Bajet 2016 'Bajet Mujoq' - Mahfuz Omar

2:39 AM 0 Comments A+ a-



Kenyataan Media.

BAJET 2016 "BAJET MUJOQ".

1. Bajet 2016 yang dibentang Najib dalam keadaan ekonomi suram, apatah lagi dengan kejatuhan harga minyak. Setiap tahun bajet dirangka berasaskan harga minyak kerana hampir 50 % sumber pendapatan negara adalah datang daripada sumber utama minyak dan gas melalui Petronas.


2. Malaysia menemui minyak pada tahun 1974. Lebih awal dari negara Norway menemui minyak. Norway kini trilion, mempunyai trilion USD simpanan wang masa depan (sovering fund) hasil tabungan yang diambil daripada pendapatan hasil minyak untuk generasi mendatang. Kerajaan Norway mempunyai "pemikiran beringat" untuk masa depan berbanding dengan Kerajaan Malaysia menjadikan Petronas yang menguruskan Industri Petroliam Negara sebagai lembu kenyang yang kini Lembu itu sudah pun kurus kering seperti lembu subsidi. Kerajaan sudah tidak boleh lagi bergantung harap pada hasil petroliam dan Petronas.

3. Malangnya, Kerajaan tidak mempunyai perancangan untuk mencari sumber baru bagi menampung perbelanjaan negara tanpa membebankan rakyat. Apa yang dilakukan ialah mengambil jalan mudah dengan mengambil daripada poket rakyat melalui cukai baru GST. Pembaziran, penyelewengan dan salahguna kuasa GST yang melindungi.

4. GST yang asalnya untuk menambahkan pendapatan negara kini menjadi sumber menampung kekurangan pendapatan negara yang hilang daripada sumber petroliam. PM sendiri menyatakan dalam ucapan pembentangan Bajet 2016, GST penyelamat kepada kewangan negara.

5. "Mujoq" ada GST, Kerajaan masih boleh mentadbir negara. "Mujoq" juga ada GST, jika tidak mampuih Kerajaan BN tidak lagi upaya memerintah negara. "Mujoq" ada GST untuk menampung segala pembaziran dan penyelewengan Kerajaan BN. "Mujoq" ada rakyat dipaksa bayar GST jika tidak PM dah kena jual di pasar tani.

BAJET MUJOQ ADA GST,
"SELAMATKAN BN"

DATO' HJ MAHFUZ HJ OMAR
Ahli Parlimen Pokok Sena
2 November 2015/20 Muharam 1437H
8.00 pm Parlimen Malaysia.


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.