Insiden Terpencil Penghinaan Terhadap Presiden Dalam Himpunan Bersih - Dewan Ulama PAS

11:32 AM 0 Comments A+ a-



KENYATAAN MEDIA
KETUA DEWAN ULAMAK PAS PUSAT

INSIDEN TERPENCIL PENGHINAAN TERHADAP PRESIDEN DALAM HIMPUNAN BERSIH


Dewan Ulamak PAS Pusat meneliti dengan prihatin insiden memijak gambar Presiden PAS yang rakaman videonya sedang viral di alam maya. Gambar Presiden PAS pula digambarkan secara berniat jahat dan fitnah menggunakan kaedah "super-impose" berdakap dengan Dato' Seri Najib Tun Razak.

Insiden ini meskipun kecil dalm satu himpunan besar seperti BERSIH dan diperlakukan oleh mungkin anak-anak muda yang agak beremosi mengajak kita para pemimpin utama politik untuk menilai pendekatan dan batasan masing-masing dalam mengemukakan perbezaan pandangan dan pendapat termasuk dalam berpolitik.

Menjadi kewajipan setiap pemimpin utama mana-mana parti politik untuk mendidik ahli membezakan antara perbezaan pendapat dan penghinaan terhadap peribadi seseorang.

Penghinaan kepada mana-mana pemimpin utama parti politik boleh mengundang reaksi balas yang tidak dapat dijangka. Akhirnya ia boleh membawa kepada pertembungan yang lebih buruk terhadap keharmonian bermasyarakat.

Oleh itu penghinaan peribadi perlu ditolak dalam amalan berpolitik di negara ini kerana ia merupakan politik emosi dan nafsu. Apa yang perlu dikembangkan sebagai gantinya ialah politik ilmu dan politik hujah.

Sekian.

Dato' Dr Mahfodz bin Mohamed
Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat
Selasa 17 Zulkaedah 1436 H / 1 hb September 2015



Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.