Pelawaan Lawatan Bersama Ke Tapak Tebangan Ulu Sat - Husam Musa

8:43 PM 0 Comments A+ a-



Salinan surat balas dan soalan tambahan:

YB Dato Haji Hanipa Haji Ahmad,
Pengerusi Baldah Toyyibah (Prasarana) Sdn Bhd.


PELAWAAN LAWATAN BERSAMA KE TAPAK TEBANGAN ULU SAT

Saya mengucapkan ribuan terima kasih atas kesudian YB Dato menjawab surat saya bertarikh 28 Syawal 1436/13 Ogos 2015.

Dari surat itu, saya simpulkan atau memberikan komen seperti di bawah:

A. Tiada Penglibatan YB Dato Husam Musa Dari Pembalakan Lebuhraya Rakyat

Penjelasan YB Dato dalam isu ini sangat saya alukan.

Saya berharap, melalui jawapan rasmi ini, tidak ada mana-mana pihak, termasuk YB Dato atau pegawai Baldah (saya lampirkan terbaru apa yang dicatat oleh Encik Nik Hisham dalam media sosial), memberikan versi tidak rasmi yang lain untuk mengaitkan nama saya secara tidak adil.

B. Adanya Penyitaan dan Tahanan Penebangan

Para E surat YB Dato ada menyatakan : "Penahanan sementara kerja-kerja penebangan di kawasan berkenaan...."

"....... telah ditahan sementara oleh Jabatan...."

dan

"....... 50 tan kayu sahaja yang masih ditahan sementara...."

Dari kandungan para E, membuktikan memang berlaku penahanan tebangan dan penyitaan oleh Jabatan Hutan ke atas kayu-kayu yang ditebang oleh kontraktor Baldah.

Apa yang saya sebutkan bahawa kayu-kayu yang dikeluarkan oleh kontraktor Baldah telah disita adalah benar.

C. Tidak Berlaku Sebarang Kesalahan Hutan di Blok A dan Blok B - Hutan Simpan Ulu Sat?

Dari kandungan para E, YB Dato mengakui adanya sitaan di matau milik Baldah.

Tinggal lagi, YB Dato cuba menjelaskan, sekalipun penahanan berlaku, tiada kesalahan dilakukan oleh kontraktor Baldah.

Ini bermakna, berlakunya penahanan yang salah oleh Jabatan Hutan.

Benarkah berlaku salah penahanan oleh Jabatan Hutan? Sekalipun untuk tujuan siasatan, tanpa kesalahan dilakukan, Jabatan Hutan tidak boleh sewenang-wenang melakukan sitaan.

Adakah semata-mata kerana adanya laporan yang dibuat oleh pihak tertentu ( seperti ayat YB Dato pada baris tiga para E) semata-mata, Jabatan Hutan bertindak menyita?

Adakah pihak tertentu itu membuat laporan palsu dan apakah tindakan yang diambil oleh Baldah atau Jabatan Hutan terhadap pelapor palsu itu?

Jika Jabatan Hutan secara salah menyita, saya cadangkan Baldah mengambil tindakan undang-undang ke atas Jabatan Hutan.

Kerajaan juga hendaklah mengenakan surcaj ke atas kaki tangan dan pegawai Jabatan Hutan yang terlibat atas tindakan salah tanpa selidik yang telah dilakukan. Jabatan Hutan juga boleh diarahkan membayar ganti rugi kepada pihak yang ditahan.

Adakah kerajaan akan bertindak seperti itu?
Jika tidak, kenyataan YB Dato tiada apa-apa kesalahan dilakukan adalah diragukan.

Setakat pengalaman saya, salah tindakan Jabatan Hutan berkait kesalahan membalak di luar sempadan adalah agak mustahil. Ini ialah kerana pengecaman dan tandaan sempadan dilakukan bersama antara kaki tangan Jabatan Hutan dan kontraktor terbabit sebelum lesen diluluskan.

Jika kontraktor merasakan tandaan sempadan adalah salah, mereka boleh melaporkannya kepada Jabatan Hutan. Mereka sama sekali tidak boleh membalak di luar sempadan yang telah ditandakan atas apa jua alasan, termasuk kononnya kawasan itu terletak dalam zon penampan yang diizinkan untuk ditebang.

Apa gunanya dinamakan zon penampan kalau zon itu juga boleh ditebang?

Isu yang saya ingin ketengahkan sekali lagi di sini ialah, ada atau tidak kesalahan hutan khususnya membalak di luar sempadan dilakukan, termasuk di kawasan yang didakwa zon penampan?

Jika ada, siapakah yang melakukan perbuatan itu?

Jika tidak, kenapakah Jabatan Hutan bertindak menyita?

D. Pelawaan Lawatan Bersama ke Tapak Tebangan

Bagi menghilangkan keraguan terhadap penjelasan YB Dato pada mata rakyat, saya mencadangkan lawatan bersama dengan diiringi oleh Jabatan Hutan dapat diatur oleh YB Dato.

Dalam tempoh sekarang, saya yakin tunggul-tunggul kayu - jika ada - yang ditebang di luar sempadan masih boleh dilihat.

Tandaan sempadan juga masih ada kesannya. Selain itu, pusat ikatan untuk mengukur semula sempadan bagi mempastikan tandaan sempadan adalah betul dan tebangan semuanya dilakukan di dalam sempadan, boleh dikesan semula jika perlu.

Dengan cara ini, tidaklah Jabatan Hutan disalahkan tanpa kesalahan yang sebenar dan penjelasan YB Dato dapat diperkukuhkan lagi.

Saya bersedia untuk bersama dalam lawatan itu nanti. Saya berharap, YB Dato tidak keberatan untuk mengaturkannya.

Penjelasan YB Dato bahawa hanya 50 tan/600 tan berbaki di metau juga tidak akan berbangkit jika YB Dato melihat sendiri longgokan balak di metau sekarang. Terdapat 14 longgokan besar dengan 1,280 batang pelbagai saiz yang dianggarkan seberat 968 tan masih disita di situ. Saya sertakan gambar-gambar untuk menunjukkan jumlah yang dinyatakan oleh YB Dato adalah kurang tepat, walaupun ia bukannya isu yang besar.

E. Berapakah Keluasan Kawasan R N R?

Seingat saya, mengikut garis panduan Lembaga Lebuh Raya Malaysia(LLM), kawasan Rehat dan Rawat (R n R) yang ideal hanyalah seluas 20 ekar dan lay-by adalah 10 ekar setiap satu.

Bagi Lebuh Raya Rakyat, R n R dikatakan seluas 10 hektar dan 65 hektar masing-masing. Dengan keluasan 75 hektar atau bersamaan dengan 185 ekar, bermakna enam kali ganda keluasan ideal cadangan LLM.

Mengapakah cadangan keluasannya yang melibatkan hutan simpan adalah begitu luas?

Juga, saya sangsi dengan tebangan ke atas pokok berdiameter 6 inci ke atas kerana konsep asal adalah pokok-pokok besar dikekalkan untuk menghasilkan teduhan dan keindahan semula jadi.

Dari penjelasan YB Dato, ia menjadi terbalik iaitu pokok-pokok besar di tebang dan yang tinggal adalah pokok kecil semata-mata.

Mengenai foto yang dirujuk oleh YB Dato, jika lawatan ke tapak dilakukan sendiri oleh YB Dato, ternyata apa yang dikatakan tebangan terpilih sebenarnya hampir disapu bersih dan yang tinggal hanyalah pokok-pokok kecil tanpa sebarang keindahan semula jadi lagi. Sungai yang dulunya dilindungi kanopi pokok-pokok kini terang benderang tanpa hijauan lagi.

F. Jumlah Pengeluaran Dan Hasil

Saya berpendapat, ada sedikit kekeliruan angka dalam pengiraan yang ditunjukkan oleh YB Dato pada para pertama muka surat tiga.

YB Dato nyatakan keluasan tebangan adalah sejumlah 23 hektar.

Angka ini mungkin tidak tepat kerana Blok A seluas sepuluh hektar telah ditebang semuanya. Bagi Blok B pula, 20% dari 65 hektar telah ditebang, iaitu 13 hektar.

Keluasan 23 hektar ini belum mengambil kira laluan lebuh raya, yang mengikut surat YB Dato : 'jajaran lebuhraya yang sudah tentu ditebang habis...'.

Bermakna, kawasan yang telah ditebang adalah melebihi 23 hektar. Oleh itu, perolehan 2,700 tan adalah dari kawasan yang melebihi 23 hektar, termasuk dari tebangan laluan lebuhraya dan ada kemungkinan di luar kawasan tandaan sempadan yang asal (yang didakwa sebagai kawasan buffer zone yang tiada sekatan untuk tebangan).

Dengan itu, 23 hektar sebagi pembawah adalah tidak tepat.
Jika keluasan sebenar tebangan melebihi 23 hektar dengan mengambil kira laluan tebangan dan zon penampan, dengan sendirinya perolehan RM 8,000 seekar seperti dinyatakan oleh YB Dato akan berubah.

Jika diandaikan kawasan laluan dan tebangan luar kawasan mencapai 20 hektar atau lebih, kadar hasil per ekar akan menjadi hanya RM 4,000 sahaja. Ini tidak banyak bezanya dengan kadar hasil bagi tebangan habis yang diperolehi melalui proses biasa.

