi mendapatkan geran milik sah bagi tanah tersebut. Sekiranya geran tidak dapat di keluarkan atas sebab-sebab tertentu, mangsa akan ditempatkan di penempatan berkelompok.

Isu-isu berbangkit ;

1. Penipuan- Pihak pejabat tanah perlu membuat pengesahan tentang status rumah kategori A. Ada beberapa kes sudah dilaporkan kepada SPRM.

2. Mangsa tidak menyelesaikan isu status tanah dengan pejabat tanah, menyebabkan JKR tidak dapat meneruskan pembinaan rumah untuk mangsa. Sehingga Oktober 2015, masih ada lebih 100 mangsa yang belum menyelesaikan urusan tanah mereka dengan pejabat tanah. Pejabat tanah telah mengambil keputusan untuk menawarkan penempatan berkelompok untuk mereka. Ada di kalangan mereka yang enggan berpindah.

3. Lambat mengenalpasti tanah yang sesuai untuk pembinaan berkelompok. Tanah Kerajaan yang ada di dapati tidak sesuai untuk pembinaan rumah. Pihak JKR telah mengenal pasti beberapa lokasi yang sesuai dan proses pembelian tanah sedang berjalan.

Kesimpulan ;

1. Proses pembinaan Rumah Kekal Mangsa Banjir terus berjalan.

2. Kelambatan berpunca dari sikap mangsa dan kelambatan penyelesaian isu tanah. Walaubagaimanapun perlu difahami isu tanah melibatkan akta dan undang-undang yang perlu dipatuhi bagi mengelakkan masalah kepada mangsa di masa hadapan kerana ia melibatkan pembinaan Rumah Kekal dan menjadi hak milik.

3. Diharapkan penjelasan ini memberi sedikit kefahaman terhadap isu pembinaan Rumah Kekal Mangsa Banjir.

Zamakhshari Muhamad
Pusat Koordinasi NGO - Pasca Banjir.


Sila kongsi artikel ini...

Kenyataan Media Oleh Yb Nurul Izzah, Yb Hee Loy Sian Dan Yb Sivarasa Rasiah

12:25 PM 0 Comments A+ a-



KENYATAAN MEDIA OLEH YB NURUL IZZAH, YB HEE LOY SIAN DAN YB SIVARASA RASIAH

Langkah Kerajaan Malaysia Melanggar Hak dan Kebebasan Masyarakat Madani termasuk Ahli-Ahli Parlimen Malaysia Mendapat Perhatian Serius Inter-Parliamentary Union (Kesatuan Antara Parlimen)

Pada 2 Julai 2015 yang lalu, Kesatuan Antara Parlimen (IPU) di bawah Jawatankuasa Hak Asasi Ahli-ahli Parlimen (CHRP) telah menghantar misi penyiasat berkait tekanan undang-undang yang bertentangan dengan hak asasi terhadap ahli parlimen pembangkang di Malaysia yang telah menyuarakan tentang isu-isu skandal rasuah dan salah guna kuasa. Pasukan IPU juga menggesa agar kerajaan memberikan akses rawatan perubatan diberikan segera kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim, mantan Ketua Pembangkang Malaysia yang ditahan sebagai tahanan politik di Malaysia. Kenyataan ini dikemukakan setelah sesi lawatan diadakan ke penjara pada minggu yang sama siasatan IPU dilaksanakan.

IPU menggesa agar siasatan dan dakwaan terhadap lapan ahli parlimen pembangkang di bawah Akta Hasutan digugurkan. Beberapa ahli-ahli parlimen juga didakwa atau disiasat kerana terlibat dalam perhimpunan aman, atau dalam melaksanakan tugas mereka dalam memastikan pihak kerajaan sentiasa telus. YB Nurul Izzah sendiri telah disiasat dan ditahan kerana ucapan beliau di Parlimen yang didakwa sebagai mengkritik institusi kehakiman.

Misi IPU dimaklumkan oleh kerajaan Malaysia bahawa Akta Hasutan akan dipinda seiring dengan usaha memastikan akta tersebut tidak disalah guna. Justeru awalnya IPU melahirkan rasa optimis bahawa Mahkamah Persekutuan akan mengumumkan Akta Hasutan melanggar Perlembagaan Persekutuan, menerusi kes yang dibawa oleh Professor Azmi Sharom.

