1MDB-CGN, urusniaga rugi ke untung? - Tuan Ibrahim Tuan Man

9:26 AM 0 Comments A+ a-



1MDB-CGN, urusniaga rugi ke untung?

Kerajaan dan media kerajaan dilihat giat membuat kenyataan dan laporan menggambarkan tindakan 1MDB menjual Edra Global Ener­gy Berhad (Edra) kepada syarikat asing, China General Nuclear Power Corporation (CGN Group) sebagai satu kejayaan.

Apakah ini satu kejayaan? Bagaimana kejayaan ini diukur?


Apakah 1MDB untung daripada transaksi ini? Mengikut maklumat yang diberikan 1MDB kepada awam pada 3 Jun 2015, 1MDB telah melabur hampir RM12 bilion untuk membeli aset-aset penjana kuasa (RM8.5 bilion Powertek, RM2.3 bilion untuk KLPP, RM1.2 bilion untuk Jimah), dan ini tidak ditambah lagi dengan RM6 bilion hutang lapuk. Dan penjualan kepada CGN pada RM9.83 bilion. Bukankah perbezaan RM2.17 bilion itu satu kerugian?

Jika ya, mengapa penjualan ini diraikan sebagai kejayaan? Ia boleh disebut sebagai kejayaan jika 1MDB dapat mengurangkan hutangnya menggunakan keuntungan yang dijana sendiri. Ia juga boleh disebut sebagai kejayaan jika 1MDB mendapat untung daripada penjualan tersebut. Ini tidak. 1MDB mengurangkan hutangnya dengan menjual aset pada kadar merugikan.

Ini seolah-olah sama seperti tindakan seseorang menjual rumahnya dalam di bawah harga pasaran untuk melangsaikan hutang yang lain.

Soalan seterusnya, apakah aset-aset lain yang bakal dijual 1MDB untuk membayar hutangnya selain tanah-tanah yang diperolehinya dengan murah di pusat kewangan Tun Razak Exchange (TRX) di Kuala Lumpur dan Lapangan Terbang TUDM Sungai Besi?

1MDB berhutang untuk apa sebenarnya? Apakah 1MDB ada membayar cukai? Apakah 1MDB sudah membuat untung? Siapa yang mendapat untung daripada 1MDB?

Apa yang diperolehi negara selama ini melalui 1MDB selain terpaksa menanggung hutangnya? 1MDB ini urusniaga untuk apa sebenarnya selain membuat hutang, dan membayar hutang dengan penjualan aset-asetnya?

Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS
25 November 2015


Sila kongsi artikel ini...

Anak muda Malaysia semakin terpinggir – Faiz Fadzil

6:18 AM 0 Comments A+ a-



Anak muda Malaysia semakin terpinggir – Faiz Fadzil

Nasib anak muda zaman ini semakin mencabar kerana sering terpalit dengan aktiviti kurang sihat dan kesempitan hidup.

Malah lebih teruk, mereka kini diheret ke dalam masalah jenayah dan kewangan yang kronik. Kes-kes jenayah seperti mencuri, penyalahgunaan dadah dan jenayah kolar putih di kalangan anak muda makin meningkat, begitu juga kes-kes kebankrapan.

Krisis ekonomi boleh menyebabkan peningkatan kadar faedah BLR yang pasti menambah beban ekonomi rakyat.

Masalah-masalah yang melanda anak muda hari ini tidak dapat dinafikan berkait rapat dengan krisis ekonomi. Peningkatan harga barang, harga rumah serta pelaksanaan cukai barang dan perkhidmatan (GST) menambah beban kepada pengurusan kewangan diri akibat perbelanjaan mengatasi pendapatan.

Lagi membimbangkan keadaan kemelesetan ekonomi negara kini menambahkan jumlah pengangguran di kalangan anak muda termasuk yang bergelar graduan.

Perceraian juga kini umpama kudis yang aktif merebak disebabkan oleh krisis ekonomi. Yang akan menjadi mangsa adalah anak-anak kecil yang kehilangan perhatian dan kasih sayang.