Oleh itu, pengiraan kadar hasil per ekar mesti mengambil kira keluasan tebangan keseluruhan dan yang sebenar.

Namun begitu, saya sangat berbangga dengan keinginan Baldah mendapatkan hasil yang tertinggi dan kaedah sebut harga terbuka yang diamalkan. Jika semangat yang sama terpakai untuk agensi lain seperti KPK, rakyat Kelantan akan melihat sesuatu yang berbeza dan lebih baik.

G. Alaf Ulung dan bukannya Lucky Wong

Tidak ada masalah besar antara sama ada Syarikat Lucky Wong atau Alaf Ulung. Apa yang saya pohonkan adalah latar belakang syarikat kontraktor yang dilantik oleh Baldah.

Dalam surat saya, saya namakan Syarikat Lucky Wong. Setelah saya melawat tapak berkenaan, dalam kenyataan media saya pada sebelah petangnya, saya telah tukarkan kepada Syarikat Alaf Ulung seperti tertera di papan tanda di metau.

Kedua-dua surat dan kenyataan media saya dipamerkan di laman FB saya. Saya beranggapan pegawai YB Dato ada membacanya dan melaporkan semula kepada YB Dato.

Soalan-soalan berkaitan seperti siapa pemilik syarikat yang saya tanyakan berkaitan Lucky Wong terpakai untuk Alaf Ulung yang dilantik oleh Baldah, jika YB Dato merasa perlu untuk menjelaskannya.

H. Persoalan Menerusi Media Sosial

Saranan YB Dato dalam para akhir surat YB Dato iaitu untuk tidak menggunakan saluran media sosial kerana dikhuatiri menimbulkan persepsi yang tidak baik bagi kerajaan, rasa saya tidak relevan.

Jika tiada sebarang kesalahan dilakukan oleh kerajaan, tiada sebab untuk imej kerajaan tercalar.

Sebenarnya, melalui media sosial sesuatu isu menjadi lebih berkesan. Saya telah pun meminta penjelasan YB Dato melalui kumpulan Whats App terhad di mana YB Dato turut bersama sejak 8 Ogos 2015 tetapi tiada sebarang respon sehinggalah surat saya tersiar dalam FB saya dan pengguna media sosial yang lain.

Di samping itu, fitnah ke atas saya dalam isu ini adalah secara terbuka oleh pengamal media sosial sejak sekian lama. Ia bukan isu peribadi saya dengan kerajaan tetapi isu saya secara awam dan isu kerajaan dan kepentingan awam juga.

Surat balas YB Dato juga disiarkan melalui Whats App. Nampaknya YB Dato sendiri dan pegawai Baldah tidak mengamalkan saranan YB Dato.

Saya sekali lagi mengucapkan ribuan terima kasih atas respon YB Dato dan InsyaAllah surat ini juga mendapat respon sekali lagi YB Dato, disamping lawatan ke tapak untuk menjelaskan tiada sebarang penyelesaian belakang tabir diatur antara kerajaan dan Jabatan Hutan.

Sekian. Terima kasih.

Yb Dato Husam Musa

Adun Salor/Yang DiPertua Pas Kubang Kerian, Kelantan
2 Zulkaedah 1436/17 Ogos 2015

s.k:

1. YAB Ustaz Dato Menteri Besar Kelantan Darul Naim
2. YA Berusaha Tuan Pengarah Jabatan Perhutanan Negeri Kelantan
3. Media


Sila kongsi artikel ini...

Kenyataan Media GHB Sarawak: Takziah kepada keluarga dan PAS Sarawak

8:11 PM 0 Comments A+ a-



KENYATAAN MEDIA GHB SARAWAK

Takziah kepada keluarga dan PAS Sarawak

إنا لله وإنا إليه راجعون
اللهم اغفرله وارحمه وعافه واعف عنه واكرم نزله ووسع قبره وابدله دارا خيرا من داره واهلا خيرا من اهله واجعل قبره روضة من رياض الجنة


Harapan Baru (GHB) Sarawak merakamkam ucapan takziah kepada isteri al-Marhum,ahli keluarga ,Sahabat handai dan pimpinan PAS Negeri Sarawak diatas pemergian Al-Marhum Tuan Hj Adam Ahid ke rahmatullah pada jam 3.20 pagi Isnin 17 Ogos 2015.

Pemergian Al-Marhum adalah kehilangan besar kepada Rakyat serta pendukung gerakan Islam di negeri Sarawak.Jasa serta pengorbanan Al-marhum hingga ke akhir hayat memperjuangkan siyasah Islam di Sarawak tidak ada tolok bandingnya.

Semoga ahli keluarga dan parti terus tabah dan sabar menghadapi dugaan ini.

Andri Zulkarnaen Hamden @ abusiraj almuner
Pengerusi GHB Sarawak



Sila kongsi artikel ini...

RM 2.6 Billion Untuk Memerangi I.S? ABIM Desak Datuk Seri Mohd Najib Beri Penjelasan Rasmi

7:36 PM 0 Comments A+ a-



Merujuk kepada laporan media berkaitan derma yang diterima oleh Perdana Menteri (PM) sebagai penghargaan kepada usaha memerangi Islamic State (IS) dan pelaksanaan aliran Ahlus Sunnah Wal Jamaah (ASWJ).

ABIM mendesak agar satu kenyataan rasmi dikeluarkan oleh pihak PM sendiri. Jika benar seperti yang didakwa oleh Datuk Seri Wan Adnan Wan Mamat, Ketua UMNO Bahagian Kuantan maka ia adalah satu perkara yang amat tidak wajar.

Bantuan tersebut seharusnya diserahkan kepada kerajaan yang mewakili rakyat bukan kepada individu bernama Datuk Seri Mohd Najib bin Abdul Razak secara peribadi.

Ini kerana setiap rakyat yang memerangi radikalisme IS berhak untuk menikmati sumbangan tersebut. Apatah lagi jika ia bertujuan sebagai menghargai usaha Malaysia memperteguhkan aliran Sunni bukanlah ikhtiar Mohd Najib seorang semata-mata, tetapi ia dipelopori oleh rantaian ulama dan pendakwah dari zaman kesultanan Melayu Melaka lagi.

Oleh itu sewajarnyalah ia dipulangkan kepada rakyat khususnya yang beraliran Ahlus Sunnah wal Jamaah kerana terus komited mempertahankan rantau ini khususnya Malaysia sebagai rantau Sunni.

Cubaan penjelasan seperti ini adalah satu cubaan yang mengelirukan dan tidak langsung mampu memberikan kesan yang positif kepada imej PM yang kian buruk.

ABIM menegaskan jika benar seperti yang didakwa dan dilaporkan oleh media maka UMNO apatah lagi Datuk Seri Mohd Najib Razak tidak layak ke atas sumbangan tersebut.

Ini kerana segala usaha memerangi pengaruh IS dan mempertahankan ajaran Sunni adalah usaha bersama secara kolektif semua pihak yang terlibat.

AMIDI BIN ABDUL MANAN Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)

s


Sila kongsi artikel ini...

Jangan Dibunuh Jiwa Anak-Anak - Maszlee Malik

5:55 PM 0 Comments A+ a-



Jangan Dibunuh Jiwa Anak-Anak

oleh Maszlee Malik


Pada setiap kali hari laporan murid di kebanyakan sekolah-sekolah di Malaysia, seringkali banyak drama yang berlaku. Kebanyakan guru-guru mengambil peluang untuk melepaskan geram terhadap murid kepada ibubapa. Bagi anak-anak murid yang cemerlang dan baik, mereka beruntung, bergunung pujian diberikan. Nasib tidak seperti itu bagi murid-murid di kelas corot ataupun mereka yang hyper aktif atau di dalam bahasa lainnya, yang nakal.

Saya masih lagi teringat peristiwa hampir 13 tahun yang lalu apabila ibu saudara saya yang membela saya menghadiri hari laporan di sekolah Maktab Sultan Abu Bakar (English College) sebagai penjaga saya. Di hadapan saya, guru kelas mengatakan, “Maszlee ni memang pandai, tetapi dia nakal, banyak cakap dan berjiwa rebelious…”. Bukan sekadar itu sahaja, disebutkan juga kelemahan saya di dalam matematik, Geografi dan kegemaran saya hanya untuk melukis walaupun ketika guru sedang mengajar.

