Kenapa 1MDB Perlu Lagi 6 Bulan? – Satu Analisa Ringkas Masalah “Cashflow Mismatch” Dan Strategi “Monetization” 1MDB - Wan Fayhsal

2:42 PM 0 Comments A+ a-



KENAPA 1MDB PERLU LAGI 6 BULAN? – SATU ANALISA RINGKAS MASALAH “CASHFLOW MISMATCH” DAN STRATEGI “MONETIZATION” 1MDB

(pautan blog untuk tulisan ini: http://goo.gl/NM5v8X)

Oleh Wan Fayhsal

1. Ada dua persoalan besar seputar skandal 1MDB: (1) perjanjian [contractual] dan (2) jenayah [criminal]. (rujuk tulisan saya paling awal: Krisis 1MDB: Diagnosis, Prognosis dan Cara Mewaratnya http://goo.gl/honXyp) juga video Menyelamatkan Aset 1MDB demi Kedaulatan Negara: https://goo.gl/YMdTJ2)

2. Kedua-dua itu mungkin berkait tapi ketika saya mula-mula menulis tentang 1MDB dahulu, yang paling utama saya tumpukan ialah persoalan perjanjian.

3. Kenapa soal perjanjian? Kerana disitulah risiko terbesar aset strategik negara yang terletak di bawah 1MDB akan bertukar tangan kalau mana hutang yang dipikul 1MDB tidak dibayar kepada pemiutang (lender).

4. Suka atau tidak, 1MDB perlu diselamatkan demi memastikan aset milik negara tidak terjatuh ke tangan pihak asing melalui cara penukaran “debt to equity”. Semua negara-negara yang pernah terkena jerat “debt to equity” akibat menerima pinjaman yang menjerat (predatory lending) seperti yang paling baru Greece, atau Indonesia di bawah IMF dan juga banyak negara-negara Latin Amerika dan Afrika.

5. Atas dasar risiko kehilangan aset strategik negara inilah saya menulis seawal bulan March yang lalu untuk memberi cadangan demi menyelamatkan aset negara di bawah 1MDB. (rujuk tulisan saya (1) Geopolitical Risk of 1MDB could be a reality: http://goo.gl/ADbcmR, (2) Ways to save 1MDB’s assets: http://goo.gl/Dl2wxC)

6. Strategi asal 1MDB untuk menampung hutang dan pinjaman yang tinggi (high gearing) adalah dengan mengapungkan anak syarikat janakuasa tenaganya iaitu Edra Energy melalui penawaran IPO di pasaran saham. Walaupun pada awalnya 1MDB yakin IPO boleh dibuat, saya telah mengulas pada bulan March yang ianya adalah satu pilihan sukar untuk 1MDB tawarkan IPO kerana sentimen dan persepsi yang buruk berhubung skandal 1MDB dan hutangnya yang menimbun. (rujuk tulisan saya: Is Edra Energy’s IPO the best way forward for 1MDB? http://goo.gl/iPKFXZ)

7. Bila sudah selamatkan aset 1MDB dengan cara melunaskan ke semua hutang 1MDB (interest [bunga] dan principal [pokok]) kemudian serahkan aset-aset tersebut kepada GLCs yang lain barulah 1MDB boleh ditutup (wind down).

8. Apa yang 1MDB sedang buat dibawah CEO yang baru iaitu Arul Kandasamy inilah yang beliau secara canggih mengungkapkan sebagai “rationalization plan” kerana 1MDB kata beliau dalam siaran rakaman Soal Jawab TV3 beberapa bulan yang lalu sedang berhadapan dengan masalah “cash flow mismatch”.

9. Saya dan ramai lagi peniliti 1MDB kurang faham apa itu “cashflow mismatch” yang Arul cakap. Tapi kini saya boleh faham setelah meniliti perkembangan terbaru yang dilaporkan oleh banyak media perniagaan arus perdana yang mengikuti dan melaporkan 1MDB dari dekat dan profesional seperti Wall Street Journal (WSJ), Bloomberg, Financial Times.

10. Arul tidak berbohong. Arul tidak berbohong berkisar tentang “units” yang tersimpan di bank BSI di Singapura. Arul juga tidak berbohong berhubung “cashflow mismatch”. Soalnya sekarang apa yang beliau maksudkan dengan “mismatch”? Istilah “mismatch” itu secara “taá¹£awwur-nya” (conceptually) merujuk kepada kegagalan dua objek bilamana dibanding beda seharusnya menunjukkan persamaan atau keseimbangan (failure of one to correspond to the another). Soalnya apa yang “mismatch”?

