Perbandingan Falsafah dan Teori Ekonomi Barat dan ISLAM. - Ahmad Hakimi

8:51 PM 0 Comments A+ a-



Perbandingan Falsafah dan Teori Ekonomi Barat dan ISLAM.

Bila difikir akan krisis ekonomi yang berlaku hari ini. Kemudiannya melihat siapa pula yang terlibat dalam permainan ekonomi dan siapa pula yang menjadi mangsa kebobrokan ekonomi. Terlintas untuk memerhati kepada perbezaan Dasar Praktikal ekonomi Islam dan Dasar dan teori falsafah ekonomi Barat. Terutama pada kenyataan kenyataan teori yang menjadi asas Politik Moden dari pemikiran Adam Smith, Karl Marx dan Juga John Maynard Keynes.


Bila difikir fikir, perbezaan asas pemikiran ekonomi antara ISLAM dan sekuler adalah dari sudut perbezaan target utama ekonomi. Sekuler dan Barat mensasarkan kepada sekumpulan kelompok dalam teori ekonomi mereka, manakala ISLAM memikirkan kepada soal keperluan secara langsung kepada individu.

Sebagai contoh, Lahirnya Kapitalisme berdasarkan buku Adam SMith yang bertajuk Wealth Of Nation, yang membincangkan bagaimana untuk mencapai untung optimum bagi Pedagang dan juga untuk melangsungkan kekayaan empayar bangsa. Selepasnya , lahir pula Karl Marx, menentang teori Adam Smith untuk memastikan pula Golongan Pekerja dan Buruh mendapat bahagian daripada pembangunan dengan mengasaskan pemikiran Politik ekonomi buruh yang menatijahkan lahirnya sosialisme dan komunisme.

Kemudian di era Great Depression 1930 an, John Maynard Keynes merumuskan pula perlunya campurtangan Kerajaan dalam ekonomi supaya melanjutkan demand, peluang pekerjaan dan seterusnya menyelamatkan syarikat syarikat besar dari bankrupt yang boleh menyebabkan kerunsingan sosial daripada kekurangan pekerjaan kerana Syarikat syarikat Utama dan juga pemain industri diambang kemusnahan. maka aliran keynesian ini akhirnya menjadi sebahagian amalan ekonomi hari ini yang terus menerus mengimbangkan demand dan supply dengan campurtangan Kerajaan.

Apa yang Beza dengan ISLAM? perlaksanaan ekonomi ISLAM terus menuju kepada individu dan perseorangan dalam setiap masyarakat bernegara. hubungan ekonomi-sosial ISlam bergerak seiring supaya tidak berlaku dominasi dan blok blok ekonomi yang menjadi pemain uatama erdagangan sehinggan negara dan rakyat terlalu bergantung kepada syarikat syarikat dan konglomerat besar untuk menghidupkan ekonomi. ISLAM tidak menggalakkan belanja lebih dari kemampuan yang ada. Maka jika diperlukan perlaburan, tidak perlu mewujudkan Bond Bond Saham yang cuba mengaut perbelanjaan masa depan untuk ditarik dalam urusan semasa.

Asas ini nampak kecil. tetapi menimbulkan kesan besar dalam pertumbuhan ekonomi Kenegaraan dan Penglibatan Konglomerat2 gergasi yang semestinya mempengaruhi ekonomi moden seperti yang terjadi hari ini.

hanya secepis fikir.


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.