PSM Menyeru Rakyat Fokus kepada Isu Marhaen & Keadaan Ekonomi Malaysia

1:29 AM 0 Comments A+ a-



KENYATAAN PSM - 5 JULAI 2015 -
PSM MENYERU RAKYAT FOKUS KEPADA ISU MARHAEN & KEADAAN EKONOMI MALAYSIA

5 July 2015


Parti Sosialis Malaysia, amat risau tentang polemik politik yang sedang berlangsung dikalangan rakyat dan juga ahli politik, pemerintah mahupun pembangkang. Seola-olah tiada isu rakyat yang lebih penting daripada isu 1MDB, Mara, pertelingkahan Tun M dan Najib.

Parti Sosialis Malaysia (PSM) mencadangkan semua pihak tidak terlalu terikut-ikut dengan pergaduhan di antara Dr Mahathir dengan Najib Razak. Ianya lebih kepada pergaduhan di antara 2 kem pemodal (kapitalis), di mana siapa pun yang menang di antara keduanya, Malaysia tetap akan menjadi mangsa melalui dasar dan sistem polisi ekonomi neoliberal yang sama.

PSM menyeru kepada semua pihak mengalihkan fokus kepada kejadian penting yang melanda rakyat pekerja setiap hari. Kilang JVC dan (beberapa lagi dikatakan bakal menurut langkah) menutup operasinya di Selangor dan berpindah ke Thailand. Mengakibatkan kehilangan lebih 500 pekerjaan. Ini adalah satu lagi kejadian selepas kehilangan kerja lebih 6000 pekerja penerbangan Nasional MAS.

Pada masa semua peniagaan dan syarikat swasta berusaha untuk mengurangkan kos dengan mengecilkan tenaga pekerja, adakah kita terfikir bagaimanakah pekerja yang dihentikan ini akan memperolehi kerja ditempat lain?

Trend ini sangat membimbangkan. Kita perlu duduk dan mencari jalan bersama. Seruan pihak PSM dan juga pihak kesatuan sekerja menuntut Kerajaan menubuhkan sebuah tabung bantuan khas pemberhentian kerja juga tidak dipedulikan oleh Kementerian Sumber Manusia.

i. Apakah ianya kesan dari pembangunan Terusan Kra di Thailand?

ii. Adakah ianya kesan dari nilai ringgit yang hilang kuasa saingannya?

iii. Adakah ianya kesan dari indeks rasuah dan karenah birokrasi Malaysia?

iv. Adakah kita gagal 'mencuri' teknologi kilang tersebut selama ianya beroperasi di Malaysia bagi mewujudkan jenama sendiri sekaligus membentuk peluang pekerjaan dan peluang pasaran sendiri?

v. Adakah saingan kos buruh rendah yang menjadi punca sehingga ratus ribu pekerja asing lagi perlu dibawa masuk?

Oleh itu, PSM menjemput semua parti politik, NGO, mahasiswa dan tokoh-tokoh akademik untuk fokus kepada isu-isu penting yang melanda rakyat jelata. Hanya apabila rakyat fahami kepentingan untuk menukarkan acuan ekonomi dan politik masa kini, mereka akan terus melanjutkan visi perjuangan ketahap yang lebih tinggi.



Memperkasakan perjuangan rakyat marhaen.



Khairul Nizam bin Abd Ghani Aduka Taruna)

Ahli Jawatankuasa Pusat PSM/

Pengerusi Unit Kelantan PSM.


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.