11. Jawapannya ialah: laporan akaun 1MDB yang sedang diaudit Deloitte bagi tahun 2014 vis-à-vis laporan akaun International Petroleum Investment Company (IPIC) yang telah diaudit oleh Ernst & Young (E&Y). Laporan akaun 1MDB inilah yang “mismatch”, tidak menyamai, seimbang dengan laporan akaun IPIC bagi tahun kewangan 2014. 1MDB masih tidak hantar laporannya dan meminta penangguhan sampai 6 bulan lagi manakalah IPIC sudah pun terbitkan laporan akaun 2014 kepada pemegang saham dan pelabur mereka di seluruh dunia seperti yang telah dimuat naik dalam laman rasmi mereka. (rujuk laporan kewangan IPIC 2014: http://goo.gl/9Qhiy5)

12. IPIC adalah syarikat milik kerajaan al-Nahyan di UAE. IPIC tersenarai di Pasaran Saham London. Tata urus dan kelola (governance) IPIC haruslah bersifat jujur, amanah dan telus (transparent) sesuai dengan peruntukan perundangan dan reputasi tinggi yang digariskan dan dijaga oleh Pasaran Saham London. Oleh kerana itu sebarang keputusan yang akan memberi dampak ke atas akaun atau “balance sheet” IPIC, ianya harus dimaklumkan kepada umum bagi memenuhi syarat “governance” di Bursa London. Sebab itu bulan Jun lalu bilamana IPIC telah bersetuju membantu membayar hutang milik 1MDB (pulangannya 1MDB akan bagi aset kepada IPIC) melalui “binding term sheet agreement” bila Deustche Bank minta 1MDB cepatkan bayaran, IPIC harus umumkan transaksi ini di London (rujuk: http://goo.gl/HCUwpe)

13. Apa hubungan IPIC dan 1MDB? Seperti yang dijelaskan dalam laporan akaun IPIC yang telah diaudit juga laporan akaun 1MDB yang lampau, IPIC adalah penjamin bagi beberapa transaksi besar yang 1MDB buat untuk membeli dua janakuasa (IPP) daripada Tanjong (dulunya milik Ananda Krishnan) dan Genting. Kedua-dua pembelian ini dibuat melalui penerbitan kertas hutang (bon) yang diurus oleh Goldman Sachs. IPIC banyak menyerahkan urusan transaksi melibatkan 1MDB kepada anak syarikatnya Aabar yang dahulunya dipimpin oleh rakan Jho Low iaitu Khadem al-Qubaisi dan Mohamed Badawy Al-Husseiny yang kini telah dipecat daripada Aabar dan IPIC sebaik saja skandal 1MDB meletus satu dunia.

14. Sepanjang minggu ini YB Tony Pua yang menganggotai PAC amat bising dan menuduh bahawa pinjaman yang dibuat dan dijamin bersama antara 1MDB dan IPIC yang diurus oleh Goldman Sachs menyerupai Ah Long dan berat sebelah kepada IPIC. Ini kerana 1MDB seperti ulas Tony Pua, hanya walaupun meminjam US$ 3.5 bilion, ia telah dikesan mempunyai akses kepada hanya US$ 326 juta atau kurang daripada 10% daripada dana yang diperoleh. Manakala IPIC selaku penjamin bersama dan Goldman Sachs sebagai pengurus hutang mendapat kelebihan daripada penerbitan itu dengan kadar yang luar biasa sekali daripada apa yang selalu dibuat di pasaran. (rujuk: (1) http://goo.gl/78zQhJ dan (2) http://goo.gl/UX8gyw)

15. Lebih misteri seperti dilaporkan WSJ (http://goo.gl/cT5tXb) dan dibangkitkan Tony Pua minggu ini, walaupun tercatat dalam akaun 2014 yang telah dirangkum (consolidated) milik IPIC dan anak syarikatnya Aabar menunjukkan bahawa 1MDB telah membayar hutangnya kepada IPIC melalui Aabar, duit hampir sejumlah US $2.4 bilion (dalam kadar sekarang ~ RM 10 bilion) masih belum diterima IPIC. Seperti yang dipersoalkan Tony Pua, mana mungkin setelah 1MDB meminjam sekian banyak (baca: gali lubang, tutup lubang) syarikat tersebut masih berhadapan dengan kekurangan tunai yang serius.

16. Inilah antara “cashflow mismatch” yang mungkin benar-benar dimaksudkan CEO 1MDB Arul. Ini menimbulkan tanda Tanya, dalam banyak-banyak calon CEO 1MDB untuk menggantikan Shahrol dan Hazem, mengapa Arul? Ya Arul rakyat Malaysia tetapi Arul telah berkhidmat lama di Abu Dhabi khusus dengan Abu Dhabi Commercial Bank (ADCB) yang pada awalnya telah membeli bank RHB. ADCB juga merupakan bank yang bersama-sama dengan konsortium bank di bawa Deustche Bank yang telah memberi pinjaman kepada 1MDB pada hujung 2014.

17. Daripada butiran ini, mungkinkah peranan sebenar Arul ialah untuk menjaga kepentingan UAE khususnya IPIC yang banyak menjamin hutang 1MDB?

