Mahu rombak pasukan bola Perak? Ini saya senaraikan cara-caranya. - Daniyal Kadir

8:12 PM 0 Comments A+ a-



Mahu rombak pasukan bola Perak? Ini saya senaraikan cara-caranya.

1. Swastakan pasukan ini. Tiada lagi sumbangan daripada Kerajaan. Semuanya melalui tajaan dan carian modal sendiri. Sumbangan Kerajaan mungkin boleh diberikan pada peratusan yang rendah buat permulaannya, selebihnya ialah melalui dana dan tajaan yang dicari sendiri oleh pasukan.

2. Organisasi pengurusan merupakan aspek yang perlu dirombak. Wujudkan jawatan-jawatan seperti Pengerusi, CEO, COO, Ketua Komunikasi, Pegawai Kewangan, Pegawai Tadbir. Pisahkan aspek teknikal dan pengurusan supaya kedua-duanya boleh bertindak sebagai badan bebas. Namun, keputusan kedua-duanya boleh diselaraskan dalam satu mesyuarat induk, misalnya soal pembelian pemain.


3. Organisasi teknikal, merangkumi soal kejurulatihan, taktikal, pembangunan bola sepak, pemantauan (scout) pemain berpotensi boleh diketuai oleh seorang individu sebagai Pengarah Teknikal. Beliau seharusnya manusia yang memiliki kredibiliti dan reputasi tinggi di peringkat nasional dan internasional. Calon yang paling sesuai dan memahami bola sepak Perak buat masa ini ialah Karl-Heinz Weigang.

4. Organisasi Pengurusan pula diketuai oleh seorang yang benar-benar berkeupayaan dalam bidang pengurusan dan sewajarnya memiliki pengalaman hebat dalam dunia korporat.

5. Pengerusi Kelab Bolasepak Perak boleh dalam kalangan bekas pemain, orang korporat atau orang-orang kenamaan lain yang memiliki pengaruh dan mampu menarik banyak tajaan.

6. Jangan sesekali merombak barisan pemain dengan menamatkan kontrak mereka dan mencari pemain baru. Sebaliknya penamatan kontrak hanya untuk pemain yang gagal menyerlahkan prestasi sahaja. Pemain yang baik harus dikekalkan. Selain itu, aspek kontrak pemain juga perlu dinilai semula bagi memastikan pemain utama tidak mudah dipancing oleh pasukan lain.

7. Barisan kejurulatihan boleh dirombak dengan mengambil jurulatih yang benar-benar berkualiti. Pelantikan Ketua jurulatih dan jurulatih ini hendaklah datang hasil cadangan Pengarah Teknikal.

8. Persatuan Bolasepak Perak (PAFA) hanya bertindak sebagai pemantau dan badan yang menguruskan bolasepak sahaja. Badan Induk yang mengeluarkan akreditasi, meluluskan program pembangunan, mewujudkan liga di Peringkat negeri serta daerah dan sebagainya. Kelab Bolasepak Perak bukan mewakili PAFA, tetapi bernaung di bawah PAFA. Kelab-kelab lain juga boleh tumbuh berasaskan kepada model yang ada supaya Perak menjadi tempat mewujudkan kelab-kelab lain yang boleh bersaing di peringkat tertinggi. Diharapkan ini ialah permulaan untuk kita melihat kemunculan Kangsar City, Bercham Rovers, Kamunting FC, Real Manjoi dan Manong United.

Sekian pandangan saya. Diharapkan idea 'bodoh' ini boleh dikembangkan lagi. Hentikan penggunaan wang cukai untuk membiayai sebuah pasukan bola yang tak kemana-mana hasilnya. Lembaga Air Perak wajib menghentikan tajaan dengan segera! Hidup Perak! Kejor Yob Kejor!

s


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.