Statement on 1MDB - Bank Negara Malaysia

8:03 PM 0 Comments A+ a-

Statement on 1MDB

The Attorney General’s decision with respect to the investigations on 1Malaysia Development Berhad (1MDB) relates to Bank Negara Malaysia’s recommendation to initiate criminal prosecution against 1MDB for breaches under the Exchange Control Act 1953 (ECA). It is to be noted that under the Federal Constitution, the decision to initiate criminal prosecution lies solely with the Attorney General.

As an investigative authority, the Bank is duty bound to conduct its investigations with the highest professional care and diligence. The Bank at all times expects full and accurate disclosure of information by applicants in considering any application under the ECA. On its part, the Bank concluded that permissions required under the ECA for 1MDB’s investments abroad were obtained based on inaccurate or without complete disclosure of material information relevant to the Bank’s assessment of 1MDB’s applications.

Therefore, the Bank has revoked three permissions granted to 1MDB under the ECA for investments abroad totalling USD1.83 billion and also issued a direction under the Financial Services Act 2013 to 1MDB to repatriate the amount of USD1.83 billion to Malaysia and submit a plan to the Bank for this purpose.


The Bank will continue to extend its full cooperation to ongoing investigations by the Royal Malaysia Police and the Malaysia Anti-Corruption Commission.

Bank Negara Malaysia
09 October 2015


Sila kongsi artikel ini...

Kenyataan Media Berkenaan Kenyataan Yang Dikeluarkan Oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Melayu

11:19 AM 0 Comments A+ a-



KENYATAAN MEDIA BERKENAAN KENYATAAN YANG DIKELUARKAN OLEH PENYIMPAN MOHOR BESAR RAJA-RAJA MELAYU

Merujuk kepada kenyataan yang telah dikeluarkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Melayu pada 7 Oktober 2015 dan kenyataan serta kritikan negatif terhadap Jabatan Peguam Negara (JPN) diatas kelewatan dalam menyelesaikan siasatan berhubung isu 1MDB dan keputusan siasatan tersebut, Jabatan Peguam Negara ingin menjelaskan seperti yang berikut:-

1. Pasukan Petugas yang bertugas menyiasat isu 1MDB tidak pernah dibubarkan dan Jabatan Peguam Negara juga tidak pernah mengeluarkan kenyataan berhubung perkara berkenaan. Malah, siasatan yang dijalankan oleh agensi-agensi bertanggungjawab tidak pernah dihentikan atau dihalang. Jabatan Peguam Negara sentiasa mengawal dan memberi arahan kepada agensi-agensi bertanggungjawab apabila proses siasatan dirujuk kepada Jabatan Peguam Negara, termasuk arahan bagi mempercepatkan kerja siasatan.


2. Sehingga kini, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) belum melengkapkan siasatan berikutan kenyataan beberapa saksi utama masih belum direkodkan.

3. Bagi Bank Negara Malaysia (BNM), siasatan telah dijalankan ke atas 1MDB dengan kesalahan di bawah perenggan (4) (b) Bahagian 1 Jadual Lima kepada Akta Kawalan Pertukaran Wang 1953 iaitu membuat kenyataan yang palsu secara sengaja dan tanpa bukti kukuh. Kertas siasatan telah diserahkan kepada Jabatan Peguam Negara pada 21 Ogos 2015.

4. Setelah mengkaji kertas siasatan berkenaan, Timbalan Peguam Cara 1 Datuk Tun Abd Majid Bin Tun Hamzah, memutuskan bahawa tiada kesalahan yang dilakukan oleh pegawai-pegawai 1MDB dan tindakan lanjut akan diambil. Kertas siasatan telah dikembalikan kepada Bank Negara Malaysia (BNM) pada 11 September 2015. Keputusan berkaitan hal berkenaan turut disampaikan kepada Bank Negara Malaysia (BNM) pada hari yang sama.

5. Walau bagaimanapun, pada 1 Oktober 2015, Bank Negara Malaysia (BNM) telah menghantar surat permohonan kepada Pejabat Peguam Negara untuk mengkaji semula keputusan berkenaan. Mengambil kira permohonan yang dibuat serta hakikat bahawasanya tiada bukti-bukti baru yang diperolehi, pihak Peguam Negara memutuskan untuk mengekalkan keputusan yang telah dibuat. Sehubungan dengan itu, Jabatan Peguam Negara ingin menjelaskan bahawa apa-apa berita di antara 12 September 2015 sehingga hari ini berkaitan dengan kertas siasatan masih pada pihak Jabatan Peguam Negara dan perbincangan masih diteruskan adalah tidak benar sama sekali.

JABATAN PEGUAM NEGARA
MALAYSIA
8 OKTOBER 2015


Sila kongsi artikel ini...

ABIM Kecam Usaha Mengembalikan PPSMI Melalui PIntu Belakang

10:47 AM 0 Comments A+ a-



ABIM KECAM USAHA MENGEMBALIKAN PPSMI MELALUI PINTU BELAKANG

Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) merujuk kepada laporan yang dibuat oleh Performance Management & Delivery Unit (PEMANDU) dan Education Performance and Delivery Unit (PADU)dalam mencari mekanisme untuk memperkasa penguasaan Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar sekolah.

Antara cadangan yang telah diketengahkan adalah untuk melaksanakan Program Dwi-Bahasa (DLP) untuk membolehkan beberapa mata pelajaran diajar dalam bahasa Inggeris bagi sekolah-sekolah tertentu. Menurut laporan tersebut matapelajaran Sains, Matematik, dan Reka Bentuk dan Teknologi/ Teknologi Maklumat dan Komunikasi adalah matapelajaran yang wajib untuk diajar menggunakan Bahasa Inggeris.