Apa yang menimpa saya itu jugalah selalu menimpa murid-murid lain di kebanyakan sekolah-sekolah di Malaysia. “Anak anda malas, anak encik suka buat bising, anak puan malas membaca, anak pakcik lemah matematik, anak makcik tak membuat kerja rumah…” dan seribu satu lagi komen negatif kehadapan ibubapa atau penjaga di hadapan anak-anak mereka. Ibubapa Melayu pulak suka bersikap dramatik dan emosional. Bukan hendak mencermin diri, malah meletakkan segala kesalahan ke atas anak-anak. Maka berlakulah babak-babak drama swasta di hari laporan. Ada yang berjujuran air mata, “Sampai hati kau buat mak macam ini, mak habiskan duit untuk kau belajar….tapi kau jadi syaitan…”, “Hah dengar tu kata cikgu!”, “Kau memang degil, tak dengar cakap mak!” dan bermacam lagi gaya yang sebenarnya hanya helah bela diri tidak mahu menyalahkan diri sendiri dan meletakkan kesalahan kepada orang lain. Jika para bapa pula, ada yang terlebih emosi dan menunjukkan egonya dengan memukul anaknya di hadapn guru yang melaporkan hanya kerana mendapat E ataupun kerana anaknya dikenakan tindakan disiplin di atas kesalahan yang dilakukan berdasarkan laporan-laporan negatif sang guru. Pada waktu itu cikgu menarik nafas lega, ibu bapa dapat melepaskan amarah…dan anak-anak tersiksa tanpa mendapatkan sebarang panduan apakah yang patut dilakukan untuk melalui hari-hari ke depan! Apa yang pasti, tertanam di dalam jiwa mereka, bahawa mereka adalah makhluk yang tidak berguna dan tiada secebis kebaikan mahupun harapan untuk mereka menjadi lebih baik…

Hal seumpama ini merupakan satu jenayah dan antara dosa besar untuk dilakukan di negara-negara maju. Adalah tidak berintegriti bagi seorang guru untuk memberikan komen negatif anak-anak kepada ibubapa mereka dengan kehadiran anak-anak itu. Menjadi satu sikap tidak bertanggungjawab juga untuk ibubapa memarahi apatah lagi memukul anak-anak di hadapan guru. Bagi mereka, itu merupakan sikap tidak bertamadun dan jauh sekali menyelesaikan masalah. Komen negatif guru di hadapan murid dan ibubapa hanya akan menyebabkan murid-murid hilang keyakinan diri, hilang punca dan tidak akan dapat menghargai dirinya sendiri. Sikap tersebut juga menunjukkan kegagalan guru untuk mendidik dan melihat bakat atau kebaikan dan sudut positif di dalam jiwa murid-murid. Seolah-olah pandangan mata mereka hanya kepada perkara-perkara negatif semata-mata. Ini bukannya sikap masyarakat yang maju dan masyarakat yang menang. Ini merupakan sikap orang kalah dan jiwanya lemah. Hanya kelemahan, kesalahan dan juga sudut negatif sahaja yang mereka nampak.

Di negara-negara maju, mentaliti kelas pertama mengajarkan para guru untuk bertanggungjawab untuk mencungkil kehebatan terpendam anak-anak murid. Guru juga berperanan untuk memberikan keyakinan kepada ibubapa bahawa anak mereka istimewa, dan mereka juga hebat. Maka, kerana mereka hebat dan anak-anak mereka itu istimewa, mereka perlu menggandakan usaha untuk memperbaiki satu dua kelemahan di dalam diri anak-anak mereka. Pokok pangkalnya, mereka mampu dan anak-anak mereka mampu untuk menjadi orang hebat. Tiada anak-anak murid yang tidak hebat pada mata guru-guru di engara-negara maju. Tiada ibubapa yang gagal pada mulut guru-guru negara maju. Maka, anak-anak murid, lemah manapun akademik mereka, nakal mana pun mereka, mereka akan diberikan harapan dan diberikan kepercayaan bahawa mereka istimewa di mata guru dan ibubapa.

Saya teringat lagi pertama kali menghadiri hari laporan murid di UK. Buku rekod murid tidak dihiasi dengan keputusan peperiksaan, kerana tiada peperiksaan untuk murid-murid sekolah rendah kecuali peperiksaan SAT di penghujung darjah enam sahaja. Keduanya, perkataan pertama yang diungkapkan oleh para guru kepada para penjaga ialah, “You son is such an excellent student”, atau “Your daughter is undoubtedly outstanding”, dan juga kadangkala, “Your child is a very hardworking student”…seterusnya guru akan menceritakan segala yang positif mengenai anak-anak walaupun anak-anak tersebut mempunyai 1001 masalah. Apabila sampai kepada kelemahan murid pula, para guru tidak akan sekali-kali mengatakan bahawa ‘Anak kamu lemah dalam…”, atau “anak kamu malas…”, sebaliknya para guru akan mengatakan, “Pada agakan saya, anak anda akan menjadi cemerlang di dalam pelajaran sekian jika…”, ataupun “Anak anda ada potensi untuk menjadi pakar matematik jika dia berikan tumpuan yang lebih untuk menghafal sifir…”, dan lain-lain kritikan konstruktif tanpa merendahkan para pelajar. Apa yang lebih utama, semua laporan itu tidak dilakukan di hadapan para pelajar. Ianya dianggap sebagai tidak membantu para pelajar itu sendiri…

Walau bagaimanapun kita tidak boleh menyalahkan guru-guru kita sepenuhnya. Para guru dibebankan dengan kerja-kerja yang tidak masuk akal. Guru-guru tidak diberikan ruang rehat yang secukupnya di sekolah. Waktu mengajar mereka terlalu beban apatah lagi ditambah dengan 1001 kerja-kerja pejabat yang hanya dilakukan untuk menaikkan nama pengetua dan menteri pelajaran. Guru-guru di Malaysia hanya dijadikan alat untuk menghasilkan murid-murid yang cemerlang di dalam menjawab periksa untuk mendapatkan sebanyak mungkin A di dalam peperiksaan mereka, hatta semenjak anak-anak berada di dalam darjah satu lagi!

Maka, jika di peringkat pembentukan awal syakhsiyah anak-anak di peringkat sekolah rendah dan menengah rendah lagi anak-anak sudah tidak dibina self-esteem mereka, maka apabila mereka memasuki dunia kampus, mereka hanya akan menjadi pelajar-pelajar yang average ataupun pelajar-pelajar yang pasif. Di tambah pula dengan kekangan yang pelbagai di dalam menganjurkan program-program yang membina minda dan membuka ufuk pemikiran…sistem pendidikan kita hanya melahirkan siswa dan siswi yang menjadi robot untuk pasaran pekerjaan. Jarang di dapati siswa-siswi yang berfikiran kritis, analitikal dan juga inovatif. Jika adapun, hanya seorang dua, dan amat sedikit jumlah mereka.

Sesuatu perlu dilakukan untuk merubah minda dan jiwa masyarakat kita untuk benar-benar menjadi masyarakat berminda kelas dunia. Ia harus bermula dari peringkat sekolah lagi. Ia perlu dilakukan sedari rumah lagi. Ia perlu disemaikan terlebih dahulu di dalam jiwa guru-guru yang mendidik di dalam bilik darjah dan juga ibubapa yang mencorakkan pemikiran dan minda anak-anak di rumah…

“Your worth consists in what you are and not in what you have.” Thomas A. Edison

s


Sila kongsi artikel ini...

Mahfuz Omar: Peguam Negara Harus Segera Bertindak Berdasarkan Laporan Siasatan Bank Negara Ke Atas 1MDB

4:52 PM 0 Comments A+ a-



KENYATAAN MEDIA

PEGUAM NEGARA HARUS SEGERA BERTINDAK BERDASARKAN LAPORAN SIASATAN BANK NEGARA KE ATAS 1MDB


1. Di dalam sidang media khas yang diadakan pada minggu lalu, Gabenor Bank Negara, Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz menyatakan bahawa Bank Negara sudah selesai menjalankan penyiasatan terhadap segala urusan transaksi perbankan yang berkait dengan 1MDB dan kertas siasatan yang menyatakan butir-butir terperinci penyiasatan yang dijalankan telah dihantar kepada Peguam Negara. Tan Sri Dr Zeti juga menyebut bahawa kandungan kertas siasatan tersebut turut mengandungi beberapa rekomendasi dari Bank negara untuk tindakan selanjutnya oleh Peguam Negara.

2. Meskipun Tan Sri Dr Zeti dan Bank Negara tidak menjelaskan secara terpeinci skop penyiasatan, penemuan atau hasil dari penyiasatan yang dijalankan Bank Negara, namun jika kita mengikuti perkembangan dari maklumat dan fakta-fakta yang telah sedia ada di domain awam, saya percaya salah satu perkara yang disiasat Bank Negara ialah transaksi penyaluran wang sebanyak RM42 juta dari akaun syarikat SRC International ke akaun peribadi milik Perdana Menteri. Saya juga tidak terkejut sekiranya penemuan dari penyiasatan yang dijalankan berjaya menunjukkan berlakunya unsur-unsur penyelewengan dan kesalahan jenayah di bawah mana-mana peruntukan undang-undang.

3. Oleh yang demikian, saya juga percaya rekomendasi yang dimaksudkan oleh Tan Sri Dr Zeti ialah supaya Peguam Negara menjalankan pendakwaan ke atas mereka yang terlibat melakukan atau bersubahat di dalam kesalahan-kesalahan jenayah sebagaimana hasil penyiasatan yang dijalankan oleh Bank Negara.

4. Amat menghairankan setelah beberapa hari Tan Sri Dr Zeti tampil menjelaskan perkembangan penyiasatan yang dijalankan Bank Negara, Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali masih berdiam diri tanpa memberikan sebarang respon rasmi terhadap kenyataan Tan Sri Dr Zeti tersebut. Apakah Peguam Negara masih tidak menyedari bahawa skandal 1MDB ini dan kes-kes yang berkaitan dengannya telah mencetuskan satu krisis keyakinan yang terbesar di dalam sejarah Malaysia hingga memberi kesan negatif kepada ekonomi dan kehidupan rakyat?

