Selamatkah Aset Strategik di Bawah 1MDB ? - Wan Ahmad Fayhsal

11:36 PM 0 Comments A+ a-



SELAMATKAH ASET STRATEGIK NEGARA DI BAWAH 1MDB?

Saya pertama kali tulis tentang keperluan menyelematkan aset negara milik 1MDB pada Mac 2015. Saya dari awal konsisten bahawa cabaran utama 1MDB ialah geopolitik.

Ketika itu saya dicemuh oleh budak-budak hingusan yang berotakkan pembangkang totok memperolokkan sisi geopolitk kerana kebencian kepada UMNO (memang ada asas sebab perangai pengampu dan penjilat Najib amat memualkan).

Kini terbukti analisis saya benar. "Debt to equity swap" ke atas 1MDB yang menatijah penjajahan asing semakin meningkat risikonya kerana kejatuhan ringgit, kenaikan faedah oleh The Fed dan ugutan rating agencies seperti Moody's kepada credit rating negara.

Cuma saya sendiri tak sangka the "rabbit hole" atau lubang biawak seperti sabda Nabi SAW sangat dalam.

Saya tak sangka memang 1MDB khusus Najib Razak memang ada "mala fide" untuk rembat duit rakyat.

Pada awal saya tumpu pada soal kontrak bukan jenayah. Ketika itu pun seperti dalam video MOBTV yang awam ini pada Mac 2015, saya sudah sarankan Najib Razak untuk berehat dan Muhyiddin ganti.

Semua tulisan dan saranan saya sampai kepada Pejabat Perdana Menteri sebab saya sendiri berhubung dan berjumpa dengan Setiausaha Politik beliau. Niat saya benar-benar mahu bantu kerajaan.

Tapi nampaknya semua kita ditipu.

Sejak bila?

Sejak debt settlement agreement dengan IPIC timbul pada Jun 2015 saya terus beralih pada soal jenayah. Selepas saya kaji semua tulisan The Edge dan Sarawak Report dan The New York Times saya tulis akta RICO dalam The Malaysian Reserve dan Sinar Harian.

Saya yakin ada unsur jenayah yang Jho Low buat. Saya lagi yakin bila saya connect the dots tentang 1MDB dan MNPC untuk nuklear.

Masa itu tidak timbul soal derma RM 2.6 bilion, tidak timbul soal Nik Faisal dan Suboh Yassin.

Sekarang terbukti banyak yang saya telah rangka secara hipotesis, anticipation dan scenario planning sedang berlaku dan ianya berlaku dengan amat pantas lagi deras. Destructive and chaotic to the core!





Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.