Munurut laporan tersebut, program DLP tersebut akan dilaksanakan untuk pelajar Tahun 1 dan Tahun 4 untuk Sekolah Kebangsaan dan Tingkatan 1 untuk Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) bermula tahun 2016 yang akan melibatkan 300 sekolah rintis.

ABIM menegaskan program DLP yang dicadangkan ini adalah satu usaha terancang untuk mengembalikan dasar Pembelajaran dan Pengajaran Sains Matematik dan Bahasa Inggeris (PPSMI) yang terbukti gagal dan terpaksa dimansuhkan oleh kerajaan secara rasmi pada tahun 2012.

PEMANDU dan PADU adalah badan yang dirujuk serta dianggap mempunyai “autoriti” dalam merangka sesebuah dasar. Justeru sebarang cadangan ataupun dasar yang dikemukakan akan dijadikan sebagai rujukan ataupun narasumber. Oleh itu ABIM menuntut pihak PEMANDU dan PADU memastikan sebarang cadangan yang ingin diutarakan khususnya dalam bidang pendidikan sejajar dengan dasar Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Dalam konteks DLP, PEMANDU dan PADU WAJIB merujuk dasar Memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI) sepertimana yang telah diputuskan semenjak tahun 2009.

Dasar MBMMBI yang diputuskan kerajaan telah menetapkan kesemua Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Menengah Kebangsaan akan menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar untuk semua subjek bermula 2016 melainkan pelajar tingkatan enam.

Cadangan yang diutarakan menerusi laporan tersebut juga seolah-olah bertujuan untuk membezakan kelas golongan pelajar di Sekolah Kebangsaan (SK) dan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) yang akhirnya akan menghasilkan generasi pelajar yang “caca merba” terutama dari sudut tahap pemahaman sesuatu mata pelajaran.

ABIM turut menegaskan pandangan bahawa mata pelajaran sains dan matematik perlu diajar melalui pengantar Bahasa Inggeris sudah disangkal oleh banyak kajian ilmiah sama ada dalam negara mahupun kajian di peringkat antarabangsa.

Selain itu, pemimpin dari kalangan pertubuhan bukan kerajaan, ahli bahasa dan golongan cendikiawan sebelum ini telah menegaskan bahawa usaha untuk memperkukuh penguasaan Bahasa Inggeris perlu dipertingkatkan tetapi tidak dengan menggantikan bahasa pengantar dari Bahasa Melayu kepada Bahasa Inggeris.

Justeru, ABIM menyatakan bahawa masalah kelemahan penguasaan Bahasa Inggeris bukan terletak kepada faktor bahasa pengantar yang diguna dalam sistem pendidikan, tetapi ialah pendekatan pengajaran yang digunakan.
Dalam perkembangan berkaitan, ABIM juga menuntut semua pihak melihat dasar Memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI) ini secara menyeluruh yang turut menekankan hasrat besar untuk memastikan pelajar sekolah menguasai Bahasa Melayu dengan baik.

Justeru itu, selain memperkukuh bahasa Inggeris, dasar MBMMBI tersebut perlu melihat keperluan untuk memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan bagi memastikan bahasa tersebut menjadi bahasa komunikasi, bahasa ilmu dan bahasa pentadbiran dalam usaha kita membina sebuah negara bangsa yang kukuh dan bersatu padu.



MUHAMMAD FAISAL ABDUL AZIZ
SETIAUSAHA AGUNG
ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA (ABIM)



Sila kongsi artikel ini...

Apa dah jadi kepada Filipina? - Fauzi Asmuni (ISMA)

10:34 AM 0 Comments A+ a-



Apa dah jadi kepada Filipina?

Dulunya Manila diperintah oleh Raja Sulaiman. Mindanao diperintah oleh Sultan Muhammad Kabungsuwan. Sekarang dah jadi negara Kristian. Disamping puluhan agama lagi di dalamnya.

Apa dah jadi kepada Vietnam?


Dulu namanya kerajaan Melayu Islam Campa (Panduranga, Kauthara, Vijaya, Inderapura, Simhapura). Sekarang dah jadi negara Buddha. Orang Malaysia tak tahu pun Vietnam tu dulu kerajaan Melayu Islam.

Apa jadi kepada Thailand?

Sebahagiannya dulu wilayah Melayu Islam dan tempat lahir ulamak Islam nusantara. Sekarang dah jadi negara Buddha. Orang Melayu dah tak reti cakap Melayu dan tak tahu tulisan jawi. Budak sekolah rendah Melayu dah percaya bahawa Kedah / Kelantan adalah asal Thailand yang dijajah oleh Malaysia.

Ada dah jadi kepada Singapura?

Dulunya diberi nama Temasek, tempat berdagang pelbagai rumpun Melayu. Tempat berlabuh sultan-sultan Melayu Riau Lingga. Sekarang jadi negara apa entah ... Anak kita kat Johor pun tak tahu Singapura negeri Melayu Islam dulunya.

Apa dah jadi?!

Kalau sejarah kita lupakan...

Ustaz Muhammad Fauzi Asmuni
Naib Presiden ISMA




Sila kongsi artikel ini...

