Khairuddin Abu Hassan - Jabatan Imegresen Malaysia Melarang Serta Senarai Hitam Saya ke Luar Negara Atas Arahan Polis

4:48 PM 0 Comments A+ a-



JABATAN IMIGRESEN MALAYSIA MELARANG SERTA SENARAI HITAM SAYA KE LUAR NEGARA ATAS ARAHAN BUKIT AMAN (PDRM)

Saya sepatutnya berlepas ke new york serta london jam 10:30 pagi hari ini tetapi telah dilarang, disekat dan disenarai-hitam oleh jabatan imigresen malaysia atas arahan polis di raja malaysia (pdrm).


Pihak jabatan imigresen malaysia dan polis di raja malaysia tidak memberi sebarang notis secara terus-menerus kepada saya!! Semua persiapan membeli tiket kapal-terbang serta tempat-tempat penginapan di new york serta london mengalami kerugian kerana saya tidak dibenarkan keluar negara tanpa sebarang alasan munasabah!!

Pada jam 8 pagi tadi saya telah pergi ke ibu pejabat jabatan imigresen malaysia di putrajaya untuk mendapatkan penjelasan dari bahagian keselamatan pasport tetapi malangnya pihak pegawai imigresen malaysia hanya memaklumkan bahawa ini adalah atas arahan dari ibu pejabat polis di raja malaysia bukit aman.

Peguam saya, matthias chang turut hadir bersama ke ibu pejabat imigresen kerana beliau turut dikenakan tindakan yang sama seperti saya tanpa sebarang alasan yang konkrit!!

Arahan melarang saya ke luar negara adalah dari pihak ibu pejabat polis bukit aman dan bukannya dari jabatan imigresen malaysia!!

Apa yang mendukacitakan saya ialah pihak jabatan imigresen malaysia hanya menyatakan kepada saya tiada alasan spesifik bagi melarang saya ke luar negara cuma pihak ibu pejabat polis bukit aman hanya memaklumkan jabatan imigresen malaysia bahawa larangan ke atas diri saya adalah atas alasan 'sebab-sebab khas'!!

Pihak penguatkuasa undang-undang di negara kita telah salah-guna kuasa untuk menahan saya ke luar negara tanpa sebarang alasan-alasan yang kukuh serta munasabah!! Mereka hanya memberi alasan 'sebab-sebab khas' saja!!

Pihak pdrm mesti memberi alasan terperinci kepada saya apa yang dimaksudkan dengan alasan 'sebab-sebab khas' itu?!

Adakah kerana mereka takut dengan tindakan saya untuk meneruskan perjuangan bagi menegakkan kebenaran kearah menyiasat kes skandal kewangan 1MDB di luar negara?!

Saya telah membuat laporan polis di lyon, peranchis, berne di switzerland, london, singapura serta hong kong kerana tidak yakin lagi dengan pihak penguatkuasa undang-undang di negara kita yang tidak mahu menyiasat kes skandal 1MDB ini secara telus dan professional!! Sepatutnya mereka mesti membuat penyiasatan secara komprehensif keatas semua laporan-laporan polis yang telah saya buat keatas najib tun razak, rosmah mansor, riza aziz, jho low, keluarga jho low, tan sri zeti akhtar aziz, tan sri lodin wok kamaruddin serta keseluruhan ahli-ahli lembaga pengarah 1MDB!!

Namun, pihak penguatkuasa undang-undang di negara kita nampak tidak adil, berat sebelah serta bacul untuk melaksanakan tanggungjawab mereka secara amanah!!

Kalangan ini bukan saja berdosa sesama manusia tetapi juga berdosa dengan tuhan kerana penakut untuk bertindak berteraskan kebenaran!! Dalam erti-kata yang lain, pihak penguatkuasa undang-undang di negara kita turut bersubahat untuk membuat penutupan keatas segala kemungkaran di dalam kes skandal kewangan 1MDB serta salah guna kuasa najib tun razak berserta ahli keluarganya!!

Rakyat tidak bodoh!! Rakyat sedang memerhatikan secara jarak dekat akan semua salah guna kuasa yang diamalkan oleh kepimpinan kerajaan pada masa ini!!

Dengan izin Allah swt; seandainya pertukaran kepimpinan berlaku di negara kita, semua penguatkuasa undang-undang yang berkonspirasi dengan pihak pemerintah untuk menutup segala kemungkaran masakini mesti ditangkap, didakwa seterusnya dihukum!!

Saya telah dipanggil untuk proses siasatan di ibu pejabat pdrm di bukit aman pada hari isnin depan jam 11pagi.

Tadi apabila saya menanya melalui perbualan talipon dengan pegawai siasatan tersebut beliau mengesahkan bahawa saya akan disoal-siasat oleh pihak polis di raja malaysia kerana telah menghantar bahan bukti kes skandal 1MDB kepada pejabat peguam negara switzerland!!

Sebelum ke bukit aman pada hari isnin depan; saya ingin menanya pihak pdrm apakah tindakan saya mengikut lunas undang-undang untuk menyerah bahan bukti yang sama saya hantar kepada pihak polis di negara kita ke pejabat peguam negara di berne, switzerland itu menyalahi undang-undang?! Adakah tindakan saya ini boleh dianggap sebagai jenayah?!

Saya mempunyai hak untuk membuat laporan di mana-mana negara di serata dunia dengan syarat mengikut lunas undang-undang antarabangsa!! Undang-undang di tanahair kita dah jadi undang-undang 'tungging-terbalik' dan pihak penguatkuasa undang-undang di malaysia tidak mahu bertindak!! Jadi, apakah tindakan saya untuk melaporkan kepada peguam negara di switzerland satu kesalahan jenayah?!

Tambahan pula, kes skandal 1MDB membabitkan beberapa bank-bank dari switzerland dan terdapat beberapa akaun-akaun yang disyakki bersangkutan dengan kes skandal ini dibuka di negara tersebut!! Maknanya, saya mempunyai 'locus standi' untuk buat laporan di switzerland kerana pengubahan wang haram berlaku di sana!!

Namun tidak mengapa!! Jangan kita gusar!! Saya yang mewakili keseluruhan rakyat malaysia yang inginkan kebenaran dalam kes 1MDB akan pergi ke ibu pejabat polis bukit aman pada isnin depan jam 11am dan akan memberi kerjasama yang sepatutnya kepada pdrm!!

Tetapi sekiranya mereka tidak dapat memberi alasan kukuh untuk menahan perjalanan saya ke luar negara dan tidak menarik balik larangan tersebut; saya akan bertindak mengikut lunas undang-undang keatas semua pihak yang terbabit atas dasar salah guna kuasa!!

Pdrm yang imejnya telah mengalir ke dalam longkang pada hari ini cukup-cukuplah dan jangan terlalu asyik untuk bertindak tanpa mengikut lunas undang-undang yang berteraskan kepada keluhuran perlembagaan di tanahair kita yang tercinta ini!!

Sebesar zarah pun saya tidak takut dengan pdrm yang semakin haprak pada hari ini dan sudah tiba masanya untuk saya letak semula ataupun pulih semula imej pdrm yang amat teruk di kacamata rakyat di malaysia!!

Ingat pdrm!! Malaysia ada undang-undang yang berteraskan kepada perlembagaan negara!! Malaysia bukan negara koboi!! Malaysia adalah sebuah negara yang berperlembagaan dan berdaulat!!


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.