Pembalakan Laluan Lebuhraya Rakyat - Husam Musa

3:35 PM 0 Comments A+ a-



Kenyataan Media : Pembalakan Laluan Lebuhraya Rakyat

Dengan Nama Allah, Maha Pemurah Maha Pengasih

Sejak saya tidak lagi menjadi Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan, banyak tuduhan dilemparkan secara berleluasa ke atas saya kononnya saya mendapat faedah peribadi langsung atau tidak langsung dari hasil pembalakan di atas cadangan laluan Lebuh Raya Rakyat, khususnya laluan di Kawasan Hutan Simpan Ulu Sat, Machang.


Malangnya, tiada sebarang penjelasan dari pihak kerajaan mengenai kedudukan yang sebenar.

Kebelakangan ini, tuduhan seperti itu semakin rancak oleh sesetengah pengamal media sosial menerusi FB mereka.

(Sebahagian petikan FB berkenaan disertakan bersama kenyataan ini)

Bagi mendapatkan penjelasan sebenar bersifat autoritatif (berautoriti), saya telah secara rasmi menulis surat memohon penjelasan kepada YB Dato Hanipa Haji Ahmad selaku Pengerusi Syarikat Baldah Toyyibah (Prasarana) Sdn Bhd. Untuk makluman, Baldah telah diputuskan sebagai agensi pelaksana oleh Kerajaan Negeri sejak Al Marhum YAB Tuan Guru Nik Abdul Aziz adalah Menteri Besar .

(Salinan surat itu saya kembarkan di sini) (Surat 1) (surat 2)

YB Dato Hanipa Hj Ahmad adalah Pengerusi Baldah sehingga kini. Ini dengan sendirinya membuktikan pelaksanaan Lebuhraya Rakyat adalah diputuskan secara rasmi oleh kerajaan sejak mula. Ini berlawanan dengan fitnah-fitnah yang dilemparkan.

Pada waktu saya merangka surat ini, saya telah diberi maklum oleh sumber yang sah bahawa berlakunya kesalahan hutan berhampiran blok yang diluluskan kepada Baldah di Hutan Simpan Ulu Sat iaitu Blok A dan Blok B Hutan Simpan Ulu Sat.

Akibatnya, semua usaha pembalakan oleh Baldah dihentikan sementara waktu dan kayu-kayu disita oleh Jabatan Perhutanan Negeri Kelantan.

Bagi meninjau laporan ini, saya melakukan lawatan ini pada hari ini ke tapak berkenaan.

Semakan menunjukkan Baldah telah membayar bayaran lesen mengambil hasil hutan pada 27 Januari 2015, iaitu awal tahun ini. Ini adalah setahun setengah selepas saya tidak lagi mempengerusikan Baldah.

Tempoh sah lesen ini adalah dari 6 April 2015 hingga 5 Oktober 2015 dengan no lesen DT 01 (P) - 16 - 15.

Papan tanda di betau menunjukkan kontraktor yang dilantik oleh Baldah adalah Sykt Alaf Ulung Sdn Bhd.

Foto-foto kayu yang disita di betau milik Baldah boleh dilihat di sini.

Saya memohon YAB Menteri Besar menjelaskan bagaimana perbuatan ini boleh berlaku dan menuntut tindakan yang tegas diambil kepada pihak yang bersalah dan bentuk tindakan itu diumumkan kepada rakyat Negeri Kelantan.

Saya tidak mahu perbuatan buruk seperti ini cuba ditutup oleh mana-mana pihak dengan menjadikan saya sebagai mangsa fitnah secara berterusan.

Saya juga ingin tahu siapakah pemilik Alaf Ulung.

Sekian.

YB Dato Husam Musa

Adun Salor/Yang Dipertua Pas Kubang Kerian, Kelantan

28 Syawal 1436/13 Ogos 2015


r


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.