Malangnya, pada 6 Oktober 2015, Mahkamah Persekutuan mengumumkan Akta Hasutan adalah sah dan mengikut perlembagaan. Keputusan ini merupakan bencana besar buat penyokong hak asasi manusia di Malaysia terutamanya buat aktivis sivil kemanusiaan, aktivis pembangkang dan rakyat biasa yang menyuarakan hak dan kebebasan bersuara, menyampaikan pendapat dan berhimpun dengan aman. Dalam pada itu, sehingga ke hari ini, Dato' Seri Anwar Ibrahim masih belum menerima rawatan fisioterapi intensif disebabkan kecederaan bahu yang serius.

Pada 19 Oktober 2015, YB Nurul Izzah telah member penerangan terkini dalam sidang CHRP-IPU. Berikut merupakan antara tiga input utama yang dikemukakan:


1. Malaysia masih diselubungi skandal ‪#‎1MDB‬ yang melibatkan Perdana Menteri dan menjadi skandal yang dirujuk Fitch sebagai alasan penurunan taraf Petronas dan juga krisis matawang yang jatuh beserta inflasi bertambah akibat pengurusan yang tempang. Kemelut ini mendorong kerajaan menggunakan segala jentera untuk mengambil tindakan yang bertentangan hak asasi manusia dan prinsip-prinsip keadilan. Kajian terkini menunjukkan hanya 23% sokongan buat Kerajaan Barisan Nasional Pimpinan Yang Amat Berhormat Dato’ Sri Najib Tun Razak.
2. Kondisi kesihatan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang semakin merosot - Pada 25 Jun 2015, doktor melaporkan beliau mengalami kecederaan Chronic Severe Rotator Cuff dan menunjukkan bukti kecederaan di bahagian bahu kanan. Penafian hak rawatan fisioterapi intensif sekurang-kurangnya 2 hingga 3 kali seminggu seperti yang disarankan oleh doktor pakar yang memeriksa beliau pada Julai lepas telah menyebabkan kecederaan bertambah teruk. Hanya selepas lawatan anggota CHRP IPU, Saudara Juan Pablo dan Saudara Abatalib ke penjara barulah proses kemasukan Datuk Seri Anwar ke hospital dilunaskan selama beberapa hari. Datuk Seri Anwar juga berhadapan dengan siasatan di bawah Akta Hasutan.

3. Kesemua cubaan dan siasatan yang dijalankan kepada ahli politik pembangkang adalah bertujuan untuk menidakkan hak mereka untuk bertanding pada PRU14 serta usaha mereka dalam memecah belahkan pasukan pembangkang yang telah memenangi 52% undi popular pada PRU13. Antara ahli-ahli Parlimen yang terkesan termasuklah YB Teresa Kok, N Surendran, Nurul Izzah Anwar, Tian Chua, Rafizi Ramli,Steven Sim, Teo Kok Seong, Ng Wei Aik, Khalid Samad, Tony Pua dan yang terkini Sim Tze Zin dan Sivarasa Rasiah.

Kerajaan Malaysia harus mengambil pendekatan yang cermat dalam mengambil kira imej yang dipaparkan kepada dunia luar serta menamatkan siri penganiayaan terhadap suara pembangkang hanya kerana ingin mengalih pandangan daripada dakwaan rasuah terhadap Perdana Menteri, Dato’ Sri Najib Tun Razak. Seraya dengan usaha ini, Speaker sebaiknya melunaskan usul memansuhkan Akta Hasutan di Parlimen pada sidang ini.

NURUL IZZAH ANWAR, AHLI PARLIMEN LEMBAH PANTAI
SIVARASA RASIAH, AHLI PARLIMEN SUBANG
HEE LOY SIAN, AHLI PARLIMEN PJ SELATAN


Sila kongsi artikel ini...

