Surat Samahah Al-Shaykh Yusuf Al-Qaradawi Kepada Anwar Ibrahim Dan Kerajaan Malaysia

12:22 PM 0 Comments A+ a-




SURAT SAMAHAH AL-SHAYKH YUSUF AL-QARADAWI KEPADA ANWAR IBRAHIM DAN KERAJAAN MALAYSIA .
(Diurus selia terjemahan oleh Angkatan Belia Islam Malysia – ABIM)


Segala puji bagi Allah, selawat dan salam ke atas Rasulullah, keluarga, sahabat dan sesiapa yang mengikuti petunjukNya.

Sesungguhnya Malaysia sebuah negara yang dicintai kami, besar untuk kami dan ada tempat di sisi kami.

Malaysia ada kenangan indah pada diri kami, kecintaan yang benar di hati kami dan kedudukan yang tinggi di akal kami. Hubungan yang erat dan ziarah yang kerap menghimpunkan kami dengan rakyat Malaysia. Sesungguhnya jiwa kami menjadi gembira setiap kali kami melihat Malaysia menuju ketinggian dan kemajuan dalam berbagai-bagai lapangan. Kami berdoa kepada Allah untuk Malaysia, rakyat, kerajaan dan Rajanya; semoga Allah mengekalkan kepada mereka jalan pembangunan dan kemurahan, ikatan dan persaudaraan.

Namun begitu, kami bercita-cita supaya ufuk yang melewati keterbukaan pendidikan dan ekonomi, sosial dan keilmuan, turut merangkumi keterbukaan politik. Begitu juga, agar Kerajaan Malaysia tidak memandang kepada pihak yang membangkangnya sebagaimana pandangan negara-negara Dunia Ketiga. Pembangkang merupakan satu bahagian utama dari komponen negara dalam sistem demokrasi. Ia merupakan teras keamanan demi memelihara kesatuan negara dan kestabilannya, selain supaya para pemuda tidak pergi kepada pemikiran yang melampau dan aliran ekstremisme.

Saya berkata demikian, berdasarkan apa yang sedang dilalui saudara dan sahabat kami, yang dimuliakan Anwar Ibrahim. Beliau telah berdiri dengan peranan yang hebat, hasil yang besar dan usaha yang baik, yang mana negara Malaysia dan seluruh rakyatnya telah memperoleh manfaat dari usaha itu.

Sebagaimana manusia lain, saya mengikuti tuduhan yang aneh terhadap Anwar. Tuduhan itu tidak selari dengan usianya, akhlak, kehidupan beragama, sejarah dan kedudukannya. Demikian juga situasi dan kepelikan di sekelilingnya. Beliau telah dibuktikan tidak bersalah dalam satu penghakiman, kemudian dihukum bersalah dalam satu penghakiman terakhir, hal tersebut berlaku setelah tiada bukti dan telah berlalu satu tempoh yang tidak mungkin boleh dibuktikan lagi.

Sesungguhnya saya mengenali Anwar Ibrahim sewaktu beliau pada awal usia mudanya, bangun menentang pemerintahan yang lalu dan kemudian memimpin belia Malaysia (Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)). Kemudian kami mengenalinya ketika beliau dipenjara angkara penentangannya (terhadap kerajaan) dan kami mengenalinya selepas beliau dibebaskan dari penjara dan menyertai UMNO. Beliau memimpin beberapa Kementerian, sehingga menjadi orang nombor dua di dalam parti dan kerajaan.

Anwar Ibrahim banyak kali menjemput saya dalam merapatkan (hubungan) antara Parti Islam dan UMNO, saya menyambutnya, kerana saya menyeru kepada kekuatan, kesatuan dan jalan yang lurus buat Malaysia. Saya bersama-sama Anwar Ibrahim saling bekerjasama dalam membangunkan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), yang mana tertegak atas dasar integrasi ilmu wahyu, sains dan kemanusiaan.

Saya mengenalinya semasa beliau sedang bersinar di Malaysia, dunia Arab dan di Barat, ketika itu beliau merupakan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Malaysia. Beliau merupakan salah seorang pemimpin terhebat Malaysia di era ini, salah seorang yang menyumbang kepada kebangkitan negara. Dunia pada masa itu menantinya untuk menjadi Perdana Menteri, pemimpin Malaysia bagi era baru, (namun ia tidak berlaku) angkara kerosakan politik yang menimpa kita.