Lebih malang lagi apabila perbelanjaan perkahwinan semakin meningkat yang menghalang perkahwinan di kalangan anak muda yang boleh mendorong kepada berlakunya perkara-perkara tidak bermoral.

Anak muda harus dibantu. Pulihkan ekonomi negara, wujudkan lebih banyak peluang pekerjaan dan turunkan harga barang dan rumah. Seharusnya sumbangan orang ramai untuk badan-badan seperti Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (Yapeim) dan pejabat zakat diuruskan dengan amanah dan integriti bagi membantu meningkatkan ekonomi anak muda.

Skandal-skandal kewangan seperti 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Yapeim, NFC, rasuah terutama derma RM2.6 bilion mendedahkan anak muda kepada pengurusan ekonomi yang kotor dan korup. Kegagalan mempertahankan aset negara seperti penjualan saham Edra kepada syarikat milik asing menghakis semangat patriotik pentadbiran Putrajaya.

Kepimpinan melalui teladan tidak lagi diamalkan. Wawasan 2020 akan hanya tinggal slogan jika kemakmuran gagal dinikmati rakyat. Negara-negara mundur di dunia ini menyaksikan amalan rasuah yang menjadi tabiat halal di kalangan rakyat.

Jika ekonomi dan integriti pentadbiran negara tidak dipulihkan, anak muda negara ini dibimbangi tidak mampu berdaya saing yang akhirnya meminggirkan mereka daripada arus pembangunan negara. Pembentukan masyarakat madani negara ini mampu dibina jika perubahan total pengurusan dan sistem pentadbiran negara diubah. – 28 November, 2015.


Sila kongsi artikel ini...

Menyusahkan Akad Nikah - Dr Mohd Asri Bin Zainul Abidin

1:09 AM 0 Comments A+ a-



MENYUSAHKAN AKAD NIKAH

oleh: Dr Mohd Asri Bin Zainul Abidin

Saya juga amat sedih melihat ada kalangan tok kadi yang selalu mendera pengantin agar mengulang-ulang lafaz ijab qabul ketika akad nikah kononnya belum sah. Akad itu digambarkan begitu sulit dan susah sehingga seseorang menjadi terketar-ketar untuk menyebutnya. Diatur ayat lafaz akad itu dengan begitu skima sehingga pengantin kesejukan untuk menghafalnya.


Padahal akad nikah hanyalah bagi menggambarkan persetujuan kedua belah pihak menjadi suami isteri yang sah. Apa-apa sahaja lafaz yang membawa maksud kepada tujuan tersebut maka ia sah. Jika bapa bakal isteri menyebut ‘saya nikahkan saudara dengan anak saya Fatimah”, lalu bakal suami menjawab: “saya terima, atau saya bersetuju” atau mungkin ditambah “saya terima nikahnya” atau “saya bersetuju bernikah dengannya” seperti mana yang disebut oleh sesetengah sarjana dalam Mazhab al-Syafi’i, maka sahlah ijab dan qabul tersebut. Tidak disyaratkan mesti satu nafas atau dua nafas atau berjabat tangan atau menyusun ayat dalam bahasa sanskrit lama atau ayat tok kadi yang digunakan sebelum merdeka.

Sarjana fekah zaman ini Dr Abd al-Karim Zaidan r.h. dalam karya al-Mufassal fi Ahkam al-Marah wa al-Bait al-Muslim menyebut: “Jika seseorang lelaki berkata kepada lelaki yang lain: “Nikahkan saya dengan anak perempuan awak”, lalu si bapa itu menjawab: “Aku nikahkan engkau”. Atau si bapa berkata kepada bakal suami: “bernikahlah dengan anak perempuanku”. Lalu bakal suami menjawab: “aku nikahinya”. Kedua contoh di atas adalah sah nikah berdasarkan apa yang disebutkan dalam Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim: "Sesungguhnya seorang arab badawi telah meminang wanita yang telah mempelawa dirinya untuk Nabi s.a.w (ingin berkahwin dengan Nabi s.a.w), arab badawi itu berkata:”Nikahilah dia denganku”. Jawab Nabi s.a.w.: “Aku nikahkan engkau dengannya bermaharkan al-Quran yang ada bersamamu”. (rujukan: Al-Mufassal, 6/87, Beirut: Muassasah al-Risalah).

