Zionis Undang Siri Peperangan Baru Dunia - Khalil Hadi

10:47 AM 0 Comments A+ a-



KENYATAAN MEDIA
DEWAN PEMUDA PAS MALAYSIA
30 Zulkaedah 1436 | 14 September 2015

"Zionis Undang Siri Peperangan Baru Dunia"


1. Tindakan sekumpulan penduduk Zionis Israel bersama Menteri Pertanian Zionis menyerbu ke Masjid al-Aqsa jelas merupakan provokasi amat melampau dan cubaan mencetus ke arah siri pertembungan panjang.

2. Bahkan, perbuatan mereka itu yang dilakukan di bawah perlindungan pasukan keselamatan Zionis dilihat sebahagian taktikal ketenteraan ke arah pertempuran bersenjata. Pengalaman lalu telah membuktikan bahawa tindakan-tindakan sedemikian adalah permulaan kepada kerahan ketenteraan yang menjurus kepada peperangan.
3. Malah, penahanan penjaga Masjid al-Qibli dalam serbuan tersebut serta menghalang para pelajar masuk ke situ, selaim lemparan gas pemedih mata dan tembakan peluru getah ke arah penduduk Islam yang sedang bersolat, seakan semboyan ketenteraan dan seruan untuk bertempur.

4. Dewan Pemuda PAS Malaysia mengecam pencerobohan dan tindakan membabitkan masyarakat awam tersebut. Kami menyeru masyarakat dunia bersolidariti bagi menyatakan bantahan terhadap perkara itu.

5. Kami percaya, ianya langkah lanjutan penjajahan Zionis ke atas premis suci itu, sekaligus bakal mengundang peranan sekutu-sekutu Israel bagi meneguhkan cengkaman mereka ke atas Palestin.

6. Pertubuhan Negara-Negara Islam (OIC) dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mesti segera dan tidak berlengah lagi untuk mendesak Israel menghentikan serta merta tindakan mereka yang boleh mengundang siri peperangan baru itu.

7. Ancaman kepada keselamatan mesti ditegaskan sama sekali ke atas sesiapa sahaja tanpa memihak dan seterusnya mengundang persengketaan blok kuasa-kuasa dunia hingga menggugat keamanan sejagat.

MUHAMMAD KHALIL ABDUL HADI
Timbalan Ketua
Dewan Pemuda PAS Malaysia


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.