5. Sikap berdiam diri Peguam Negara ini menimbulkan persoalan adakah Peguam Negara berada di dalam dilema kerana berkemungkinan hasil penyiasatan Bank Negara ini telah menyeret sama individu-individu berjawatan besar, lantas ‘skrip’ yang sesuai sedang dirangka bagi memberi justifikasi kepada apa jua keputusan yang bakal diambil Peguam Negara yang berkuasa penuh dalam hal ehwal pendakwaan jenayah sebagaimana peruntukan Perkara 145 Perlembagaan Persekutuan? Atau adakah Peguam Negara masih ‘ragu-ragu’ dengan status keesahan (validity) pelantikan beliau sebagai Peguam Negara hingga menyukarkan beliau untuk membuat keputusan besar berkaitan kes ini?

6. Bagi saya, Peguam Negara bertanggungjawab kepada rakyat Malaysia untuk segera bertindak di atas hasil penyiasatan skandal 1MDB yang telah dijalankan oleh Bank Negara dan agensi-agensi penguatkuasa yang lain. Sebarang tindakan ‘cover-up’ atau strategi mengalih tumpuan kepada isu-isu lain seperti isu garis panduan sumbangan politik atau cerita sensasi kononnya wujud gerakan menggulingkan kerajaan yang sedang dihebaoh-hebohkan oleh pemimpin UMNO dan media milik mereka tidak akan membantu untuk menyelamatkan ekonomi negara atau memulihkan keyakinan rakyat terhadap institusi-institusi penting negara.

7. Tindakan segera Peguam Negara ini amat dinantikan oleh kita semua apatah lagi selepas kita dikejutkan dengan pengakuan yangi dibuat oleh Pengarah Komunikasi Strategik Barisan Nasional, Datuk Abdul Rahman Dahlan di dalam wawancara beliau dengan akhbar The Star Online yang disiarkan lewat tengah malam semalam. Di dalam wawancara tersebut, Rahman Dahlan memberi gambaran seolah-olah tindakan Perdana Menteri memberhentikan perkhidmatan bekas Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail untuk digantikan dengan Peguam Negara yang baru adalah berpunca dari usaha untuk mendakwa Perdana Menteri di mahkamah. Ianya bermaka pemecatan Gani Patail adalah satu langkah yang diambil Perdana Menteri untuk menghalang sebarang pendakwaan di jalankan ke atas Perdana Menteri. Ini adalah satu pengakuan terbuka yang sangat mengejutkan yang membuktikan bahawa perdana Menteri telah menyalahgunakan kuasanya untuk menyekat insitusi pelaksana hukum di negara ini dari melaksanakan tugas dengan adil dan amanah.

8. Saya percaya kenyataan Rahman Dahlan tersebut tidak akan berlalu begitu sahaja bahkan akan membangkitkan lagi kemarahan rakyat. Namun, bola sekarang di kaki Peguam Negara untuk melakukan tindakan yang tepat dan benar tanpa tunduk pada arahan sesiapa.

"SELAMATKAN RAKYAT DAN MALAYSIA TERCINTA"

DATO’ MAHFUZ HAJI OMAR
Ahli Parlimen Pokok Sena
17 Ogos 2015/2 Zulkaedah 1436H


Sila kongsi artikel ini...

1MDB: Model Bisnes Anti-Sunnah - Wan Ahmad Fayhsal

4:08 PM 0 Comments A+ a-



1MDB: MODEL BISNES ANTI-SUNNAH

Untuk memahami kebobrokan 1MDB:

Anda tak perlu tauliah ICAEW,
anda tak perlu jadi CFO,
Anda tak perlu 30 tahun pengalaman dalam Kewangan Korporat,


Tapi anda hanya perlu insaf dengan doa Baginda Nabi SAW:

وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ غَلَبَةِ الدَّيْنِ وَقَهْرِ الرِّجَالِ

"Aku berlindung daripada hutang yang membebankan serta perhambaan manusia"

1MDB sedang buat pelan rasionalisasi, bak kata Jebat Must Die kerana 1MDB memang pada awalnya sudah tidak rasional!

Nabi Muhammad SAW sudah memberi amaran dan peringatan dimana baginda menggandingkan beban hutang dengan perhambaan manusia.

Hutang adalah perhambaan. Ini hukum adat yang Allah SWT sudah tetapkan sejak azali.

1MDB bukan saja memiliki "bad debt" tetapi juga "evil debt" bilamana Penasihat 1MDB menggunakan jaminan kerajaan (govt guarantee) - yang mana kelulusannya telah melanggari banyak peraturan negara - untuk dijadikan cagaran untuk lakukan "high leveraging" (berhutang melebihi kemampuan) yang secara automatik memaksa semua rakyat Malaysia untuk tanggung liabiliti beban hutang 1MDB.

Utter recklessness, brazen, and irresponsible.

Pembuat keputusan 1MDB menjalankan perniagaan secara sekular - mengabaikan "externalities" yang tidak mampu dirakam dalam penyata kira-kira 1MDB sehingga mengorbankan "opportunity cost" buat keperluan mendasak rakyat Malaysia.

Kita semua adalah hamba hutang 1MDB yang gila.

1MDB telah menzalimi rakyat Malaysia kini dan akan datang.

Wan Ahmad Fayhsal



Sila kongsi artikel ini...

Penafian Keterlibatan Di Dalam Gerakan Harapan Baru (GHB) - HALUAN

3:10 PM 0 Comments A+ a-





KENYATAAN MEDIA: Penafian Keterlibatan Di Dalam Gerakan Harapan Baru (GHB)

Untuk Siaran Segera,
17 Ogos 2015


Pertubuhan Himpunan Lepasan Institusi Pendidikan Malaysia (HALUAN) sebagai sebuah NGO berdaftar (PPM-001-10-26091989) telah mendapati ada pihak-pihak tertentu telah mensabitkan nama pertubuhan kami, HALUAN, dengan Gerakan Harapan Baru (GHB) kononnya kami memberikan dokongan kepada gerakan tersebut.

Sekali lagi kami ingin menegaskan bahawa HALUAN secara keseluruhannya TIDAK terlibat dengan arus politik berkenaan samada di peringkat pusat mahupun di peringkat negeri-negeri ataupun daerah. Tumpuan kami tetap jelas berdiri sebagai sebuah Badan Bukan Kerajaan atau Non-Governmental Organisation (NGO) yang Non-Partisan kepada arus politik. Fokus kami adalah memberi penumpuan kepada hal ehwal pendidikan, hubungan kemasyarakatan, kebajikan dan misi kemanusiaan.

Sehubungan dengan itu, organisasi dan ahli HALUAN tidak akan terlibat di dalam usaha partisan tesebut dan sebaliknya akan meneruskan tumpuan kami kepada kerja-kerja pembangunan Islam dan keharmonian masyarakat Malaysia secara amnya.

HALUAN dengan ini meminta kerjasama pihak GHB mahupun mana-mana parti politik lain agar tidak mensabitkan nama kami dan tidak menggunakan logo NGO kami di dalam iklan serta siaraya mereka. Kami menghargai kerjasama yang akan diberikan dalam hal ini.

Dr. Abdullah Sudin Ab Rahman
Presiden
Pertubuhan Himpunan Lepasan Institusi Pendidikan Malaysia (HALUAN)

Hubungi:
Sr. Mohd Sabbri Md Yudin, Setiausaha Agung
+6019 271 6364
info@haluan.org.my





MEDIA STATEMENT: Disclaimer Over Involvement In Gerakan Harapan Baru (GHB)

For Immediate Release,
August 17, 2015


Pertubuhan Himpunan Lepasan Institusi Pendidikan Malaysia (HALUAN) as a registered NGO (PPM-001-10-26091989) was made to understand that certain parties have been linking our name, HALUAN, to the GHB, purportedly that we are in support of that movement.

Once again we would like to emphasise that HALUAN in its entirety is NOT involved with the political undercurrents either at its central level or at the states or regional levels. Our focus remains clearly established as a Non-Governmental Organisation (NGO) which remains Non-Partisan to political movements. Our focus is to concentrate on society's affairs of education, social relations, welfare and humanitarian missions.

As such, the HALUAN organisation and her members will not engage ourselves in any partisan efforts and instead will continue our focus on developing an Islamic living environment and building a harmonious society in general.

HALUAN hereby requests the cooperation of GHB and any other political parties for that matter to not use our NGO's name and our logo in their advertising and public networking. We appreciate the cooperation that will be accorded to us.

Dr. Abdullah Sudin Ab Rahman
Presiden
Pertubuhan Himpunan Lepasan Institusi Pendidikan Malaysia (HALUAN)

Contact:
Sr. Mohd Sabbri Md Yudin, the Secretary-General
+6019 271 6364
info@haluan.org.my


Sila kongsi artikel ini...

Kenyataan Takziah Presiden Keadilan

2:07 PM 0 Comments A+ a-



KENYATAAN TAKZIAH PRESIDEN KEADILAN

Bagi pihak Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN), saya mengucapkan salam takziah kepada PAS di atas pemergian Pesuruhjaya PAS Negeri Sarawak, Haji Adam Ahid ke rahmatullah subuh tadi.

KEADILAN merakamkan dukacita di atas pemergian Haji Adam dan berharap keluarga beliau bersabar serta redho di atas dugaan ini.


