DPPK Kuala Selangor: Pegangan Kami Ahli PAS Dalam Berjemaah.

10:28 PM 0 Comments A+ a-



Pegangan Kami Ahli PAS Dalam Berjemaah.

Bila kita menjawab bahawa kita Berpegang dengan arahan Allah untuk bersatu dalam jemaah dan tidak berpecah.

Maka sudah pasti kita tidak suka kepada wujudnya wasilah yang baru kerana ia bersalahan dengan Firman Allah yang jelas, ولا تفرقوا،

Lantas kita pertahankan bahawa baiah kita untuk menegakkan islam adalah atas landasan syarak berjanji kerana Allah. Maka selagi menepati syarat, baiah adalah benar dan keluar daripadanya adalah khianati janji dan khianat adalah sifat munafik.
Manakala, dalam baiah kita bersumpah atas nama Allah. Maka, apa perlu kita buat jemaah baru dan bersumpah lagi sedangkan sumpah baiah yang lalu tidak terbatal selagi syarat syarak masih kekal. Maka, orang yang sentiasa bersumpah atas benda sama disebut sebagai sifat munafik dalam quran.

Ini kepercayaan kita dalam hidup berjemaah.

Dalam begitu, kita juga faham kedudukan sebahagian manusia sebagai ummat islam. Maka untuk jadi terbaik daripada umat ini, kita percaya perlu ada jemaah haraki dakwah selari firman Allah,

ولتكن منكم امة يدعون الي الخير ويأمرون بالمعروف وينهون عن المنكر..
Dan firman Allah:

كنتم خير امة اخرجت للناس تأمرون بالمعروف وتنهون عن المنكر وتؤمنون بالله،

jawapan kita cukup mudah.

Dan bila berlaku isu kita pertahankan jemaah.

Namun ada pula yang lain yang tidak berada dalam lingkungan jemaah cuba pula menteorikan Jemaah Minal Muslimin, sehingga menaqalkan kata kata syeikh Mustafa Masyhur ataupun Dr Solah Fatah Alkhalidi.
Namun bila dirujuk ulasan mereka, sebenarnya apa yang mereka respon adalah kepada situasi dan masalah semasa seperti isu taadud amal yang memerlukam pengkhususan seperti ngo ngo yang ada tugas yang spesifik. Apatah lagi wujud pula fitnah yang keras kepada rakan rakan mereka sehingga ada yang terbunuh dan dipenjara kerana dihadapkan atas kesalahan kafir mengkafir sedangkan ia adalah persepsi yang diada adakan seperti kepada as syajid syed Qutb dan Abdul Kader Audah.

Namun, malang pula yang tidak puas hati kepada PAS mula memutar belit jawapan yang diberi bila menukar kenyataan kita dengan mengambil mafhum mukhalafah kenyataan.

Akhirnya mereka mula mewujudkan persialan dan kenyataan seperti berikut:

1. PAS hanya iktiraf Jemaah Muslimun hanyalah PAS dan menidakkan yang lain.

2. PAS adalah Agama, Keluar PAS adalah Kafir.

3. Ulama PAS yang layak berijtihad, ulama lain tidak diiktiraf.

4. PAS monopoli Islam.

5. Presiden PAS maksum dan Bukan Nabi.

Itu antara mafhum mukhalafah yang diekstrak untuk mereka mencipta premis baru bagi menghentam PAS. Sedangkan langsung secara tersurat tidak begitu.

Maka, apakah nilai jawapan mereka dan tohmahan mereka itu adil?

Apabila PAS tidak memakai jemaah minal muslimin sebagai definisi untuk kefahaman Ahli PAS, apakah baiah PAS terpakai pada badan lain? PAS adalah PAS, kami tidak campur adukkan kefahaman keliru.

Bila pula tegas bersama PAS dan yakin beriman PAS sebagai Jemaah Muslimin boleh diertikan mengkafir Orang lain yang tak bersama PAS?

Apabila PAS ada baiah menurut ISLAM, berjanji atas Nama Allah, maka dalil mana yang menyebut khianat dan mungkir janji tidak berdosa? Apa sebab perlu baiah dan bersumpah tanpa sebab munasabah?

Apakah bila Ulama PAS menyanggah pendapat ulama lain dengan hujah lantas terus dikatakan tidak menerima hujah ulama lain? Sejak bila pulak PAS menafikan kata kata ulama selain PAS sekiranya tiada yang berselisih?

Sejak bila pula mempertahankan pemimpin yang tidak buat maksiat dan yang sentiasa berhujah dengan Quran hadis seumpama memaksumkan Presiden? Bila bukti PAS pertahankan presiden yang buat maksiat?

Maka, lihatlah dengan Adil. Siapa yang mentakfirkan? Siapa yang tegas dengan dasar? Siapa pula mengada adakan kenyataan yang tidak kami buat?

Ahmad Hakimi Othman.
KP DPP Kuala Selangor.
21 july 2015


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.