Apakah Putrajaya membiayai Brandworth Corp? - Tuan Ibrahim Tuan Man

12:01 AM 0 Comments A+ a-



Apakah Putrajaya membiayai Brandworth Corp?

Menurut kertas Suruhanjaya Syarikat Malaysia, fungsi syarikat Brandworth Corp adalah untuk merangka, membina, melaksana, membangun dan mengkordinasikan pelan strategik, model dan penyelesaian bagi membolehkan pemasaran, branding dan perletakan efektif kedudukan Malaysia di peringkat domestik, serantau dan antarabangsa.

Syarikat ini ditubuhkan pada 23 Februari 2012. Para pengarah Brandworth Corp bukan calang-calang orangnya – antara mereka terdiri daripada bekas bos Media Prima Dato Sri Ahmad Farid Ridzuan dan Tan Sri Abdul Aziz bin Kassim.


Menurut laporan SSM, asset semasa yang dimiliki syarikat ini bernilai lebih RM19 juta dengan liabiliti sebanyak RM638 ribu dan aset tetap RM551 ribu.

Dato Sri Ahmad Farid juga merupa Pengerusi MyCreative Ventures Sdn Bhd, yang diperbadankan Kementerian Kewangan pada April 2012.

Di Bajet 2012, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menubuhkan satu dana sebanyak RM200 juta yang disalur melalui MyCreative Ventures Sdn Bhd bagi menggalakkan perkembangan industri kreatif negara. Ketika itu, Dato Sri Ahmad Farid dipercayai juga bertugas sebagai Penasihat Komunikasi Perdana Menteri.

Persoalannya, apakah benar Putrajaya ada menyalurkan dana kepada Brandworth Corp? Jika ya, berapa dana yang disalurkan setakat ini? Apakah tugas sebenar Brandworth Corp untuk Putrajaya? Apakah kempen ‘I love PM’ adalah hasil kerja syarikat ini?

Apakah betul dakwaan Raja Petra Kamaruddin bahawa syarikat ini dipertanggungjawab untuk menjalankan kempen bagi pihak BN? Apakah juga dakwaan Raja Petra Kamaruddin adalah benar bahawa SPRM telah menyerbu syarikat ini? Jika ya, mengapa?

Menanti jawapan daripada pihak SPRM dan juga Perdana Menteri. Sekiranya semua ini fitnah, elok penafian dibuat segera.

Pautan untuk rujukan:

http://www.astroawani.com/…/bajet-2015-rm100-juta-untuk-maj…

http://www.themalaysianinsider.com/…/farid-media-prima-ke-j…

http://www.malaysia-today.net/macc-delivers-a-sucker-punch/

Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS
30 Oktober 2015




Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.