Adakah Peguam Negara Juga Sedang Dialisis Buah Pinggang? - Mahfuz Omar

8:27 PM 0 Comments A+ a-



KENYATAAN MEDIA

SEBULAN BERLALU, KENAPA PEGUAM NEGARA BEGITU LEMBAB UNTUK JELASKAN TINDAKAN KE ATAS
LAPORAN SIASATAN BANK NEGARA BERKAITAN SKANDAL 1MDB.

ADAKAH PEGUAM NEGARA JUGA SEDANG DIALISIS BUAH PINGGANG.

1. Di dalam sidang media khas yang diadakan pada tanggal 13 Ogos 2015yang lalu, Gabenor Bank Negara, Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz menyatakan bahawa Bank Negara sudah selesai menjalankan penyiasatan terhadap segala urusan transaksi perbankan yang berkait dengan 1MDB dan kertas siasatan yang menyatakan butir-butir terperinci penyiasatan yang dijalankan telah dihantar kepada Peguam Negara. Dr Zeti juga menyebut bahawa kandungan kertas siasatan tersebut turut mengandungi beberapa rekomendasi dari Bank negara untuk tindakan selanjutnya oleh Peguam Negara.

2. Setelah genap sebulan berlalu selepas Bank Negara menyerahkan laporan siasatan tersebut kepada Peguam Negara, nampaknya tiada sebarang tindakan konkrit dibuat oleh Peguam Negara sehingga kini. Di dalam sekurang-kurangnya dua kenyataan rasmi yang dibuat oleh Peguam Negara Tan Sri Apandi Ali selepas tarikh 13 Ogos tersebut, termasuk yang terkini pada 3 September 2015, Peguam Negara gagal memberi penjelasan meyakinkan berhubung dengan status laporan siasatan Bank Negara tersebut melainkan beliau hanya setakat menyatakan bahawa beliau masih dalam proses meneliti hasil laporan tersebut.

3. Dalam suasan negara makin tenat dengan jerebu asap dan ‘jerebu’ ekonomi, nilai ringgit yang semakin menyusut serta pasaran saham yang malap akibat ketidakyakinan pelabur kepada ekonomi negara yang sudah tentu berpunca dari skandal 1MDB dan juga kes penyaluran wang berbilion ringgit ke akaun Perdana Menteri, amat menghairankan apabila Peguam Negara gagal melihat betapa perlunya segala kes yang berkaitan dengan 1MDB ini diselesaikan dengan segera. Jika alasan melantik Tan Sri Apandi menggantikan Peguam Negara yang lama ialah kerana kononnya Tan Sri Gani Patail menghadapi masalah kesihatan, maka sangat tidak munasabah Tan Sri Apandi yang diberitakan sihat walafiat dan tiada masalah buah pinggang begitu lembab dalam memutuskan apakah tindakan susulan patut diambil dari kertas siasatan bank negara.sehingga sekarang masih belum habis lagi mengkaji laporan siasatan Bank Negara.Entah entah Tan Seri Peguam negara yang baru juga dah diserang penyakit buah pinggang dan terpaksa berulang alik kepusat hemodialisis seminggu tiga kali.

4. Oleh yang demikian, saya mengambil kesempatan ini jika Tan Seri Peguam negara benar benar sehat saya mendesak supaya Peguam Negara segera bertindak berdasarkan hasil siasatan yang telah dijalankan oleh Bank Negara. Jangan sampai timbul spekulasi di kalangan rakyat bahawa Peguam Negara serba salah dan dalam dilema untuk menggunakan kuasanya sebagaimana yang diberikan Perlembagaan kerana satu-satunya rekomendasi yang dibuat Bank Negara ialah supaya Peguam Negara menjalankan pendakwaan ke atas mereka yang terlibat melakukan atau bersubahat di dalam kesalahan-kesalahan jenayah sebagaimana hasil penyiasatan yang dijalankan oleh Bank Negara.

5. Jika Peguam Negara terus melengahkan kes ini, ianya juga bakal menimbulkan persoalan adakah semata-mata kerana hasil penyiasatan Bank Negara ini telah menyeret sama individu-individu berjawatan besar,lantas ‘skrip’ yang sesuai sedang dirangka bagi memberi justifikasi kepada apa jua keputusan yang bakal diambil Peguam Negara yang sememangnya berkuasa penuh dalam hal ehwal pendakwaan?

6. Sebagaimana yang pernah saya nyatakan sebelum ini, Peguam Negara bertanggungjawab kepada rakyat Malaysia untuk segera bertindak di atas hasil penyiasatan skandal 1MDB yang telah dijalankan oleh Bank Negara dan agensi-agensi penguatkuasa yang lain. Sebarang tindakan ‘cover-up’untuk melindungi individu atau pihak tertentu adalah suatu penyalahgunaan kuasa dan tidak akan membantu untuk menyelamatkan ekonomi negara atau memulihkan keyakinan rakyat terhadap institusi-institusi penting negara.


“SELAMATKAN RAKYAT DAN MALAYSIA TERCINTA”

DATO’ MAHFUZ HAJI OMAR
Ahli Parlimen Pokok Sena
14 Sept 2015/30 Zulkaedah 1436H


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.