Memorandum : Bantahan Kenaikan Tol Secara Mendadak

12:00 AM 0 Comments A+ a-



Memorandum : Bantahan Kenaikan Tol Secara Mendadak

MEMORANDUM 1.0

KEPADA : MENTERI KERJARAYA

DARIPADA : DEWAN PEMUDA PAS NEGERI SELANGOR

BANTAHAN KENAIKAN KADAR TOL SECARA MENDADAK

1.0 Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor (DPPNS) melahirkan rasa kekesalan di atas pengumuman kenaikan kadar tol bagi beberapa lebuhraya utama yang berkuatkuasa pada 15 Oktober 2015 yang lepas.

Kenaikan kadar tol ini merupakan satu malapetaka dahsyat kepada pengguna lebuhraya tatkala negara dirundung dengan krisis kejatuhan mata wang.

Setelah dihimpit dengan bebanan kenaikan harga barang, harga minyak yang tidak menentu turun naik dan ditambah dengan cukai GST, rakyat sekali lagi telah dizalimi dengan kenaikan kadar tol yang tidak munasabah.

Janji pengurangan kadar tol secara berperingkat oleh kerajaan BN dalam manifestonya pada PRU-13 yang lepas rupanya hanya satu sandiwara poltik meraih undi.

2.0 Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor melihat keadaan ini sebagai satu musibah besar yang melanda rakyat Malaysia. Pengurus dan pemilik konsesi tol perlu merasai dan menjiwai hidup sebagai rakyat biasa dan bukannya memikirkan keuntungan poket sendiri.

Perlu memahami bahawa bukan semua pengguna lebuhraya sama taraf hidup mereka, bukan sekadar tol yang mereka perlu bayar untuk menggerakkan sebuah pacuan, bahkan minyak, cukai jalan, lesen dan pelbagai lagi pengeluaran duit perlu dilaburkan untuk sebuah kenderaan layak digunakan di Malaysia ini.

Kebimbangan yang kami khuatiri adalah kemarahan rakyat Malaysia yang tidak terkawal akibat tekanan dan bebanan kewangan yang mereka terpaksa tanggung akibat kenaikan mendadak dan akan mengakibatkan ketidakstabilan kehidupan rakyat Malaysia dan paling menakutkan sekiranya ada yang merusuh tanpa hala kepada individu yang tidak bersalah.

3.0 Marilah sama-sama kita menginsafi bahawa disamping kenaikan kadar tol yangterkini, rakyat Malaysia silih berganti terbeban dengan kenaikan cukai-cukai yang melampau seakan Malaysia tiada sumber pendapatan melainkan cukai.

Sedangkan Negara kita memiliki hasil bumi yang banyak sepatutnya menjadi pendapatan yang mampu menampung segala kos tersebut. Amaran Allah di dalam Al-Quran sepatutnya menjadi kegerunan pada pihak kerajaan.

Ketetapan yang demikian supaya harta itu tidak hanya beredar di antara orang-orang kaya di kalangan kamu. Dan apa jua perintah yang dibawa oleh Rasulullah SAW kepada kamu maka terimalah serta amalkan, dan apa jua yang dilarangnya kamu melakukannya maka patuhilah larangannya. Dan bertakwalah kamu kepada Allah sesungguhnya Allah amatlah berat azab seksanya bagi orang yang melanggari perintahnya".

4.0 Oleh itu, kami Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor mendesak pihak Kerajaan Persekutuan agar:

i. menyemak semula terma perjanjian di antara syarikat konsesi tol dan pihak kerajaan dengan mengambil kira aspek tempoh perjanjian dan penstrukturan semula konsesi tol berdasarkan pulangan kos dan keuntungan;

ii. mengamalkan dasar berbelanja secara berhemah supaya mempunyai lebihan (surplus) bagi menampung kos pampasan kepada syarikat konsesi tol di atas penangguhan kenaikan kadar tol yang dianggarkan pada kadar purata inflasi 3%-5% setahun; dan

iii. menubuhkan sebuah Suruhanjaya DiRaja bagi menyiasat, menekuni dan meneliti setiap perjanjian konsesi tol yang berat sebelah dan membebankan rakyat.

Sekian, terima kasih.

Yang Benar,

Syarhan Humaizi Abdul Halim
Ketua Pemuda
Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor

Tarikh : 28 Oktober 2015


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.