Memahami Kertas SiasatanBank Negara Yang Dihantar Kepada Peguam Negara Untuk Tindakan Undang-Undang Terhadap 1MDB - Wan Ahmad Fayhsal

9:06 AM 0 Comments A+ a-



MEMAHAMI KERTAS SIASATAN BANK NEGARA YANG DIHANTAR KEPADA PEGUAM NEGARA UNTUK TINDAKAN UNDANG-UNDANG KE ATAS 1MDB

Rupanya Gabenor Bank Negara, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz telah benar-benar tunaikan janjinya seperti yang beliau maklumkan pada 13 Ogos yang lalu bahawa Bank Negara telah selesai siasatan 1MDB dan telah hantar laporan kepada Peguam Negara yang baru Tan Sri Apandi Ali untuk tindakan undang-undang selanjutnya ke atas 1MDB. (rujuk berita:http://goo.gl/oDvUhF)

Selepas Majlis Raja-Raja bertitah, Pejabat Peguam Negara hari ini telah memberi jawapan balas yang negatif berhubung Kertas Siasatan (Investigation Paper - IP) yang telah dihantar oleh pihak Bank Negara kepada Pejabat Peguam Negara tersebut. Bank Negara telah menghantar surat rayuan kepada Pejabat Peguam Negara untuk semakan semula tetapi ditolak sekali lagi oleh Pejabat Peguam Negara atas alasan "tiada bukti selanjutnya" dan telah dipulang Kertas Siasatan tersebut kepada Bank Negara.

(rujuk pekeliling am yang dikeluarkan oleh Pejabat Peguam Negara:http://goo.gl/y5kXLe)

Kertas Siasatan dan laporan Bank Negara ke atas 1MDB itu adalah berkaitan pemalsuan kenyataan yang dibuat oleh pihak 1MDB di bawah perenggan (4)(b) dalam Bahagian 1 daripada Jadual 5 dalam Akta Kawalan Pertukaran Wang 1953 (paragraph (4)(b) of Part 1 of the Fifth Schedule to the Exchange Control Act 1953) iaitu berhubung "compliance" yang ditetapkan oleh Bank Negara:

"No person in or resident in Malaysia shall—
(b) in furnishing any information for any of the purposes of this Act, make any statement which he knows to be false in a material particular, or recklessly make any statement which is false in a material particular;"

Persoalan-persoalan berbangkit:

1 - Soalnya sekarang kenapa Bank Negara sanggup menghantar semula Kertas Siasatan tersebut walaupun telah ditolak sebanyak 2 kali oleh Pejabat Peguam Negara?

2- Adakah ini bermakna Bank Negara benar-benar telah pastikan siasatan mereka benar-benar jelas, yakin dan tiada syak lagi berhubung salah laku 1MDB?

3 - Kalau begitu, kenapa Pejabat Peguam Negara masih tidak berpuas hati dengan bukti yang dilampirkan oleh Bank Negara untuk menolak buat kali kedua Kertas Siasatan yang sama dihantar semula oleh Bank Negara pada 13 Ogos lalu?

4 - Apakah yang Bank Negara maksudkan dengan pemalsuan makluman kepada Bank Negara yang 1MDB lakukan?

5 - Adakah ianya melibatkan pelaburan dalam usaha sama yang dibuat oleh 1MDB ke atas syarikat PetroSaudi International yang rumit itu?

6 - Atau adakah ianya melibatkan pemalsuan makluman kepada Bank Negara melibatkan pelaburan 1MDB dalam portfolio Brazen Sky Limited di Pulau Cayman?

7 - Saya fikir Bank Negara sendiri runsing melihat perkembangan ini kerana sampai DUA KALI pihak Bank Negara menghantar semula kertas siasatan tetapi ditepis juga sebanyak DUA KALI oleh Pejabat Peguam Negara.

8 - Bank Negara ada keluarkan notis untuk mencari dua individu penting bagi membantu siasatan 1MDB iaitu Casey Tang dan Jasmine Loo (rujuk notis rasmi tersebut: https://goo.gl/HZq1op).

9 - Adakah dengan mendapatkan keterangan dua saksi ini pihak Pejabat Peguam Negara akan berpuas hati dan menerima Kertas Siasatan Bank Negara berhubung 1MDB?

10 - Bolehkah pihak Polis Diraja Malaysia menggunakan Interpol untuk menjejaki kedua-dua individu ini? Seperti dilaporkan The New York Times pada 21 September yang lalu (http://goo.gl/MGZe18), salah seorang daripada mereka iaitu Jasmine Loo telah dipastikan tinggal di kondominum mewah di Times Warner Center, Manhattan, New York.

Menyahut titah Majlis Raja-Raja Melayu baru-baru ini, rakyat menyeru semua pemegang amanah yang menyiasat kes 1MDB untuk mentaati titah Raja-Raja Melayu yang telah dititah pada 6 Oktober yang lalu iaitu "penemuan siasatan ini hendaklah dilaporkan secara lengkap dan telus supaya rakyat dapat diyakinkan akan keikhlasan kerajaan yang sama sekali tidak akan melindungkan fakta dan kebenaran"

Daulat Tuanku!

Ikhlas,
Rakyat Malaysia,
Wan Ahmad Fayhsal




Sila kongsi artikel ini...

Zahid Hamidi: Kerajaan menjunjung kasih dan mengambil maklum intipati kenyataan 'pre council' Majlis Raja-Raja

8:43 AM 0 Comments A+ a-



KENYATAAN MEDIA
YAB Dato' Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi
Timbalan Perdana Menteri
8 Oktober 2015


1) Kerajaan menjunjung kasih dan mengambil maklum intipati kenyataan 'pre council' Majlis Raja-Raja. Sesunguhnya ini menunjukkan bahawa prinsip Raja Berperlembagaan dan Demokrasi Berparlimen di Malaysia berpisah tiada.

