Akta MKN: Najib Pinggirkan Majlis Raja-Raja Melaui. Majlis Raja-Raja Melayu perlu bertindak - Mahfuz Omar

10:48 AM 0 Comments A+ a-



Kenyataan Media.

AKTA MKN : NAJIB PINGGIRKAN MAJLIS RAJA-RAJA MELAYU.
MAJLIS RAJA-RAJA MELAYU PERLU BERTINDAK.


1. Penggubalan, pembentangan dan kelulusan Akta Majlis Keselamatan negara (MKN) di Dewan Rakyat baru-baru ini oleh Kerajaan BN adalah suatu perbuatan yang sangat rakus. Kerakusan Kerajaan BN kalau dibolehkan kuasa Allah juga mahu dirampasnya.

2. Kewujudan Akta MKN adalah satu lagi proses pemusatan kuasa Perdana Menteri dengan mengenepikan peranan perlembagaan sebagai kuasa tertinggi perundangan negara. Akta MKN telah dengan sendirinya menafikan tugas Duli Yang DiPertuan Agong yang diperuntukan dalam Perlembagaan Persekutuan untuk mengistihar darurat.

3. Walaupun peruntukan tersebut masih wujud dalam perlembagaan, tetapi Akta MKN secara licik merampas kuasa Yang DiPertuan Agong dengan memberi kuasa kepada PM untuk mengistihar darurat dengan berselindung atas nama kawasan keselamatan. Berselindung di sebalik keselamatan, kuasa PM boleh saja disalahguna apabila keselamatan politik dan ancaman terhadap kedudukan kuasa PM terancam bagi membolehkan beliau terus berkuasa. Tiada lagi peranan semak imbang Yang DiPertuan Agong sebagai Ketua Negara untuk melindungi negara dan rakyat.

4. Sudah tiba masanya Majlis Raja-Raja Melayu yang tidak pernah dirujuk dalam isu Akta MKN bertindak menghalang Akta MKN dibentang dan diluluskan di Dewan Negara kerana setiap Raja-Raja akan bergilir menjadi Yang DiPertuan Agong. Sudah pasti sebagai Yang DiPertuan Agong yang memayungi negara dan rakyat perlu memiliki kuasa semak imbang untuk memastikan tiada penyalahgunaan kuasa dilakukan oleh Perdana Menteri.

5. Kepada YB Ahli Dewan Negara yang dilantik oleh Yang DiPertuan Agong sewajarnya menjadi penyelamat daripada Malaysia menjadi pemerintah diktator. Divbahu YB Ahli-Ahli Dewan Negara semua lah sebagai benteng akhir mempertahankan Yang DiPertuan Agong sebagai kuasa semak imbang untuk mengistiharkan darurat dengan membantah dan menolak Akta MKN pada sidang yang sedang berlangsung sekarang.

SELAMATKAN MALAYSIA DARI MENJADI NEGARA DIKTATOR.

Selamat bersidang YB Ahli Dewan Negara demi Rakyat dan Malaysia tercinta.

DATO' HJ MAHFUZ HJ OMAR
Ahli Parlimen Pokok Sena
7 Dis 2015/25 Safar 1437H


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.