Ringkasan Senario Semasa - Dr. Zaharuddin Abd Rahman

12:32 PM 0 Comments A+ a-



Ringkasan Senario Semasa

oleh:
Dr. Zaharuddin Abd Rahman

Harga minyak dunia jatuh lagi selepas meeting OPEC yang gagal mencadangkan solusi memotong keluaran minyaknya, punca lebih besar adalah disebabkan kedegilan syarikat Amerika (shale producers seperti Continental Resources and Whiting Petroleum) yang ingin tetap mengeluarkan lebih dari kebiasaan sehingga menyebabkan Amerika telah mengeluarkan lebih 80% tong minyak lebih dari kebiasaan sehingga menyebabkan jumlah bekalan minyak dunia terlebih berbanding permintaan sekitar 1.8 juta tong sehari pada suku ketiga tahun 2015.


Bajet Malaysia mengambil kiraan USD 48 untuk satu tong dalam mengira anggaran pendapatan PETRONAS dan royalti kerajaan, namun hari ni harga per barrel hanyalah USD 36.88 bagi Brent Crude Oil dan USD 34.73 bagi WTI Crude Oil. Terdapat keungkinan Semakan Bajet Negara akan diperlukan jika keadaan ini berterusan, kerana anggaran pendapatan negara akan berkurangan.

Sebagai orang biasa, pastinya kita mengharapkan harga petrol untuk kegunaan harian akan turun selaras dengan penurunan harga minyak, agar dengannya kos-kos perbelanjaan harian boleh terimbang dengan kos-kos yang naik.

Federal Reserve USA pula telah menaikkan kadar faedah ke 0.5 % yang mengakibatkan nilai ringgit akan turun lagi. Proton pula sedang menimbang untuk menaikkan harga kereta mereka disebabkan rendahnya nilai ringgit ini. Fitch Ratings pula telah menurun ratings (penarafan) bank-bank Malaysia untuk tahun 2016. Juga dibimbangi memberi kesan pinjaman semakin kurang diluluskan dan harga yang dikenakan kepada pelanggan mungkin akan naik.

Hasil keadaan di atas, sebahagian pekerja mungkin akan diberhentikan...beratus ribu pekerja di seluruh dunia dari pelbagai syarikat berkaitan minyak telah diberhentikan hanya kerana rendahnya harga minyak. Di Malaysia tidak terkecuali dan bukan hanya terhad kepada syarikat berkaitan industri minyak sahaja.

Semua kesan hal ini jika belum sampai kepada individu, namun akan sampai justeru perlu bersedia & mencari jalan berhadapan dengan suasana ekonomi lebih mencabar tahun 2016 nanti. Tiada nasihat dan kata magis yang mampu menyelesaikan masalah ini dalam tempoh singkat.


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.