2) Kerajaan komited dalam mendukung sistem pemisahan kuasa (separation of powers), justeru setiap organ kerajaan perlulah dibenarkan berfungsi seperti yang dijelaskan dalam konteks Perlembagaan Persekutuan. Ini termasuklah peruntukkan berkenaan kuasa-kuasa yang tersurat dan tersirat Majlis Raja Raja.

3) YAB Perdana Menteri, Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak selaku Ketua Pentadbiran Kerajaan dan anggota kabinet yang lain mendukung sepenuhnya dan menghormati sistem Raja Berpelembagaan dan juga konsep pemisahan kuasa antara organ-organ Kerajaan seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

4) Segala titah Majlis Raja-Raja dinilai baik dan pihak kerajaan telah pun mengambil langkah-langkah proaktif bagi menangani isu yang dititah. Sememangnya kesejahteraan rakyat dan kedaulatan undang-undang harus diberi keutamaan dalam apa jua keputusan dan kenyataan oleh semua pihak.

5) Justeru segala siasatan kepada mana-mana pihak sekalipun harus berpegang kepada prinsip kedaulatan undang-undang, malah desakan untuk mempercepat atau melewatkan sebarang siasatan kepada mana-mana pihak tidak patut berlaku.

6) Namun begitu pihak kerajaan ingin menegaskan bahawa segala maklumat tentang siasatan berkenaan akan dilakukan secara adil dan terbuka. Sistem perundangan yang termaktub di dalam Perlembagaan adalah jelas dan jika terdapat pihak yang didapati bersalah, maka tindakan undang-undang akan diambil.

7) Kita sedia maklum bahawa pihak Kerajaan sedang dalam proses menjayakan pelan pengurangan hutang (Debt Rationalisation) bagi syarikat 1MDB. Pelan ini telah disambut baik oleh pelbagai pihak pelabur dari dalam dan luar negara. Pihak kerajaan akan membentangkan pada masa terdekat segala transaksi pengurangan hutang 1MDB melalui pelaburan kepada aset syarikat tersebut.

8) Pihak kerajaan sentiasa mengambil berat dan menghormati titah-titah Majlis Raja-Raja. Oleh itu kestabilan ekonomi Negara, pemulihan nilai matawang Ringgit, keharmonian antara kaum dan pengurangkan kos beban hidup rakyat menjadi fokus utama kerajaan. Segala usaha sedang dilakukan bagi memastikan isu-isu ini dapat diselesaikan pada masa terdekat.

9. Diharapkan tidak ada pihak yang menangguk di air yang keruh dan mengeluarkan kenyataan seolah-olah pihak kerajaan tidak berbuat sebarang usaha untuk mendepani semua isu yang dipolemikkan. Berilah kesempatan dan ruang secukupnya kepada pihak berwajib untuk menyelesaikan semua permasalahan dengan sebaik mungkin.


Sila kongsi artikel ini...

TPP: PAS akan mengadakan Meja Bulat bersama NGO - Tuan Ibrahim Tuan Man

7:55 AM 0 Comments A+ a-



TPP: PAS akan mengadakan Meja Bulat bersama NGO
Sesuatu perjanjian perdagangan yang bermula di 2001 antara New Zealand dan Singapura kini berkembang menjadi Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) yang melibatkan 12 negara.

Amerika Syarikat memasuki rundingan TPP pada 2008 selepas perjanjian P4 tercapai antara Chile, Brunei, New Zealand dan Singapura pada 2006. Kemasukan Amerika menjadi tarikan kepada negara lain – Australia, Vietnam dan Peru menyertai meja rundingan pada tahun berikutnya.

Malaysia menyertai runding TPP pada 2010. Tiada siapa yang faham mengapa Malaysia mahu terlibat, lebih-lebih lagi TPP ini dirunding secara rahsia dari awal. Kanada dan Mexico menyertai rundingan TPP pada 2012 disusuli Jepun 2013.

Rundingan TPP sepatutnya berakhir di 2013 – namun kerana terlalu banyak kepala yang cuba mengawal rundingan dan menjaga kepentingan masing-masing – seperti Kanada dan China yang cuba melindungi produk tenusunya, golongan farmaseutikal di Amerika dan sebagainya – ia hanya berjaya dimeterai pada 5 Oktober 2015. Namun, rakyat Malaysia tidak pasti apakah kepentingan negara dilindungi.

Tanpa sebarang maklumat, dan selepas 13 tahun rundingan, 12 negara yang mengawal 40% ekonomi global akhirnya mengumumkan mereka sudah mencapai kata setuju terhadap TPP.

Asalnya ia cuma satu perjanjian perdagangan, namun kini keluasan kuasa TPP amat menggerunkan kerana ia meliputi hak pekerja, alam sekitar, perlindungan harta intelek, kastam, e-perdagangan dan juga pelaburan.

Apakah TPP ini sudah muktamad? Tidak lagi. Ia masih jauh. Ia mungkin setahun lagi ataupun lebih lama, sebelum perjanjian itu ditandatangani dan ditutup dan dihantar ke semua negara ahli. Pergolakan politik di mana-mana negara akan menyebabkan ini tergendala. Bahkan di Amerika sendiri, Presidennya Barack Obama juga menghadapi tentangan Hillary Clinton yang menentang TPP selain pihak Republican.

