Hukuman UIAM Ke Atas Pemimpin Mahasiswa Cemar Gagasan Taman Ilmu & Budi - ABIM

2:12 AM 0 Comments A+ a-



Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) merakamkan rasa kesal terhadap hukuman yang dijatuhkan kepada dua orang pemimpin mahasiswa Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Hanif Mahpa dan Afiqah Zulkifli atas kesalahan menjemput Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli, ke forum perbincangan mengenai GST Mei lalu. Hukuman ini adalah tindakan berpotensi mencermakan imej dan nama baik UIAM.

Ia bukan sekadar hukuman terhadap kesalahan perlanggaran peraturan university tetapi ia juga adalah satu hukuman terhadap kewarasan cara berfikir generasi muda terpelajar dan dalam konteks ini mahasiswa. UIAM yang seharusnya mendukung asas kesepaduan ilmu dan pembangunan merentas fakulti, pembangunan diri manusia, akhirnya tunduk mengkhianati asas yang menjadi mercu kewujudannya.

Seharusnya mahasiswa diberikan satu latihan keintelektualan yang mampu mentuntaskan dari segi saringan segala maklumat dan pendirian yang dibawa oleh mana-mana pihak. Hukuman yang sebegini adalah hukuman yang menghina daya intelektual golongan mahasiswa. Penghinan sebegini tidak sewajarnya berlaku bagi sebuah institusi pendidikan yang mengangkat gagasan Taman Ilmu & Budi.

Sewajarnya UIA menjadi contoh dalam meraikan kepelbagaian pandangan dan pendirian. Ia merupakan asset dan tradisi yang menjadi teras kepada pembinaan Tamadun Khayra Ummah.

Amidi Abd Manan, Presiden, Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.