KEADILAN menghargai komitmen beliau untuk menyuburkan keadilan dan demokrasi di bumi Sarawak.

Semoga Allah menerima amal bakti beliau dan menempatkan beliau di kalangan solihin. Al-fatihah.

DATUK SERI DR WAN AZIZAH WAN ISMAIL
Presiden KEADILAN

17 Ogos 2015


Sila kongsi artikel ini...

Antara Politik, Bisnes dan Kuasa - DrMAL

1:03 PM 0 Comments A+ a-



Antara Politik, Bisnes dan Kuasa

1. Ada rakan yang bertanya kenapa saya begitu lantang mengkritik kepimpinan politik semasa? Kenapa orang teknikal seperti saya masuk campur dalam hal politik? Tak takut ke?

2. Saya sebenarnya tak berminat untuk mengambil bahagian dalam percaturan politik. Saya tidak menjadi ahli mana-mana parti politik. Namun saya sentiasa memerhati walaupun tidak pernah meluahkan perasaan atau pendirian sebelum ini. Saya cuma seorang pengundi senyap.

3. Saya memang tidak bersetuju bila bisnes dikaitkan dengan politik. Saya tidak bersetuju dengan amalan “know-who” yang melampau, yang menyebabkan ramai peniaga yang jujur tertindas dan diketepikan. Inilah juga menyebabkan hanya syarikat tertentu sahaja menjadi kaya raya. Saya juga tidak bersetuju dengan wujudnya syarikat proksi parti politik yang menyumbang dana politik, lebih-lebih lagi bila parti yang berkuasa juga terlibat dengan pemberian kontrak yang berkaitan.

4. Saya percaya usaha kerajaan adalah ikhlas pada zaman selepas merdeka dahulu. Kita semua diberi pendidikan dan bantuan sehingga ke peringkat setinggi yang mungkin. Kita amat berterima kasih. Tanpa usaha positif sedemikian, saya mungkin masih bertani atau berkebun - kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Syukur Alhamdulillah.

5. Tentunya, setelah mengenali dunia dan menimba ilmu, dapat membezakan antara baik dan buruk, antara adil dan zalim, antara kejujuran dan penipuan, kita semua ingin menyumbang untuk mempertahankan nilai hidup yang baik sedaya upaya kita. Kita ingin melihat anak-cucu kita hidup dengan lebih selesa, aman dan damai dalam persekitaran yang adil dan saksama.

6. Saya kecewa dengan perubahan amalan pemimpin yang terpilih zaman sekarang - mengejar kekayaan dan kuasa dengan mengorbankan amanah dan keadilan. Pada dekad ini keadaan mencapai satu tahap yang paling parah. Saya percaya jika tiada perubahan dilakukan, perkara yang lebih buruk akan menimpa kita. Inilah yang membimbangkan saya. Inilah satu-satunya tanah air yang kita ada. Saya tak ingin melihat negara ini ditadbir seperti satu pertubuhan mafia.

7. Kisah 1MDB adalah kemuncaknya sekarang. Pemusatan kuasa pada PM menjadi punca segala-galanya. Undang-undang diketepikan. Penguasa undang-undang disekat. Pengkritik disisihkan. Kuasa diguna untuk mengumpul wang. Wang diguna untuk menambahkan kuasa. Sampai bila pusingan ini akan berterusan?

8. Itulah sebabnya saya menulis mencanangkan perubahan. Bila dianalisis secara keseluruhan, perlembagaan kita perlu dipinda. Sistem demokrasi perlu diperkukuhkan. Badan eksekutif dan perundangan perlu di asingkan sepenuhnya. PM perlu dipilih secara berasingan dari ahli parlimen. 9. Tapi bagaimana? Inilah cabaran kita sekarang ..


s


Sila kongsi artikel ini...

Persidangan DUN: Gesa Fokus Usaha Mengurangkan Beban Rakyat - Fakhrulrazi Mokhtar Harapan Baru

11:42 AM 0 Comments A+ a-



KENYATAAN MEDIA
GERAKAN ANAK MUDA HARAPAN BARU NEGERI PERAK
17 OGOS 2015 (Isnin)

PERSIDANGAN DUN: GESA FOKUS USAHA MENGURANGKAN BEBAN RAKYAT

Gerakan Anak Muda Harapan Baru Negeri Perak mengharapkan Persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) Perak yang akan berlangsung pada 18 Ogos ini (Esok) fokus kepada usaha mengurangkan bebanan rakyat.

Ketika ini, rakyat khususnya berpendapatan kecil dan sederhana sedang bergelut untuk mengharungi kehidupan seharian disebabkan peningkatan kos sara hidup.

Himpitan kesengsaraan rakyat semakin dirasai selepas perlaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang mengakibatkan segala perkara mengalami peningkatan harga.

Persidangan Dun kali ini perlu menjadi platform untuk wakil rakyat membincangkan usaha ke arah mengurangkan bebanan rakyat khususnya negeri ini.

Berdasarkan pemerhatian kami, ruang dan masa persidangan Dun sebelum ini khususnya pada penggal lalu banyak dihabiskan kepada perkara-perkara yang tidak memberi manfaat kepada rakyat.

Tidak kira sama ada kerajaan mahupun pembangkang lebih gemar untuk 'berseteru' dan berbahas berkaitan politik kepartian yang tidak berkesudahan.

Sebagai wakil rakyat khususnya di pihak kerajaan perlu lebih matang menggunakan platform persidangan Dun untuk membincangkan polisi-polisi kerajaan dan rakyat.

Kami mengharapkan, wakil-wakil rakyat dapat mengubah sikap masing-masing agar dapat mengutamakan perkara yang lebih penting iaitu kesejahteraan rakyat di dalam persidangan kali ini.

Masing-masing perlu 'bersaing' untuk memberi cadangan dan buah fikiran, dalam masa yang sama memberi teguran kepada kerajaan terhadap prestasi mereka dalam mengurus tadbir Kerajaan Negeri Perak.

Pihak pembangkang pula jangan hanya menjadi pengkritik semata-mata tetapi perlu bersama-sama memberi saranan dan cadangan kepada kerajaan agar segala polisi kerajaan memberi manfaat kepada masyarakat.

Dalam usaha mengurangkan bebanan rakyat, Gerakan Anak Muda Harapan Baru Negeri Perak berpandangan perlu ada satu perancangan serius dengan kemampuan yang ada kepada kerajaan negeri.

Kerajaan yang dipimpin oleh Datuk Dr Zambry Abdul Kadir perlu melaksanakan mekanisme terbaik dan berkesan dalam membela nasib seluruh rakyat di negeri ini.

Persidangan Dun yang akan berlangsung ini adalah ruang terbaik untuk sama-sama berbincang dan bertukar-tukar pendapat ke arah kesejahteraan rakyat.

Berhenti seketika berpolemik berkaitan politik kepartian, manfaatkan ruang ini untuk rakyat yang telah memberi amanah kepada anda!

‪#‎HarapanBaru‬

USTAZ HAJI MOHD FAKHRULRAZI MOHD MOKHTARPenyelaras Gerakan Anak Muda
Harapan Baru Negeri Perak


Sila kongsi artikel ini...

Satu lagi cubaan mengalihkan tumpuan rakyat - Tuan Ibrahim Tuan Man

10:24 AM 0 Comments A+ a-



Satu lagi cubaan mengalihkan tumpuan rakyat

Umno dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak jelas kepanasan melihat penolakan rakyat terhadap pelbagai penjelasan mengenai derma RM2.6 bilion yang dimasukkan ke akaun peribadi beliau.

Bukan sahaja rakyat tidak mempercayai, malah ahli Umno sendiri termasuk Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin mempertikaikan penjelasan yang dikemukakan oleh pihak kerajaan.


Melihat ini, tidak hairan tetiba muncul satu teori konspirasi bahawa ada plot untuk menggulingkan Perdana Menteri oleh seorang pemimpin Umno yang dibawa ke media oleh Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Menimbulkan watak misteri ini adalah sebahagian ciri-ciri kepakaran Umno dalam mengalihkan perhatian rakyat.

Jika Muhyiddin yang mempertikaikan Najib di majlis penerangan Umno dapat ditukarkan sebagai Timbalan Perdana Menteri, bukankah pelik Umno dan Zahid masih tidak bertindak kepada watak misteri tersebut?

Ini dikuatkan lagi dengan pendedahan Pengarah Komunikasi Strategik BN Datuk Rahman Dahlan yang menyatakan bahawa Najib terpaksa “menyingkir orang” setelah Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali menyatakan kemunculan draf kertas pertuduhan boleh menjadi plot menjenayahkan Najib.

Rakyat diminta terus berwaspada dan dialihkan pandangan daripada masalah sebenar yang melanda negara. Teruskan tekanan agar kebenaran akan keluar pada akhirnya dalam isu 1MDB dan juga derma RM2.6 yang telah menjejaskan keyakinan dunia terhadap ekonomi dan kepimpinan negara.

Tuan Ibrahim Tuan ManTimbalan Presiden PAS
17 Ogos 2015



Sila kongsi artikel ini...

