SAMM Kecam Penangkapan Petani di SUK Perak

5:24 PM 0 Comments A+ a-



Kenyataan Media
5 Ogos 2015

SAMM Kecam Penangkapan Petani di SUK Perak
Rakyat terus ditindas di halaman sendiri apabila protes Selamatkan Petani dan Penternak Negeri Perak yang berlangsung di hadapan pejabat SUK Perak pagi tadi berakhir dengan tangkapan oleh pihak berkuasa.


Isu timbul apabila petani-petani terbabit mendakwa mereka diusir oleh beberapa pihak berkepentingan termasuklah Perbadanan Menteri Besar dan syarikat swasta yang ingin membangunkan kawasan pertanian/penternakan yang diusahakan mereka lebih 50 tahun.

Walaupun pihak Gabungan Selamatkan Petani dan Penternak Negeri Perak sudah menyerahkan 8 memorandum sejak 2013, usaha mereka untuk bertemu dengan Menteri Besar Perak bagi mencari penyelesaian gagal menjadi realiti. Akhirnya seramai 39 orang petani dan aktivis dari sejumlah 200 peserta protes telah diberkas selepas Menteri Besar Perak tidak sudi turun menemui mereka.

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Perak mengecam tindakkan pihak berkuasa yang tergamak menangkap peserta yang terdiri dari golongan petani dan penternak. Bagaimana masalah ini mampu diselesaikan jika MB sendiri tidak pernah bersedia untuk bertemu rakyat? Malah MB juga tidak mampu memberikan satu tarikh pertemuan dengan wakil gabungan petani.

SAMM Perak menggesa agar semua petani dan aktivis yang diberkas supaya dibebaskan segera dari tahanan polis tanpa sebarang dakwaan.

SAMM Perak turut mengucapkan syabas kepada Gabungan kerana dengan berani turun ke pejabat Menteri Besar (SUK) mempertahankan hak bertani. Peristiwa hari ini harus dicontohi oleh semua golongan tertindas di seluruh negara.

Muhammad Sufian
Penyelaras
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Perak



Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.