Jerebu: Perlu Tindakan Tegas Di Peringkat Antarabangsa - Salahuddin Hj Ayub

11:44 AM 0 Comments A+ a-



KENYATAAN MEDIA

JEREBU: PERLU TINDAKAN TEGAS DI PERINGKAT ANTARABANGSA

www.amanahnegara.org


1. Parti Amanah Negara (AMANAH) menggesa pertubuhan-pertubuhan alam sekitar di peringkat antarabangsa termasuk Greenpeace, Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa (IUNC) dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), melihat secara perundangan terhadap negara terlibat jerebu.

2. AMANAH berpandangan bahawa satu tindakan tegas perlu diambil bagi memastikan kejadian jerebu akibat kebakaran hutan di Sumatera, Indonesia, yang merebak ke beberapa negara asia lain, tidak berulang.

3. Sehingga hari ini, jerebu yang berlarutan telah mengorbankan sekurang-kurangnya 10 orang penduduk Indonesia dan menyebabkan setengah juta penduduk republik itu berdepan masalah pernafasan.

4. Di Malaysia, jerebu melanda hampir setiap tahun dan tahun ini adalah antara terburuk direkodkan sehingga aktiviti persekolahan harian terjejas teruk dan terpaksa dihentikan beberapa kali.

5. Selain mengganggu aktiviti kehidupan, kebakaran hutan dan jerebu juga turut memberi implikasi global terhadap peningkatan pelepasan gas rumah hijau.

6. AMANAH merasakan sudah tiba masanya, maklumat syarikat dan firma bertanggungjawab mencetuskan jerebu didedahkan kepada umum dan diambil tindakan oleh pihak berkuasa antarabangsa.

"Harapan Baru"

SALAHUDDIN HJ AYUB
Timbalan Presiden
Parti Amanah Negara
27 Oktober 2015


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.