MemorandumKepada Penerbit Program Da'i Millinea , TV3.

3:41 PM 0 Comments A+ a-




1.0 MUQADDIMAH

Dakwah merupakan satu tuntutan yang digalakkan oleh Islam kepada setiap muslim. Nama Da’i atau pendakwah sinonim dengan imej Islam yang ditampilkan. Jika imej da’i baik, maka imej Islam juga baik. Jika imej da’i terpalit dengan keaiban, maka imej Islam turut terkesan.

Beberapa insiden yang berlaku dalam program realiti TV ‘ Da’i Millenia baru-baru ini mencetuskan perbualan yang kurang enak dalam kalangan masyarakat, sedikit sebanyak mencemarkan imej pendakwah.

Sebagai sebuah organisasi dakwah di tanah air, Lajnah Dakwah Dewan Pemuda PAS Malaysia terpanggil untuk berkongsi inspirasi yang sama dengan semua pihak agar penerbit Da’i Millenia meneruskan rancangan ini dengan beberapa penambahbaikan.

Memorandum ini bersifat cadangan agar pihak penerbit memberikan perhatian serius. Pendirian kami sangat jelas untuk menyokong mana-mana usaha dakwah yang dilakukan melalui pelbagai medium dan kaedah agar keindahan Islam dirasai dalam masyarakat Islam dan bukan Islam.

2.0 Isu yang berlaku

Berdasarkan episod pertama, musim ketiga program realiti TV ‘ Da’i Millenia , kami mendapati beberapa perkara yang telah mencemarkan kaedah dan tatacara berdakwah serta batasan Islam bagi seorang Da’i. Insiden yang berlaku ini telah mencemarkan imej semua Da’i dan Islam itu sendiri.

Antaranya ialah:
1. Wargame lelaki perempuan
2. Pumping lelaki perempuan sekali
3. Para daieyah kurang menjaga adab, menjerit hingga hilang watak daie ketika main wargame antara lelaki perempuan.
4. Kawat sebelah menyebelah tanpa jarak
5. Daieyah buat sesi luahan pasal cinta tak kesampaian
6. Da'i ikat kaki dengan da'iyah semasa explorace atas alasan denda.
7. Main pistol air antara peserta lelaki dan perempuan.

3.0 Cadangan

3.1 Usaha untuk menambah rating penonton selari dengan syariat. Pihak penerbit sewajarnya mengelakkan insiden yang boleh mencemarkan imej Islam dan mengorbankan syariat demi menaikkan rating penonton.

3.2 Mendapatkan khidmat pantauan syariah bagi setiap siri dari sudut pelaksanaan modul dan memaksimakan tenaga pendidik untuk memantau perjalanan rancangan agar patuh syariat.

3.3 Modulkan para peserta untuk tinggal bersama penduduk pedalaman seperti Sabah dan Sarawak kerana di sana terdapat banyak kes murtad dan ada yang masih Islam tapi terlalu jauh dari cara hidup Islam. Tempatkan peserta dalam tempoh tertentu sebagai sasaran untuk mengislamkan mad’u. Harapannya melalui program ini, mereka dapat merasai betapa peritnya berdakwah dialam realiti sebenar.

3.4 Modulkan para peserta tinggal di kampung terpencil dan kendalikan sebuah masjid atau surau untuk tempoh tertentu. Sasarkan mereka boleh mengajar penduduk kampung muda dan tua tentang cara solat, bersuci dan amalan Islam yang lain.

4.0 Penutup

Adalah diharapkan agar pihak tuan menilai memorandum ini dengan hati yang terbuka bagi sama-sama membantu ke arah pembangunan dakwah Islam di Malaysia. Ianya melibatkan imej Islam dan kesan terhadap masyarakat yang menonton rancangan ini.

Dsediakan oleh,

Ustaz Hafez Sabri
Pengerusi,
Lajnah Dakwah
Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM)


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.