RM 2.6 Billion Untuk Memerangi I.S? ABIM Desak Datuk Seri Mohd Najib Beri Penjelasan Rasmi

7:36 PM 0 Comments A+ a-



Merujuk kepada laporan media berkaitan derma yang diterima oleh Perdana Menteri (PM) sebagai penghargaan kepada usaha memerangi Islamic State (IS) dan pelaksanaan aliran Ahlus Sunnah Wal Jamaah (ASWJ).

ABIM mendesak agar satu kenyataan rasmi dikeluarkan oleh pihak PM sendiri. Jika benar seperti yang didakwa oleh Datuk Seri Wan Adnan Wan Mamat, Ketua UMNO Bahagian Kuantan maka ia adalah satu perkara yang amat tidak wajar.

Bantuan tersebut seharusnya diserahkan kepada kerajaan yang mewakili rakyat bukan kepada individu bernama Datuk Seri Mohd Najib bin Abdul Razak secara peribadi.

Ini kerana setiap rakyat yang memerangi radikalisme IS berhak untuk menikmati sumbangan tersebut. Apatah lagi jika ia bertujuan sebagai menghargai usaha Malaysia memperteguhkan aliran Sunni bukanlah ikhtiar Mohd Najib seorang semata-mata, tetapi ia dipelopori oleh rantaian ulama dan pendakwah dari zaman kesultanan Melayu Melaka lagi.

Oleh itu sewajarnyalah ia dipulangkan kepada rakyat khususnya yang beraliran Ahlus Sunnah wal Jamaah kerana terus komited mempertahankan rantau ini khususnya Malaysia sebagai rantau Sunni.

Cubaan penjelasan seperti ini adalah satu cubaan yang mengelirukan dan tidak langsung mampu memberikan kesan yang positif kepada imej PM yang kian buruk.

ABIM menegaskan jika benar seperti yang didakwa dan dilaporkan oleh media maka UMNO apatah lagi Datuk Seri Mohd Najib Razak tidak layak ke atas sumbangan tersebut.

Ini kerana segala usaha memerangi pengaruh IS dan mempertahankan ajaran Sunni adalah usaha bersama secara kolektif semua pihak yang terlibat.

AMIDI BIN ABDUL MANAN Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)

s


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.