Saya menganggapnya sebagai seorang Muslim yang benar, mukmin yang istiqamah, menunaikan kewajipan, menjauhi dosa-dosa besar dan perbuatan yang haram. Beliau beramal untuk kemuliaan agamanya, ketinggian negara dan khidmat kepada rakyatnya. Allah lah yang layak menilainya, saya tidak layak menilainya di hadapan Allah.

Hari ini, Anwar Ibrahim merupakan satu-satunya orang politik yang telah dan sedang ditimpa dengan kes-kes yang meragukan, dan beliau dipenjara satu demi satu. Kalau saya meragui akan perbuatannya pada apa yang dituduh, pasti saya tidak menulis seperti apa yang ditulis sekarang.

Sebenarnya, saya boleh untuk berdiam dari apa yang sedang dideritai Anwar Ibrahim di penjara. Namun pengiktirafan kepada beliau, pengetahuan akannya dan kejujurannya, selain kerana nasihat ikhlas daripada saya kepada rakyat dan kerajaan Malaysia; (semua itu) menghalang saya untuk tidak berpihak dari topik ini.

Bahkan itu mewajibkan saya untuk menyampaikan seruan kepada Duli Yang Maha Mulia, Yang Dipertuan Agong, Sultan Abdul Halim. Demikian juga kepada Yang Amat Berhormat Dato' Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak; Perdana Menteri Malaysia, supaya memberikan pengampunan kepada Anwar Ibrahim. Lebih-lebih lagi isu ini tidak berlaku pada zaman Perdana Menteri sekarang; (PM sekarang) seorang yang saya telah temui dan berutus surat dengannya, saya membantunya dan saya telah menjaga hubungan dengannya. Saya mengiranya dengan izin Allah akan menyambut seruan ini.

Saya menyeru agar kita menutup episod lalu yang mana ia menyakitkan negara Malaysia dan para pimpinannya. Demi Allah, sesungguhnya saya sangat ingin menyatukan rakyat negara Malaysia, bahkan menyatukan seluruh umat Islam.

Dan sesungguhnya agama Islam ini ialah agama kamu, agama yang satu asas pokoknya, dan Akulah Tuhan kamu; maka bertaqwalah kamu kepadaKu.

(Al-Mukminun: 52)

"Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai..."

(Al-i-’Imran: 103)

"... dan janganlah kamu berbantah-bantahan; kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu, dan sabarlah (menghadapi segala kesukaran dengan cekal hati); sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar."

(Al-Anfal: 46)

Ya Allah, satukanlah suara kami di dalam hidayahMu, hati-hati kami atas ketakwaan padaMu, jiwa-jiwa kami atas kasih sayangMu, dan (satukan) azam-azam kami untuk meneruskan kebaikan dan sebaik-baik amal. Amin.

Yusuf al-Qaradawi
Pengerusi, Kesatuan Ulama Sedunia

Kenyataan Rasmi dikeluarkan dalam laman web:
http://qaradawi.net/new/takareer/8107-2015-08-10-08-34-44





الحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله، وعلى آله وصحبه ومن تبع هداه، (وبعد)

فإن ماليزيا دولة حبيبة إلينا، عزيزة علينا، أثيرة لدينا، لها ذكريات طيبة في نفوسنا، ومحبة صادقة في قلوبنا، ومكانة سامقة في عقولنا. جمعتنا بأهلها علاقات متينة، وزيارات متكررة. وإن أفئدتنا لتبتهج كلما رأيناها تشق طريقها نحو العلا والتقدم في المجالات المختلفة، ونحن ندعو الله لماليزيا، وشعبها، وحكومتها، وملكها أن يديم عليهم مسيرة التقدم والرخاء، والترابط والإخاء.

وإن كنا نأمل أن تتسع الآفاق التي وسعت الانفتاح التعليمي والاقتصادي، والاجتماعي والعلمي، لتشمل الانفتاح السياسي، وألا تنظر الحكومة في ماليزيا إلى معارضيها كما تنظر دول العالم الثالث، فالمعارضة جزء رئيس من مكونات الدولة في النظم الديمقراطية، وهي صمام أمان للحفاظ على وحدة البلد واستقراره، وعدم انجراف الشباب نحو الأفكار الهدامة، والتيارات المتطرفة.

