Internet Di Perak Bukan Kehendak Tapi Keperluan - Akmal Kamarudin

12:12 AM 0 Comments A+ a-



KENYATAAN DEWAN PEMUDA PAS PERAK
[Internet Di Perak Bukan Kehendak Tapi Keperluan]

1. Penggunaan internet kini amat penting bagi rakyat terutamanya golongan muda bagi medan sosial, medium ilmu pengetahuan serta akses maklumat secara cepat dan tepat. Seperti yang dinyatakan dalam Dewan Rakyat oleh Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, bilangan pengguna internet yang aktif di Negara kini melebihi 20.1 juta.


2. Namun begitu, Perak diantara negeri yang besar di Malaysia masih lagi berhadapan masalah capaian internet terutamanya di kawasan-kawasan kampung. Bagi kawasan Bandar di Perak yang mana rata-rata pengguna tegar internet juga berhadapan masalah kelajuan internet yang kurang memuaskan hati.

3. Internet kini bukan lagi satu kehendak tetapi sudah menjadi satu keperluan dalam kehidupan seharian. Selain dari pejabat-pejabat memerlukan capaian internet yang laju, penuntut universiti dan guru di sekolah amat memerlukan capaian internet laju bagi menyelesaikan tugasan serta mencari maklumat tambahan selain dari silibus pengajaran yang sedia ada.

4. Selain itu, anak muda yang rata-rata gen Y kini lebih gemar menggunakan aplikasi di telefon pintar dengan melayari media alternatif untuk berita pantas dan maklumat berbanding melihat di televisyen dan membaca di akhbar cetak. Perkembangan teknologi ini seharusnya seiring dengan capaian kelajuan internet baik di Bandar mahupun di kampung.

5. Sehubungan dengan itu, Dewan Pemuda PAS Perak mendesak kerajaan terutama Menteri Komunikasi dan Multimedia serta Suruhanjaya Komunikasi dan Multi Media (SKMM) untuk mengambil langkah proaktif bagi meningkatkan capaian internet laju di kawasan Perak.

6. Dewan Pemuda PAS Perak beranggapan dengan usaha ini dapat meningkatkan lagi golongan celik IT dikalangan masyarakat kampung dalam masa yang sama masyarakat Bandar terus dapat melaksanakan tugas dengan lebih efektif dan efisyen.

‪#‎IstiqamahHinggaKemenangan‬

Akmal Hj Kamarudin
Ketua Dewan Pemuda PAS Perak

16 Muharram 1437H / 29 Oktober 2015


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.