Jawapan bertulis mengenai soalan Hanipa Maidin kepada PM tentang isu wang RM 2.6 billion ke dalam akaun peribadi PM

12:10 AM 0 Comments A+ a-



Saya baru sahaja menerima jawapan bertulis mengenai soalan saya kepada Perdana Menteri tentang isu wang RM 2.6 billion ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri.

Soalan saya adalah seperti berikut :-

54. PR-1333-L70469 Tuan Mohamed Hanipa bin Maidin [ Sepang ] minta PERDANA MENTERI menyatakan :-


(a) adakah pihak polis atau SPRM telah memanggil Perdana Menteri untuk disoal siasat di bawah seksyen 23(1) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah berhubung pendepositan RM2.6 bilion (USD700 juta) ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri di CIMB bank; dan

(b) jika Perdana Menteri sudah dipanggil soal siasat, bilakah beliau dipanggil dan apakah status penyiasatan tersebut dan jika belum dipanggil, mengapakah Perdana Menteri tidak dipanggil untuk disoal siasat.

Jawapan yang diberikan oleh Senator Paul Low Seng Kuan, Menteri di Jabatan Perdana Menteri adalah seperti berikut

Tan Sri Yang Di Pertua

"Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ( SPRM ) masih menjalankan siasatan terhadap isu yang dibangkitkan. SPRM juga ingin memaklumkan bahawa setiap saksi atau individu yang berkaitan dengan kes ini akan dipanggil bagi tujuan siasatan. Setakat ini YAB Perdana Menteri belum lagi diambil dan ianya akan dilakukan apabila tiba masanya nanti.

Sekian, terima kasih."

Komen saya berhubung jawapan di atas

1. Apabila dinyatakan bahawa " bahawa setiapa saksi atau individu yang berkaitan dengan kes in AKAN dipanggil bagi tujuan siasatan" bermakna sehingga kini SPRM masih belum memanggil
mana mana saksi bagi kes ini. Kalau tiada saksi yang dipanggil maka macam mana siasatan nak dilakukan ? Adakah benar wujudnya siasatan terhadap kes ini ?

2. Isu RM 2.6 billion menjadi isu nasional dan international dan PM adalah individu paling penting untuk diambil keterangan..mengapakah sehingga kini beliau masih belum dipanggil ? Berdasarkan seksyen 23 ( 1 ) Akta SPRM adalah jelas beliau termasuk dalam "pegawai badan awam" maka ada asas yang kuat untuk beliau disiasat dan diambil keterangan , maka apabila beliau masih belum dipanggil ia memberi satu persepsi yang amat negatif kepada PM dan sistem keadilan dalam negara ini.

3. Kenapakah bila melibatkan PM nampaknya agak perlahan untuk diambil kenyataan PM sedangkan bila melibatkan rakyat biasa atau ahli ahli politik pembangkang agak cepat diambil tindakan


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.