14 Langkah Pemulihan Ekonomi Untuk Perdana Menteri - Saiful Nang

8:56 AM 0 Comments A+ a-

IDEA ORANG TEPI JALAN : 14 LANGKAH PEMULIHAN EKONOMI UNTUK PERDANA MENTERI

Rosaknya ekonomi pada hari ini sudah jadi sistemik. Ada beberapa langkah besar yang mampu menjadikan Malaysia sebuah negara yang mempunyai bajet belanjawan berimbang dan keluar dari belenggu defisit setelah sekian lama. Hutang negara boleh langsai dalam tempoh kurang 7 tahun. Juga dalam kurang 7 tahun itu nilaian matawang kita akan lebih tinggi dari USD.

Tidak mustahil langsung langkah-langkah ini boleh dilakukan.

Berikut ialah langkah Perdana Menteri pada hari pertama masuk ke pejabat Perdana Menteri nanti (Jika PM baru) ataupun untuk PM sekarang.

1. Optimize perbelanjaan kerajaan. Bangunan kerajaan, fasiliti kerajaan semuanya mewah-mewah belaka. Namun masih lagi nak meeting pergi ke hotel dan resort makan angin. Optimize sistem kerja yang dilihat mampu mengurangkan sekitar 30-40% penggunaan tenaga manusia. Kurangkan recruitment baru sehingga bilangan optimum dalam kerajaan sudah berlaku. Contohnya, seorang pegawai perlukan 3 orang staff bawahan untuk melakukan tugasan yang sebenarnya jika mereka itu kerja di private company semua dia boleh buat sendiri. Boleh juga tawarkan sebahagian yang kurang perlu dalam usaha no.4 (di bawah).

2. Banteras rasuah dari sekecil-kecil "duit rokok" sehingga sebesar-besar "derma". Boleh juga dicadangkan setiap perasuah dikenakan hukuman mati yang menakutkan supaya semua berhenti memberi dan menerima rasuah dalam apa bentuk sekalipun.

3. Kurangkan import bahan kurang perlu dan lebihkan kepada bahan perlu dan mentah sahaja. Proseskannya di Malaysia sebelum dijual semula. Elakkan import bahan siap dan kita sekadar terus buka dan guna. Dengan cara ini kita mampu kurangkan belanja keluar dan meningkatkan produktiviti dalam negara juga menambahkan nilai dalam eksport barang siap.

4. Bangunkan keperluan makanan negara 90% keluaran dari tanah Malaysia supaya import dapat dikurangkan dan lebihan dapat diproses sebelum diexport. MATAWANG TERBESAR SEMASA PEPERANGAN IALAH MAKANAN. Beras kita pun masih import dari Thailand, India dan Pakistan. Ikan kita pula ada masih beli dari India, Thailand dan Bangladesh. Usahakan sesuatu agar kita keluarkan makanan sendiri untuk keperluan kita sendiri. Jika ada lebihan, kita proses dahulu dan kita exportnya. Bangunkan pertanian semula kepada pertanian berasaskan makanan dan bukan sekadar komoditi seperti getah dan sawit. Utamakan pertanian dan penternakan yang menjadi sumber makanan kita. Selagi kita masih import barang-barang KEPERLUAN ASAS dari negara luar, selagi itu ekonomi kita seperti lembu yang dicucuk hidung. Tertambat dan tidak mampu bebas merdeka. Ini bukan soal import lebih murah dari keluarkan sendiri. Sekali kita bersuara nak laksana hudud kemudian "mereka" kata BUAT SEKATAN EKONOMI kepada Malaysia maka bercatu pulalah makanan kita nanti.

5. Lebihkan usaha export barangan siap dan bukan barangan mentah dan point 3-5 membantu banyak dalam menaikkan nilai matawang kita. Kita rugi export bauxite kepada China kemudian China proses jadi aluminium yang kita beli semula dengan harga tinggi. Atau jual air kepada Singapura dan ditapis di sana lalu dijual semula kepada kita dengan harga tinggi. Negara Scandinavia kurang mengexport kayu balak putih sebaliknya dijadikan dahulu perabot sebelum dijual ke seluruh dunia. Kalau tak ada orang nak beli pun, kita tidak rugi apa-apa selagi semuanya cukup untuk kegunaan dalam negara dahulu.

6. Balik kepada asas semula. Event-event belanja besar dalam sukan juga hiburan yang tidak memberi justifikasi pembangunan ekonomi boleh ditangguhkan dahulu untuk memberi laluan kepada pemulihan ekonomi. Balik kepada asas bila kita tiba-tiba jadi orang miskin gelandangan di tepi jalan ketika itu yang kita perlu fikir lebih ialah makanan, minuman dan survival. Bukannya saluran Sukan di Astro atau sanggup tidak makan semata-mata nak tengok JDT main bola. Back to basic...yang kurang perlu kita letak tepi sebentar.

7. Kobarkan semangat bijakpandai yang sudah puluhan tahun kita hantar mereka belajar di negara-negara pencipta untuk memulakan ciptaan dan pengeluaran sendiri hasil inovasi kita sendiri sehingga ciptaan kita menjalar di seluruh dunia. Tidak mustahil kerana South Korea jauh ke belakang berbanding Malaysia satu ketika dahulu kini dengan Samsung, Hyundai dan Kia sahaja telah menerobos besar ekonomi dunia. Dah lama kita belajar di luar negara, dah sampai masanya kita pula menjadi lebih baik dari mereka.

8. Pendidikan rendah dan menengah dirombak semula dengan melebihkan "Problem-based Education" berbanding "Syllibus based learning". Syllibus hanya sekadar guidelines pendidikan dan bukan satu senaraipanjang apa yang perlu dihafaz sebelum dapat sijil peperiksaan.

9. Mengangkat aliran kemahiran setara dengan pendidikan akademik di universiti. Budak nakal tak pandai belajar bukannya orang bodoh. Mereka hanya kurang sesuai dengan sistem pendidikan nasional yang memulakan pendidikan dengan TEORI dahulu barulah PRAKTIS. Kerana golongan yang dikatakan bodoh ini dan masuk dalam bidang kemahiran sebenarnya belajar dengan penguasaan PRAKTIS dahulu barulah TEORI. Kedua-duanya sama sahaja. Jika satu hari nanti Menteri Pendidikan ialah orang dari stream Kemahiran, boleh jadi diterbalikkan pendidikan rendah dan menengah maka akan jadilah budak-budak bodoh yang kononnya masuk kemahiran itu BUDAK-BUDAK PANDAI. Begitu juga sebaliknya. Tiada pembaziran modal daya manusia sepatutnya. PENDIDIKAN YANG BAIK IALAH PEMANGKIN NEGARA MAJU.

10. Setelah kita memiliki semuanya sendiri. Cukup makanan, cukup pakaian dan cukup pendidikan serta kita telah bangunkan rangkaian export hasil negara kita YANG PERLU kepada negara-negara lain maka ketika itu wajarlah kita gunakan semula dinar & dirham sebagai matawang SEBENAR bukannya sekadar kertas yang tertulis nilai tetapi tidak bernilai. Jika mahu berurusan dengan Malaysia gunakanlah dirham dan dinar. Menyedihkan sebenarnya, jika hari ini seluruh negara Islam di dunia menggunakan matawang dirham dan dinar semula, ekonomi dunia akan kita pegang semula dan tidak lagi dimanipulasi oleh nilaian nombor yang dicetak atas kertas lagi.

11. Hentikan dahulu pembangunan projek-projek baru yang tidak menjadi stimulasi ekonomi. Lebihkan pada pembangunan manusia kerana manusia itu yang akan membangunkan prasarana kita nanti. Jangan bangunkan prasarana kelas dunia tetapi minda rakyat masih di kelas kedua.

12. Cadangan hukuman mati kepada penagih dadah yang telah dipulihkan tetapi mengulangi penagihan. Mereka juga memang mahu mati cepat, kita bantulah sikit. Kerana ada penagih dadah maka sentiasa adalah pengedar dadah. Dihukum mati sekalipun pengedarnya, tetapi penagihnya itu banyak maka ia jadi industri yang mewah. Jenayah akan jadi rendah kerana tidak ramai orang mencuri dan meragut untuk beli susu anak berbanding untuk beli dadah.

13. GST boleh dimansuhkan kerana ia tidak perlu dalam pemulihan ekonomi negara menuju kepada negara dengan belanjawan berimbang. Jika kita mampu kurangkan import dan tingkatkan export lebihan pakai kita, nescaya GST tidak diperlukan untuk menjana pendapatan negara. Dengan hasil negara sedia ada yang dijimatkan kita mampu sebenarnya membangunkan sarana untuk pengangkutan awam yang baik, jalanraya yang cantik, pendidikan percuma dan perkhidmatan kesihatan yang effisyen. Jika kita lakukan step 10 itu nescaya kita tidak perlukan juga GST. Saya tak boleh jelaskan lanjut hal ini kerana ramai orang bank akan marah (akan dijelaskan dalam artikel lain).

