Penghapusan Tol Lebuhraya. - ZulHazmi

2:21 PM 0 Comments A+ a-



PENGHAPUSAN TOL LEBUHRAYA.

Antara janji dalam Manifesto Pakatan Rakyat untuk PRU13 yang lepas ialah menghapuskan tol lebuhraya.

Ramai menyambut baik janji tersebut tetapi ramai juga yang teragak-agak.


Bolehkah tol dihapuskan.?
Kalau tol dihapuskan, bagaimana hendak menguruskan lebuhraya?
Apa akan berlaku kepada pekerja-pekerja di pondok-pondok tol?
Apa nasib pekerja-pekerja syarikat konsesi pengendali tol?

Soalan-soalan di atas banyak kedengaran tetapi tidak dijelaskan dengan baik oleh calon-calon dan penceramah-penceramah Pakatan Rakyat. Malah di suatu majlis taklimat sebuah parti komponen Pakatan Rakyat, ada hadirin bertanya Presiden parti, jika tol dihapuskan, kami pekerja pondok tol nak kerja di mana? Presiden tu jawab "ulat dalam batu pun boleh hidup......." Itu antara punca pengundi teragak-agak dan tidak yakin kemampuan melaksanakan manifesto yang akhirnya pengundi mengundi "syaitan yang dikenali"

Sekarang, tahun ini, kita dengar jauh-jauh dan semakin dekat serta jelas bahawa kadar tol akan dinaikkan dan "terpaksa" dinaikkan. Sebelum PRU13 dulu pun sebenarnya hendak dinaikkan tetapi ditangguhkan kerena hendak menghadapi PRU. Dalam keadaan kenaikan ditangguhkan pun, rakyat terpaksa membayar kerana kerajaan membayar gantirugi kepada syarikat konsesi.

Dalam keadaan sekarang di mana kadar tol hendak dinaikkan, syarikat konsesi tol mula memperkenalkan pembayaran tol secara automatik secara berperingkat. Contohnya Tol Batu Tiga Shah Alam sudah menggunakan pembayaran automatik sepenuhnya. Selain perlu membayar tol, pengguna terpaksa membeli kad pra bayar untuk membayar tol. Syarikat konsesi dan syarikat berkaitan dengan mereka mengaut keuntungan berterusan.

Apabila pembayaran tol dilaksanakan secara automatik, ini bermakna juru tol di dalam pondok-pondok tol dikurangkan. Ke mana mereka? Masih bekerja atau diberhentikan? Ada yang diserapkan ke bahagian lain atau di lebuhraya-lebuhraya lain. Lebih kurang sama jika tol dihapuskan. Juru-juru tol akan dikurangkan dan akan diserapkan ke jawatan lain. tetapi jika tol dihapuskan, manfaatnya lebih banyak daripada tol diteruskan.

Konsesi Lebuhraya Persekutuan yang sepatutnya tamat akhir tahun 2015 ini dilanjutkan lagi sehingga tahun 2035 manakala konsesi Lebuhraya Utara Selatan akan tamat pada tahun 2018 dilanjutkan ke tahun 2038.

Konsesi kutipan tol dilanjutkan dan peningkatan kadar tol akan terus berlaku. Siapa yang untung?

Tak mahu BERUBAH lagi? Jom BERUBAH kepada yang lebih baik.

ZULHAZMI SHARIFF
22072015


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.