Mana RM2.6 Bilion? Zulhazmi Shariff

10:32 AM 1 Comments A+ a-



MANA RM2.6 BILION?

Pada 3 Ogos 2015, SPRM mengesahkan bahawa wang RM2.6 bilion telah dimasukkan ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. SPRM juga mengesahkan bahawa wang RM2.6 bilion tersebut bukan dari wang 1MDB sebaliknya adalah dari "penderma" yang ketika itu masih tidak diketahui latarbelakangnya.

Dari tarikh tersebut sehingga Disember 2015, SPRM meneruskan siasatannya sehinggalah pada 31 Disember 2015 Timbalan Pesuruhjaya SPRM Datuk Mohd Shukri Abdull menyatakan bahawa kertas siasatan RM2.6 bilion telah diserahkan kepada Peguam Negara tetapi masih belum lengkap.


Sehingga hari ini, seluruh Malaysia masih tidak mengetahui apa sebenarnya status RM2.6 bilion tersebut. Sebelum ini kita dengar pelbagai komen daripada badut-badut Perdana Menteri mempertahankan penerimaan derma tersebut. Ada mengatakan ianya derma kerana Malaysia memperjuangkan fahaman Ahli Sunnah wal jamaah. Ada mengatakan derma tersebut kerana Malaysia menentang keganasan. Ada mengatakan derma tersebut kerana hendak menentang fahaman zionis yang meresap melalui DAP.

Kita tertanya-tanya tujuan sebenar derma tersebut dan kenapa dimasukkan ke dalam akaun peribadi Najib? Kenapa tidak melalui akaun amanah? Najib sendiri akhirnya mengakui bahawa beliau menerima derma tersebut dari penderma dari Timur Tengah. Najib mengakui bahawa penderma tersebut yang bersungguh-sungguh mahukan RM2.6 bilion dimasukkan ke dalam akaun peribadi beliau. Najib juga akui bahawa Bank Negara maklum berkaitan kewujudan akaun dan RM2.6 bilion.

Walau pun SPRM telah menyiasat dan telah menyerahkan siasatan kepada Peguam Negara, kita dimaklumkan siasatan masih belum lengkap.

Selagi itu kita masih tidak tahu apa sebenarnya status RM2.6 bilion tersebut.

a) Siapa penderma tersebut? Seorang atau beberapa orang atau negara atau konsortium?
b) Kenapa derma sebanyak RM2.6 bilion tersebut diberikan?
c) Kenapa derma sebanyak RM2.6 bilion tersebut hendaklah dimasukkan ke dalam akaun peribadi Najib?
d) Kenapa Bank Negara boleh meluluskan kewujudan akaun yang melibatkan amaun sebesar itu atas nama peribadi Najib?
e) Ke mana wang RM2.6 bilion tersebut pergi?

Soalan-soalan ini WAJIB dijawab oleh Najib dan Kerajaan Malaysia di bawah pentadbiran Umno/BN. Ini melibatkan integriti kepimpinan negara. Berapa lama lagi Malaysia harus menunggu jawapan?

MANA RM2.6 BILION?

BERANI BERUBAH.

ZULHAZMI SHARIFF.
05012016


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.