Bahkan dalam Sahih al-Bukhari ada bab yang al-Imam al-Bukhari letakkan ia berbunyi:

بَاب إِذَا قَالَ الْخَاطِبُ لِلْوَلِيِّ زَوِّجْنِي فُلَانَةَ فَقَالَ قَدْ زَوَّجْتُكَ بِكَذَا وَكَذَا جَازَ النِّكَاحُ وَإِنْ لَمْ يَقُلْ لِلزَّوْجِ أَرَضِيتَ أَوْ قَبِلْتَ

(Bab Apabila Lelaki Yang Meminang Berkata Kepada Wali Perempuan: “Kahwinilah aku dengan wanita berkenaan”, lalu dia menjawab: “Aku nikahkan engkau dengannya bermaharkan sekian dan sekian, maka sah nikahnya walaupun tidak ditanya si suami apakah engkau setuju, atau terima”).

Juga al-Imam al-Bukhari (meninggal 256H) menyebut:

وَإِذَا قَالَ لِلْوَلِيِّ زَوِّجْنِي فُلَانَةَ فَمَكُثَ سَاعَةً أَوْ قَالَ مَا مَعَكَ فَقَالَ مَعِي كَذَا وَكَذَا أَوْ لَبِثَا ثُمَّ قَالَ زَوَّجْتُكَهَا فَهُوَ جَائِزٌ فِيهِ سَهْلٌ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

(Apabila bakal suami berkata kepada wali (bakal isteri) kahwinkanlah aku dengannya, lalu wali berkenaan diam seketika, atau bertanya: “apa yang awak ada (mahar)?”, atau kedua mereka diam lalu wali itu berkata: “aku nikahkan engkau dengannya”, maka itu adalah harus (sah). Ada hadis mengenai hal itu yang telah diriwayatkan oleh Sahl daripada Nabi s.a.w).

Inilah kesimpulan yang dibuat oleh al-Imam al-Bukhari berdasarkan hadis-hadis dalam bab nikah yang diteliti olehnya. Tiada cerita satu nafas atau sekali lafaz dalam akad seperti yang ditokok tambah oleh jurunikah. Apa yang jelas proses ijab dan qabul amatlah mudah. Syaratnya, ia lafaz yang difahami oleh kedua belah pihak serta dua saksi, ia menjelaskan kehendak dan persetujuan untuk berkahwin atau menjadi suami dan isteri. Apabila proses itu berlaku maka ia sah.

KHURAFAT AKAD SATU NAFAS
Tidak pernah ada dalil yang menyatakan mestilah satu nafas, atau tidak terputus nafas seperti diada-adakan oleh sesetengah pihak. Paling tinggi yang boleh kita kata adalah tidak boleh ada ruang yang menyebabkan salah satu pihak mengelirukan atau dikelirukan dalam menyatakan persetujuan nikah. Justeru itu Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah r.h (meninggal 728H) menyebut: “Nikah itu terlaksana (sah) dengan apa sahaja yang dihitung oleh orang ramai sebagai nikah; dalam apa bahasa, atau lafaz atau perbuatan”. (petikan Sayyid Sabiq, Fiqh al-Sunnah, 2/355).

Apa yang ingin saya jelaskan betapa proses ijab qabul itu begitu mudah dan senang. Memadai jika bakal suami menjawab: “aku terima nikahnya”. Tidak timbul terpaksa berulang kali seperti yang dibuat oleh sesetengah pihak membuli pengantin. Jika jawapan yang diperlukan begitu ringkas dan jelas, dan pengantin pun telah melakukannya, mengapa pula ada tok kadi yang sengaja bertanya hadirin: perlu ulang ke? Lalu mereka pun dengan sukanya menyebut beramai-ramai ‘sekali lagi!, sekali lagi! Ini adalah permainan buli yang cuba dicampur aduk dengan hukum syarak.


Sila kongsi artikel ini...
Recent Posts Widget

.

.