18. Apabila kita sudah memahami mengapa “mismatch” antara akaun IPIC dan 1MDB berlaku, maka tidak sukar untuk kita faham mengapa 1MDB meminta penyerahan akaun 2014 mereka ditunda selama 6 bulan lagi. Penundaan dibuat kerana 1MDB seperti ulas Arul dalam temubual media UK tersohor BBC News (http://goo.gl/rlUn4r) adalah kerana 1MDB kini sedang giat untuk “monetizing 1MDB assets” iaitu menjual/melelong aset-aset 1MDB kepada pembeli yang mampu tawarkan harga yang paling tinggi (highest bidder) agar dapat menjana aliran tunai kepada 1MDB bagi melunaskan hutang-hutang yang tertunggak.

19. Lebih yang perlu dirisaukan 1MDB ialah untuk mengelak “technical default” yang serius bilamana kalau 3 kali bunga (interest) tidak berbayar, 1MDB kena bayar kesemua hutang (bunga+pokok) kepada pemiutang. Kegagalan membuat demikian akan menyebabkan aset 1MDB dilelong oleh bank dan pemegang hutang 1MDB kepada sesiapa saja – termasuklah apa yang saya amat-amat risau iaitu risiko geopolitik daripada “vulture funds” yang gemar membeli hutang strategik negara dengan niat bukan untuk membantu tetapi untuk menjajah negara seperti mana yang dikenakan ke atas Argentina.

20. Tetapi dalam usaha untuk “monetize” aset-aset 1MDB khusus berhubung IPP, cabaran utama ialah bagaimana 1MDB dapat tawarkan nilai yang adil berhubung IPP yang telah dibeli pada awalnya dengan harga yang cukup-cukup tinggi? Ini kerana banyak IPP yang dibeli 1MDB merupakan IPP yang telah hampir tamat tempoh konsesinya. Siapakah yang membuat penilaian (valuation) setinggi itu? Jawapannya adalah Goldman Sachs (rujuk: http://goo.gl/Ov7ATy). Ini tidak adil kerana Goldman Sachs juga merupakan pemiutang kepada 1MDB bagi kertas bon untuk membeli Genting. Sepatutnya perlu ada “independent evaluator”.

21. Antara cabaran kedua ialah kalau nak jual aset 1MDB khusus IPP yang ada di bawah Edra Energy, sejauh mana pegangan ekuiti yang ingin dibuka kepada pihak luar khusus pihak asing? Ini kerana syarat yang diletakkan oleh Suruhanjaya Tenaga, pihak asing hanya boleh pegang setakat 49% ekuiti mana-mana syarikat tenaga negara kerana faktor keselamatan dan kedaulatan aset penting negara. Soalnya sekarang, kalau sekadar 49%, apakah pelabur luar berminat untuk membayar aset 1MDB dengan harga yang premium yang telah dinilai secara luar biasa oleh Goldman Sachs pada awal pembelian oleh 1MDB dahulu?

22. Atau kalau ingin TNB, syarikat tenaga milik negara beli semua aset 1MDB, apakah TNB juga perlu bayar harga aset 1MDB dengan kadar yang premium sedangkan pada awalnya TNB boleh saja membeli kesemua IPP itu dengan harga yang jauh lebih murah daripada pemilik konsensi yang asal tanpa perlu ada pengantara (middle man/broker) bernama 1MDB.

23. 1MDB mendapat aset-aset seperti tanah dengan kadar yang amat-amat rendah di bawah harga pasaran dengan niat dan tujuan asalnya ialah untuk menjadi sebuah syarikat pembangunan strategik negara. Tapi kini 1MDB dengan strategi “assets monetization” sudah tidak lagi mencerminkan tujuan asalnya sebaliknya menjadi seperti broker saja. Maka dari segi moral, bukankah sepatutnya lebihan yang dijana daripada penjualan aset 1MDB itu patut diserahkan kembali kepada kerajaan Malaysia dan rakyat; bukan kepada pemiutang 1MDB yang kini mengambil kesempatan ke atas kegagalan urus tadbir atau apa yang diistilahkan oleh DS Najib selaku pengerusi lembaga penasihat 1MDB sewaktu berucap di New York kelmarin sebagai satu model perniagaan yang idealistik dan salah. (rujuk: http://goo.gl/55A6TE).

24. Saya telah pun mencadangkan sekadar kemampuan saya untuk selamatkan aset strategik negara di bawah 1MDB tanpa perlu kita gadaikan aset kepada pihak asing kerana melibatkan kedaulatan negara. Boleh rujuk koleksi tulisan tersebut di sini: http://goo.gl/NdGw3d

Sekian, Wallahua’lam (God knows best).



Sila kongsi artikel ini...

Awas Cubaan Memecahkan Parti - Tuan Ibrahim Tuan Man

2:18 PM 0 Comments A+ a-



Awasi cubaan memecahkan parti

Pengalaman yang dialami oleh PAS akibat pertembungan dalaman telah menyaksikan muncul pelbagai parti kecil yang melambatkan proses perubahan kesedaran politik di kalangan rakyat.

