Kenyataan Media Berkenaan Kenyataan Yang Dikeluarkan Oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Melayu

11:19 AM 0 Comments A+ a-



KENYATAAN MEDIA BERKENAAN KENYATAAN YANG DIKELUARKAN OLEH PENYIMPAN MOHOR BESAR RAJA-RAJA MELAYU

Merujuk kepada kenyataan yang telah dikeluarkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Melayu pada 7 Oktober 2015 dan kenyataan serta kritikan negatif terhadap Jabatan Peguam Negara (JPN) diatas kelewatan dalam menyelesaikan siasatan berhubung isu 1MDB dan keputusan siasatan tersebut, Jabatan Peguam Negara ingin menjelaskan seperti yang berikut:-

1. Pasukan Petugas yang bertugas menyiasat isu 1MDB tidak pernah dibubarkan dan Jabatan Peguam Negara juga tidak pernah mengeluarkan kenyataan berhubung perkara berkenaan. Malah, siasatan yang dijalankan oleh agensi-agensi bertanggungjawab tidak pernah dihentikan atau dihalang. Jabatan Peguam Negara sentiasa mengawal dan memberi arahan kepada agensi-agensi bertanggungjawab apabila proses siasatan dirujuk kepada Jabatan Peguam Negara, termasuk arahan bagi mempercepatkan kerja siasatan.


2. Sehingga kini, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) belum melengkapkan siasatan berikutan kenyataan beberapa saksi utama masih belum direkodkan.

3. Bagi Bank Negara Malaysia (BNM), siasatan telah dijalankan ke atas 1MDB dengan kesalahan di bawah perenggan (4) (b) Bahagian 1 Jadual Lima kepada Akta Kawalan Pertukaran Wang 1953 iaitu membuat kenyataan yang palsu secara sengaja dan tanpa bukti kukuh. Kertas siasatan telah diserahkan kepada Jabatan Peguam Negara pada 21 Ogos 2015.

4. Setelah mengkaji kertas siasatan berkenaan, Timbalan Peguam Cara 1 Datuk Tun Abd Majid Bin Tun Hamzah, memutuskan bahawa tiada kesalahan yang dilakukan oleh pegawai-pegawai 1MDB dan tindakan lanjut akan diambil. Kertas siasatan telah dikembalikan kepada Bank Negara Malaysia (BNM) pada 11 September 2015. Keputusan berkaitan hal berkenaan turut disampaikan kepada Bank Negara Malaysia (BNM) pada hari yang sama.

5. Walau bagaimanapun, pada 1 Oktober 2015, Bank Negara Malaysia (BNM) telah menghantar surat permohonan kepada Pejabat Peguam Negara untuk mengkaji semula keputusan berkenaan. Mengambil kira permohonan yang dibuat serta hakikat bahawasanya tiada bukti-bukti baru yang diperolehi, pihak Peguam Negara memutuskan untuk mengekalkan keputusan yang telah dibuat. Sehubungan dengan itu, Jabatan Peguam Negara ingin menjelaskan bahawa apa-apa berita di antara 12 September 2015 sehingga hari ini berkaitan dengan kertas siasatan masih pada pihak Jabatan Peguam Negara dan perbincangan masih diteruskan adalah tidak benar sama sekali.

JABATAN PEGUAM NEGARA
MALAYSIA
8 OKTOBER 2015


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.