Pernyataan Sikap Terhadap Himpunan Maruah Melayu- WADAH

10:36 PM 0 Comments A+ a-

PERNYATAAN SIKAP TERHADAP HIMPUNAN MARUAH MELAYU




Wadah Pencerdasan Umat Malaysia (WADAH) kesal dengan sikap beberapa pimpinan kerajaan yang tidak mengambil pendirian tegas bagi menolak Himpunan Maruah Melayu, yang dirancang bakal dianjurkan oleh Persatuan Silat Kebangsaan (PESAKA) dan gabungan NGO-NGO Melayu, pada 16 September 2015 ini. Ini termasuklah kenyataan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak yang tidak menghalang ahli-ahli UMNO untuk ikut serta dan kenyataan Timbalannya, Dato' Seri Zahid Hamidi yang memberi ruang ahli-ahli UMNO untuk terlibat menyertainya. Dengan kenyataan-kenyataan demikian, mereka terlepas peluang untuk membuktikan diri mereka sebagai negarawan yang mengutamakan kepentingan negara dan rakyat keseluruhannya.

WADAH berpendirian adalah salah untuk menggerakkan satu kaum berhimpun bagi menunjukkan kekuatan dan kehebatannya terhadap kaum-kaum yang lain. Kenyataan jurucakap perhimpunan, Jamal Md. Yunus, bahawa 'ini adalah perhimpunan Melayu' (this is a Malay rally)- sebagai tindak balas terhadap Himpunan Bersih 4 yang dituduh sebagai perhimpunan Cina- adalah satu provokasi perkauman yang amat berbahaya dan berisiko berlakunya pergaduhan dan pertumpahan darah.

Pimpinan negara dan pimpinan parti-parti politik perlu diingatkan bahawa mereka tidak wajar meneruskan politik buruk menggunakan faham perkauman sempit dan faham chauvanis dengan mengapi-apikan kebencian satu kaum terhadap kaum yang lain sebagai senjata kelangsungan politik mereka. Kita mendengar para pemimpin ini, pada masa yang lain, sering bercakap tentang perlunya rakyat 'hidup bersama secara aman dan saling menghormati' (peaceful co-existence and mutual respect). Tapi sayangnya sikap dan tindakan mereka kali ini bercanggah dengan hasrat dan cita-cita tersebut.

WADAH, dengan ini menuntut tindakan tegas pihak berkuasa, pimpinan negara dan pimpinan parti-parti politik bagi memberhentikan 'Himpunan Kebangkitan Maruah Melayu' atau 'Himpunan Baju Merah' 16 September ini, demi membendung berkembangnya emosi dan sentimen perkauman yang memudharatkan negara. Penganjur himpunan perlu rasional dan berfikir secara mendalam mengenai implikasi buruk yang mungkin menimpa masyarakat. WADAH juga menyeru mereka membatalkan perhimpunan tersebut. Mereka masih mempunyai masa untuk memperbetulkan keadaan dan dihargai kerana berbuat sesuatu yang betul.







ABDUL HALIM ISMAIL

Setiausaha Agung

Wadah Pencerdasan Umat Malaysia (WADAH)

14 September 2015


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.