Sejarah PAS yang panjang menyaksikan bagaimana campur tangan pihak luar yang meresap masuk ke dalam parti dengan mengapi-apikan rasa tidak puas hati, melaga-lagakan pimpinan dan perbezaan pendapat di kalangan pimpinan menyebabkan berlakunya perpecahan.

Kemelut dalaman yang berlaku ini tidak dinafikan sangat mengecewakan rakyat. Kerana setiap kali berlaku krisis biasanya ia akan berakhir dengan pembentukan parti baru. Parti serpihan ini tidak akan mampu mencapai sokongan sebagaimana parti induk. Ada yang memecahkan undi pembangkang dan inilah yang dikehendaki oleh BN.

Sebagai contoh, kemunculan parti Semangat 46 yang berpecah dari Umno, walaupun ia berjaya memenangi beberapa kerusi namun ia tidak dapat menggugat kekuatan parti induk Umno.

Telaahan yang sama juga boleh dibuat pada parti Amanah. Namun, ini berbeza dengan Semangat 46, kerana ia akan menimbulkan saingan sama sendiri di kalangan pembangkang menjelang PRU 14 akan datang.

Soal agihan kerusi akan menjadi masalah utama. PAS tidak akan bergabung dengan Pakatan Harapan kerana tindakan DAP terhadap PAS. Pada waktu ini, tak mungkin PAS juga boleh terima Parti Amanah yang kini sedang menarik ahli PAS dan merampas bangunan PASTI dan markas PAS.

Apabila PAS bergabung dengan PKR sebahagian besar kerusi PAS diserahkan kepada PKR bersama jentera dan petugas parti. Kalau PAS bergabung pula dengan PH bermakna PAS akan sekali lagi serah kerusi kepada parti baru, dan ini tidak mungkin berlaku. Melainkan DAP atau PKR sanggup bahagikan kerusi mereka kepada Parti Amanah.

PAS akan tetap meletakkan calon di semua kerusi yang ditandinginya kerana itu adalah hak PAS. Kalau komponen parti pembangkang lain khasnya Amanah juga meletakkan calonnya bermakna ia menjadi penyambung tali hayat kepada UMNO / BN.

Mungkin ada yang akan mendakwa kalau calon PAS tak akan menang, kerana pengundi Cina tak akan beri undi, maka apakah kalau Parti Amanah akan menang kalau pengundi Melayu tak akan memberi undi khususnya ahli dan penyokong PAS. Ahli dan penyokong Umno tentulah lagi tak menyokong.

Ramai yang melihat yang bakal untung mungkin DAP. Namun, reaksi senyap rakyat terhadap tindakan terlalu mendesak dan tidak berkompromi yang ditunjukkan oleh pimpinan mereka tidak dapat diagak sebagaimana kesan terhadap sebahagian peti undi DAP di beberapa Parlimen dan DUN yang ditandingi dibantu oleh petugas PAS khasnya jentera pilihanraya sehingga ke PACA (polling agent and Counting Agent).

Tindakan tergesa-gesa membentuk Pakatan Harapan menonjolkan kepada rakyat sikap terlalu mementingkan diri sendiri sesetengah pihak yang menjadi punca keretakan Pakatan Rakyat.

Kepada PKR yang masih menjadi rakan kerjasama PAS, kami harap tidak berlaku perpecahan kerana bibit-bibit tersebut telah kelihatan. Adanya pihak yang ingin menjadi juara bagi mengawal parti pembangkang yang lain serta usaha BN khasnya Umno melihat semua komponen parti pembangkang menjadi lemah.

PAS mendoakan agar PKR tidak mengalami nasib yang sedang dialami oleh PAS. Perpecahan dalaman parti akibat campur tangan pihak luar yang mempunyai kepentingan tertentu akan melemahkan kekuatan suara pembangkang.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS
3 Oktober 2015


Sila kongsi artikel ini...

Tajudin Rahman Perlu Digugur Dari Jawatan Timbalan Menteri - Mahfuz Omar

10:49 AM 0 Comments A+ a-



Kenyataan Media.

TAJUDIN RAHMAN PERLU DIGUGUR DARI JAWATAN TIMBALAN MENTERI.

1. Kenyataan Dato'Tajudin Abd. Rahman, Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani yang juga Ahli Majlis Tertinggi Umno yang hendak menampar Cina Malaysia sesuatu yang sangat memalukan. Apakah ini sikap seorang Timbalan Menteri dan pemimpin umno atau beliau sebagai samseng kampung dusun?


2. Saya mahu mengigatkan Tajudin, beliau boleh menegur Duta Besar Cina ke Malaysia dan menuntut beliau meminta maaf jika didapati tindakan beliau itu merupakan campurtangan dalam negara Malaysia. Tindakan Tajudin hendak menampar Cina Malaysia seolah-olah negara Malaysia mengamalkan undang undang zaman purba dan mengambil alih tugas Polis. Buat Tajudin juga, saya mahu mengingatkan ini bukan zaman Raja Bersiong.

