PAS Mengucapkan Selamat Menyambut Hari Ulangtahun Kemerdekaan Sarawak

1:09 PM 0 Comments A+ a-



PAS MENGUCAPKAN SELAMAT MENYAMBUT HARI ULANGTAHUN KEMERDEKAAN SARAWAK

Negeri Sarawak telah melalui pelbagai era pentadbiran dari Kesultanan Brunei (termasuk Sultan Tengah) sehinggalah kepada tiga kuasa penjajah Keluarga Brooke (1841-1941), Jepun (1941-1945) dan British (1941-1963). Detik penentangan ini bermula sejak British mengkhianati Piagam Atlantik (1941) kerana banyak hak-hak serta hasil Sarawak tidak dipulangkan selain perluasan wilayah tanpa persetujuan serta penyalahgunaan kuasa perairan. Detik kebangkitan rakyat paling dirasai sejak peristiwa Duncan Steward, Gabenor British di Sarawak dibunuh oleh wira Sarawak Rosli Dhobi.


Saya mewakili seluruh kepimpinan dan ahli Parti Islam Se-Malaysia (PAS) ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Ulang Tahun Kemerdekaan Sarawak daripada penaklukan penjajah. Tarikh 22 Julai 1963 merupakan suatu tarikh penting bagi negeri Sarawak dan rakyat Sarawak sendiri.

Sejarah lampau ini patut menjadi pengajaran kepada Kerajaan Pusat BN agar tidak meminggirkan rakyat Sarawak dalam arus pembangunan dan sewajarnya Kerajaan Pusat menaikkan royalti petroleum kepada 20 % yang patut diperolehi oleh negeri-negeri pengeluar bahan penting ini, termasuklah Sarawak.

PAS sangat menghormati sikap toleransi antara kaum dan agama di Sarawak, di mana toleransi seperti ini perlu diteruskan dan dicontohi oleh seluruh rakyat Malaysia. PAS juga ingin mencadangkan agar Kerajaan Negeri atau Persekutuan wajar mengadakan suatu sambutan khusus bagi memperingati tarikh tersebut agar generasi akan datang tidak mudah melupai sejarah penting ini serta mempertimbangkannya sebagai Cuti Umum untuk Negeri Sarawak.

"Untukmu Sarawak, Beristiqamah Hingga Kemenangan."

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS

6 Syawal 1436/ 22 Julai 2015


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.