AMK Mengecam Tindakan Pihak Berkuasa Berkenaan Serbuan Ke Atas Malaysiakini dan Star Online

9:27 AM 0 Comments A+ a-



AMK MENGECAM TINDAKAN PIHAK BERKUASA BERKENAAN SERBUAN KE ATAS MALAYSIAKINI DAN STAR ONLINE

AMK mengecam tindakan pihak Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM), dan polis yang telah menyerbu pejabat Malaysiakini dan Star Online.

Terdapat dakwaan yang menyatakan bahawa tindakan ini diambil akibat laporan mereka berkenaan pemindahan seorang Pegawai Pendakwaraya Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM).


Pegawai tersebut, dimaklumkan, adalah sebahagian daripada kumpulan penyiasat yang sedang menyiasat anak syarikat Kementerian Kewangan, SRC International.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nancy Shukri, sudah pun mengesahkan bahawa pegawai tersebut telah dipindahkan secara dalaman di SPRM.

Sebuah media yang bebas untuk berfungsi tanpa sebarang tekanan atau pemerhatian melampau pihak kerajaan adalah penting untuk sebuah negara yang mengamalkan demokrasi.

Tindakan pihak SKMM dan polis ini bukan sahaja mencemarkan kredibiliti Malaysia, tetapi juga kewibawaan kedua-dua institusi ini sendiri.

Kejadian ini lebih menggusarkan kerana rakyat pasti akan melihat serbuan ini sebagai bersangkut-paut dengan kontroversi Kerajaan Persekutuan yang tidak berkesudahan.

SKMM serta pihak polis haruslah menerangkan dengan telus mengapa tindakan ini perlu diambil, sebelum keyakinan rakyat terhadap mereka kian terhakis.

Segala tindakan zalim terhadap institusi awam dan pihak pengkritik mestilah dihentikan dengan segera.

NIK NAZMI NIK AHMAD
KETUA ANGKATAN MUDA KEADILAN


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.