Kini TPP akan dibawa ke parlimen masing-masing untuk didebatkan sebelum sesebuah kerajaan menandatanganinya. Walaupun ahli politik tidak boleh mengubah kandungan TPP, namun mereka boleh mengundi untuk mengubah mana-mana undang-undang tempatan, termasuk tarif dan hakmilik intelek bagi memenuhi kehendak TPP.

Perkara yang paling ingin diketahui kini – apakah faedah dan keburukan TPP? Prestasi kabinet juga mengoyahkan rakyat apakah pimpinan hari ini boleh berunding dengan baik untuk mendapat kelebihan bagi Malaysia di TPP. Bukan itu sahaja, skandal yang menyelebungi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tatkala TPP ini mencapai persetujuan juga menjejaskan keyakinan rakyat terhadap rundingan TPP dalam melindungi kepentingan negara dan rakyatnya.

Dengan duti eksport yang bakal dimansuhkan di dalam urusan perdagangan antara 12 negara ini, apakah impaknya pada perniagaan skala kecil dan sederhana negara tatkala rakyat boleh menikmati barangan import dengan murah dan juga caj perkhidmatan telefon antarabangsa yang lebih murah. Apakah yang akan berlaku pada industri tempatan - seperti Proton dan Perodua jika kereta Jepun dapat memasuki pasaran negara secara bebas?

Oleh kerana tiada siapa yang tahu isi kandungan perjanjian tersebut, maka Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed
perlu mengemukakan kesemua draf perjanjian yang telah dimuktamadkan minggu lalu. Rakyat terpaksa menunggu beberapa minggu lagi sebelum dapat mengetahui kandungan TPPA yang akan dipaparkan ke awam. Namun, PAS percaya banyak lagi kandungan yang akan terus dirahsiakan.

PAS bersama NGO akan mengadakan satu persidangan Meja Bulat bagi membincangkan isu TPP. Seperti Kongres Rakyat, Meja Bulat ini akan memberi peluang kepada semua pihak mengambil bahagian dalam menentukan masa depan negara.

Peluang wajar diberi bukan hanya kepada ahli Parlimen sahaja, sebaliknya semua pihak yang ingin memberikan pandangan. Negara kita mempunyai ramai pakar ekonomi dan strategik yang mampu menyumbangkan idea bernas bagi memuktamadkan pendirian negara samada menerima atau menarik diri dari perjanjian tersebut.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS
9 Oktober 2015


Sila kongsi artikel ini...

Artikel Tun Dr Mahathir terbaru bertajuk: TAWAU

6:36 AM 0 Comments A+ a-



Artikel Tun terbaru bertajuk: TAWAU

1. Saya berada di Tawau pada 5 Oktober di atas jemputan dari seorang bekas calon parti lawan.

2. Ramai ahli UMNO di Sabah tidak dapat hadir bicara negarawan yang diadakan kerana dianjur oleh bukan UMNO. Kata mereka SUA UMNO amat marah jika ada ahli atau pemimpin yang hadir diperhimpunan ini.


3. Sesungguhnya saya sudah 15 tahun tidak ke Tawau. Sebab itu walaupun jemputan datang dari musuh UMNO saya terima kerana saya ingin lihat perubahan di Tawau. Kalau nak tunggu UMNO jemput, sampai bila pun saya tidak dapat lihat Tawau. Saya ini, walaupun masih ahli UMNO dan biasa menjadi Presiden UMNO, dianggap oleh kepimpinan UMNO sekarang sebagai musuh parti yang saya pimpin selama 22 tahun.

4. Ya lah. Saya tidak bersetuju dengan Dato Seri Najib, Presiden UMNO dan saya desak supaya dia disingkir. Tetapi dahulu saya juga cuba dijatuhkan oleh Tengku Razaleigh dan Musa Hitam. Tujuan mereka apabila mereka bertanding melawan saya dan Ghaffar ialah supaya saya tidak jadi Presiden lagi dan tidak jadi Perdana Menteri. Mereka berhajat menjatuhkan saya.

5. Saya tidak larang mereka berkempen di kalangan ahli-ahli UMNO dan ahli-ahli UMNO tidak dilarang oleh saya menghadiri kempen mereka. Bahagian-bahagian UMNO menjemput mereka untuk merasmikan mesyuarat Bahagian dan mereka berkempen semasa perasmian dan dimasa-masa lain.

6. Ada Bahagian yang mencalon Tengku Razaleigh dan Musa Hitam sebagai Presiden dan Timbalan Presiden. Saya tidak anggap mereka musuh saya dan perlu diambil tindakan. Tidak ada larangan terhadap pencalonan oleh mereka kerana ini memang cara demokrasi. Diwaktu ini calon-calon untuk Presiden Amerika Syarikat sibuk berkempen dimana-mana sahaja, kerana inilah cara demokrasi.

7. Tetapi sekarang Presiden UMNO belum pun dicabar secara rasmi sudah tidak benar saya berjumpa dengan pemimpin dan ahli-ahli UMNO. Ada unsur ugutan dalam arahan ini. Akan diambil tindakan, akan dibuang dari parti, akan disiasat. Masa depan dalam parti akan menjadi gelap. Tidak boleh jadi pemimpin lagi; tidak akan dijadikan calon lagi.

