Apa Tujuan RUU MKN 2015 Dibentangkan? - Zulhazmi Shariff

10:40 AM 0 Comments A+ a-



Rang Undang-Undang Majlis Keselamatan Negara 2015 (RUU MKN 2015)
SIRI I

APA TUJUAN RUU MKN 2015 DIBENTANGKAN?


RUU MKN 2015 dibentangkan adalah untuk mengadakan peruntukan bagi penubuhan Majlis Keselamatan Negara, perisytiharan kawasan keselamatan, kuasa khas Pasukan Keselamatan di dalam kawasan keselamatan dan perkara lain yang berhubungan dengannya.

Sejarah awal MKN.

MKN telah ditubuhkan oleh Jemaah Menteri melalui mesyuarat Jemaah Menteri pada 31/07/1971 setelah MAGERAN (Majlis Gerakan Negara) dibubarkan. MAGERAN ditubuhkan berikutan Perisytiharan Darurat oleh YDP Agung melalui Perkara 150 ekoran insiden 13 Mei 1969.

Sejak penubuhannya, MKN diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab menyelaraskan dasar-dasar berkaitan keselamatan negara dan arahan mengenai langkah-langkah keselamatan termasuk gerakan-gerakan keselamatan, ketenteraman awam dan perkara-perkara melibatkan keselamatan secara langsung di seluruh negara di peringkat persekutuan, negeri dan daerah. MKN juga menjadi badan yang membantu Majlis Tindakan Negara (MTN) dalam perkara-perkara berkaitan keselamatan.

Sekarang MKN masih wujud dan berada di bawah Jabatan Perdana Menteri tetapi hanya sebagai penyelaras tanpa kuasa khusus. Justeru RUU MKN 2015 digubal untuk memberikan kuasa khusus kepada MKN sehingga MKN mempunyai kuasa melebihi kuasa Yang di-Pertuan Agong.

Dengan penubuhan MKN di bawah RUU ini melalui kelulusan Parlimen, maka MKN akan menjadi suatu kuasa mutlak yang tidak boleh dicabar dan dipersoalkan. MKN boleh melakukan apa saja tanpa sebarang gangguan.

Ikuti SIRI II untuk keterangan lanjut.

ZULHAZMI SHARIFF.
22122015


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.