Kenyataan Media DAP Sabah Mengecam Pendakwaan Terhadap Penganjur Bersih Sabah

1:57 AM 0 Comments A+ a-



KENYATAAN MEDIA DAP SABAH MENGECAM PENDAKWAAN TERHADAP PENGANJUR BERSIH SABAH

DAP Sabah kesal dan mengecam sekeras-kerasnya pendakwaan ke atas penganjur Bersih Sabah yang juga mantan Pesuruhjaya SUHAKAM Jannie Lasimbang dan menyifatkan pendakwaan terhadapnya di Mahkamah Majestret Kota Kinabalu 21 Oktober lalu tidak adil dan tidak berperlembagaan.

Sebagai Pengerusi DAP Sabah, saya kesal dengan pendakwaan terhadap Jannie. Saya ingin mengingatkan semua pihak bahawa menyekat pengembangan demokrasi adalah tindakan autokratik bertentangan dengan jaminan Perlembagaan Persekutuan.


Dalam pendakwaan ini, Jannie berhadapan dengan dua pertuduhan iaitu:

1) Dituduh menganjurkan perhimpunan di pusat rekreasi awam di Teluk Likas antara jam dua petang hingga 9.30 malam dan pada 29 Ogos tanpa memberi notis 10 hari kepada Dewan Bandaraya Kota Kinabalu.

2) Dituduh tidak menyerahkan notis yang menyatakan masa dan tarikh acara bagi perhimpunan pada 30 Ogos di tempat yang sama.

Telah lama Sabah dihantui dengan dilemma Pendatang Asing Tanpa Izin dan Projek IC dimana ia banyak didedahkan dalam laporan media tempatan serta dapatan dari Laporan Suruhanjaya Siasatan Pendatang Asing Tanpa Izin berhubung pemberian kad pengenalan kepada warga asing secara ‘ekspress’. Akhirnya, keadaan itu telah menyebabkan demografi politik, budaya dan ekonomi Sabah terancam.

Apa yang diperjuangkan Bersih Sabah ialah menuntut sebuah pilihanraya yang adil dan bersih, namun penganjur Bersih diancam dengan pelbagai ugutan dan kecaman. Yang menyedihkan saya, ketika Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak meraikan Sambutan Hari Malaysia di Sabah 16 September lalu, kerajaan dilihat sengaja memberi ruang kepada perhimpunan rasis ‘Baju Merah’ di Kuala Lumpur. Ini amat tidak adil.

DAP Sabah bersolidariti dengan Bersih Sabah dan Janni Lasimbang dan berharap pertuduhan ini digugurkan dalam perbicaraan pada 23 dan 24 November depan.

Sekian terima kasih.

Jimmy Wong Sze Phin
Pengerusi DAP Sabah
Ahli Parlimen Kota Kinabalu


Sila kongsi artikel ini...

Bajet 2015: Sekilas Ikan Di Air - Anina Saadudin

1:49 AM 0 Comments A+ a-



BAJET 2015: SEKILAS IKAN DI AIR

1. Bajet kali ini tiada unsur baru yang ketara. Ianya jelas stereotyping dari bajet tahun lepas.

2. Faktor kesejahteraan rakyat adalah berlandaskan kepada prinsip "cash is king". BRIM diteruskan, angkanya ditingkatkan beberapa puluh sen sehari dan jumlah penerima dipertingkatkan dengan kumpulan pendapatan yg diperluaskan. Impaknya tidak mampu mengubah hidup rakyat utk jangkamasa panjang. Hanya gula-gula yang cair sekelip mata dalam mulut. Ianya hanya memberi kesan emosi sementara utk penerima tetapi tidak mampu mengubah kehidupan.

3. Konsep kesejahteraan rakyat sepatutnya melihat kepada pembinaan keupayaan survival jangka masa panjang. Kerajaan sepatutnya mencari mekanisma untuk menganjak naik taraf hidup, bukannya membantu dengan wang saku. Ianya penghinaan utk rakyat bagi sebuah negara yg dikenali dunia sebagai negara progresif yang menuju negara maju pada 2020. Pendekatan wang percuma adalah seperti wang kebajikan. Ianya tidak mengambarkan kemajuan. Negara maju sepatutnya rakyatnya juga maju dan mampu berdiri di atas kaki sendiri. Ini yg sepatutnya dilakukan oleh kerajaan.