3. Bertuahnya Tajudin kerana orang Melayu tidak menampar Tajudin dalam kes "six milion dollar man". Rakyat Malaysia daripada pelbagai kaum mendukung politik matang dengan akal bukannya di kepala lutut. Politik matang dan politik ilmu menawan akal budi bukannya mengancam fizikal dengan ancaman tindakan menampar.

4. Tajudin perlu meminta maaf terhadap masyarakat kaum Cina Malaysia dan rakyat seluruhnya, jelas rakaman yang didengar daripada sidang media beliau sangat jelas perkataan yang diungkapkan ; "Sikit-sikit mengadu supaya ada orang yang lindungi mereka. Nak kena lempang?". Jika beliau merasakan tidak boleh lagi mendukung politik matang sewajarnya secara terhormat melepaskan jawatan Timbalan Menteri. Malaysia tidak memerlukan ahli politik seperti Tajudin. Kepada rakyat Malaysia saya menyeru marilah kita hidup di negara bertuah ini bagaikan satu keluarga besar Malaysia walaupun kita berbeza anutan agama, warna kulit dan fahaman politik. Katakan yang benar itu benar dan yang salah itu salah.

POLITIK MATANG,KEHIDUPAN BERKAT NEGARA SELAMAT.

DATO' HJ MAHFUZ HJ OMAR
Ahli Parlimen Pokok Sena
2 okt 2015/18 Zulhijjah 1436H.


Sila kongsi artikel ini...

JINGGA 13 Nafi Laporan Blog Bahawa JINGGA13 Berpecah dan Hancur - Khairil Zamir

10:44 AM 0 Comments A+ a-



Kenyataan Media
Jingga13 Malaysia

3 Oktober 2015


JINGGA 13 NAFI LAPORAN BLOG BAHAWA JINGGA13 BERPECAH DAN HANCUR

JINGGA13 Malaysia telah menafikan satu laporan oleh sebuah blog yang sedang tersebar di media sosial berjudul "AKHIRNYA FARIZ MUSA DAN JINGGA 13 HANCUR ANGKARA KETAMAKAN, KEHALOBAAN DAN KESERAKAHAN!!! " adalah berbaur fitnah dan tidak benar .

JINGGA13 Malaysia di bawah pimpinan Ketua Koordinator Sdr Fariz Musa terus kekal muafakat dan tidak berlaku sebarang apa-apa perpecahan sepertimana yang digembar-gemburkan oleh blog yang tidak beretika tersebut dan melucukan .

JINGGA13 Malaysia terus bergerak aktif dan konsisten dalam memperjuangkan isu rakyat , rasuah dan penyelewengan oleh Kerajaan UMNO/BN. Malah kami muafakat bersama NGO lain dalam memperjuangkan isu rawatan kesihatan DS Anwar Ibrahim dan beberapa aktiviti lain.

Seluruh kepimpinan dan ahli JINGGA13 di seluruh Malaysia tetap teguh bersama Ketua Koordinator Sdr Fariz Musa dan menolak segala usaha yang bertujuan memecahbelahkan JINGGA13 oleh pihak yang tidak bertanggungjawap.

MUAFAKAT*PRIHATIN*BERANI

Khairul Zamir @ meirpeej
Setiausaha
JINGGA13 Malaysia


Sila kongsi artikel ini...

Dr. Khairuddin, bantuan persekolahan SAR di P.Pinang diberikan bukan atas sentimen politik kepartian - Zainulfaqar Yaacob

2:40 AM 0 Comments A+ a-



Dr. Khairuddin, bantuan persekolahan SAR di P.Pinang diberikan bukan atas sentimen politik kepartian

1 Oktober 2015 | George Town

Kalau Sekolah Rendah Islam Al-Ansar (SRIA) dan Sekolah Rendah Islam Bahrul Ulum (SRIBU) tidak pernah memohon peruntukan Bantuan SAR daripada Kerajaan Pakatan Harapan Pulau Pinang bagi tahun ini, bagaimana kedua-dua sekolah yang ditadbir urus oleh pemimpin PAS Pulau Pinang itu dipertimbang untuk mendapatkan sumbangan berwajib?

Dato' Dr. Mohd. Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri perlu tahu bahawa agihan peruntukan bantuan pendidikan ke sekolah-sekolah di negeri ini berdasarkan keperluan dan keutamaan, sebagaimana dimohon sekolah-sekolah Islam yang lain.

Barangkali Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat berkenaan ini menganggap bantuan pendidikan yang disalurkan kepada dua sekolah swasta terbabit sejak beberapa tahun lalu atas dasar sentimen politik kepartian.

Kerajaan Pakatan Harapan Pulau Pinang sebenarnya banyak berbeza dengan tadbir urus parti, jika mahu dinisbahkan kepada PAS atau Kerajaan Negeri Kelantan.

