Pendedahan Pegawai Bank Australia Memalukan MARA - Nik Nazmi

12:09 PM 0 Comments A+ a-



PENDEDAHAN PEGAWAI BANK AUSTRALIA MEMALUKAN MARA

Laporan berita Sydney Morning Herald pada 15 Ogos 2015 amatlah menggusarkan.

Menurut laporan tersebut, seorang pegawai bank Australia telah diugut oleh "seorang lelaki berwajah Asia" berkenaan permohonan pinjaman AUD22.5 juta oleh MARA untuk tujuan jual beli hartanah yang penuh kontroversi.


MARA, Pengerusinya Annuar Musa dan Perdana Menteri Najib Razak mestilah menjelaskan perkara ini dan menafikan dakwaan ini jika ia tidak benar.

Segala jawapan MARA berkenaan jual beli hartanah Melbourne setakat ini langsung tidak memuaskan, terutamanya dakwaan yang mengatakan AUD4.5 juta daripada nilai pembelian itu telah diambil oleh pegawai-pegawai Malaysia.

Rakyat Malaysia, terutamanya golongan Bumiputera, berhak mengetahui apa yang sedang berlaku. Jika ada kebenaran di dalam dakwaan tersebut, ia tidak boleh diambil mudah dan tindakan mestilah diambil ke atas pihak yang terlibat. Pada masa yang sama, pelajar-pelajar yang menerima pinjaman dan tajaan MARA menghadapi pelbagai cabaran dan perubahan syarat yang tidak adil.

Malaysia tidak mungkin boleh menerima satu lagi skandal antarabangsa yang hanya akan mencemarkan nama negara.

Ketika lawatan saya bersama-sama Akmal Nasir (National Oversight and Whistleblowers Center / NOW) ke Melbourne sebulan yang lepas, isu ini merupakan isu paling hangat bukan sahaja di bandaraya itu malah di seluruh Australia.

NIK NAZMI NIK AHMAD
EXCO PENDIDIKAN, PEMBANGUNAN MODAL INSAN, SAINS, TEKNOLOGI DAN INOVASI SELANGOR



Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.