4. Saya juga mencari di mana pulangan kutipan gst yg benar-benar setimpal dengan jumlah yg dibayar oleh rakyat. Ianya bukan sahaja berkaitan gst, malah harga barangan juga meningkat. Sejauh mana bajet ini akan mengubat keperitan rakyat.

5. Bajet ini tidak meletakkan mekanisma asas untuk mengawal kenaikan harga barang termasuk harga rumah. Ianya lebih bersifat "accomodating", bukan memperbaiki keadaan. Ianya tidak menyelesaikan masalah sebenar. Tiada usaha untuk membendung sebaliknya hanya memberi "sedatives" untuk menahan kesakitan.

6. Bajet ini juga tidak mengambarkan keikhlasan sebenar untuk kesejahteraan rakyat dan pembangunan negara. Nampak jelas, ianya lebih bersifat membeli hati rakyat, bukannya membina masa depan rakyat. Rakyat bukannya isteri yang perlu dimanjakan dengan hadiah. Rakyat adalah nyawa yang menghidupkan negara.

7. Berdasarkan itu, tumpuan ketara untuk sarawak dilihat sebagai ada maksud yang terselindung. Ianya wayang yang berlandaskan skrip lapuk. Saya tidak mempertikaikan hak rakyat sarawak terhadap pembahagian kek ekonomi tetapi apakah niat sebenar kerajaan. Setiap kali pilihanraya, rakyat mendapat habuan luar biasa. Adakah itu sahaja nilai rakyat di mata kerajaan. Saya faham ianya strategi biasa dalam pilihanraya tetapi bilakah "methodology" ini akan berubah. Tahap kematangan kerajaan sepatutnya membangun seiring masa. Ianya juga membuktikan bahawa DSN sedar dan tahu rakyat Sarawak juga sangsi dengan beliau. Pemimpin BN sarawak sepatutnya sedar, mereka berhadapan kesukaran dalam pilihanraya kali ini bukan kerana rakyat menolak BN, tetapi kerana rakyat sarawak menolak DSN. Jika BN sarawak ingin kekal berkuasa, mereka harus mendesak DSN berundur dengan segera. Kunci kebahagiaan rakyat sarawak kali ini adalah isu yg menghantui pengerusi BN. Saya harap BN sarawak sedar dari lamunan. Jika perubahan corak sokongan rakyat ini tidak dijiwai, sarawak berhadapan segala kemungkinan.

8. Saya juga ingin menyentuh tentang kegagalan DSN untuk menyentuh isu kesejahteraan rakyat dari aspek alam sekitar khususnya masalah jerubu. Ianya mengancam kehidupan manusia. Kesihatan rakyat terjejas. Apakah peranan kerajaan dalam memastikan rakyat dapat bernafas dalam udara bersih sepanjang tahun. Kesihatan rakyat bukan hanya berkaitan harga rawatan, tetapi juga dalam hal pencegahan.

9. Selain itu, saya ingin menyentuh isu 1mdb dan derma 2.6 billion yang bukan sahaja menjadi isu nasional, tetapi juga isu antarabangsa. Ianya isu besar dalam kesejahteraan ekonomi negara. DSN ada menyentuh tentang musuh-musuh yang kononnya cuba menjejaskan imej negara, tetapi beliau tidak langsung menyentuh tentang perkara pokok yang mendasari kritikan dari pihak yg kononnya dilabel sebagai musuh tersebut. Ianya sepatutnya medan keemasan utk melegakan hati rakyat. Fikiran rakyat sedang diselubungi skandal berbilion-bilion yg dikaitkan dengan DSN. Rakyat tidak akan dapat menghadam bajet yg beliau bentangkan.

10. Jantung saya seakan berhenti berdegup disaat DSN mengucapkan beliau adalah manusia biasa yang ada kekurangan. Ketika itu saya fikir beliau akan mengakui kesilapannya dalam pentadbiran, namun saya kecewa kerana ianya hanya sebaris ayat. Selebihnya beliau terus mendabik dada seolah-olah beliau pemimpin terbaik yang pernah rakyat negara ini miliki.

Anina Saadudin


Sila kongsi artikel ini...
Recent Posts Widget

.

.