Di Pulau Pinang, Exco Hal Ehwal Agama Islam Dato' Abdul Malik Abul Kassim dan Dato' Mohd. Salleh Man (Yang di-Pertua Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang, MAINPP) yang menguruskan hal ehwal berkaitan Islam dan umat Islam, dan bukan parti politik.

Berkaitan Hal Ehwal Islam atau hal ehwal fatwa (isu larang azan kononnya) bukannya diuruskan oleh Lim Guan Eng, dan bidang kuasa Ketua Menteri itu antaranya menjaga hal ehwal bukan Islam sahaja.

SAR dilayan 'dingin' oleh Kerajaan Pulau Pinang era Umno Barisan Nasional dulu.

Tetapi, peruntukan tahunan bantuan Sekolah Agama Rakyat (SAR) di bawah Kerajaan Negeri hari ini sejak tahun 2008 hingga 2009 berjumlah RM1.5 juta, dan dinaikkan kepada RM1.7 juta tiap-tiap tahun sejak 2010 hingga 2015.

Gambarannya, tidak berkurang pun peruntukan Bantuan Pendidikan SAR, walaupun DAP dan PAS saling berbeza pendapat dalam dunia politik kepartian masing-masing di negeri ini.

Di Pulau Pinang, peruntukan Bantuan Sekolah SAR berjumlah RM1.7 juta bagi tahun ini telahpun diagihkan oleh Bahagian Pendidikan JAIPP kepada 177 sekolah agama, berdasarkan keutamaan dan keperluan yang dimohon oleh pihak berkenaan.

Direkodkan, 104 Sekolah Agama Rakyat (KAFA Integrasi) menerima bantuan SAR bagi tahun 2005 yang berjumlah RM388,800, diikuti 27 Maahad Tahfiz (RM178,200), 14 Tadika Islam (RM26,900), 11 Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (RM249,500), tujuh Sekolah Agama Rakyat (RM435,500), Sekolah Rendah Agama Rakyat (RM381,100) dan tujuh sekolah pondok (RM90,000).

Gambarannya, bukan Pesuruhjaya PAS Negeri Ustaz Fauzi Yusof dan dan Ustaz Yusni Mat Piah (Ketua Penerangan PAS Negeri) sahaja yang membuka sekolah Islam secara swasta di negeri ini.

Abdul Malik pada sidang media tengah hari tadi antara lain mengesahkan kedua-dua sekolah berkenaan langsung tidak membuat permohonan, lagipun ada sekolah-sekolah lain khususnya tujuh sekolah pondok lebih memerlukan bantuan berwajib daripada Kerajaan Negeri.

Selain itu, katanya, ada permohonan tidak diluluskan kerana satu-satu sekolah itu atau mudirnya dinilai mempunyai kemampuan daripada segi kewangan.

Tambah beliau, ada permohonan lain diutamakan kelulusan bagi tahun ini kerana dinilai ada keperluan mendesak oleh Bahagian Pendidikan JAIPP sendiri.

Pokok pangkalnya, kena memohon sumbangan jika mahu diproses permohonan, bukan menanti peruntukan bantuan SAR tanpa membuat permohonan.

Nilai sendiri kenyataan Dr. Khairuddin yang menyebut, “tindakan ini memberi mesej bahawa DAP dan PKR yang sebelumnya menjadi pembangkang apabila berkuasa juga menjadi zalim dan tidak memberikan keadilan dan hak terhadap mereka yang tidak sehaluan politik dengan mereka.”

Jangan ada kebencian. Marilah mengamalkan politik rahmatan lil 'alamin.

“...jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada takwa...” [Surah Al-Maidah: 8]

Bagi AMANAH, tadbir urus kewangan Kerajaan Negeri berdasarkan keperluan dan keutamaan sebenar rakyat adalah lebih mendekati maksud “keadilan” yang dituntut dalam Islam.

Justeru, AMANAH merakamkan ucapan terima kasih kepada Datuk Abdul Malik Abul Kassim kerana secara terbuka memberi penjelasan berhubung isu berbangkit ini.

Wallahu 'alam.

Zainulfaqar Yaacob
Ketua Komunikasi
AMANAH Pulau Pinang


Sila kongsi artikel ini...

Pemenang Nobel Joseph Stiglitz pinta PM Najib Razak dahulukan rakyat dalam perundingan TPP - MTEM

2:32 AM 0 Comments A+ a-



KENYATAAN MEDIA
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Pemenang Nobel Joseph Stiglitz pinta PM Najib Razak dahulukan rakyat dalam perundingan TPP


1. Beberapa hari yang lepas, perundingan Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) telah melalui fasa yang paling akhir di mana perunding-perunding kanan telah bermesyuarat dari September 26 hingga 29 di Atlanta, Amerika Syarikat, untuk mendapatkan penyelesaian bagi perkara-perkara pokok yang masih tidak mendapat persetujuan dari semua pihak. Seterusnya pada 30 September dan 1 Oktober, menteri-menteri perdagangan negara perunding termasuk Malaysia pula bermesyuarat di Atlanta.

2. Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM) bersama Bantah TPPA berharap bahawa perunding kerajaan tidak memilih jalan yang akan menyebabkan masa depan yang malap bagi negara kita. Perunding perlu tegas dan tidak memberi konsesi yang akan merugikan negara. Bagi Malaysia, antara perkara penting yang perlu dibincangkan dan dipertahankan ialah kenaikan harga ubat-ubatan akibat perlanjutan harta intelek (IP) dan juga isu syarikat milik kerajaan (SOE) serta hak-hak Bumiputera yang mungkin akan terjejas jika perjanjian TPP di tandatangani. Apakah hasil rundingan yang terakhir ini akan berpihak kepada Malaysia?

3. Pemenang Nobel dalam bidang Ekonomi Joseph Stiglitz menyatakan di dalam artikelnya yang terbaru khusus mengenai Malaysia dan TPPA iaitu “Don’t let TPP jeopardize Malaysia’s Economic Development” bahawa dari pengamatannya perunding Malaysia banyak mengalah dan tidak cekap melindungi kepentingan Malaysia. Strategi perunding Malaysia seperti tidak masuk akal kerana akan mengakibatkan Malaysia kerugian besar. Stiglitz menulis: “It is less clear why they would, given the economic loss Malaysia is expected to get in return for such a deal. Typically, one thinks of negotiation as one side giving something in order to get something else in return. But with the TPP, it is not clear what Malaysia would be getting.”

4. Menurut Stiglitz, ini adalah peluang terakhir bagi Perdana Menteri Malaysia Dato Seri Najib Tun Razak untuk menukar arah kerana jika TPP ditandatangani, Malaysia sebagai negara membangun akan menghadapi situasi yang tidak adil berbanding negara maju yang lain seperti Amerika Syarikat, Jepun, Kanada dan Australia. “Prime Minister Najib Razak is facing his last best chance to reverse the course of the Trans-Pacific Partnership, or TPP, a new international economic agreement that would lock in unequal trading relationships between advanced economy countries like the United States, Japan, Canada, and Australia, and developing economies like Malaysia.”

5. Bagi pakar ekonomi itu, perjanjian TPP “bukanlah perjanjian perdagangan bebas tetapi sebenarnya adalah perjanjian perdagangan yang diuruskan (managed trade agreements) dan lazimnya dikendalikan untuk kepentingan-kepentingan korporat”. TPP sebenarnya bukanlah satu “perkongsian” tetapi lebih kepada “perkongsian khas” di mana hanya satu negara iaitu Amerika Syarikat yang berkuasa menentukan sebahagian besar agenda.

6. Sebelum ini, Bantah pernah menyatakan bahawa sektor pertanian akan menghadapi impak yang negatif serta saingan yang besar dari produk pertanian yang akan memasuki negari ini setelah TPP ditandatangani. Stiglitz pula menambah bahawa “sektor perindustrian dan pelaburan juga akan mengalami kejutan dari segi pekerjaan” walaupun pihak kerajaan sentiasa meuar-uarkan bahawa TPP akan memberi peluang pekerjaan yang lebih. Yang mengejutkan lagi ialah pendapat Stiglitz bahawa, sektor-sektor lain yang akan terjejas termasuklah “besi dan keluli, aluminum, bahanapi galian (mineral fuels), plastik dan getah”.

7. Walaupun impak kepada industri Malaysia tampak negatif, namun bahaya TPP adalah lebih meluas. Terdapat pelbagai ciri-ciri lain yang menunjukkan bahawa perjanjian ini akan mendatangkan keburukan yang lebih besar dari yang dijangka. Pertama, TPP akan menghalang kerajaan daripada meluluskan peraturan atau undang-undang untuk melindungi kesihatan dan keselamatan awam serta alam sekitar, atau mana-mana aspek lain bagi kebaikan awam. Ini kerana TPP mengandungi mekanisma Penyelesaian Pertikaian Pelabur-Negara (ISDS) yang akan membenarkan warga asing untuk menyaman kerajaan apabila mereka berpendapat peraturan-peraturan tersebut akan menjejaskan keuntungan mereka.

8. Kedua, TPP akan menghalang, atau seperti kata Stiglitz “mengharamkan” atau “outlaw” usaha negara untuk melindungi Malaysia dari spekulator kewangan antarabangsa. “Sepertimana yang Malaysia sedia maklum dan yang telah dialami semasa Krisis Kewangan 1997 – 98, aliran modal jangka pendek yang tidak terkawal boleh menyebabkan ketidakstabilan dan menggalakkan krisis. Pada waktu itu, Malaysia telah menggunakan kawalan modal untuk melindungi rakyatnya dari kesan buruk krisis tersebut,” tulis Stiglitz. Dengan TPP, Malaysia akan dihalang dari melaksanakan kawalan modal yang telah pada krisis terdahulu menyelamatkan Malaysia dari kesan yang lebih buruk lagi, seperti berhutang dengan IMF atau Tabung Kewangan Antarabangsa.

