Mahfuz Omar: Menyokong Tan Seri Zeti, Gabenor Bank Negara Bahawa 1MDB Antara Punca Kejatuhan Nilai Ringgit Malaysia. Segera Dakwa Mereka Yang Terlibat Dan Segerakan Pengunduran Najib

12:02 PM 0 Comments A+ a-



Kenyataan Media.

MENYOKONG TAN SERI ZETI, GABENOR BANK NEGARA BAHAWA 1MDB ANTARA PUNCA KEJATUHAN NILAI RINGGIT MALAYSIA. SEGERA DAKWA MEREKA YANG TERLIBAT DAN SEGERAKAN PENGUNDURAN NAJIB.

1. Saya menyokong gesaan oleh Tan Seri Zeti Akhtar Aziz, Gabenor Bank Negara yang menggesa penyelesaian segera kes 1MDB bagi memulihkan kembali nilai mata wang ringgit Malaysia. Keadaan nilai mata wang Ringgit Malaysia berada dalam keadaan nazak sehingga hotel di negara China tidak menerima tukaran wang Ringgit Malaysia (RM) seperti yang saya sendiri alami di Hotel Shangrila, milik jutawan Malaysia di Changchon City Wilayah Jillin pada 30 Ogos hingga 2 sept 2015. Apabila saya bertanya mengapa RM tidak terima, pihak hotel memberi tahu bank di sana tidak lagi menerima tukaran wang Malaysia.

2. Gesaan Tan Seri Zeti sebagai Gabenor Bank Negara menunjukan nilai matawang Malaysia pada tahap yang nazak perlu diselamat dengan diberi "oksigen". Keberanian Tan Seri Zeti meletakkan 1MDB antara punca masalah, menunjukkan hasil siasatan Bank Negara bahawa 1MDB mempunyai kes yang perlu menyeret pihak tertentu ke Mahkamah.

3. Laporan Siasatan Bank Negara berkaitan kes 1MDB telah diserahkan kepada Peguam Negara sebulan yang lalu. Tetapi masih tiada apa- apa tindakan yang diambil oleh Peguam Negara. Apa yang berlaku ialah tindakan kerajaan PM Najib melalui pihak PDRM menahan Dato'Khairudin Abu Hassan di bawah SOSMA tidak membantu memulih nilai Ringgit Malaysia sebaliknya menambahkan lagi ketidak percayaan masyarakat antarabangsa kepada Malaysia. Isu kejatuhan nilai ringgit adalah berpunca daripada krisis keyakinan masyarakat dalam dan luar negara terhadap pengurusan dan kes penyalahgunaan kuasa bagi melindungi skandal kewangan negara 1MDB yang melibatkan PM Najib dan kini dilindungi SOSMA.

4. Gesaan Tan Seri Zeti perlu dipandang serius oleh semua pihak. Pendakwaan segera mereka yang terlibat dalam Skandal 1MDB seperti yang dicadangkan di dalam Kertas Laporan Siasatan oleh Bank Negara akan mengembalikan keyakinan masyarakat antarabangsa khususnya pelabur terhadap Malaysia. Ini sekaligus akan dapat membantu memulihkan ekonomi dan meninggkatkan nilai Ringgit Malaysia. Peguam Negara jangan dilihat menjadi macai Politik PM Najib.

5. Gesaan Tan Seri Zeti yang tidak dipedulikan oleh kerajaan menunjukkan Gabenor Bank Negara dan Bank Negara telah diketepikan peranannya untuk bertanggungjawab terhadap kawalan, pertumbuhan nilai matawang dan ekonomi Malaysia. Institusi ini sudah tidak mendapat kepercayaan PM Najib dan Kerajaan Malaysia. Sekali lagi saya menegaskan Majlis Raja-Raja Melayu perlu bertindak segera terhadap PM Najib dan bertindak untuk pastikan Najib segera berundur serta pemilihan PM baru dan pembentukan Kerajaan Peralihan daripada pelbagai pihak perlu segera memperbaiki sistem dan institusi-institusi yang menjaga kepentingan awam perlu bebas daripada cengkaman kuasa politik parti pemerintah.

SELAMATKAN RAKYAT DAN MALAYSIA TERCINTA.

DATO' HJ MAHFUZ HJ OMAR
Ahli Parlimen Pokok Sena
26 Sept 2015/12 Zulhijjah 1436


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.