8. Dimasa yang sama sesiapa yang menegur Presiden dituduh cuba sabotaj, cuba menggugat demokrasi, menjatuhkan Presiden yang dipilih secara demokratik. Mereka yang membuat laporan polis kerana kehilangan duit Kerajaan disoal dan disiasat, dijadikan muflis. Dan seterusnya ditahan. Apabila dibebas oleh mahkamah ditangkap semula bawah undang-undang baru Sosma, undang-undang kononnya untuk terrorist pengganas.
9. Apakah orang yang melapor kepada polis berkenaan jenayah yang berlaku boleh dituduh jadi pengganas.

10. Sambil melaung-laungkan demokrasi peguam pihak yang dituduh pun disoal siasat. Peguam pun hendak ditakutkan.

11. Semua ini menakutkan rakyat, terutama ahli UMNO dan pemimpin kerdilnya. Mereka tahu ada perkara yang salah yang sedang berlaku. Tetapi mulut mereka ditutup. Telinga juga ditutup.

12. Kebebasan bersurat khabar yang kononnya didokong oleh Kerajaan ditutup kerana melapor berkenaan jenayah 1MDB dan lain-lain.

13. Imej negara ini sudah bertukar dari demokrasi kepada seakan-akan police state dimana undang-undang disalahguna untuk menakutkan rakyat. Kesalahan Kerajaan dan Perdana Menteri tidak boleh disebut pun. Perjumpaan rakyat dihalang dengan berbagai cara, dituduh rasis dan Kerajaan menggalakkan demonstrasi rasis diadakan kerana kononnya perhimpunan bersih yang bertujuan meminta Najib berhenti didakwa adalah rasis, satu percubaan orang Cina menjatuhkan Kerajaan Melayu.

14. Kerajaan menuduh sesiapa yang mendedah kesalahan Najib sebagai percubaan mengguling Kerajaan secara tidak demokratik.

15. Sebenarnya Kerajaanlah yang dengan mengugut bertindak terhadap rakyat, melarang ahli UMNO dari mendengar syarahan politik, Kerajaan sudah tidak demokratik lagi. Tidak ada demokrasi untuk diruntuh oleh rakyat, kerana demokrasi sudah pun dimusnah oleh Kerajaan.

16. Alhamdulillah, ada beribu orang Sabah yang tidak gentar dengan ugutan dan mereka hadir di perhimpunan di Tawau.

Sumber: http://chedet.cc/?p=1880


Sila kongsi artikel ini...

Forum: Apa Harapan Baru Pakatan Harapan? - Rundinglah Demi Rakyat! - Edy Noor Reduan

4:35 AM 0 Comments A+ a-



Kenyataan Media
8 Oktober 2015

Forum: Apa Harapan Baru Pakatan Harapan? - Rundinglah Demi Rakyat!


Pasca PRU13 memperlihatkan regim pemerintah begitu selesa menghadapi pakatan pembangkang yang berantakkan hingga akhirnya berlaku perpecahan. Ketika itu rakyat terus menjadi mangsa diasak dan dihimpit, malah tanahair ini terus dibuat sesuka-hati apabila kedudukan yang pembangkang lemah tidak bermaya menyekat kerakusan rejim. Ia tidak berlaku pada ketika negara mempunyai gabungan pembangkang yang kuat.

Keyakinan rakyat untuk melihat tanahair ini diselamatkan juga kian pudar dari sehari ke sehari, mereka seolah-olah akur dengan nasib dan takdir. Siapa lagi yang harus membela nasib rakyat jika bukan gabungan pembangkang yang merasakan mereka lebih baik dan lebih berhak menerajui negara ini dengan polisi 'negara rakyat' atau negara berkebajikan. Harapan rakyat terkubur dengan meletusnya perpecahan Pakatan Rakyat yang terbina di atas gelombang kebangkitan lalu.

Mutakhir ini, muncul satu gabungan baru dengan komposisi parti yang lebih meyakinkan, dan ia dinamakan Pakatan Harapan. Kemunculan gagasan baru Pakatan Harapan ini selain meletuskan gelombang baru perlawanan menentang regim, ia juga dikatakan turut mengundang konflik dalaman dan juga beberapa pertikaian.

Apakah ia satu harapan baru kepada rakyat? Apakah komposisi parti yang menyertai sudah muktamad atau masih terbuka? Apakah ada pergolakan dalaman terbaru dengan penubuhan Pakatan Harapan?

Justeru itu, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) mengambil inisiatif awal menganjurkan sebuah forum terbuka dengan mempelawa tokoh-tokoh yang mampu menjawab persoalan "Apa Harapan Baru Pakatan Harapan" yang juga sebagai tajuk forum. Antara tokoh yang mengesahkan kehadiran sebagai panelis termasuklah YB Khalid Samad (Amanah), YB Tian Chua (Keadilan), Wakil DAP, Saudara Arul (PSM), juga wakil golongan intelektual Dr Maszlee Malik dan che'GuBard sebagai Moderator.

SAMM mengajak semua pihak yang merasakan mereka memperjuang nasib rakyat yang kian tenat untuk kembali ke meja rundingan. Pentas forum anjuran SAMM ini juga merupakan satu anjakkan penting mencari titik persamaan dan sebuah 'pre-council' penyelesaian 'mutual'. Tanahair ini memerlukan satu gabungan pembangkang yang mantap untuk menumbangkan regim, atau sekurang-kurangnya membela rakyat dengan kekuatan yang menerbit rasa gerun pemerintah.