9. Ketiga, TPP akan menyebabkan ketidaksamarataan ekonomi dari segi perlanjutan kadar perlindungan harta intelek (IP) yang akan memberi keuntungan yang lebih kepada pemilik IP dengan mengorbankan hak keperluan awam. Dia menyatakan, “Impak ini sangat jelas jika kita mengambil kira betapa ketatnya peraturan IP bagi ubat-ubatan yang boleh menyelamatkan nyawa. Dengan dorongan pelobi “Big Pharma”, perunding AS sedang memaksa negara-negara TPP untuk menerima perlindungan yang dikatakan akan meningkatkan keuntungan, bukan dari penghasilan ubat-ubatan baru tetapi dari menyekat bakal pesaing dari memasuki pasaran dan mengenakan harga yang tinggi yang perlu ditanggung oleh pengguna.”

10. Jika dilakukan dengan betul, kata Stiglitz, “integrasi perdagangan dan pelaburan dengan seluruh dunia akan menjanjikan kebaikan atau keuntungan yang besar bagi Malaysia, namun TPP bukanlah cara untuk mendapatkannya”.
11. Perdana Menteri Malaysia Dato Seri Najib Tun Razak haruslah mengarahkan perunding Malaysia untuk memastikan yang terbaik bagi rakyat dan negara ini jika beliau betul-betul percaya bahawa rakyat perlu didahulukan, tegas Stiglitz.


Mohd Nizam Mahshar

Pengerusi

Bantah TPPA


Sila kongsi artikel ini...

Fatwa Pulau Pinang Wajar Diteladani Semua Negeri di Malaysia - Wan Ji

2:15 AM 0 Comments A+ a-



FATWA PULAU PINANG WAJAR DITELADANI SEMUA NEGERI DI MALAYSIA

1. Ditegaskan oleh ramai tokoh maqasid syariah, seperti Al-Syatibi dan al-Izz bin al-Salam, bahawa syariah diturunkan untuk memberi kebaikan kepada manusia, dan berusaha menolak sebarang kerosakan dari tertimpa kepada manusia. Ekoran itu, tiada hairan kita dapati tindakan yang mengganggu orang ramai berbentuk berbuat bising tidak dilakukan oleh Nabi saw.

2. Laungan yang kuat yang dibenarkan dalam Islam, semestinya wujud dalam agama secara nas yang saheh dan sareh (jelas, tanpa takwilan). Ekoran itu, yang diketahui secara nas yang saheh dalam Islam, tiada laungan yang kuat dari dalam masjid sehingga kedengaran di luar masjid seperti bacaan al-Quran, syarahan agama dan sebagainya. Yang wujud hanya melaungkan azan sahaja. Ia bertujuan untuk mempamerkan syiar agama, menyeru manusia untuk menunaikan solat dan memberi tahu tentang masuknya waktu solat.

3. Memandangkan Malaysia punyai masyarakat yang pelbagai bangsa dan agama, yang sudah pasti budaya saling hormat menghormati perlu disuburkan. Justeru, atas semangat dan roh maqasid syariah, sudah pasti fatwa Mufti Pulau Pinang yang melarang menggunakan pembesar suara di luar masjid pada selain azan dan iqamah adalah wajar dan perlu disokong dan didokong. Malahan, ia perlu dijadikan contoh dan tauladan di semua negeri -negeri di Malaysia.

4. Pihak BIPPA AMK menganggap bahawa disebalik fatwa Mufti Pulau Pinang itu, terkandung maksud mahu menyuburkan budaya saling hormat menghormati antara penganut agama dan bangsa. Budaya ini tidak sewajarnya dilihat dari sudut orang Islam sahaja, malahan amat wajar diambil tauladan sama oleh kalangan penganut agama selain Islam.

5. Justeru, orang bukan Islam juga wajar turut sama tidak melakukan gangguan suara kecuali dalam perkara yang sememangnya wujud dalam agama atau budaya mereka. Jika di pihak muslim wajib meraikan pengamalan yang berbentuk bunyian yang kuat dalam agama non muslim, maka non muslim di negara ini juga wajar turut sama menghormati dan meraikan laungan azan yang dilakukan oleh pihak orang islam.

6. Pihak BIPPA AMK berdoa kepada Allah yang Maha Berkuasa agar budaya saling hormat menghormati dan saling rai-meraikan antara agama dan kaum di negara ini kekal berbudaya secara sihat. Ia bagi memastikan terjamin masa depan negara dengan jayanya. Amin..

Wan Ji bin Wan Hussin
Biro Pemantapan dan Pemahaman Agama Angkatan Muda Keadilan Pusat. (BIPPA AMK)


Sila kongsi artikel ini...
Recent Posts Widget

.

.