14. Pilihanraya hari ini sudah jadi satu pesta rasuah besar-besaran. Mana-mana parti pun semua ada PENAJA. Penaja ini akan menaja parti itu untuk menang dan akan dapat pulangannya selepas mereka menang. Sama macam bookie bola punya kerja. Setiap pilihanraya mereka memerhati parti mana yang boleh menang maka parti itulah banyak penaja. Jika RASUAH BESAR-BESARAN ini dapat dibanteras dan kempen hanya sekadar ucapan dengan sedikit poster saya rasa tidak ada masalah. Yang masalahnya ialah pemimpin datang ada 200 motorsikal mengiring dan setiap satu dibayar RM20. Tukang gantung bendera dan poster semua dapat upah. Kalau satu Malaysia duit-duit itu dihimpun jadi juga billion RM. Sudah-sudahlah rasuah bila nak pilihanraya sahaja dapat jalanraya baru atau dapat bangunan baru, projek baru dan macam-macam lagi. Bila semua parti tidak menggunakan wang dalam pilihanraya, maka rakyat akan memilih berdasarkan planning pemimpin itu. Dan parti-parti tak perlulah nak terima tajaan atau derma dari mana-mana pihak sebagai modal pilihanraya. Jika dilanggar juga...wajar elok mereka dihukum dengan hukuman seperti di dalam point nombor 2.

(sebenarnya ada lagi banyak langkah...tetapi yang 14 dahulu sebagai pendahuluan)









KESIMPULANNYA

SEMUA CADANGAN DI ATAS boleh dilakukan tanpa mengeluarkan belanja BARU yang besar cukuplah sekadar kita jimatkan di bahagian tertentu dan gunakannya untuk memperbaiki apa yang kita kurang. Memang nak ubah haluan sebuah kapal besar yang sedang tenggelam bukannya mudah. Memang perlukan banyak pengorbanan.

Saya harap ini boleh jadi salah satu input kepada bakal Perdana Menteri yang baru nanti ATAUPUN input kepada Perdana Menteri sekarang. Tak pasti pula PM sekarang berminat nak kisah sangat kerana beliau punyai ratusan penasihat-penasihat yang "hebat".

Saya bukan menulis kerana nak bertanding dalam politik tetapi sebagai rakyat Malaysia yang sentiasa memikirkan apa yang boleh disumbangkan kepada negara untuk membangunkan dan memulihkannya. Kebanyakannya dah kami lama praktik dalam organisasi kami sebab itu kita boleh cakap kerana kita cakap dan telah buatnya. Cuma organisasi kami bukan 30 juta orang tetapi hanya 230 orang sahaja.

Selagi ekonomi kita masih berkonsep sarang labah-labah, survival dan kedaulatan kita ditentukan oleh jaringan yang bersangkutan kepada pokok-pokok lain. Jika pokok-pokok itu putuskan jaringan itu maka sarang kita akan mengecil dan jika separuh dari semua jaringan itu diputuskan, kita sudah jadi lumpuh.

Cadangan di atas ini lebih berkonsepkan SARANG LEBAH. Satu kepimpinan yang tersusun dan penghasilan madu yang banyak. Lebah pencari madu khabarnya tidak makan madu yang dicari selagi ia tidak sampai dikumpulkan di sarangnya dahulu.

Kena malu pada lebah jika kita bekerja untuk negara, tetapi semasa bekerja kita dah "makan" hasilnya dahulu dan yang baki-baki baru kumpul dalam negara.

Semoga Malaysia akan terus aman dan makmur pula ekonominya. Bersatu pula politiknya dan cantik pula sosialnya.

SAIFUL NANG
Rakyat Malaysia Yang Tiada Niat nak Jadi PM




Sila kongsi artikel ini...

Senarai Video NUNJI15 di youtube

6:31 AM 0 Comments A+ a-



Senarai penuh Video Nadwah Ulama' Nahdhah Jadidah (NUNJI '15)

Slot 2 https://youtu.be/8ElF04GkUns


Slot 3 https://youtu.be/BKNUD86TmKI

Slot 4 https://youtu.be/MJ9-80EC9U8

Slot 5 https://youtu.be/A9iF1I8ib44

Slot 6 https://youtu.be/5A-169ilHgc

Slot 7
https://youtu.be/nPRKBscyCpE

Slot 8 & 9 https://youtu.be/fras8Ukf7uQ


Sila kongsi artikel ini...

Tuan Hj Adam bin Ahid, Pesuruhjaya PAS Serawak telah kembali ke rahmatullah -Tuan Ibrahim Tuan Man

4:09 AM 0 Comments A+ a-



Assalamualaikum

Dengan rasa dukacita di maklumkan bahawa Tuan Hj Adam bin Ahid, Pesuruhjaya PAS Serawak telah kembali ke rahmatullah pada jam 3.20 minit pagi ini. Semoga Allah cucuri rahmat ke atas rohnya dan ditempatkan bersama para syuhada. Al Fatehah.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden
Kuching, Sarawak


17hb Ogos 2015.


Sila kongsi artikel ini...

Hukuman UIAM Ke Atas Pemimpin Mahasiswa Cemar Gagasan Taman Ilmu & Budi - ABIM

2:12 AM 0 Comments A+ a-



Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) merakamkan rasa kesal terhadap hukuman yang dijatuhkan kepada dua orang pemimpin mahasiswa Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Hanif Mahpa dan Afiqah Zulkifli atas kesalahan menjemput Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli, ke forum perbincangan mengenai GST Mei lalu. Hukuman ini adalah tindakan berpotensi mencermakan imej dan nama baik UIAM.

Ia bukan sekadar hukuman terhadap kesalahan perlanggaran peraturan university tetapi ia juga adalah satu hukuman terhadap kewarasan cara berfikir generasi muda terpelajar dan dalam konteks ini mahasiswa. UIAM yang seharusnya mendukung asas kesepaduan ilmu dan pembangunan merentas fakulti, pembangunan diri manusia, akhirnya tunduk mengkhianati asas yang menjadi mercu kewujudannya.

Seharusnya mahasiswa diberikan satu latihan keintelektualan yang mampu mentuntaskan dari segi saringan segala maklumat dan pendirian yang dibawa oleh mana-mana pihak. Hukuman yang sebegini adalah hukuman yang menghina daya intelektual golongan mahasiswa. Penghinan sebegini tidak sewajarnya berlaku bagi sebuah institusi pendidikan yang mengangkat gagasan Taman Ilmu & Budi.

Sewajarnya UIA menjadi contoh dalam meraikan kepelbagaian pandangan dan pendirian. Ia merupakan asset dan tradisi yang menjadi teras kepada pembinaan Tamadun Khayra Ummah.

Amidi Abd Manan, Presiden, Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)


Sila kongsi artikel ini...

Misteri 1MDB dan telaga minyak Terengganu: sejauh mana kemungkinannya? (Bahagian 1) - Wan Ahmad Fayhsal

1:16 AM 0 Comments A+ a-


Misteri 1MDB dan telaga minyak Terengganu: sejauh mana kemungkinannya? (Bahagian 1)










oleh Wan Ahmad Fayhsal


Baru-baru ini bekas Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said (Mat Said) telah bersumpah atas nama Allah bahawa dana pelaburan negeri Terengganu iaitu Terengganu Investment Authority (TIA) yang telah dibawa ke persekutuan dan ditukar nama menjadi 1MDB pada hujung 2009 telah berhajat untuk cagarkan telaga minyak di perairan Terengganu untuk meraih dana hutang buat 1MDB.


Adakah ianya sesuatu yang berasas? Nampaknya memang ada asas seperti yang dilaporkan oleh Bloomberg pada 20 Mei 2009:





Nama Casey Tang yang tertera dalam laporan Bloomberg tersebut kini adalah salah seorang yang dicari oleh Bank Negara bagi membantu siasatan 1MDB.




Seperti yang tertera pada tajuk, ketika itu nama 1MDB masih belum timbul secara rasmi dan masih dikenali sebagai TIA. Shahrol Halmi yang merangkap sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) TIA [selepas itu beliau turut sama menjadi CEO 1MDB] telah terang-terang menyatakan cadangan untuk menerbitkan kertas hutang Islami (Islamic bond) yang telah dipakejkan menjadi produk sekuriti (securitized) yang bersandarkan royalti minyak.


Cadangan kertas hutang tersebut seperti dilaporkan Bloomberg yang telah menemuramah wakil TIA, adalah gabungan dua bentuk kertas hutang:


(1) kertas hutang Islami yang hayat matangnya (maturity date) memakan masa 30 tahun.
(2) produk sekuriti yang bersandarkan royalti minyak. Kedua-duanya berjumlah RM 11 bilion.


Walaubagaimanapun TIA hanya terbitkan (1) kertas hutang Islami, 30-tahun, bernilai RM 5 bilion atau lebih dikenali sebagai Islamic Medium Term Note (IMTN). Cadangan untuk produk sekuriti royalti minyak nampaknya tidak dibuat.





Snapshot daripada Almanac Bon Malaysia menunjukkan kod TIA IMTN yang kini diletakkan di bawah kelolaan 1MDB. Masih berjalan.




Snapshot daripada laporan Aminvestment yang menjadi pengurus kepada TIA IMTN tersebut yang telah diterbitkan dalam beberapa bahagian (tranches).


Sebelum kita teroka lebih lanjut dakwaan bekas MB Terengganu tersebut, ada baiknya kita lihat contoh-contoh produk sekuriti royalti minyak yang telah diterbitkan di serata dunia seperti contoh Brazil:

















Selain daripada Brazil, Angola, dan UAE yang telah mencagarkan (collateralized) royalti minyak mereka, Mexico juga telah lakukan yang sama kecuali dalam bentuk yang sedikit berbeda iaitu dalam bahasa teknikalnya: future flow securitization.


