Bersama Menentang Keganasan. Jangan Tuding Jari pada Islam - Mahfuz Omar

12:08 PM 0 Comments A+ a-



Kenyataan Media.

BERSAMA MENENTANG KEGANASAN.
JANGAN TUDING JARI PADA ISLAM.


1. Serangan di Paris adalah satu tragedi yang sangat menyedihkan dunia. Satu tindakan yang tidak bertamadun ini adalah manifestasi daripada ketidakadilan sosial antarabangsa. Dunia seharusnya mengutuk serangan seumpama ini kerana tidak ada satu pun budaya, masyarakat atau agama di dunia ini yang menyetujui atau mengiktiraf tindakan keji seumpama ini.

2. Secara jelas, dunia seharusnya melihat punca kepada permasalahan serangan demi serangan yang semakin rancak di seluruh dunia walaupun dalam skala yang kecil, namun ianya tidak boleh diambil ringan oleh kita. Di Timur Tengah serangan kepada orang awam dilakukan hampir setiap hari terutama di Palestin, Syria dan Iraq. Baru-baru ini pula berlaku serangan di Lubnan. Insiden penahanan tebusan penculikan di Australia dan Sabah. Hatta setiap hari di dada akhbar terpampang kes kes penculikan, serangan dan pembunuhan di seluruh dunia.

3. Serangan di Paris baru-baru ini adalah salah satu kemuncak kepada suasana ini. Malangnya semua tindakan ini dihalakan secara umum samada dirancang atau tidak dirancang kepada Islam. Sehingga satu persepsi negatif ini menjadi label yang laris oleh masyarakat dunia.

4. Perlu saya jelaskan, Islam adalah agama perdamaian, aman dan adil. Islam tidak membenarkan pengikutnya bertindak ganas apatah lagi melakukam serangan-serangan seperti di Paris baru-baru ini. Namun, perlunya dunia antarabangsa berjiwa besar dalam menafsirkan agama dan penganut agama. Ajaran agama itu jelas, namun pengikut agama itu mungkin umum kerana tindakan dan penafsiran setiap individu mungkin dipengaruhi oleh fakta semasa dan luaran.

5. Oleh itu, satu tindakan global perlu diadakan segera oleh dunia barat dan timur dalam mengurangkan kemelut tekanan yang ada hari ini. Pemimpin-pemimpin Negara utama perlu duduk bersama dan menyelesaikan isu ketidakadilan dan hak asasi global terlebih dahulu dan bukannya menghukum dan meletak kesalahan kepada agama.

MEMERANGI KEGANASAN,
MENDOKONG KEAMANAN

DATO' HJ MAHFUZ HJ OMAR
Ahli Parlimen Malaysia
Pokok Sena
17 November 2015/ 5 Safar 1437H


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.