Perkauman Sempit di Malaysia - Nur Hadi Mohamad

11:30 AM 0 Comments A+ a-



PERKAUMAN SEMPIT DI MALAYSIA

Kejadian 'Mat Salleh' samseng pukul cermin kereta sampai pecah adalah bukti betapa suburnya budaya perkauman sempit di negara kita.

Kau ada nampak kelibat Ali Tinju muncul pertahankan mangsa (Melayu)? Kau ada baca kenyataan dari Jamal Penjilat Tegar? Mana pergi ayahanda-ayahanda PEKIDA? Mana dia pahlawan-pahlawan PERKASA. Semuanya buat bodoh. Depa tak ambil peduli pun.

Sebab apa? Sebab samseng itu BUKAN CINA! 'Mujurlah' kejadian berlaku antara Melayu dengan 'Mat Salleh'. Bukan Melayu dengan CINA!

Kau bayangkan kalau kejadian itu berlaku antara Melayu dengan Cina. Aku yakin di laman sosial akan viral tahap gaban terutamanya dari Melayu atau Cina yang berpenyakit 'Sawan Kaum'. Yg Melayu akan maki Cina. Yg Cina pun akan kutuk Melayu. Biasanya begitulah.

Kemudian muncul pula 'berok-berok' dari merata tempat berkumpul kononnya mahu mempertahankan kaum masing-masing.

Aku nak ingatkan. Kesalahan, kezaliman atau kekejaman tidak mengenal kaum dan agama. Jika Abu mencuri di kedai telefon milik orang Cina, yg salah bukan bangsa Abu (Melayu) dan bukan agama Abu (Islam). Yang salah ialah ABU. Jika Ah Chong pukul budak Melayu, yg salah bukan bangsa Ah Chong (Cina) dan bukan agama Ah Chong (Buddha). Yg salah ialah AH CHONG.

Letakkan kesalahan tu pada Abu dan Ah Chong sudah la. Yang jadi bangang kait sekali bangsa dan agama Abu dan Ah Chong tu kenapa?

Seorang lelaki Melayu buat salah, kita kutuk Melayu. Seorang lelaki Cina buat salah, kita maki Cina. Sampai bila pun rakyat negara kita tak akan mampu bersatu disebabkan kebodohan segelintir masyarakat kita. Buanglah perangai jijik tu. Dalam kubur malaikat tak tanya pun kau bangsa apa. Bukannya kau dapat tiket ekspress ke syurga dengan sikap taksub kepada bangsa yg kau pegang


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.