Untuk Brazil, Angola dan UAE, juga Ecuador (dan negara Afrika lain), ringkasnya rancangan pembangunan negara mereka dibuat dan terpusat pada hasil bumi petroleum. Bagi menjana modal dengan cepat, negara-negara tersebut mencagarkan hasil royalti yang dijana oleh telaga minyak mereka untuk mereka dapatkan pinjaman yang besar. Pinjaman ini akan digunakan untuk membangunkan sektor-sektor ekonomi, pendidikan, pertanian dan banyak lagi.


Pendek kata cara ini adalah cara biasa untuk berhutang: perlukan cagaran yang mampu menampung dan sesuai dengan kadar pinjaman yang ingin diminta.


Akan tetapi bagi Mexico, melalui syarikat minyak nasionalnya PEMEX, mereka tidak mencagar royalti telaga minyak sebaliknya mereka jadikan royalti tersebut sebagai satu produk sekuriti berbentuk future flow.


Apa itu produk sekuriti future flow? Apa beda dengan cagaran yang dibuat oleh Brazil, Angola, UAE dan Ecuador? Ianya beda dari segi mekanisme: "future flow" adalah satu bentuk produk hutang yang menghimpunkan pendapatan masa depan daripada telaga minyak untuk dibawa ke masa kini dengan cara dipakejkan dalam bentuk satu kertas hutang sekuriti yang boleh didagangkan kepada pelabur.


Maknanya seperti contoh PEMEX, pemegang sekuriti "future flow" minyak dan gas PEMEX dapat beli hak pendapatan pengeluaran masa depan minyak dan gas PEMEX dengan harga yang diskaun yang kemudiannya boleh dijual di masa akan datang ketika mana harga pasaran melebihi harga diskaun untuk mendapat pulangan daripada hasil langganan sekuriti "future flow" tersebut (buy low, sell high). Strategi membuat keuntungan daripada sekuriti "future flow" ini amat bergantung kepada harga minyak di pasaran semasa. Kalau jual ketika harga minya lebih tinggi daripada harga sekuriti "future flow" maka dapatlah untung.





Syarat-syarat pensekuritian sumber minyak dan gas yang dikeluarkan oleh agensi rating terkemuka Standard & Poor. Ada risiko dan syarat-syarat ketat sebelum hasil minyak dan gas dapat dijadikan produk sekuriti.



Dalam kes PEMEX, ianya lebih rumit kerana langkah-langkah sekuriti future flow ini melibatkan perbankan persisiran pantai (offshore) bagi tujuan untuk (1) melindungi daripada risiko pertukaran mata wang (fluctuation of currency exchange) juga (2) untuk meningkatkan rating PEMEX melebihi had siling rating negara Mexico (sovereign rating). Ini akan membuka ruang kepada PEMEX untuk menarik lebih banyak pelabur kerana sekuriti tersebut dikelola di luar negara Mexico - di kawasan perbankan persisiran pantai (offshore) yang mampu bantu naikkan rating pengeluar kertas hutang melebihi had sovereign rating dalam negara yang selalunya lebih rendah kerana mengambil kira keseluruhan sosio-ekonomi dan politik sebuah negara yang lebih rumit berbanding rating sebuah syarikat iaitu dalam kes ini PEMEX yang "beroperasi" (baca: kelola dan urus sekuriti royalti minyak) di luar Mexico iaitu di offshore (selalunya ditubuhkan di Amerika Syarikat kerana royalti minyak didagangkan dalam mata wang USD).



Rajah menunjukkan struktur transaksi "future flow securitization" royalti minyak yang dipungut dari masa depan dan di bawa ke masa kini dalam bentuk produk sekuriti untuk didagangkan kepada pelabur melalui pengendalian syarikat pengendalian khas (SPV) milik PEMEX yang ditubuhkan di kawasan "offshore".



Adakah (1) cagaran telaga minyak untuk membuat pinjaman yang lebih besar dan (2) pensekuritian royalti minyak jenis "future flow" salah di sisi undang-undang? Apa risikonya?


Inilah kecanggihan instrumen kewangan moden. Pelbagai produk yang direka oleh pihak bank untuk menjana pendapatan atas sesuatu pendapatan yang lain (kata HAMKA seperti "ternak wang").


Masalah untuk (1) cagaran telaga minyak ialah bilamana pinjaman dibuat secara "high leveraging" yakni berhutang berkali ganda lebih daripada nilai cagaran yang akan memakan diri kalau mana harga minya di pasaran merudum. Ini menyukarkan negara pengeluar minyak tersebut untuk membayar hutang yang dipinjam berkali ganda daripada hasil pendapatan semasa (current revenue) telaga minyak yang dicagarkan - seperti kes Ecuador yang akhirnya "terjajah" oleh IMF dimana banyak aset milik negara terpaksa dijual bagi membayar tunggakan hutang yang dijana melalui cagaran telaga minyak setelah kejatuhan harga minyak dunia yang membawa pulangan yang tidak mencekupi untuk melunas hutang seperti yang telah dijadualkan (servicing the loans by cashing out the collaterals).


Masalah untuk (2) lebih kepada ketidak adilan mengambil hak generasi akan datang untuk kegunaan masa kini oleh generasi semasa. Ianya juga amat bergantung kepada kadar kemampuan dan kebolehan penjanaan pendapatan aset "future flow". Bagi mengelak sebarang kemungkinan kejatuhan kadar kemampuan (poor performance), pihak pengatur sekuriti "future flow" selalunya mengeluarkan tuntutan untuk mencagar nilai royalti dengan lebih besar nilainya (over-collateralization) bagi mengelak sebarang risiko ketidak mampuan untuk membayar faedah kepada pelabur kalau mana berlaku masalah kepada aliran tunai daripada "future flow" tersebut (event of default) bagi melindungi kepentingan pelabur yang melanggani sekuriti "future flow" tersebut.


Pokok pangkalnya adalah: tadbir urus yang amanah.


Nak cagar telaga minyak untuk buat "high leveraging" bagi projek yang benar-benar penting dan mampu menjana pendepatan yang setimpal atau lebih daripada nilai aset yang dicagarkan, ianya tiada masalah.


Hal ini menjadi masalah kalau mana pemimpin dan pemegang amanah cagaran juga sekuriti tersebut tidak amanah, malah tamak seperti kes Ecuador dan Angola yang mana mereka mencagarkan telaga minyak bagi mendapatkan tunai yang akhirnya tidak digunakan untuk membangun ekonomi dan kepentingan rakyat tetapi sekadar mengenyangkan perut dan memenuhi tembolok pemimpin dan keluarga mereka. Akhirnya telaga minyak yang sepatutnya menjadi milik bersama rakyat jelata, yang telah dicagarkan bakal hilang hak miliknya oleh rakyat akibat kerasukan dan kegagalan pemimpin dan pemegang amanah membayar hutang sehingga pihak pemiutang (yang beri hutang) berhak mengambil aset yang dicagarkan tersebut.


(rujuk kisah bekas pensabotaj ekonomi John Perkins mengenai pengalaman pahit Ecuador yang membangun dengan cagaran telaga minyak kemudian terjajah setelah kerajaan Ecuador gagal membayar hutang yang menyebabkan banyak aset termasuklah telaga minyak dirampas oleh pihak asing yang memberi hutang kepada Ecuador).


Kes Dubai yang mensekuritikan royalti minyak secara "future vlow" turut sama terkesan teruk bilamana harga minyak jatuh yang merugikan para pelabur sekuriti. Ditambah pula kejatuhan pasaran saham Dubai memudaratkan lagi sekuriti "future flow" tersebut lebih daripada pencagaran telaga minyak seperti dibuat Ecuador dan Angola kerana produk sekuriti "future flow" sudah pun termasuk dan terkait dalam instrumen-instrumen hutang yang diterbitkan dalam pasaran saham. Ada pendedahan risiko yang lebih besar berbanding pencagaran telaga minyak yang biasa dibuat di Latin Amerika dan Afrika.


Walaupun TIA (kini 1MDB) tidak sempat mengeluarkan sekuriti royalti minyak Terengganu, kertas hutang IMTN bernilai RM 5 bilion yang disusun oleh Aminvestment yang menggunakan mekanisme murabahah perlu dinilai dengan teliti akan sejauh mana ianya benar-benar patuh Shari'ah dan telus dalam menanggung pembayaran faedah dan asas yang matang secara penuh pada tahun 2039.


Antara soalan penting: apa asas yang memungkinkan penerbitan TIA IMTN sampai 30 tahun lamanya? Apa asas kerajaan Persekutuan dan Kementerian Kewangan begitu berani menjamin TIA IMTN dengan kadar yang kompetitif? Adakah TIA IMTN itu turut sama menjadikan minyak dan gas sebagai cagaran yakni dalam bentuk aset yang mendasari transaksi murabahah dalam pengatur caraan TIA IMTN tersebut?


Insha-Allah, kita akan teliti secara halus dalam Bahagian 2 nanti.


Wan Ahmad Fayhsal

sumber: http://www.rausyanfikir.com/2015/08/misteri-1mdb-dan-telaga-minyak.html


Sila kongsi artikel ini...
Recent Posts Widget

.

.