أقول هذا، بمناسبة ما يمر به أخونا وصديقنا الأستاذ الكبير أنور إبراهيم، الذي قام بأدوار عظيمة، وإنجازات كبيرة، وجهود طيبة، استفادت منها دولة ماليزيا والمجتمع الماليزي كله. وقد تابعت كما تابع الناس اتهام الأستاذ أنور بهذه التهمة الغريبة، التي لا تتوافق مع سنه، ولا خلقه، ولا دينه، ولا تاريخه، ولا مكانته، وما أحاطها من ظروف وملابسات غريبة، وتبرئته في أحد أدوار التقاضي تبرئة تامة، ثم الحكم عليه في الدور الذي يليه حكما نهائيا، بعد أن ذهبت الأدلة ومضت مدة من الزمن لا يمكن معها التأكد من شيء.

لقد عرفت أنور إبراهيم شابا في مقتبل شبابه، ثائرا على الأنظمة القديمة، رئيسا لشباب ماليزيا (أبيم) ثم عرفته حين سجن من أجل قيادته الثائرة، ثم عرفته بعد خروجه من السجن وقد اقترب من حزب (آمنو) ثم أصبح عضوا في الحزب، وتولى أكثر من وزارة، حتى أصبح الرجل الثاني في الحزب وفي الحكومة.

ودعاني أنور إبراهيم أكثر من مرة للتقريب بين الحزب الإسلامي وحزب ( آمنو) وكنت عند النداء، لأني كنت أنشد القوة والوحدة والاستقامة لماليزيا.

وتعاونت مع أنور إبراهيم في إقامة الجامعة الإسلامية العالمية، التي تقوم على الجمع بين علوم الوحي، والعلوم الكونية والإنسانية.

وعرفته وهو يتألق في ماليزيا وفي العالم العربي، وفي العالم الغربي، نائبا لرئيس وزراء ماليزيا ووزيرا لماليتها، فكان واحدا من أبرز القادة في ماليزيا الحديثة، وأحد الرجال الذين ساهموا في نهضتها، وكان العالم كله ينتظر – وقتئذ- أن يكون رئيسا للوزراء، وقائدا لماليزيا في مرحلة جديدة، لولا ما تدهمنا به السياسة من صدمات.

أحسبه مسلما صادقا، ومؤمنا مستقيما، يؤدي الواجبات، ويجتنب الكبائر والمحرمات، ويعمل لعزة دينه، ورفعة بلده، وخدمة أمته، والله حسيبه ولا أزكيه على الله. واليوم أنور إبراهيم هو السياسي الوحيد الذي لوحق ويلاحق بقضايا تثار حولها الشبهات، ويسجن في الواحدة تلو الأخرى!! ولو شككت في فعله ما اتهم به، لما كتبت ما أكتبه الآن.

لقد كان بوسعي أن أسكت عما يعانيه الرجل من سجن، غير أن وفائي للرجل، ومعرفتي به وأصالة معدنه، ونصيحتي الخالصة لماليزيا شعبا وحكومة، يمنعاني من أن أغض الطرف عن هذا الموضوع، ويوجبان علي أن أتوجه بالنداء إلى جلالة اليانغ دي. بيرتوان أغونغ/ عبد الحليم معظم. وإلى فخامة الداتو سري/ محمد نجيب تون عبد الرزاق: رئيس الوزراء الماليزي ، إلى إصدار عفو عن الأستاذ أنور إبراهيم، لا سيما وهذه القضية لم تحرك في عهد رئيس الوزراء الحالي، الذي قابلته وراسلته، وآزرته، وأحسنت الصلة به.

وأحسب أنه- بإذن الله- مستجيب لهذا النداء. وأدعو إلى العمل على طي هذه الصفحة التي تسيء إلى دولة ماليزيا وقادتها، وإني والله لحريص كل الحرص على توحيد أهل البلد الواحد، بل توحيد الأمة الإسلامية، {وَإِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ } [المؤمنون:52]، و{ وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا } [آل عمران: 103]، {وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ} [ الأنفال:46].

اللهم اجمع الكلمة على الهدى، والقلوب على التقى، والأنفس على المحبة، والعزائم على عمل الخير وخير العمل. آمين

يوسف القرضاوي رئيس الإتحاد العالمي لعلماء المسلمين


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.