Tolak Pemimpin Kurang Ajar dan Rasis - Sofi Wahab

10:14 PM 0 Comments A+ a-



PRESS STATEMENT - TOLAK PEMIMPIN KURANG AJAR DAN RASIS

Rakyat Malaysia seharusnya menolak pemimpin dan parti yang kurang ajar yang mengeluarkan ucapan untuk mahu 'melempang' kaum Cina. Ucapan tersebut memang kurang ajar, biadap dan tidak bertamadun.

Mana mungkin seorang pemimpin yang memegang jawatan bertaraf timbalan menteri boleh mengeluarkan kenyataan biadap dan kurang ajar seperti itu. Ianya jelas mengguriskan hati bukan sahaja kaum Cina malah semua rakyat Malaysia yang kita hidup dalam suasana harmoni dan aman damai.


Kenyataan seperti ini adalah kenyataan seorang yang angkuh dan samseng yang langsung tidak tahu menilai dan menghargai perasaan orang lain.

Kenyataan itu juga boleh menimbulkan suasana tidak baik di kalangan rakyat Malaysia yang majmuk dan berbilang agama dan kepercayaan.

Saya menggesa pemimpin berkenaan menarik balik dan memohon maaf dengan seberapa segera bagi menjernihkan kekeliruan yang timbul dan mengekalkan suasana harmoni yang sedia ada.

Saya menyokong kenyataan bekas Presiden MCA Tun Dr Ling Liong Sik menyifatkan kenyataan kontroversi terhadap kaum Cina yang dibuat Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman sebagai "kurang ajar".

Malah, Dr Ling juga berkata anggota Parlimen Pasir Salak itu perlu memohon maaf kepada rakyat Cina di negara ini atas keterlanjurannya.

Khamis lalu, Tajuddin mengeluarkan kenyataan tersebut selepas Duta Besar China ke Malaysia Huang Huikang melawat Jalan Petaling pada 25 September lalu.

Beliau kemudian menafikan membuat kenyataan begitu.

Lawatan Huang itu dilakukan sehari sebelum perhimpunan berbau perkauman dianjur pihak tertentu yang membuat beberapa desakan bagi 'mengubah' keadaan di pusat komersial didominasi peniaga Cina itu.

Huang didakwa menimbulkan kontroversi dengan mengeluarkan kenyataan bahawa negara China menentang sebarang bentuk ekstremisme dan rasis terhadap kaum tertentu.

Sofi Wahab
Pengarah Komunikasi Parti AMANAH Negara Negeri Melaka
Pengerusi Parti AMANAH Negara Kawasan Bukit Katil


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.