Isu NGO dan PSM - Jauhar Muhammad Dawi

6:55 PM 0 Comments A+ a-



Isu NGO dan PSM

Saya agak terpesona dengan kemelut yang sedang berlaku selepas rundingan meja bulat Pakatan Harapan. Tetapi penulisan ini adalah pandangan peribadi saya.

Apa yang saya lihat masing- masing ada pendirian dan mempertahankan kenyataan mereka. Ya,nampak kalut tetapi bagi saya ianya tetap dalam kerangka politik yang akan,sedang dan sudah mereka hadapi dalam perhitungan politik negara Malaysia.


Banyak pandangan,perli,troll dan apa jua benda yang ahli parti masing2, atas pagar dan rakyat biasa mentafsir peristiwa ini. Siapa yang bersalah,siapa yang perlu jawab,siapa yang bertangungjawab....malah di serang pula oleh bekas rakan mahupun pesaing politik seperti UMNO dan rakan sekutunya. Hebat juga penangan meja bulat ini.

Saya pula melihat di sudut yang lain di mana politik Malaysia mampu berubah dengan laju dengan perkara2 di atas dari politik lama ke politik baru, samada mereka mahu berdamai dengan melakukan banyak lagi meja rundingan demi untuk menghadapi PRU atau mereka berhenti proses rundingan kerana sudah yakin mereka sudah cukup kuat. Agak2 kamu pula bagaimana? Saya optimis akan berlaku rundingan bersama dalam mencapai objektif yang sama. Kenapa mahu membuang masa menambahkan polemik dan janganlah pula jadi pentaksub parti masing2 tetapi jadilah ahli yang cuba selesaikan masalah.

PSM sudah meluahkan perasaan mereka menyangkal kenyataan dua ahli parlimen maka parti2 gabungan PH perlu menjawab dengan baik dan saksama kerana anda sudah berjanji untuk bawa perubahan politik baru di negara ini. Perselisihan tidak boleh tidak mesti akan berlaku cuma bagaimana proses kematangan anda semua akan di nilai oleh rakyat dan pengundi.

Saya optimis Presiden AMANAH bersama ketua pembangkang mampu menangani polemik ini dengan baik kerana hubungan baik mereka dengan semua parti yang terlibat dan saya sendiri yakin masih ada jalan cumanya kesabaran,ketekunan,keyakinan,kepercayaan,kefahaman,keilmuan mampu merobah segala permasalahan dalam politik Malaysia terutama dalam Pakatan Harapan yang perlu di lihat dari demografinya dan mentaliti rakyatnya Malaysia

Jangan sampai kelancangan mulut masing2 tidak membawa sebarang perubahan risau nanti rakyat yang mengharapkan kamu jemu dan bosan.

Jauhar Muhammad Dawi


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.