Berikut adalah butiran forum;

Forum : Apa Harapan Baru Pakatan Harapan
Anjuran: SAMM Kebangsaan
Tarikh & Masa: 11 Okt (Ahad) 8.45pm
Panelis: Yb Khalid Samad, Yb Tian Chua, Wakil DAP, Dr Maszlee Malik, Sdr Arul PSM
Moderator: che'GuBard
Lokasi: PAGER SAMM
No 334, Jalan Haruan 5/8,
Oakland Commercial Centre 2,
Seremban, N.Sembilan
Koordinat: 2.701912 , 101.919265
contact person: 019-6858558 (Azif)

Forum akan disiarkan secara langsung melalui SuaraTV dan SAMM menjemput pihak media lain supaya turut hadir membuat liputan. Orang ramai dijemput hadir di alamat seperti tertera.

Ayuh, kita semeja merungkai kekusutan, mencapai kata sepakat, demi rakyat.

Edy Noor Reduan
Pengarah Propaganda
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)




Sila kongsi artikel ini...

Parti Baru Antara Teori dan Realiti - Alang Ibn Shukrimun

12:34 AM 0 Comments A+ a-



PARTI BARU ANTARA TEORI DAN REALITI

Sehingga hari ini saya masih belum faham kewarasan apakah yang digunapakai pihak yang menubuhkan wadah politik Islam kedua di Malaysia selepas PAS. Apakah sunnah yang menjadi panduan kumpulan tersebut dan apa bacaan yang dibuat sehingga dianggap kewujudannya menguntungkan Islam.

Apa yang biasa didengari daripada mereka adalah untuk menang pilihanraya. Bagi mereka, menang pilihanraya adalah syarat utama perjuangan Islam dan ia mustahil berlaku tanpa bantuan DAP dan PKR. Justeru sikap PAS yang dingin dengan kemahuan DAP sehingga membawa terkuburnya PR adalah alasan nombor wahid mereka untuk menyatakan Islam tidak akan ke mana-mana tanpa DAP. Kononnya tanpa DAP, PAS tidak lagi relevan dan kembali ke zaman 70an. Optimis betul mereka dengan parti anti Islam itu.

Saya rasa tidak perlulah bincang soal akidah dan syariat berhubung pendirian mereka. Semua boleh menilai jelas. Namun apa yang masih menghairankan kita, logik akal apakah yang mereka fikir bahawa Islam boleh berkembang dengan tertubuhnya parti baru ini? Setakat yang dapat dilihat, ia tidak lebih sekadar menambah perpecahan kumpulan Islam yang sedia ada banyak.

Sekiranya kita melihat secara teori, memang benar apabila bertambah bilangan, maka bertambahlah kekuatan. Tetapi jika dilihat dari sudut realiti, kekuatan Islam dilihat statik dan mungkin semakin lemah menjelang pilihanraya akan datang.

Secara lebih terperinci, sekiranya kita membanding antara teori dan praktikal:

1. Teorinya, apabila muncul satu lagi kumpulan Islam maka ia akan menambah kekuatan Islam. Ia mungkin benar jika kumpulan baru ini memiliki ahli baru yang sebelum ini tidak pernah terlibat dalam perjuangan Islam. Dengan itu bilangan individu di blok pembangkang akan bertambah ramai.

Tetapi realitinya, kumpulan baru ini hanya sekadar menarik mereka-mereka yang telah bersama PAS tanpa menambah bilangan baru. Mereka yang ditarik pula ramai juga kalangan pimpinan yang sedang aktif dalam PAS. Maka ia langsung tidak menambah peratus bilangan pejuang Islam sebaliknya semakin menjuzuk-juzukkannya sebagaimana rancangan zionis menjuzukkan kuasa Islam ketika mahu menumbangkan Khilafah.

Sekiranya dilakar sebuah carta pai, belahan bahagian Islam tidak semakin membesar menyaingi belahan musuh Islam sebaliknya belahan yang sedia ada terus dibelah-belah kepada lebih kecil. Atau dalam contoh lain, tentera Islam tetap orang yang sama, dia hanya bertukar dari batalion 2 ke batalion 3 sahaja. Musuh langsung tidak terkesan.

2. Teorinya, kumpulan baru akan membantu perjuangan Islam sekiranya mampu menarik sokongan baru kepada Islam. Daripada menyokong kerajaan kepada menyokong pembangkang. Daripada tidak berparti kepada berpihak oposisi.

Namun realitinya, kumpulan baru di Malaysia ini langsung tidak berjaya membuat penyokong Umno berganjak dari parti kebangsaan melayu itu. Walaupun Umno beri ruang yang banyak kepada parti ini untuk memecahbelahkan PAS, tetapi untuk berpindah ke sana, ia cukup menjijikkan orang Umno sendiri.

Yang menyokong hanyalah mereka yang sedia ada bersama blok pembangkang samada penyokong lama PAS, DAP atau PKR. Dari sudut politik, buang masa sahaja membentuk kumpulan ini kerana jumlah undi tidak akan bertambah dan Putrajaya masih tidak berbau.

3. Teorinya, kumpulan baru boleh membantu kumpulan lama dengan idea baru. Dengan itu Islam akan lebih kelihatan variasi dan mencakupi berbagai sudut.

Realiti tak seindah teori. Kumpulan baru hanya mengitar semula idea lama. Tahaluf siasi bersama pakatan rakyat adalah idea TGHH yang membentuk kertas kerja di bawah Majlis Syura Ulama. Hari ini matlamat tahaluf iaitu dakwah non muslim telah berjaya dicapai dengan terbentuknya kumpulan non muslim yang menyokong Islam (DHPP) dan non muslim tidak lagi fobia terhadap Islam. PAS sekarang sedang melakar strategi politik Islam yang baru plula.

