Kerajaan Diminta Perjelas Isu Pembelian Tanah TRX Oleh Affin Bank - Pemuda PAS Wilayah

7:30 PM 0 Comments A+ a-



KERAJAAN DIMINTA PERJELAS ISU PEMBELIAN TANAH TRX OLEH AFFIN BANK

Oleh : Nurul Islam Mohamed Yusoff
Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan.


1. Saya menggesa kerajaan memperjelaskan isu pembelian plot-plot tanah 1MDB di TRX oleh Affin Bank Bank, sebuah agensi kerajaan yang melibatkan dana dan kepentingan rakyat awam.

2. Tindakan 'bailout' menggunakan dana awam telah mendapat kecaman ramai pihak ketika Lembaga Tabung Haji (LTH) membeli tanah tersebut pada Mei yang lalu dengan jumlah RM188.5 juta. Mengapa Kerajaan mengulangi tindakan yang sama hari ini dengan menggunakan sewenang-wenangnya dana rakyat untuk kepentingan pihak tertentu?

3. Affin Bank Bhd adalah milikan penuh Syarikat Affin Holdings Bhd dan sebahagian besar sahamnya dimiliki Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) dan Bousted Holdings Bhd (BHB), dua agensi kerajaan yang melibatkan dana awam. Malah ia juga melibatkan wang persaraan anggota tentera.

4. Lebih mencurigakan adalah posisi yang disandang orang nombor satu 1MDB, Tan Sri Dato' Seri Haji Lodin Bin Wok Kamaruddin yang juga merupakan salah seorang daripada lembaga pengarah bagi LTAT dan BHB.

5. Tindakan pembelian itu tidak lain hanyalah jalan pintas kerajaan yang dilihat begitu terdesak melakukan pelan bailout terhadap bebanan hutang yang ditanggung 1MDB. Malah, keyakinan yang dilontarkan PM bagi menyelesaikan hutang 1MDB hanya dengan enam bulan menambahkan kebimbangan mengenai banyak lagi dana-dana awam yang akan menjadi 'korban' pihak kerajaan.

6. Apatah lagi transaksi melibatkan aset 1MDB sepatutnya dibekukan kerana siasatan terhadapnya masih berjalan dan belum selesai. Ini semua membuktikan kerajaan semakin tertekan dengan segala desakan yang dilakukan rakyat. Malah ia juga menimbulkan tanda tanya dan persepsi negatif kepada kerajaan Malaysia dan Perdana Menteri Dato Sri Najib Tun Razak.


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.