Kronologi Politik Semenanjung Tanah Melayu -mohd salleh mazukhi-

5:51 PM 0 Comments A+ a-



Kronologi Politik Semenanjung Tanah Melayu ....

Ada satu turning point yang penting dalam struktur politik di semenanjung Tanah Melayu ketika era pra merdeka iaitu gagasan Malayan Union yang dilaksanakan oleh British pada 1 April 1946. Tujuan gagasan ini adalah melucutkan kuasa raja raja Melayu (kecuali hal ehwal ugama Islam ) dan kuasa diserahkan kepada British. Selain dari itu British berhasrat memberi hak kerakyatan secara automatik kepada semua bukan Melayu di negeri negeri selat iaitu Pulau Pinang , Melaka dan Singapura. Umno yang telah mula dibentuk ketika itu pada 1 Mac 1946 dibawah pimpinan Dato Onn Jaafar telah bangkit menentang gagasan Malayan Union . Sementara itu kaum kaum lain langsung tidak berbuat apa apa untuk menentang gagasan Malayan Union dengan alasan "Itu masalah orang Melayu, bukan masalah mereka" malah mereka tetap menunjukkan kesetiaan kepada negara asal.

Petkan ucapan Allahyarham Tunku Abdul Rahman:
"Apabila kami (orang orang Melayu) menentang Malayan Union(yang menjejaskan hak hak orang Melayu) kaum kaum lain tidak mengambil bahagian kerana mereka mengatakan ia hanya merupakan masalah Melayu dan bukan masalah mereka. Mereka juga menunjukkan kesetiaan mereka adalah kepada negara asal".

Akhirnya oleh kerana penentangan hebat oleh orang Melayu , British membatalkan gagasan Malayan Union pada 1948 dan digantikan dengan Persekutuan Tanah Melayu pada 1948.

Ketika tuntutan kemerdekaan pula satu persepakatan persefahaman telah dimetrai antara pemimpin pemimpin semua kaum (Cina dan India) iaitu Kontrak sosial dalam bentuk beri memberi atau " Quid Pro Quo di mana diberikan keizinan kewarganegaraan kepada bukan Melayu dengan timbal balas diwujudkan Hak istimewa orang Melayu di bawah artikel 153 yang menggariskan beberapa perkara:
1.Tanah rezaf Melayu
2.Kuota jawatan dalam perkhidmatan awam
3.Biasiswa
4.Pendidikan awam
5 Kuota lesen perniagaan
6. Kebenaran monopoli industri tertentu

Sementara itu kaum Cina dan India pula diberikan hak untuk menubuhkan sekolah Vernakular pengantar bahasa masing masing .
Jadi itu menunjukkan betapa bertolak ansurnya Melayu terhadap kaum lain.

Kronologi Politik.
Berikut disenaraikan rentetan kronologi beberapa parti politik utama di Semenanjung Tanah Melayu.
UMNO-ditubuhkan secara rasmi pada 11 Mei 1946
MCA-ditubuhkan pada 27 Februari 1949
MIC-Ditubuhkan pada Ogos 1946
PAS- Ditubuhkan pada 24 November 1951
DAP-Ditubuhkan pada 11 Oktober 1965 (serpihan asal dari PAP)
Parti Gerakan -ditubuhkan pada 24 Mac 1968
PKR-Ditubuhkan pada 4 April 1999

Parti Perikatan dibentuk pada 1952 atas kesepakatan 3 parti iaitu UMNO, MCA dan MIC dan didaftar secara rasmi pada 30 Oktover 1957

Parti Barisan Nasional- ditubuhkan pada 1 Jun 1974

Pilihan Raya Umum Pertama dijalankan pada 27 Julai 1955 di mana Parti Perikatan menang 51 daripada 52 kerusi yang dipertandingkan.

Aspirasi dan missi perjuangan .
UMNO - memperjuangkan hak hak bangsa Melayu , ugama islam dan instituisi Raja raja.
PAS- Memperjuangkan gagasan negara Islam Secara total.
MCA dan MIC (dalam parti perikatan ) -memperjuangkan hak dan kepentingan kaum masing masing tapi meniktiraf hak istimewa Melayu ,

DAP- Perjuangan yang sama seperti PAP iaitu penguasaan politik kepada kaum Cina, ingin menghapuskan sistem raja-raja dan menuju ke arah pembentukan republik, dan ingin menghapuskan hak istimewa bumiputra seperti yang telah termaktub dalam artikel 153 .

Di Singapura ia telah pun dilaksanakan sepenuhnya dan seterusnya gagasan itu ingin diperluaskan ke Malaysia.

Walau bagaimanapun kebelakangan ini sudah terlihat kaum Cina dari MCA dan Gerakan juga sudah mula didoktrinkan melalui gagasan DAP . Ini terbukti dengan jelas dengan kemenangan DAP di hampir semua bandar besar yang populasinya adalah majoriti kaum Cina.DAP juga sering menggambarkan seolah olah bangsa Melayu menindas kaum Cina dan bersikap tidak adil sedangkan pegangan kek ekonomi Malaysia lebih 70 % dipegang oleh kaum Cina.

Kesimpulannya , jika perpaduan kaum ingin dicapai maka semua kaum di Malaysia harus kembali kepada semangat Parti Perikatan yang merupakan timbal balas antara kaum yang lebih realistik dan adil bagi semua pihak.

Sehingga hari ini hanya Tun Sambanthan yang pernah menyuarakan rasa terima kasih kaum India atas ihsan orang Melayu memberikan taraf kewarganegaraan kepada kaum India di Malaysia. Belum terdengar uapan terima kasih oleh mana mana tokoh politik Cina di atas kompromi orang Melayu memberikan taraf kewarganegaraan kepada kaum Cina ketika era awal kemerdekaan.

Kepada generasi muda semua kaum, hayatilah rentetan sejarah dan perakuilah hak hak yang telah dipersepakatkan bersama demi membina negara Malaysia yang aman dan sejahtera di masa akan datang.

-mohd salleh mazukhi-

s


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.