PAS: “ISU TOL : KERAJAAN PILIH RAKYAT ATAU SYARIKAT KONSESI?”

5:24 AM 0 Comments A+ a-



KENYATAAN MEDIA
DEWAN PEMUDA PAS WILAYAH PERSEKUTUAN

NURUL ISLAM MOHAMED YUSOFF
TIMBALAN KETUA DEWAN PEMUDA PAS WILAYAH PERSEKUTUAN


16 Ramadhan 1436 | 3 Julai 2015
“ISU TOL : KERAJAAN PILIH RAKYAT ATAU SYARIKAT KONSESI?”
______________________________________________________________________

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) telah menghantar surat rasmi kepada Kementerian Kerja Raya untuk berdialog mengenai cadangan kenaikan kadar tol khususnya di Lembah Klang. Namun, pihak kementerian masih belum memberikan jawapan untuk pertemuan tersebut.

DPPWP telah maklum bahawa kerajaan masih belum memutuskan cadangan kenaikan kadar tol. Namun, pihak Persatuan Syarikat-Syarikat Konsesi Lebuh Raya Malaysia (PSKLM) telah mendesak kerajaan untuk tetap menaikkan kadar tol pada tahun ini. Adakah pihak kerajaan membela nasib rakyat atau mahu mengutamakan tuntutan pihak konsesi?



Menteri Kerja Raya mendedahkan sekiranya pihak kerajaan tidak membenarkan kenaikan kadar tol tersebut, maka kerajaan dengan menggunakan sebahagian besarnya duit pembayar cukai (rakyat) terpaksa membayar sejumlah RM 580 juta sebagai pampasan pada tahun ini dan ia dijangka akan menokok sehingga RM 1.6 pada tahun hadapan.



DPPWP mendesak pihak kerajaan supaya mendedahkan secara tuntas bagaimana perjanjian konsesi tol yang telah dimeterai dengan syarikat operator terus memangsakan kewangan negara dan duit poket rakyat. Apakah plan jangka kerajaan untuk keluar daripada perjanjian konsesi yang tidak adil tersebut dan seterusnya mengambil inisiatif untuk menghapuskan tol secara berperingkat-peringkat.

Pihak konsesi pula masih tidak memberikan jawapan atas tuntutan rakyat yang mahukan rebat tol diberikan di beberapa lebuh raya utama yang mengalami kesesakan teruk pada waktu puncak. Pihak konsesi juga wajar menyemak semula jumlah tol yang dikenakan ke atas pengguna di sepanjang lebuh raya seperti di KESAS, MEX dan Guthrie.



Sekian, terima kasih.


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.