Kumpulan baru pula masih tidak berganjak dari kepompong lama. Bahkan mereka salah faham pula tentang matlamat tahaluf. Mereka menganggap tawan Putrajaya bersyaratkan pakatan DAP PKR selama-lamanya tanpa mengkaji sebab-sebab PAS menerima tahaluf dahulu.

Apa yang lebih malang, kerasnya kumpulan ini dengan idea mereka sehingga membawa kepada mengkritik parti lama di khalayak awam. Segala silap faham yang terbentuk di minda rakan pakatan terhadap syariat Islam tidak menjadi tumpuan untuk diperbetulkan. Segala tanggapan songsang terhadap PAS dibiarkan begitu sahaja tanpa pembelaan.

4. Teori berpendapat kumpulan yang banyak akan membantu Islam kerana boleh mengemukakan pendekatan-pendekatan baru. Kumpulan lama dapat mengambil manfaat dalam mempercambah method dakwah dan siasah.

Namun realitinya tiada sebarang pendekatan baru. Mereka hanya tahu meniru PAS. Dari unit amal, pasti hinggalah konsep ulama'. Apa yang merugikan, berlaku perebutan ahli dan premis pula. Keluarnya mereka dari PAS membawa lari semua harta yang sebelum ini di waqaf atas takwilan 'harta sepencarian'.

Kita masih tidak melihat sebarang pendekatan baru walaupun mendakwa perjuangan mereka didokongi profesional dan bersifat progresif. Logo pun ciplak dari bangla. Parti pun hanya mampu kitar semula parti lama. Pendekatan mereka tidak begitu berbeza dengan PKR.

5. Teori menyatakan kumpulan baru yang wujud akan menambah kekuatan Islam. Ini benar seandainya kewujudan masing-masing mengisi lompang tersendiri dalam mengukuhkan kuasa untuk Islam.

Realitinya, kumpulan baru ini wujud hanya untuk merebut kuasa yang sama dengan kumpulan lama. Setakat hari ini masih belum kedengaran kumpulan ini akan bertanding di kerusi-kerusi yang belum sampai calon Islam, sebaliknya telah menyatakan bakal bertanding di tempat yang sudah ada PAS. Belum pernah juga mereka nyatakan akan bertanding di semua tempat Umno.

6. Dari sudut teori, benar sekali kumpulan baru mungkin akan menambah keuntungan Islam sekiranya berjaya mewujudkan banyak harta-harta dan kuasa baru untuk Islam.

Malangnya dari sudut realiti kelihatan mereka hanya mengambil kesempatan atas usaha PAS. Kerusi yang dimenangi hasil usaha jentera PAS diisytihar sebagai kerusi mereka tanpa perlu bersusah payah kempen. Premis-premis yang dibangunkan hasil derma sumbangan ahli PAS dilarikan begitu sahaja. Hakikatnya kelengkapan 'senjata' dan fasiliti Islam tidak bertambah cuma bertukar tangan sahaja dengan cara yang sangat bertentangan dengan syarak.

7. Dari sudut teori, kekuatan Islam boleh berkembang sekiranya kemunculan parti baru bersifat membantu parti lama.

Tapi realitinya kewujudan PAN lebih dilihat bersaing dan berkonfrontasi dengan PAS. Sejak dari penubuhannya, pimpinan PAN terus mengulas kelemahan PAS di medan masyarakat awam sehingga timbul dakwaan PAS sudah tidak relevan. Perkara ini sudah tentulah akan mendapat tentangan terbuka dari penyokong PAS lalu wujudlah kritik mengkritik dan dedah mendedah secara terbuka. Persepsi negatif yang melihat Islam berbalah sesama sendiri akan terbentuk di minda awam. Apakah ini semua menguntungkan?

Kesimpulannya, kewujudan kumpulan Islam baru ini masih belum dapat dijustifikasikan sebaiknya. Walaupun mereka selalu beralasan penubuhan mereka mengambil semangat penubuhan AKP di Turki, namun situasi yang berlaku antara dua negara amatlah berbeza.

Penubuhan AKP berlaku di saat parti Erbakan diharamkan. AKP juga muncul setelah Fazilet-Saadet gagal memainkan peranan sewajarnya dek keterbatasan perlembagaan. Sebaliknya kemunculan PAN disaat PAS adalah parti teras negara dan kukuh memainkan peranan sebagai oposisi. PAN juga lebih mensasarkan ahli PAS ke dalam partinya daripada mendekati individu non partisan jauh sekali penyokong kerajaan.

Apa yang dilihat, kesan seandainya PAN tidak berkubur sebagaimana sejarah parti-parti serpihan PAS yang lain adalah berlaku pengecilan kek kuasa Islam sebagaimana di Indonesia. Walaupun negara tersebut memiliki kompisisi muslim yang jauh lebih besar dari Malaysia, namun oleh kerana terdapat hampir 40 parti Islam di sana, maka yang memerintah adalah parti liberal proksi Amerika. Di wilayah Kalimantan juga sebagai contoh, parti Kristian memerintah walaupun majoriti penduduknya muslim.

Oleh itu janganlah kita terus tertipu dengan berbagai teori menghalalkan penubuhan wadah politik Islam tersebut. Ia perlu dinilai dari berbagai aspek realiti serta kesan jangkamasa pendek dan panjang yang tentu sekali berbeza antara tempat dan masa.

(Alang Ibn Shukrimun)


Sila kongsi artikel ini...
Recent Posts Widget

.

.